Permalänk

Med risk för att bli dumförklarad. Jag har nog hdmi-kablar från 2009 nångång och har inte tänkt på att uppgradera först nu.
Kör från GPU (GTX970) till min Sony XF9005 men kan inte välja 4k 60hz och någon form av HDR. Behöver då går ner på 30hz för att få HDR. Behöver 2m kabel.
Vilken väljer jag för att se till att få en som inte blir flaskhals så att säga.

Funkar en sån här?
https://www.webhallen.com/se/product/297424-Deltaco-High-Spee...

Mvh / noob på kablar

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nyckelpiga:

Med risk för att bli dumförklarad. Jag har nog hdmi-kablar från 2009 nångång och har inte tänkt på att uppgradera först nu.
Kör från GPU (GTX970) till min Sony XF9005 men kan inte välja 4k 60hz och någon form av HDR. Behöver då går ner på 30hz för att få HDR. Behöver 2m kabel.
Vilken väljer jag för att se till att få en som inte blir flaskhals så att säga.

Funkar en sån här?
https://www.webhallen.com/se/product/297424-Deltaco-High-Spee...

Mvh / noob på kablar

Beroende på vad du försöker göra så är det möjligt att det är omöjligt, du kan inte överföra hdr utan att reducera färginnehållet för hdmi har inte den bandbreddskapaciteten. Ska du köra hdr full ut är det DP som gäller och det stödjer inte tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nyckelpiga: Jag går igenom valet av kablar här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

TL;DR är det rätt kabel och det är också den kabeln du länkar till som jag har som exempel i videon.

Är dock inte säker på vad som gäller för ett GTX970 och möjligheten att köra HDR. Det bör i alla fall finnas ett krav på moderna drivrutiner och Windows 10 ska också vara ett krav.

För att köra 4K/60 och HDR måste du också ställa om till YCbCr-signal med 4:2:2 subsampling så att du får med 10 bitars färgdjup. Bandbredden för 18 Gbps HDMI räcker endast till 4K/60 och 8-bitar vid RGB-signal.

Du behöver antagligen också ställa om TV:n att den ska köra högre bandbredd över den HDMI-anslutning du vill använda. Och det är inte säkert att alla HDMI-anslutningar i TV:n klarar 18 Gbps.

Permalänk
Bildexpert 📺

Med Sony XF9 är det HDMI 2 och 3 som kan användas för 18 Gbps-bandbredd efter att du aktiverat HDMI Enhanced format djupt nere i menyerna på TV:n. Brukar översättas till "uttökad" eller "förbättrad" på de svenska menyerna. https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Beroende på vad du försöker göra så är det möjligt att det är omöjligt, du kan inte överföra hdr utan att reducera färginnehållet för hdmi har inte den bandbreddskapaciteten. Ska du köra hdr full ut är det DP som gäller och det stödjer inte tvn.

Mm hängde med så långt. Det börjar gå in vad som är vad.

Skrivet av Laxpudding:

@Nyckelpiga: Jag går igenom valet av kablar här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

TL;DR är det rätt kabel och det är också den kabeln du länkar till som jag har som exempel i videon.

Är dock inte säker på vad som gäller för ett GTX970 och möjligheten att köra HDR. Det bör i alla fall finnas ett krav på moderna drivrutiner och Windows 10 ska också vara ett krav.

För att köra 4K/60 och HDR måste du också ställa om till YCbCr-signal med 4:2:2 subsampling så att du får med 10 bitars färgdjup. Bandbredden för 18 Gbps HDMI räcker endast till 4K/60 och 8-bitar vid RGB-signal.

Du behöver antagligen också ställa om TV:n att den ska köra högre bandbredd över den HDMI-anslutning du vill använda. Och det är inte säkert att alla HDMI-anslutningar i TV:n klarar 18 Gbps.

Skrivet av Laxpudding:

Med Sony XF9 är det HDMI 2 och 3 som kan användas för 18 Gbps-bandbredd efter att du aktiverat HDMI Enhanced format djupt nere i menyerna på TV:n. Brukar översättas till "uttökad" eller "förbättrad" på de svenska menyerna. https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f

Vilka svar! Hade missat just att ställa in min Sony XF9005 för bättre HDMI-format!
Hittas förövrigt såhär: Homeknappen>inställningar>externa ingångar>HDMI-signalformat>Förbättrat format.

Nu kör den i 4k 60hz 8 bitars RGB När jag väljer HDR PÅ i windows står det dock 8 bitars med rastrering (vet inte vad det innebär)

Men iom att de lirar nu kanske ny HDMI-kabel är onödigt, eller? Försöker inte göra det omöjliga, bara utnyttja grejerna till max. Vad YCbCr-signal med 4:2:2 subsampling är vet jag inte. Är det att föredra jämfört med vad den kör i nu?

Windows 10 pro och drivrutiner är up to date. GTX970 klarar på pappret 4k 60hz och HDR men man får aldrig ut 60fps med dom inställningarna. Kör alla spel i 1080p för stadig 60fps och HDR om spelet har det.

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nyckelpiga: Jag förklarar bandbreddskrav, YCbCr-signal och chroma subsampling (lägre upplösning i färgerna) i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/20927

"8 bitars med rastrering" innebär att Windows själv skapar halvtonsmönster vid HDR. Det löser inte problemet med posterisering och bandning i nyansövergångar men minskar effekten. Nackdelen är förstås att halvtonsmönstren kan synas som en struktur i bilden.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Nyckelpiga: Jag förklarar bandbreddskrav, YCbCr-signal och chroma subsampling (lägre upplösning i färgerna) i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/20927

"8 bitars med rastrering" innebär att Windows själv skapar halvtonsmönster vid HDR. Det löser inte problemet med posterisering och bandning i nyansövergångar men minskar effekten. Nackdelen är förstås att halvtonsmönstren kan synas som en struktur i bilden.

Så för att citera dig igen som du skrev tidigare:
"För att köra 4K/60 och HDR måste du också ställa om till YCbCr-signal med 4:2:2 subsampling så att du får med 10 bitars färgdjup. Bandbredden för 18 Gbps HDMI räcker endast till 4K/60 och 8-bitar vid RGB-signal."

Har läst artiklarna du länkat till och om jag förstår rätt är just YCbCr-signal med 4:2:2 subsampling att föredra framför RGB 8-bitars med rastrering? Antar att jag ställer in detta via Nvidia på något vis, ska kika hemma ikväll.
Aktiverar endast HDR i windows innan jag startar till exempel Shadow of the tomb raider.
Kikar mest på SDR material via KODI och då har jag HDR i windows avslaget. Är fortfarande YCbCr-signal med 4:2:2 subsampling att föredra då?

Har inte fått till något program att lira 4k HDR utan lagg eller skumma färger.
Kör jag i KODI blir det helknasigt med massa färg och kör jag i VLC känns det som att materialet körs i SDR ändå.

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nyckelpiga:

Så för att citera dig igen som du skrev tidigare:
"För att köra 4K/60 och HDR måste du också ställa om till YCbCr-signal med 4:2:2 subsampling så att du får med 10 bitars färgdjup. Bandbredden för 18 Gbps HDMI räcker endast till 4K/60 och 8-bitar vid RGB-signal."

Har läst artiklarna du länkat till och om jag förstår rätt är just YCbCr-signal med 4:2:2 subsampling att föredra framför RGB 8-bitars med rastrering? Antar att jag ställer in detta via Nvidia på något vis, ska kika hemma ikväll.
Aktiverar endast HDR i windows innan jag startar till exempel Shadow of the tomb raider.
Kikar mest på SDR material via KODI och då har jag HDR i windows avslaget. Är fortfarande YCbCr-signal med 4:2:2 subsampling att föredra då?

Har inte fått till något program att lira 4k HDR utan lagg eller skumma färger.
Kör jag i KODI blir det helknasigt med massa färg och kör jag i VLC känns det som att materialet körs i SDR ändå.

Jag bryr mig inte mycket om film för den är ju redan reducerad men för skrivbordet är det ju trevligt att köra DP för att maximera bildkvaliten tex när man kollar på/ hanterar bilder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nyckelpiga: Svaret är att det beror på.

Alternativen finns där av olika anledningar, nämligen att kunna optimera en låst situation utifrån vad du vill uppnå för resultat. Fanns bandbredden hade vi kört fullt sprutt på alla kanaler men nu finns det inte där. Vi är begränsade av HDMI och 18 Gbps vilket gör livet besvärligt eftersom det inte ger tillgång till 60 Hz, full färgupplösning och önskvärda 10 bitar i 4K. Måste kompromissa där det gör som minst ont och där kan du behöva att själv komma fram till vad som svider minst.

Vill du se på film och video kan du gärna sänka färgupplösningen eftersom avbildat film/foto fungerar bra med subsamplade färger och i 99 fall av 100 är det redan subsamplat i källan. Men subsampling är störande för datorgrafik, påverkar text och innehåll på webben. Men där kanske du inte behöver HDR då i princip inget är gjort för HDR och kan gå ned till 8 bitar.

Med film kan du också räkna med att det mesta är producerat i 24p och då finns ingen större poäng att köra allt i 60 Hz. Snarare att det blir sämre. Situationen löst.

Och kör du spel vill du ha 60 Hz (minst) men har heller kanske inte behovet eller möjligheten att köra just 4K. Rendera i 1080p eller 1440p och du frigör bandbredd. Situationen löst.

Att få HDR att fungera vettigt via Windows och dator är fortfarande en besvärligt projekt. Kan hoppa över det och välja ut tillfällena när du aktiverar HDR. Men du måste med dagens teknik hela tiden manuellt växla mellan olika signaler, HDR av/på, olika frekvenser och olika upplösningar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Nyckelpiga: Svaret är att det beror på.

Alternativen finns där av olika anledningar, nämligen att kunna optimera en låst situation utifrån vad du vill uppnå för resultat. Fanns bandbredden hade vi kört fullt sprutt på alla kanaler men nu finns det inte där. Vi är begränsade av HDMI och 18 Gbps vilket gör livet besvärligt eftersom det inte ger tillgång till 60 Hz, full färgupplösning och önskvärda 10 bitar i 4K. Måste kompromissa där det gör som minst ont och där kan du behöva att själv komma fram till vad som svider minst.

Vill du se på film och video kan du gärna sänka färgupplösningen eftersom avbildat film/foto fungerar bra med subsamplade färger och i 99 fall av 100 är det redan subsamplat i källan. Men subsampling är störande för datorgrafik, påverkar text och innehåll på webben. Men där kanske du inte behöver HDR då i princip inget är gjort för HDR och kan gå ned till 8 bitar.

Med film kan du också räkna med att det mesta är producerat i 24p och då finns ingen större poäng att köra allt i 60 Hz. Snarare att det blir sämre. Situationen löst.

Och kör du spel vill du ha 60 Hz (minst) men har heller kanske inte behovet eller möjligheten att köra just 4K. Rendera i 1080p eller 1440p och du frigör bandbredd. Situationen löst.

Att få HDR att fungera vettigt via Windows och dator är fortfarande en besvärligt projekt. Kan hoppa över det och välja ut tillfällena när du aktiverar HDR. Men du måste med dagens teknik hela tiden manuellt växla mellan olika signaler, HDR av/på, olika frekvenser och olika upplösningar.

Ställde in bilden till 4k 60hz, YCbCr-signal med 4:2:2 och 10 bitar. HDR - avslaget i windows.
Startade en SDR film i KODI och upplevde klart bättre färger! Kändes som ett lätt gråaktigt filter försvann.

I KODI kör jag att programmet synkar displayen till videon för att slippa judder och sen Lanczos3 Optimized. Blev som sagt ett märkbart lyft i skärpa och färg

Får inte KODI att lira med HDR men har läst att många kör MPC HC. Får läsa på hur jag ska ställa in detta då jag gick efter någon gammal guide första försöket. Nu går GPU på högvarv och film laggar. Så får nog göra om och göra rätt.

Återstår att testa Tomb raider i HDR ikväll.

Grymt tack för all hjälp så långt, kommer säkert några dumma frågor angående 5.1 ljud så småningom. Ska uppgradera receiver och köpa lite kablar först men det är nog för en annan tråd.

Klarar HDMI av 4k 60hz YCbCr-signal med 4:2:2 och 10 bitar samt 5.1 ljud? Eller måste jag kompromissa något mer då?

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nyckelpiga:

Klarar HDMI av 4k 60hz YCbCr-signal med 4:2:2 och 10 bitar samt 5.1 ljud? Eller måste jag kompromissa något mer då?

Ljud och bild skiljer sig med faktor 1000x i fråga om bandbredd. Megabit respektive Gigabit per sekund.

Bildsignalsbandbredd för 4K/60 4:2:2 och 10 bitar är ca 18 Gbps
Ljudsignalsbandbredd för 5.1 är från ca 0,0005 – 0,05 Gbps för format från klassisk Dolby digital till Dts-MA, TrueHD etc.

Så nej, ljudet är inte ett problem för HDMI-bandbredden

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag behöver en hdmi-kabel som fungerar att koppla mellan min Sony ST5000 soundbar och min Sony xe9005-tv. Det måste klara HDR, ultra hd och fungera med EARC. Den jag har nu klarar inte av att spela hdr genom chromecasten genom "förbättrat bildläge (enhanced)" då där är kopplad till soundbaren. Bilden bara blinkar fram sporadiskt då. Ovanstående fungerar dock när jag kopplar soundbaren med tvn med hdmi-kabeln jag fick med comhems tv-hub. Den är dock för kort. Kabeln måste vara minst tre meter. Har ni något tips på vilken hdmi-kabel jag kan köpa?

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺

@S1887: Kolla ifall kabeln är Premium High Speed-certifierad. Framgår inte det hos handlare är kabeln antagligen inte Premium High Speed-certifierad.

Så raffinera din sökning exempelvis här: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s425596637&o=produ...

Permalänk
Medlem

jag tror inte det säljs så många gamla hdmi kablar längre efter hdmi 1.2 till 1.4 är nog de flesta om man inte väljer nyare 2.0

jag har flera stycken 5-15 meter hdmi och olika dp/hdmi skarvar till några tv och min tv klarar 4k 80hz och de kablarna är smala och funkat perfekt i flera år och kostade bara några hundralappar importerat.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1887:

Kabeln från Kjell fungerar bra, har en mellan min receiver och min Sony XF9005 och har inga problem med 4K 60Hz, HDR osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ponx:

jag tror inte det säljs så många gamla hdmi kablar längre efter hdmi 1.2 till 1.4 är nog de flesta om man inte väljer nyare 2.0

jag har flera stycken 5-15 meter hdmi och olika dp/hdmi skarvar till några tv och min tv klarar 4k 80hz och de kablarna är smala och funkat perfekt i flera år och kostade bara några hundralappar importerat.

De flesta korta kablar tillverkade senaste åren orkar med 18 Gbps. Äldre kan ha ha problem, likt den i frågan som precis togs upp. Skillnaden med Premium High Speed är att kabeln certiferieras för intereferens mot trådlös kommunikation.

Permalänk
Skrivet av S1887:

Hej!
Jag behöver en hdmi-kabel som fungerar att koppla mellan min Sony ST5000 soundbar och min Sony xe9005-tv. Det måste klara HDR, ultra hd och fungera med EARC. Den jag har nu klarar inte av att spela hdr genom chromecasten genom "förbättrat bildläge (enhanced)" då där är kopplad till soundbaren. Bilden bara blinkar fram sporadiskt då. Ovanstående fungerar dock när jag kopplar soundbaren med tvn med hdmi-kabeln jag fick med comhems tv-hub. Den är dock för kort. Kabeln måste vara minst tre meter. Har ni något tips på vilken hdmi-kabel jag kan köpa?

Jag köpte dessa.
https://www.webhallen.com/se/product/297426-Deltaco-High-Spee...
En 2meters mellan gtx970 och marantz sr5013 receiver.
Sen en 1,5m mellan receiver och Sony xf9005.

Funkar kalas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Jag köpte den på Kjell. Funkar kanon.

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden lite med mina egna fynd:

Köpte denna igår: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Kopplade ett GTX1050 till en 65 tum Sony XF9005.

4K 60Hz 4:4:4 fungerar ej, skärmen blinkar till med typ 30 sekunders mellanrum.
4:2:2 fungerade till en början när jag testade med film, men när jag drog igång ett spel så återuppstod blinkningar.
4:2:0 fungerade utan problem.

Har läst på den del ställen att 4:4.4 är essentiellt om man ska spela PC-spel som kör i 4:4:4, men vet inte om jag ärligt kan säga att jag såg någon skillnad på 4:4:4 och 4:2:0 när jag spelade Hollow Knight. Sitter ca tre meter ifrån TV:n.

Nästa steg är ju att i sådana fall köpa exempelvis denna för 1400:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Men vet inte om det känns värt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matheeeew:

Bumpar tråden lite med mina egna fynd:

Köpte denna igår: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Kopplade ett GTX1050 till en 65 tum Sony XF9005.

4K 60Hz 4:4:4 fungerar ej, skärmen blinkar till med typ 30 sekunders mellanrum.
4:2:2 fungerade till en början när jag testade med film, men när jag drog igång ett spel så återuppstod blinkningar.
4:2:0 fungerade utan problem.

Har läst på den del ställen att 4:4.4 är essentiellt om man ska spela PC-spel som kör i 4:4:4, men vet inte om jag ärligt kan säga att jag såg någon skillnad på 4:4:4 och 4:2:0 när jag spelade Hollow Knight. Sitter ca tre meter ifrån TV:n.

Nästa steg är ju att i sådana fall köpa exempelvis denna för 1400:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Men vet inte om det känns värt.

Jag skulle valt Supra istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag skulle valt Supra istället.

Supras aktiva HDMI-kablar verkar ju vara 15m som kortast och kosta en förmögenhet.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Matheeeew: Supras AOC-kabel finns från 6 till 50 meter i steg om 6,8,10,12, 15, 20, 25 meter etc.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Matheeeew:

Har läst på den del ställen att 4:4.4 är essentiellt om man ska spela PC-spel som kör i 4:4:4, men vet inte om jag ärligt kan säga att jag såg någon skillnad på 4:4:4 och 4:2:0 när jag spelade Hollow Knight. Sitter ca tre meter ifrån TV:n.

YCbCr 4:4:4 eller RGB är viktigt om du sitter med text och grafik i Windowsmiljön och är då kanske mer viktigt på en skärm på skrivbordet snarare än en TV. För spel kan man väldigt ofta köra 4:2:0 eftersom det är ganska lite som kräver den precisionen. Möjligt att strategispel eller liknande med hög informationstäthet kan kräva 4:4:4 men annars brukar rörlig spelgrafik och rörlig bild överlag vara problemfritt med 4:2:0-subsampling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matheeeew:

Supras aktiva HDMI-kablar verkar ju vara 15m som kortast och kosta en förmögenhet.

Men dom funkar alltid och just därför jag enbart använder dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Bumpar tråden lite med mina egna fynd:

Köpte denna igår: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Kopplade ett GTX1050 till en 65 tum Sony XF9005.

4K 60Hz 4:4:4 fungerar ej, skärmen blinkar till med typ 30 sekunders mellanrum.
4:2:2 fungerade till en början när jag testade med film, men när jag drog igång ett spel så återuppstod blinkningar.
4:2:0 fungerade utan problem.

Har läst på den del ställen att 4:4.4 är essentiellt om man ska spela PC-spel som kör i 4:4:4, men vet inte om jag ärligt kan säga att jag såg någon skillnad på 4:4:4 och 4:2:0 när jag spelade Hollow Knight. Sitter ca tre meter ifrån TV:n.

Nästa steg är ju att i sådana fall köpa exempelvis denna för 1400:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Men vet inte om det känns värt.

Står ju dock i texten att det inte fungerar på 7.5m så lär väl knappast kommit som en shock?

"Längder upp t.o.m. 5 m kan överföra upp till 18 Gb/s"

Som skrivit tidigare, Supra har nog den längsta passiva kablen som klarar 18 Gb/s, på 6m https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi... Ska man över 6m så är det aktiv kabel som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

YCbCr 4:4:4 eller RGB är viktigt om du sitter med text och grafik i Windowsmiljön och är då kanske mer viktigt på en skärm på skrivbordet snarare än en TV. För spel kan man väldigt ofta köra 4:2:0 eftersom det är ganska lite som kräver den precisionen. Möjligt att strategispel eller liknande med hög informationstäthet kan kräva 4:4:4 men annars brukar rörlig spelgrafik och rörlig bild överlag vara problemfritt med 4:2:0-subsampling.

Thomas to the rescue i vanlig ordning! Tusen tack för en enkel förklaring, då kör jag vidare på kabeln jag har och uppgraderar i framtiden om jag känner behovet.

Skrivet av sKRUVARN:

Står ju dock i texten att det inte fungerar på 7.5m så lär väl knappast kommit som en shock?

"Längder upp t.o.m. 5 m kan överföra upp till 18 Gb/s"

Jag har ytterst begränsad kunskap inom det här området och ville bara spela Hollow Knight på min TV, 4K 60Hz trodde jag var allt som behövde specas men så insåg jag ju inte var fallet när jag kom hem och kopplade in.

Skrivet av sKRUVARN:

Som skrivit tidigare, Supra har nog den längsta passiva kablen som klarar 18 Gb/s, på 6m https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi... Ska man över 6m så är det aktiv kabel som gäller.

Tack för tipset, typiskt att 6m kommer vara preciiis för kort. Får kolla på om jag kan flytta datorn lite grann.

Permalänk
Avstängd

Vill tipsa om en billig 8K HDMI-kabel:

Ultra High Speed 4k/120 Hz 8K / 60 HZ

1,5 meter för endast 99 SEK på Biltema;

https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/hdmi-k...

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Medlem

HDMI kablar är en djungel och butikerna vet hur man tar betalt för dem. Men trotts höga priser är det ingen garanti för att de fungerar väl.

Jag hade en hel drös HDMI kablar sen tidigare men när jag gick över till 4K HDR så blev det problem, fick tillslut beställa en NÖRDIC CERTIFIED CABLE men har fortfarande problem med sound drops.

I mitt fall kopplar jag Shielden direkt till TVn och sen en TOSLINKeller HDMI(ARC) tillbaka till förstärkaren. Kanske är det så att TOSLINK inte fixar ljudet tillbaka och HDMI kabeln jag har där är för dålig.

Jag är inne på att prova den 8K kabeln från Biltema eller möjligen Andersson men ingen av de är certifierade om det nu verkligen har en betydelse?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide