Nvidias prestandautveckling i mellanklassen visualiserad över åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Han menar nog att priserna har ökat i samtliga segment och det med mer än 18 %. Nutida mellanklasskort kostar vad toppkort kunde göra tidigare.

Men det där är ju ett tokigt sätt att resonera.

Gå på ren prestanda, så är ju ett mellanklasskort som ett toppkort förr. Samma sak om man räknar i förhållande till priset. Det är bara det att korten blivit så bra att det finns ännu bättre kort högre upp. Du jämför på fel sätt, men är så förblindad av namnen att du inte märker eller förstår det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ja, jag fattar inte att folk köper spelkort för 13 000 spänn. Skulle räcka med om alla gick ihop och, inte köpte korten, en generation. Så skulle ordningen vara återställd.

Jag har aldrig förstått det gör resonemanget faktiskt. Ska folk inte få välja vad de får köpa? 2080Ti är en enorm krets som är grymt svår att tillverka. Så du tycker det hade varit bättre att de struntat i den för att DU inte tycker det är värt? Vi ser uppenbarligen att prestanda/USD går upp (nej företag bryr sig inne om att svenska kronan har sjunkit i värde). Så då får du väl lägga dig på en lägre nivå i kort-serie i så fall. Du kommer fortfarande få bättre prestanda.

Finns det någon mer pryl du tycker är ovärd som ingen annan ska gå köpa? Ferrari-bilar kanske? Jag såg att det var över 100% skillnad i pris/liter på ICA:s Sweet Chili och något annat märke. Eftersom ICA:s duger så kanske du tycker vi ska bojkotta det dyrare?

Permalänk
Medlem

Det tråkiga idag är väl att det inte finns några vettiga spelkort runt 1000-1500kr som det gjorde förr.
Förr körde man ju Crossfire med HD 4850 för runt 2200kr (1100kr/st) (där kan man snacka prestanda per krona)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men samtidigt kommer man undan med rätt gammal hårdvara idag och kan spela det mesta. En 5 år gammal burk 2008 var inget kul.
En typisk speldator för 5 år sedan idag kunde ju bestå av en 4790k 16GB ram GTX 970/r9 290x och de kan man köra rätt mycket på fortfarande. Så man får längre livslängd på grejerna om man inte kräver att det ska fungera på ultra då.

Det måste hänga ihop med att konsolerna släpptes 2013, en bra dator då har kunnat köra alla spel fram till nu. Det ska bli intressant att se hur PS5/ny xbox påverkar datorvärlden till hösten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Von_OttO:

Det tråkiga idag är väl att det inte finns några vettiga spelkort runt 1000-1500kr som det gjorde förr.
Förr körde man ju Crossfire med HD 4850 för runt 2200kr (1100kr/st) (där kan man snacka prestanda per krona)

I grafen som visades så utelämnade man 8800-serien som var legendarisk. Den och, ja, du ser vad 9800-kortet gick för. Det olustiga är ju egentligen den prisutveckling som skett efter 8800 och 9800-serien. Chockhöj med 400 % så känns det som rea när priset halveras sedan...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Jag har aldrig förstått det gör resonemanget faktiskt. Ska folk inte få välja vad de får köpa? 2080Ti är en enorm krets som är grymt svår att tillverka. Så du tycker det hade varit bättre att de struntat i den för att DU inte tycker det är värt? Vi ser uppenbarligen att prestanda/USD går upp (nej företag bryr sig inne om att svenska kronan har sjunkit i värde). Så då får du väl lägga dig på en lägre nivå i kort-serie i så fall. Du kommer fortfarande få bättre prestanda.

Finns det någon mer pryl du tycker är ovärd som ingen annan ska gå köpa? Ferrari-bilar kanske? Jag såg att det var över 100% skillnad i pris/liter på ICA:s Sweet Chili och något annat märke. Eftersom ICA:s duger så kanske du tycker vi ska bojkotta det dyrare?

Du har inte tagit några poäng i ekonomi än va? Det handlar ju om ett gpu-duopol som mått jäkligt bra under en tid nu. Det är folk som du som trissar upp priserna för alla. Kan du hålla fingrarna i styr i 3 månader så skulle du se att priserna korrigerades därefter. Försök höja priser b2b med 400% utan rimlig förklaring och se vad det tar dig, i konsumentledet hoppas man på tillräckligt många som du. Det är ju tack vare just sådana som du, som gör att Apple har möjlighet att sälja vanliga jäkla laptops för 50 000 sek. Det har inte med att kronan är låg att göra, det har att göra med att du vill visa att du är speciell och har köpt säljsnacket med hull och hår. Och väldigt få människor pekar ut det fullkomligen orimliga i situationen. Vår viktigaste röst ligger i plånboken, så synd att folk inte har stake nog att hålla plånboken i fickan ett tag, utan istället för ökar skit som kostar 4 gånger mer än det behöver. Det här börjar likna romarrikets fall mer och mer för varje dag som går.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

Det tråkiga idag är väl att det inte finns några vettiga spelkort runt 1000-1500kr som det gjorde förr.
Förr körde man ju Crossfire med HD 4850 för runt 2200kr (1100kr/st) (där kan man snacka prestanda per krona)

Nej. Ett GTX 1650 för 1600 pix springer cirklar runt två stycken HD 4850 för mindre pengar. Detta trots att kronan är svagare nu och dollarn mycket starkare. Prestanda per krona har gått upp obscent mycket sen dess. Att vi har mer komplexa och dyrare toppkort nu stoppar inte dagens instegskort från att krossa tidigare generationers toppkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Du har inte tagit några poäng i ekonomi än va? Det handlar ju om ett gpu-duopol som mått jäkligt bra under en tid nu. Det är folk som du som trissar upp priserna för alla. Kan du hålla fingrarna i styr i 3 månader så skulle du se att priserna korrigerades därefter. Försök höja priser b2b med 400% utan rimlig förklaring och se vad det tar dig, i konsumentledet hoppas man på tillräckligt många som du. Det är ju tack vare just sådana som du, som gör att Apple har möjlighet att sälja vanliga jäkla laptops för 50 000 sek. Det har inte med att kronan är låg att göra, det har att göra med att du vill visa att du är speciell och har köpt säljsnacket med hull och hår. Och väldigt få människor pekar ut det fullkomligen orimliga i situationen. Vår viktigaste röst ligger i plånboken, så synd att folk inte har stake nog att hålla plånboken i fickan ett tag, utan istället för ökar skit som kostar 4 gånger mer än det behöver. Det här börjar likna romarrikets fall mer och mer för varje dag som går.

Hur mycket har du själv läst på om kretstillverkning? I detta fall så handlar det inte om att det kostar mer än det är "värt", för det är fortfarande sjukt svårt att tillverka ett 2080Ti. Varför skulle de vilja lägga enorm möda på att tillverka ett kort som de inte tjänar något på? Visst kan vi bojkotta detta kort, men allt vi säger då är att ingen vill ha det mest avancerade kort som går att tillverka som tänjer på gränserna av vad som är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det där är ju ett tokigt sätt att resonera.

Gå på ren prestanda, så är ju ett mellanklasskort som ett toppkort förr. Samma sak om man räknar i förhållande till priset. Det är bara det att korten blivit så bra att det finns ännu bättre kort högre upp. Du jämför på fel sätt, men är så förblindad av namnen att du inte märker eller förstår det.

Vad det hela handlade om var antagandet om vad SwedenVirre syftade på.
Sedan är rå prestanda irrelevant i sammanhanget.
Frågan är snarare: Betalar vi överpris idag eller inte? Sett till Nvidias vinstmarginaler på senare år så skulle jag svara ja.
Samma sak kan sägas om Intel.

Priserna tog ett språng med introduktionen av Pascal.
Anledningen till det? Nvidia hade fritt spelrum.
Man skall beakta att Pascal tillverkades på 16 nm till skillnad mot 900-serien som tillverkades vid introduktion på den redan då 3 år gamla 28 nm noden.
Nvidia tog absolut betalt för prestandaförbättringen den bättre noden gav.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Lite ful-argumentation från nVidia här. (Kanske inte oväntat.)

Om ett mellanklass-kort kostade 2 000kr tidigare och 4 000kr nu så är det fortfarande dubbelt så dyrt att bygga en mellanklass-maskin mot tidigare. 😅Det är fortfarande prisglidning, även om prestandan på mellanklassen gått upp. (Något som spelutvecklarna så klart justerat för.)

Permalänk
Medlem

Nvidias x70 serie är ju vad som har räknats som mellanklass kort fram till ungefär rtx serien.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Lite ful-argumentation från nVidia här. (Kanske inte oväntat.)

Om ett mellanklass-kort kostade 2 000kr tidigare och 4 000kr nu så är det fortfarande dubbelt så dyrt att bygga en mellanklass-maskin mot tidigare. 😅Det är fortfarande prisglidning, även om prestandan på mellanklassen gått upp. (Något som spelutvecklarna så klart justerat för.)

Detta är huvudet på spiken, den absoluta prisnivån har höjts.
Detta är i tillverkarnas intresse, och låter dem mjölka en relativt lättmanipulerad grupp (datorspelare) för att förbättra sina vinstmarginaler.
Ett oundvikligt resultat blir å andra sidan att storleken på marknaden krymper när föräldrar hellre köper en iPad för 4000:- än en gamingdator för 14000:- åt ungen. Eller när det gamla gardet, som jag, säger att "i helvete att jag betalar 8000:- för lite bättre prestanda, kom igen när det faktiskt blivit en faktor 3 bättre så det gör någon skillnad på mina pixlar" - och det tar 8 år.
Marknaden krymper => tillverkarna höjer prisnivån => marknaden krymper => ....
Vilket är anledningen att vi har tillverkare och teknikpress (som är beroende av samma pengar i slutändan) som hypar allt nytt och gör en stor affär av infinitesimalt små skillnader.

Det är ett tecken från marknaden när AMDs 3600 säljer 30 gånger volymen av deras topp (fortfarande konsument) CPU. Och det är till självbyggarna, som rimligen är de mest teknikintresserade. Gemene man är faktiskt pris/värde medveten i ett lite större perspektiv, där lite finare pixlar i datorspel skall ställas mot att åka och hälsa på släkten, semesterresor, ny cykel, en bra vinterjacka och så vidare.

Vi ser samma utveckling i pris i andra krympande marknader som till exempel digitalkameror. Så när man ser uttalanden om PC-marknadens utveckling, får man vara noga med att hålla reda på om det rör volym (antal) eller värde.

Permalänk
Medlem

@Chrisj:

Klart det springer cirklar runt 2 så gamla kort, inte det jag sa.
Utan jag sa att för ca 10 år sen fick du AMDs 3e (4e när HD 4890 släpptes) bästa kort för runt 1200kr (vilket på den tiden klarade av dåvarande spel med höga inställningar och bra fps)
Idag får man ett GT 1030 alt RX 550/560 för samma pengar.

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

@Chrisj:

Klart det springer cirklar runt 2 så gamla kort, inte det jag sa.
Utan jag sa att för ca 10 år sen fick du AMDs 3e (4e när HD 4890 släpptes) bästa kort för runt 1200kr (vilket på den tiden klarade av dåvarande spel med höga inställningar och bra fps)
Idag får man ett GT 1030 alt RX 550/560 för samma pengar.

Det var ju dock det jag menar. Du får ett 1660 för 1600kr nu, justerat för inflation och den starkare dollarkursen så är det ungefär vart ett 4850 låg då. Att det finns långt dyrare kort som är mer komplexa och kostar mer gör ju inte dagens low-end segment sämre. Det verkar som att en del på forumet stör sig på att det nu finns ett större segment uppåt så att de inte ligger lika bra till i hackordningen längre. Deras kort är ju fortfarande långt mycket bättre än det kort de gladeligen gav samma peng för för några år sedan, men nu när andra kan köpa ännu bättre kort är det tydligen ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det var ju dock det jag menar. Du får ett 1660 för 1600kr nu, justerat för inflation och den starkare dollarkursen så är det ungefär vart ett 4850 låg då. Att det finns långt dyrare kort som är mer komplexa och kostar mer gör ju inte dagens low-end segment sämre. Det verkar som att en del på forumet stör sig på att det nu finns ett större segment uppåt så att de inte ligger lika bra till i hackordningen längre. Deras kort är ju fortfarande långt mycket bättre än det kort de gladeligen gav samma peng för för några år sedan, men nu när andra kan köpa ännu bättre kort är det tydligen ett problem.

Exakt!

Jag försökte själv beskriva det tidigare i tråden, men du formulerade det mycket bättre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

Det tråkiga idag är väl att det inte finns några vettiga spelkort runt 1000-1500kr som det gjorde förr.
Förr körde man ju Crossfire med HD 4850 för runt 2200kr (1100kr/st) (där kan man snacka prestanda per krona)

Mja. Jag håller nog med.

Kvällssvammel:
Köpte ett lägre mellankort, HD 4650, för ca 500kr, på Inet sent 2008 (tror jag). Fläktlöst. Hade även ett budget-nvidia 8400, fläktlöst, som jag köpte för ca 200kr.

Det tog flera år innan man för samma pengar kunde få ett bättre fläktlöst kort. Jag letade eftersom mitt 4650 inte var så lättanvänt i min Hackintosh. Radeon HD 6450 eller Nvidia 210 var ju liksom inte bättre än korten jag redan hade, 6450 sämre - men kostade lika mycket som mitt 4650. Ett 6650 var ju bättre, men dyrare. Även HD8000-seriens low-end-kort var sämre än mitt HD4650, trots att de var 4 år nyare och inte direkt billigare. R5 240 var bättre (återanvänd 8570?), men inte mer än man kan förvänta sig och dessutom dyrare, trots 5 år nyare. Man kan annars tycka att ett 500kr-kort från 2012-2013 borde sopat banan med ett 500kr-kort från 2008. Nej, dags att ta en kaffe och lägga sig. Jag kommer att stanna kvar på mitt Traderainköpta HD7750 ett tag till, jag har inga stora krav.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Vore mer intressant att kontrastera mot något annat.
Till exempel prestanda per krona förändring (detta) mot prestanda per watt förändring.

Misstänker att prestanda per watt ökat mer än prestanda per krona, men vill se data.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Hade jag gjort en sådan här graf hade jag valt en price point istället, säg 2500 kr / 200 USD och låtit den inflationsjusteras över tidsperioden och sett vad det hade givit mig för kort och prestanda per krona varje nysläpp. Det är för mig långt mer intressant. Att prestanda per krona ökar i en given klass förefaller självklart om några kort ska säljas, men om klassen också blivit långt dyrare, mycket mer än inflationen motiverar så betyder ju det också att hobbyn, att spelande, blivit dyrare. Vilket är något jag verkligen upplever.

Konsoler har gått från att vara bra value (för hårdvaran/prestandan) endast när de släpps till många år efteråt. Om inget ändras kommer det bli svårt att tävla med PS5 och XSX i prisprestanda för hårdvaran många år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag håller helt med dig. I verkligheten är det så enkelt att ville man spela på en hög nivå förr vs idag så är det mycket dyrare idag och det är ju så man borde jämföra tänker jag?

Dyrare Ja, var ju svinbilligt att behöva uppgradera varannat år för att ens kunna starta spelet, eller slippa bildspel. Mitt första grafikkort som höll en längre tid var 9700 pro, men redan då kom det kort som Radeon 9800 XT med msrp på 499Usd (alltså runt 8000 om det sålt i Sverige idag).

Sen har vi t ex gtx 680 man gick från en >500mm2 krets med 580 till <300 och tog fortfarande 499 (motsvarande runt 6500kr idag). 680 som såldes som ett toppkort hade alltså samma kretsyta som ett 1660ti. Och wafer priset har nog inte direkt gått ned sen 28nm... Och det var en tid när man helst skulle ha två eller tre kort i datorn för att vara high end.

Fan nästan allt i 1080p och med lite lägre inställningar rullar ju på en potatis idag, aldrig vart billigare med hårdvara för att spela. Jag har fortfarande en dator från 2012 med endast ett grafikkortsbyte och ser ingen större motivation att byta ut (är väl dock på tiden). Tidigare bytte jag varannat eller var tredje år (och då hela systemet).

Visst det var ett tag där man kunde köpa rätt billiga mellanklasskort som var väldigt snabba mot föregående generationer, men det gjorde ju också att teknik även tappade sitt värde fort, speciellt high end. Sen är inte allt ”bättre” nu, och ja, kort som rtx 2080ti är svindyra, men lite nyans till ”det var bättre förr” tycker jag kan vara behövligt här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Dyrare Ja, var ju svinbilligt att behöva uppgradera varannat år för att ens kunna starta spelet, eller slippa bildspel. Mitt första grafikkort som höll en längre tid var 9700 pro, men redan då kom det kort som Radeon 9800 XT med msrp på 499Usd (alltså runt 8000 om det sålt i Sverige idag).

Sen har vi t ex gtx 680 man gick från en >500mm2 krets med 580 till <300 och tog fortfarande 499 (motsvarande runt 6500kr idag). 680 som såldes som ett toppkort hade alltså samma kretsyta som ett 1660ti. Och wafer priset har nog inte direkt gått ned sen 28nm... Och det var en tid när man helst skulle ha två eller tre kort i datorn för att vara high end.

Fan nästan allt i 1080p och med lite lägre inställningar rullar ju på en potatis idag, aldrig vart billigare med hårdvara för att spela. Jag har fortfarande en dator från 2012 med endast ett grafikkortsbyte och ser ingen större motivation att byta ut (är väl dock på tiden). Tidigare bytte jag varannat eller var tredje år (och då hela systemet).

Visst det var ett tag där man kunde köpa rätt billiga mellanklasskort som var väldigt snabba mot föregående generationer, men det gjorde ju också att teknik även tappade sitt värde fort, speciellt high end. Sen är inte allt ”bättre” nu, och ja, kort som rtx 2080ti är svindyra, men lite nyans till ”det var bättre förr” tycker jag kan vara behövligt här.

Jag tycker det är lite samma idag faktiskt. Sitter med setup i min signatur och den duger väl till 1080p men det är ju långt ifrån perfekt i flera spel. Och vill man spela i högre upplösning får man byta varenda generation för att ha något som flyter på bra. (om man inte spelar t.ex. e-sport spel förståss)

Men i och för sig så tycker man 60ish fps är bra så duger många kort idag till 1080p

Edit: Kanske det är bättre idag, kanske inte. Kan personligen inte uttala mig om hur det var innan gtx 400 serien. Men flera år får vi inte ut med dagens toppkort, i alla fall inte på den nivå jag vill spela.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men samtidigt kommer man undan med rätt gammal hårdvara idag och kan spela det mesta. En 5 år gammal burk 2008 var inget kul.
En typisk speldator för 5 år sedan idag kunde ju bestå av en 4790k 16GB ram GTX 970/r9 290x och de kan man köra rätt mycket på fortfarande. ...

Jag håller med om att en fem år gammal setup 2008 var närmast oanvändbar, men tycker du överskattar vad en "typisk" speldator hade för fem år sedan. Byt ut det mot Core i5-4690K och GTX 960 / R9 280 så ligger du mer rätt i vad som inte var en "entusiast-dator". Då hamnar man också rätt mycket lägre i prestanda med dagens spel...

Skrivet av The Kristoffer:

Ja, jag fattar inte att folk köper spelkort för 13 000 spänn. ...

"Folk" köper inte de korten. Bara entusiaster eller de som har för mycket pengar.

Skrivet av takeoninja:

Hade jag gjort en sådan här graf hade jag valt en price point istället, säg 2500 kr / 200 USD och låtit den inflationsjusteras över tidsperioden och sett vad det hade givit mig för kort och prestanda per krona varje nysläpp. ...

Min tanke också. Det är just dessa kort som "folk" faktiskt köper, om man ser till statistiken.

Skrivet av Pirum:

... Man kan annars tycka att ett 500kr-kort från 2012-2013 borde sopat banan med ett 500kr-kort från 2008. Nej, dags att ta en kaffe och lägga sig. Jag kommer att stanna kvar på mitt Traderainköpta HD7750 ett tag till, jag har inga stora krav.

Med tanke på att 500kr är bottensegmentet i dag finns inte mycket anledning att satsa där.
Mycket mer relevant att se vad man får för prestanda...
... utan extra strömförsörjning (max 75W).
... passivt kylt.
Jag tyckte mitt Radeon HD 5770 var energisnålt tills jag bytte till GT 750Ti. Ännu lägre effektförbrukning vid låg belastning och ungefär dubblerad prestanda!

Skrivet av sKRUVARN:

Dyrare Ja, var ju svinbilligt att behöva uppgradera varannat år för att ens kunna starta spelet, eller slippa bildspel.
Visst det var ett tag där man kunde köpa rätt billiga mellanklasskort som var väldigt snabba mot föregående generationer, men det gjorde ju också att teknik även tappade sitt värde fort, ...

Runt 20 år sedan var en tid då dels tekniken utvecklades fort och dels mjukvaran utvecklades för att verkligen krama musten ur den senaste tekniken.
För att få bra flyt skulle man hålla sig till spel som släppts ett par år före grafikkortet.
Samtidigt är det ju bara att inse att tekniken tappar (ekonomiskt) värde minst lika fort i dag!

Skrivet av sKRUVARN:

680 som såldes som ett toppkort hade alltså samma kretsyta som ett 1660ti. Och wafer priset har nog inte direkt gått ned sen 28nm...

Jo, jag tror att waferpriset gått ner en del, eftersom 28nm var nytt och hett 2012 och 12nm mer mediokert 2019. Det har även hunnits med en hel del effektiviseringar i produktionslinan under åren.

Skrivet av sKRUVARN:

Fan nästan allt i 1080p och med lite lägre inställningar rullar ju på en potatis idag, aldrig vart billigare med hårdvara för att spela.

Japp, en Athlon 200GE räcker i princip. Kraven som spelen ställer utvecklas inte alls lika fort nu som tidigare.
Men det ska bli intressant att se utvecklingen närmsta femårsperioden, med nya betydligt kraftfullare spelkonsoler på marknaden...

Skrivet av anon201296:

... Och vill man spela i högre upplösning får man byta varenda generation för att ha något som flyter på bra.

Bara om man inte tar till några marginaler. Finns ju kort som klarar 1440p med marginal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Bara om man inte tar till några marginaler. Finns ju kort som klarar 1440p med marginal.

Inte alla spel, till och med 2080ti är på gränsen eller kämpar med 1080p i vissa spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag håller med om att en fem år gammal setup 2008 var närmast oanvändbar, men tycker du överskattar vad en "typisk" speldator hade för fem år sedan. Byt ut det mot Core i5-4690K och GTX 960 / R9 280 så ligger du mer rätt i vad som inte var en "entusiast-dator". Då hamnar man också rätt mycket lägre i prestanda med dagens spel...

Tänkte kanske mer typisk speldator på sweclockers, minns att 970 var riktigt populärt här i alla fall fram till 3,5GB tjafset började sen fanns ju både 980 och 980ti att välja över 970.
Men poängen var att grejerna räcker längre och där var vi överens.
R9 280 använde jag (r9 7950) fram till 2017 i ena datorn och jag hade bra nog prestanda att vinna i några matcher pubg i alla fall men det var på gränsen 😉. Det sitter numera i min brors dator vet inte hur det står sig 2020 spel han det värsta han spelar är n64 emulatorer och farming simulator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Låt mig bara börja med att jag inte på något sätt försvarar grafikkort som kostar över 10.000 kr.

Med det sagt:
Generellt sätt så behövdes minst 2 st GTX 780 / 2 st R9 290 för att driva 1440p 60 Hz gaming i bra flyt när jag uppgraderade datorn år 2013. Gick väl på närmare 9000 kr iallafall.

Idag behöver man inte lägga så mycket på 1440p 60 Hz (observera 60, inte 144), utan ett (inte två) midrangekort för 5000-6000 kr räcker överlag. Och då är ju spelen både snyggare och mer krävande än va de var för 7 år sedan.

Har korten blivit dyrare? Absolut, men de har också blivit relativt mycket starkare. Samtidigt som spelen blir mer krävande blir "vi" också mer kräsna och vill höja både upplösning och uppdateringsfrekvensen mer och mer.

För 7 år sedan var man tvungen att köpa toppkort för 1440p 60 Hz. (Och 2160p var inte att tänka på.) Det behöver man sannerligen inte idag. Sen kanske man vill, men det är en annan femma. 😉

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Inte alla spel, till och med 2080ti är på gränsen eller kämpar med 1080p i vissa spel

Snackar vi bara med RT påslaget då eller vad kör ni för inställningar? I vilka spel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisj:

Snackar vi bara med RT påslaget då eller vad kör ni för inställningar? I vilka spel?

RTX off givetvis. Ja ta nya Battlefield som exempel,rtx 2080 är på gränsen även på 1080p imo. Sedan finns t.ex. Assasins creed mm där inte ens RTX 2080ti klarar att hållaspelbar FPS enligt mig även om det inte är så viktigt för många i sådana spel

Edit. Ursäkta för hur jag skriver, sitter stressad på jobbet med mobilen

Permalänk
Medlem

Skulle varit mer intressant med staplar från AMD i samma diagram, då hade man kunnat jämföra.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

RTX off givetvis. Ja ta nya Battlefield som exempel,rtx 2080 är på gränsen även på 1080p imo. Sedan finns t.ex. Assasins creed mm där inte ens RTX 2080ti klarar att hållaspelbar FPS enligt mig även om det inte är så viktigt för många i sådana spel

Edit. Ursäkta för hur jag skriver, sitter stressad på jobbet med mobilen

Kräver du 144FPS på högsta möjliga inställningarna för att kalla det spelbar FPS?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kräver du 144FPS på högsta möjliga inställningarna för att kalla det spelbar FPS?

Ja, speciellt i First person shooters

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ja, speciellt i First person shooters

Misstänkte det men det är också betydligt högre krav än vad de flesta skulle kalla hanterbar FPS.
Sen att spela på högsta inställningarna i "onlineshooters" är tyvärr sällan optimalt, eftersom spelutvecklarna är lata och tar bort saker som man gömmer sig bakom när folk spelar på low. (Jag spelar gärna på högsta men inte när det innebär att jag får stora nackdelar i gameplay)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb