Gigabyte röjer Geforce RTX 3000-modeller med mer grafikminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUMB:

Kommer korten som är ute nu gå upp i pris? Vet man när det kommer ske?

Jag baserar detta på att ASUS sagt att deras 3080 går upp i pris 15 oktober ifrån 7800 kr till runt 9000 kr (se test på SweClockers).

Då lär partnerkorten ligga på 9000 kr igentligen. Nvidias listpris är således bara ett lockpris för att skapa hype.

Sen får vi se om AMD kan ändra på detta. Jag tror inte AMD är sugna att priskriga alls tyvärr.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag har en order liggandes på ett 3080, men enligt Inet är leverans i början av november, så jag låter den ligga tills vidare. Hoppas dock att AMD har ett ess i rockärmen. Konkurrens är bra för alla(konsumenter)!

Permalänk
Medlem

Ganska väntat. Det finns flera skäl att AMD har något stort på gång.

nVidia har avslöjat det genom:
* Stressade mot slutet
* Dålig tillgång av grafikkort
* Mindre mängd VRAM än väntat (priset)
* Lägre pris än väntat
* Sämre energieffektivitet pga hög klock
* Rabatt vid introduktionen
* Hemlighållit en pimpad line-up

Det är uppenbart att RX 6800 är något att räkna med, varför skulle nVidia agera med ovanstående? Jag hoppas att vi återigen ser en giganternas kamp

Permalänk
Skrivet av Ejziponken:

Tycker de tyder på att Nvidia förstår att folk köper sånt de egentligen inte behöver, även om de kostar mer än vad det smakar.

Kan någon här visa någon som helst fakta på att spelen idag kommer nära 10GB VRAM användning? (som inte endast är allokerat). Vissa säger att det finns massvis med titlar men so far har jag bara sett Doom? Och nu menar jag inte spel som spelas i 8k utan 1440p eller 4k.

Fast, att rabbla en massa nuffror nu för 8 K är ju exakt lika framtidssäkert som att rabbla en massa siffror för 720 P när det gäller CPU.

Permalänk

Ja visst.

Ungefär som när jag köpte en minneskortläsare av Rajala Sverige. Stod finns hemma (lagerstatus) när jag beställde. Det de glömde nämna att hemma för Rajala Sverige tydligen va Rajala Finland, så för att vara på den säkra sidan så betyder lagerstatus finns hemma: finns nånstans på jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Bulan75: RTX 2xxx usch vilka hutlösa priser. RTX 3xxx lockpriser och mjölka kunder. Hur ska Ni ha det egentligen?

Hur man än vänder på sig har man arslet bak.... :/

Vi vill ha det precis inte så 🤷‍♂️

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

”3080ti/super” kommer landa i samma prisklass som 2080ti vid lansering

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Borde de inte kunnat göra modeller med +50% minne ?

Alltså om vanliga RTX 3070 och 3080 har 8GB respektive 10GB.
Göra RTX 3070Ti med 12GB och 3080Ti med 15GB.

Som en kompromiss mellan pris och prestanda.
För Nvidia eller dess partnertillverkare kommer inte skänka bort de extra gigabyten.
Nöjer man sig med 4K upplösning så borde 12-15GB räcka långt.

Vill man köra 8K så bör 20GB vara bättre men det verkar som att RTX 3090 kommer vara gränsfall för att köra 8K.
Att det kan räcka i vissa lättdrivna titlar för att ge 60+ fps även utan DLSS.
Med DLSS kan det räcka för lite fler titlar. Framförallt om man kan stå ut med att få 40-50fps istället för 60+ fps
Men inte ens med DLSS kommer ett 3090 att räcka för 30+ fps i alla titlar.
Så vill man köra 8K är det nog antingen ett 3090 eller vänta på nästa generation som gäller.

Men kör man 4K så borde ett 3080Ti med 15GB vara/varit ett riktigt bra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Borde de inte kunnat göra modeller med +50% minne ?

Alltså om vanliga RTX 3070 och 3080 har 8GB respektive 10GB.
Göra RTX 3070Ti med 12GB och 3080Ti med 15GB.

Som en kompromiss mellan pris och prestanda.
För Nvidia eller dess partnertillverkare kommer inte skänka bort de extra gigabyten.
Nöjer man sig med 4K upplösning så borde 12-15GB räcka långt.

Vill man köra 8K så bör 20GB vara bättre men det verkar som att RTX 3090 kommer vara gränsfall för att köra 8K.
Att det kan räcka i vissa lättdrivna titlar för att ge 60+ fps även utan DLSS.
Med DLSS kan det räcka för lite fler titlar. Framförallt om man kan stå ut med att få 40-50fps istället för 60+ fps
Men inte ens med DLSS kommer ett 3090 att räcka för 30+ fps i alla titlar.
Så vill man köra 8K är det nog antingen ett 3090 eller vänta på nästa generation som gäller.

Men kör man 4K så borde ett 3080Ti med 15GB vara/varit ett riktigt bra kort.

Funkar inte så man kan inte lägga på 50 %minne utan det är 100% eller inget .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Behöver kort nu, ett 3080ti med mer hade vart perfekt, känns overkill med 3090 men hellre det än att stå med skägget i brevlådan med 10gb vram om 2år.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Funkar inte så man kan inte lägga på 50 %minne utan det är 100% eller inget .

Går det inte att använda minnen i olika storlekar ?

Inte exakt samma sak...
Men i min dator så har jag både 4GB och 8GB minnesmoduler (primärminne).
Började med 4GB+4GB.
Uppgraderade till 8GB+8GB och behöll tidigare minne så det blev 8GB+8GB+4GB+4GB =24GB.
Med dual channel så blir det alltså 8GB+4GB=12GB per kanal. Så kanalerna är fortfarande matchade.

Om man hade kunnat addera 50% extra minne per kanal så blir det fortfarande matchat med samma bandbredd och allt.
Bara mer minne och borde vara billigare än dubblering.

Minneschip brukar tillverkas i dubblerade steg. X, 2X, 4X osv.
Använder man minnen med halva storleken så blir det hälften så mycket minne.
Säg om man exempelvis har 5x2GB + 5x1GB = 15GB.
Under förutsättning att det finns plats för så många minneschips.
Frågan är om 20GB versionen har dubbelt så många minneschips eller om det är lika många men som rymmer dubbelt så mycket som 10GB versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

utnyttjat, eller mängd allokerat av spelet?

Det minns jag inte. Men om spelet cachar in spelvärld eller dylikt tycker jag att det är bra. På vilket sätt är det dåligt?

Apropå (fräscht) 2020:

https://www.guru3d.com/articles-pages/microsoft-flight-simula...

As stated, Flight Simulator really likes to use your graphics memory. I'll play fine at 8GB, but it did make me wonder how the game reacts towards normal and dense terrains. We took the Radeon VII (has 16GB VRAM) and started comparing between our normal terrain (A-test) of the benchmark scene and a very densely populated one. For the B-test took we off from Heathrow airport with a route flying over London. As you can see in the above plot, the terrain is responsible for extensive further VRAM usage (the metric in the chart is listed at maximum observed MB). The extra framebuffer memory does not make the sim noticeably less stutter-free, neither went performance upwards. But it will cache as much as needed and as much as possible and surely that can only be a positive thing.

Permalänk
Viking
Skrivet av MinpinStudios:

Behöver kort nu, ett 3080ti med mer hade vart perfekt, känns overkill med 3090 men hellre det än att stå med skägget i brevlådan med 10gb vram om 2år.

Du tror alltså att 10gb VRAM inte räcker om 2 år?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du tror alltså att 10gb VRAM inte räcker om 2 år?

Du garanterar att ingen kommer att behöva det de närmaste två åren? Alla kommande spel, alla upplösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du tror alltså att 10gb VRAM inte räcker om 2 år?

Vem vet, allt beror ju lite på vad man har för uppgraderingsfilosofi. För mig är målet att vid nästa köp säkra mig för ett bra tag framöver, ser därmed ingen anledning att lägga 8k på begränsad version av ett kort om jag kan lägga lite mer och få ett som är lite mer framtidsäkert.

Men om jag skulle gissa om det räcker eller ej- beror på hur många kort som säljs med högre VRAM. Jag tror att speldesign alltid kommer hållas tillbaka av den hårdvara det ska köras på, vilket väldigt länge har varit som majoritet 8GB eller lägre. Om AMD kommer med ett billig kort med 10GB+ eller om 3070 kommer med 16 till exempel så tror jag att vi kommer börja se fler spel med inställningar tillgängliga som kräver mer än 10.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Du garanterar att ingen kommer att behöva det de närmaste två åren? Alla kommande spel, alla upplösningar?

Blir väl svårt att garantera? Däremot är det väl högst osannolikt att det skulle bli ett nämnvärt problem?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Viking
Skrivet av MP-Jan:

Du garanterar att ingen kommer att behöva det de närmaste två åren? Alla kommande spel, alla upplösningar?

Det sa jag aldrig. Men när nästan inget spel idag använder sig av 10gb så har jag oerhört svårt att tro att det skulle ändras på två år.
Och innan du säger att flera spel idag använder sig av 10gb så behöver du lära dig skillnad mellan allokerat minne och det som faktiskt används

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Om man inte behöver mer än 10gb ram de närmaste åren så är det väl onödigt att släppa nya kort med mer minne?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det sa jag aldrig. Men när nästan inget spel idag använder sig av 10gb så har jag oerhört svårt att tro att det skulle ändras på två år.
Och innan du säger att flera spel idag använder sig av 10gb så behöver du lära dig skillnad mellan allokerat minne och det som faktiskt används

Är en del backpeddling och försvarande här, känns det som. Tror devisen "better safe, than sorry" inte kan betonas nog.

Permalänk
Skrivet av MinpinStudios:

Om man inte behöver mer än 10gb ram de närmaste åren så är det väl onödigt att släppa nya kort med mer minne?

Nä, för mängd minne säljer. Ju högre nuffra ju bättre vet du väl.

Många som tror NVIDIA har tagit fram detta utifall AMD´s värsta kort levererar och då kommer NVIDIA kasta ut dessa kort till försäljning så fort det går. Skulle inte AMD´s värsting leverera tillräckligt så kommer NVIDIA dröja med att släppa dessa nya kort med dubbel minnesmängd.

Permalänk
Viking
Skrivet av MinpinStudios:

Om man inte behöver mer än 10gb ram de närmaste åren så är det väl onödigt att släppa nya kort med mer minne?

Tydligen inte!
Majoriteten av alla här verkar ju vilja betala extra för mer minne, så då är det väl självklart att både Nvidia och AMD vill öka mängden minne. De skiter fullständigt i om det är för mycket, så länge dem får det sålt. Däremot hade inte Nvidia släppt ett kort med för lite minne, för de vill att sina kort ska hålla i längden och behålla en ledande roll inom grafikkort.
Sen hade jag självklart inte tackat nej till 12-16gb, men 20 är alldeles för mycket för en ”gamer” iaf.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Ingen i denna tråden som kollat på gamer nexus åsikter om 10GB minne? Enligt honom är det inga problem alls. Vill ni veta varför kan ni kolla hans videor med 3080 Jag tvekade själv länge tills jag såg hans tester + att det lägre priset inte kommer hålla i sig så länge. Ett 308020GB lär ju få en saftigare prislapp med.

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

@GuessWho: Nej det går inte att använda olika minnen att man har antingen 1 GB minnen eller 2 GB är en sak

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Ingen i denna tråden som kollat på gamer nexus åsikter om 10GB minne? Enligt honom är det inga problem alls. Vill ni veta varför kan ni kolla hans videor med 3080 Jag tvekade själv länge tills jag såg hans tester + att det lägre priset inte kommer hålla i sig så länge. Ett 308020GB lär ju få en saftigare prislapp med.

Tack för tipset, ska absolut kolla detta ikväll 👍 Men han tar inte bara hur det ser ut idag utan även några år framåt?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Funkar inte så man kan inte lägga på 50 %minne utan det är 100% eller inget .

Det hade inte varit första gången Nvidia hade använt oortodoxa mängder minne i förhållande till ett grafikkorts minnesbuss.
Hade för mig att det gjorts förr, men kom inte på vilka kort så var tvungen att googla.

Explain to me how memory width (128/192/256 bit, etc) is related to memory amount.

Citat:

The way it works is quite simply the bus width pretty much controls the number of memory chips that can be used on the card.
A GPU with 256-bit bus has 8 memory chips minimum, since each memory chip have a 32-bit wide bus.
Some cards with double the memory amount will have 16 memory chips.
The 8 extra chips usually on the back of the card shares the bus with the 8 chips soldered to the opposite (front) side of the card.

The 660TI is a 192-bit bus which normally will have 6 memory chips resulting in 1.5GB of memory.
But in this case nVidia added 2 memory chips to the back of the 660TI 2GB to achieve this.

The 2 extra chips shares the bus with 2 memory chips on the front side of the card.

The first card that I know to employ this technique was the 550Ti.
All the vram can be addressed yes, but it is quite an unorthodox way to have such a set up.

Men du kanske förnekar GTX 500 och GTX 600 serienas existens?
Eller menar att Ampere korten inte klarar av samma saker som 8 år gamla grafikkort ?

Permalänk
Medlem

@GuessWho: Finns 1 GB och 2 GB på vanliga ddr 6 det funkar inte jag är ledsen

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag kommer avbeställa mitt order för en Gigabyte 3080 Eagle på Webhallen
Jag är glad med mitt 2080ti. Kommande månader blir intressant. 3080 kort med 20gb!!!???!?!?

Kommer spara pengar till detta. Och kanske skaffa mig en algoritm (aka bott)

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

@ottoblom: Addition av 1 och 2 kan resultera i andra tal än 10 och 20.