Hur dra nätverkskablar till uttag i hus?

Permalänk

Hur dra nätverkskablar till uttag i hus?

Hej,

VBi flyttade till hus i juli som har fiber.
Fiber-dosan och min router sitter längst in i ena hörnet på huset vilket inte är optimalt.
Jag skulle vilja dra nätverkskabel och sätta dit fasta nätverksuttag i flera rum i huset.

Hur går själva kopplingen till?

Jag tänker att allt måste utgå med en kabel från min router till den första nätverksuttaget som ska sitta i ena rummet? Sen ska en kabel gå vidare från det uttaget till nästa? Eller hur går själva kablaget till? (Se min bild)

Eller ska måste man istället ha en switch med flera nätverksportar på efter routern? Så varje fast uttag är kopplad till switchen?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Du kopplar en kabel från fiberdosan (eller mediaomvandlaren) till din router (WAN). Sen kopplar du en kabel från routern (LAN) till din switch. Från switchen sedan till övriga uttag förslagsvis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ska man göra en någorlunda seriös installation så ser den ut så här:

Sen finns det givetvis genvägar som att inte ha patchpanel eller skippa switchen om man har tillräckligt med portar på routern.

Visa signatur

Main: i7-14700 - 32GB DDR4 - 3060 ti - Seagate 510 2TB
unRAID: Xeon E5-2697 v2 - 32 GB DDR3 - Dell PERC H310 - 8x14TB

Permalänk
Skrivet av CRHASH:

Ska man göra en någorlunda seriös installation så ser den ut så här:
https://i.imgur.com/SiYJKlC.png

Sen finns det givetvis genvägar som att inte ha patchpanel eller skippa switchen om man har tillräckligt med portar på routern.

Vad är fördelen med att ha en patchpanel istället för bara en switch med många portar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Vad är fördelen med att ha en patchpanel istället för bara en switch med många portar?

Hos en privatperson finns det ingen nackdel med att skippa patchpanelen d.v.s. du kan göra det med gott samvete. Det är främst vid företag eller medelstora nätverk man använder en patchpanel för att få en fast installation och kunna dokumentera vart varje kabel går och vad dessa används till.

Permalänk
Medlem

Skall du endast använda 4st nätverksuttag, ett i vardera rum så är det inte säkert att du behöver en switch heller då du kan använda de inbyggda LAN-portarna i routern. Tänk på att du troligtvis har IPTV om du har fiber och då vill gärna TV-dekodern ha ett nätverksuttag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Fördelen med patchpanel är att du slipper sätta kontakter i änden på installationskabel. In med den i patchpanelen bara och vanliga korta nätverks kablar (patchkablar) mellan patchpanel och switchen.