Är det piratwindows?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZalZeRoz:

När du köper en windows licens, skaffa ett microsoft konto. Koppla sedan licensen till ditt sådant konto. När du sedan byter hårdvara vilket jag gjorde i April så återaktiverar du bara licensen på den nya hårdvaran.

På länken nedan finns en guide över hur man gör för att båda skaffa ett Microsoft konto samt hur man återaktiverar på ny hårdvara:

https://www.computerhope.com/issues/ch001239.htm

Det var exakt de stegen jag tog när jag återaktiverade min ny hårdvara med den licens jag äger.

Jo den verkar redan vara kopplad. Vid mina byten av moderkort har jag dock alltid köpt nya nycklar (I onödan tydlige), hoppas det fungerar bra nästa gång det är dags att byta.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Mindfighter:

Vad gäller kostnaden så köper man ju full licens 1399kr t.ex. för e-licens på inet m.fl. reggar på sitt microsoftkonto, för till skillnad från oem så får man ju flytta till ny dator/ny hårdvara, fungerar hur bra som helst, har fyra såna licenser.

Så länge man köper licensen fristående får man flytta den mellan enheter enligt EULA för både OEM- och retail-versioner.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Nja, Personal Use License fanns bara till Windows 8, försvann med 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Det är troligen pirat/stulna licenser.
Kan vara uppköpta begagnade licenser, typ konkurs uppköpt.
Men ofta är det inte tillåtet att sälja vidare licenser.

Inom EU är det lagligt att sälja vidare licenser till mjukvara. I vilken situation är det olagligt i EU? Finns det undantag?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

@Goedendag: Täcks du av en "studentlicens" någon tömt från konton över hela världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Inom EU är det lagligt att sälja vidare licenser till mjukvara. I vilken situation är det olagligt i EU? Finns det undantag?

Antagligen i det faktumet att det är MSDN/Volymlicensnycklar som hör till något företag som inte hade för avsikt att sälja vidare o.s.v., d.v.s. det är inte "fulla" riktiga licenser som någon hade för avsikt att ärligt sälja vidare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Antagligen i det faktumet att det är MSDN/Volymlicensnycklar som hör till något företag som inte hade för avsikt att sälja vidare o.s.v., d.v.s. det är inte "fulla" riktiga licenser som någon hade för avsikt att ärligt sälja vidare.

Det är inte volym nycklar. Ganska enkelt att testa. Maila dom o säg din nyckel inte fungerar. Du får en helt ny nyckel.
Det hade snabbt blivit ohållbart om dom mailar ut en ny volym licens till varje kund.

Det är skillnad på Volym licens och licens i stora volymer. Det senare innebär att Microsoft någonstans i ledet tagit betalt för varje individuell nyckel trotts allt.

Denna diskussionen är precis samma som om det är moraliskt rätt att sälja vidare en spenyckel som ingick när du köpte ditt senaste grafikkort. Speltillverkarna gör inte det. Dom klagar på företag som vidarebefordrar dom. Men det är trotts allt inte piratde spel. Det är fullt legala. Någonstans upp i ledet valde Capcom t.ex. att skicka med Resident Evil 2 för 0kr när du köpte ett Radeon VII. Tro inte dom gjorde det gratis. Dom hade klart en deal med AMD att få procent på varje GFX....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Här fanns lite länkar till verktyg för att kontrollera om det är en ”äkta” nyckel man har eller inte:
https://www.thewindowsclub.com/check-if-windows-key-is-genuin...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad gäller kostnaden så köper man ju full licens 1399kr t.ex. för e-licens på inet m.fl. reggar på sitt microsoftkonto, för till skillnad från oem så får man ju flytta till ny dator/ny hårdvara, fungerar hur bra som helst, har fyra såna licenser.

Mina 50 kronors Windows 10 Pro retail licenser fungerar likadant. Knyt till mailen/MS-kontot och du kan flytta licensen (nästan) hur mycket du vill. Så att köpa för 1400 kronor på Inet när jag kan köpa för 1/28-del av Inets pris är att kasta pengarna i sjön enligt mig. Men självfallet klagar jag inte på dem som köper hos Inet, det stör inte mig och min plånbok.

Relevant bakgrundsinfo: Jag tappade (mitt sista) förtroende för MS när de en dag bestämde att helt och hållet stänga av mitt MS-konto, med knyten Win 10 Pro retail licens köpt för tusenlappar + Office 365 Home (Office köpt på Elgiganten). Jag trodde först att de gjort något fel, men efter att ha chattat och mailat med deras "support" stod det klart att det tydligen inte var ett misstag.

Ok, tänkte jag och frågade om det var en ogiltig licens för någon av produkterna? Fick svar nej, det är det inte och blev hänvisad till deras ToS. Mer än så vägrade de berätta eller ange anledning till detta förfarande. Jag har än idag ingen aning om vad som MS fått för sig, men efter att ha lusläst deras guidlines och ToS så är jag säker på att jag inte brutit mot dom på något sätt. Det verkar som att de tror att jag hostat och delat med mig massa barnporr via OneDrive eller dylikt, det var verkligen den behandlingen jag fick. Självfallet så gjorde jag inte det, men det hoppas jag "goes without saying".

TL;DR: Om MS kan stänga av mitt 100% legala konto, utan att ange någon anledning eller hänvisa till någon punkt i ToS som skulle vara överträden så är jag rädd att betala ännu fler tusentalskronor till dem med vetskapen att de kan stänga av det kontot helt utan att ange anledning. Det känns som att det inte ens kan vara lagligt från deras sida att göra något sådant..? Orkade iaf inte bråka mer och köpte en retail licens för ~50 kronor som fungerat galant i åratal.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Jag har studerat de flesta inlägg här och många verkar tycka att immateriella ting är i stort sett värdelösa, även om Microsoft har tusentals anställda som arbetar med Windows och vill ha lön.

Jag är på inget sätt något helgon, då jag på 80/90-talet "köpte ett och kopierade 40"-spel... nu ser plattformarna ut så att det är helt borta och de legala spelköpen borde närma sig 100%.

Men som många påstår, så kan Windows bli helt gratis framöver då de tjänar pengar på prenumerationer och tjänster på plattformen.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterholm1:

Jag har studerat de flesta inlägg här och många verkar tycka att immateriella ting är i stort sett värdelösa, även om Microsoft har tusentals anställda som arbetar med Windows och vill ha lön.

Jag är på inget sätt något helgon, då jag på 80/90-talet "köpte ett och kopierade 40"-spel... nu ser plattformarna ut så att det är helt borta och de legala spelköpen borde närma sig 100%.

Men som många påstår, så kan Windows bli helt gratis framöver då de tjänar pengar på prenumerationer och tjänster på plattformen.

Det har pratats om det ganska länge, men jag tror inte det är så sannolikt. MS tjänar inte mycket pengar på enskilda licenser till privatpersoner då få köper sådana, därför bryr de sig inte särskilt när folk kommer runt den betalningen på olika sätt, men de tjänar ju fortfarande ganska mycket pengar på att sälja volymlicenser av Windows till företag och förstås OEM-licenser till OEM:er. Sen kan det mycket väl bli någon form av prenumeration av det hela men då knappast bara för Windows, då merparten inte är vana vid att betala för det, utan typ tillsammans med OneDrive, Office, GamePass eller så.

Permalänk
Medlem

Microsoft tjänar inte längre pengar på att folk köper windows om det var deras inkomstkälla skulle de inte gett bort windows 10 gratis. Windows 10 är gjort så de tjänar på annonser, deras affär, "spyware" och annat. De är glada om man använder det alls för de drar in pengar på det hela tiden. Mot när man kör Linux som är gratis och utan spyware då tjänar de inget. Som Gamers Nexus sa windows 10 is technically malware.

Själv föredrar jag Linux men hade kunnat betala MS om de gjort ett nytt Windows 7 istället men de föredrar att tjäna pengar på samma sätt som google och facebook genom att ge bort tjänsten gratis och sedan tjäna pengar på dig. Du är produkten inte kunden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Microsoft tjänar inte längre pengar på att folk köper windows om det var deras inkomstkälla skulle de inte gett bort windows 10 gratis. Windows 10 är gjort så de tjänar på annonser, deras affär, "spyware" och annat. De är glada om man använder det alls för de drar in pengar på det hela tiden. Mot när man kör Linux som är gratis och utan spyware då tjänar de inget. Som Gamers Nexus sa windows 10 is technically malware.

Själv föredrar jag Linux men hade kunnat betala MS om de gjort ett nytt Windows 7 istället men de föredrar att tjäna pengar på samma sätt som google och facebook genom att ge bort tjänsten gratis och sedan tjäna pengar på dig. Du är produkten inte kunden.

Windows är inte gratis, det går att ladda ner och installera i 30 dagar, sen dyker det upp påminnelser om licens. Du påstår en del, men finns det källor på att MS inte skulle bry sig om deras mjukvara slumpas bort på skumma sajter?

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

Tja, bryr sig, de vill säkert att folk ska betala. MS lägger dock inte stort besvär på att göra det krångligt för konsumenter att köra Windows. Med tanke på att det varit typ skitenkelt att köra Vista och 7 utan att göra rätt för sig (det var mycket krångligare med XP), och att det funnits, och finns, sätt att uppgradera till Windows 10 gratis från äldre versioner så känns det som att MS inte riktigt bryr sig om ifall Svenne Banan pilleduttar ellers snålköper sig till en fungerande installation.

Det går, som nämns ovan, även att köra utan att göra något alls och få påminnelser (och något reducerad funktion). Jag tror MS har påverkats av att försöka få bort folk från XP, och sedan från 7. Finns ju ingen vits alls för MS att någon sitter kvar på Windows 7, bättre att de uppgraderar till 10, om än på ett billigt sätt. Kanske får de sålt Onedrive, någon app, eller något sådant framöver. Windows store är ett kapitel för sig, maken till vansinne, men det kan man nog diskutera annorstädes.

OEM och företag/enterprise tror jag dock de vill fortsätta få pengar från, även om nog marginalerna kan krympa där.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det har pratats om det ganska länge, men jag tror inte det är så sannolikt. MS tjänar inte mycket pengar på enskilda licenser till privatpersoner då få köper sådana, därför bryr de sig inte särskilt när folk kommer runt den betalningen på olika sätt, men de tjänar ju fortfarande ganska mycket pengar på att sälja volymlicenser av Windows till företag och förstås OEM-licenser till OEM:er. Sen kan det mycket väl bli någon form av prenumeration av det hela men då knappast bara för Windows, då merparten inte är vana vid att betala för det, utan typ tillsammans med OneDrive, Office, GamePass eller så.

Jag tror inte att Microsoft säljer så mycket volymlicenser till företag längre. Office 365 blev som bekant Microsoft 365 och affärsmodellen med prenumerationer, där man betalar för tillgång till mjukvaran snarare än köper en kopia av mjukvaran, har i princip slagit igenom även för Windows/Windows Server samt andra mjukvaror från Microsoft. På jobbet så tror jag vi lägger runt 4000-5000 kr per anställd och år på Microsoft licenser men det är idag helt prenumerationsbaserat och betalas per månad.

2012 konstaterade EU-domstolen att en kopia av en mjukvara som ett företag eller en privatperson köpt, som denne inte längre använder, får säljas vidare, varvid man skapade en begagnatmarknad för mjukvara, såsom Windows-licenser. När man köper tillgång till en mjukvara på prenumeration så har man dock inte köpt en kopia av mjukvaran och kan därför inte sälja denna vidare.

När det gäller OEM-licenser så har Microsoft olika priser på dessa beroende på vilken hårdvara som används. För datortillverkare så finns också en form av "volymnyckel" kallad ePKEA som kan aktiveras flera gånger. Dvs datortillverkaren får en nyckel, lägger in denna nyckel på installationsmediet, och installerar sedan Windows på de datorer de tillverkar. Skulle en sådan licensnyckel komma på vift så är det dock ganska lätt för Microsoft att kolla upp vem den är såld till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cad_edis:

Jag tror inte att Microsoft säljer så mycket volymlicenser till företag längre. Office 365 blev som bekant Microsoft 365 och affärsmodellen med prenumerationer, där man betalar för tillgång till mjukvaran snarare än köper en kopia av mjukvaran, har i princip slagit igenom även för Windows/Windows Server samt andra mjukvaror från Microsoft. På jobbet så tror jag vi lägger runt 4000-5000 kr per anställd och år på Microsoft licenser men det är idag helt prenumerationsbaserat och betalas per månad.

Tja, jag skulle nog ta med Microsoft/Office 365 i kategorin volymlicenser, i alla fall de som är riktade till företag. Man får mängdrabatt, verktyg för att administrera licenser och installationer osv.

Citat:

2012 konstaterade EU-domstolen att en kopia av en mjukvara som ett företag eller en privatperson köpt, som denne inte längre använder, får säljas vidare, varvid man skapade en begagnatmarknad för mjukvara, såsom Windows-licenser. När man köper tillgång till en mjukvara på prenumeration så har man dock inte köpt en kopia av mjukvaran och kan därför inte sälja denna vidare.

Jo det är förstås en av anledningarna till att de går mot SaaS, men även (företags-) kunderna gillar ju den betalmodellen och har varit pådrivande i skiftet. Men även jag som privatperson är ju inte helt emot SaaS-modellen heller så länge den är prisvärd. Jag betalar gärna en femhundring om året för att få massa utrymme på OneDrive till hela familjen. Att Office är inkluderat spelar ingen större roll för mig egentligen då det ju finns tillräckligt bra gratisalternativ för mitt användande (och jag kan ju installera Office från jobbet om det skulle knipa), men för exempelvis min farsa som är pensionär är det trevligt att ha Word och Excel som han har jobbat med i trettio år liksom. Skulle Windows vara med i denna prenumeration så är det lite samma sak, det gör inte så mycket för mig men så länge det inte kostar så mycket så är det förstås inte fel. Men jag har också en VS-prenumeration via jobbet så jag har ju alla licenser jag kan tänkas behöva och de räcker till hela min familj också om behovet skulle uppstå (vilket det förstås inte gör då de köper färdigbyggda datorer med licenser). Men för andra som inte har det så hade det ju varit jättetrevligt att ha ett "lagligt" och supportat Windows för en låg kostnad tillsammans med en massa annat som är svårt att lösa med "grå-licenser" eller så, som OneDrive och andra tjänster. Sen hade de gärna fått lägga till lite mer tjänster i prenumerationerna för privatpersoner, jag kanske inte direkt vill köra ett AD hemma men jag hade gärna haft exempelvis en e-posttjänst med stöd för egna domäner så jag slapp betala för det separat, och förstås fått lite mer funktionalitet än vad som erbjuds i andra billigare e-posttjänster med kalenderintegration och så.

Citat:

När det gäller OEM-licenser så har Microsoft olika priser på dessa beroende på vilken hårdvara som används. För datortillverkare så finns också en form av "volymnyckel" kallad ePKEA som kan aktiveras flera gånger. Dvs datortillverkaren får en nyckel, lägger in denna nyckel på installationsmediet, och installerar sedan Windows på de datorer de tillverkar. Skulle en sådan licensnyckel komma på vift så är det dock ganska lätt för Microsoft att kolla upp vem den är såld till.

Snarare ligger väl licensnyckeln i hårdvaran nu, men det gör förstås inte så stor skillnad i praktiken för OEM:erna även om det underlättar väldigt för slutanvändaren som inte behöver tyda ett flottigt och några år gammalt klistermärke på undersidan av datorn när de ska installera om.

Permalänk
Medlem

https://www.computerworld.com/article/2505356/eu-court-rules-...

Sen är windowsnycklarna på Ebay inte beg utan till största delen grånycklar - överblivna vid stora inköp av företag med egna volymlicenser, således är dom licenser som följer med datorn helt fria att krängas. Det förekommer säkert också "stulna" nyckar (köpa med stulna kreditkort t.ex)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det är en mycket svår fråga. Men sanning är inte rak. Windows får pengar för dessa licenser. De är absolut inte pirat. Men tänk såhär. När Microsoft säljer sina licenser via vissa led får olika led olika support. Mjukvarubranchen fungerar väldigt olika detalj handel. Köper du en licens direkt av microsoft så antar dom sig hela support rollen. Köper du en laptopp av Asus så kanske dom gett 150kr för licensen av Win 10. Men dom tar också 95% av support frågorna.

Att köpa en sådan nät license är inte mycket mera än att du provar en jacka på en galleria och dom lägger 1 timme jobb på att serva dig. Sen går du hem o köper den för 30% mindre via en näthandel.

Mja, dessa är inga OEM-licenser från Asus laptops.

Det är oftast licensnycklar som är köpta i bulk, överblivna säljs på svarta marknaden som går till dessa butiker = gråzon och strider mot MS avtal.

Sen köps vissa med stulna kreditkort, så med din jämförelse blir det = Snubbe stjäl kreditkort, köper en jacka, säljer den för halva priset på blocket.

I princip häleri, men folk ser inte på licensnycklar på samma sätt tydligen.

Jag stör mig mest på att Prisjakt har dessa butiker på sin site.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tänk så här, företaget du jobbar på uppgraderar maskinparken och säljer ut de gamla datorerna till personalen för en spottstyver. Blåsta på allt innehåll så klart. Du köper ett par till barnen och då det inte är så mycket pengar kvar i slutet av månaden har du valet att antingen köpa Windowslicenser för 50 sek eller installera Linux på datorerna åt barnen.

Vad tror du Microsoft tjänar mest på i längden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hur många piratar och tar omvägar med musik idag? Streamingen har gjort att betalmetoden har blivit skälig samtidigt som musik branschen tjänar mer än någonsin.

Samma gäller för mjukvaran. Vem köpte de stora Office paketen innan? Ingen. Nu med office 365 får alla tillgång till det för betydligt mindre pengar samtidigt som Microsoft tjänar mera än någonsin.

Prismodellen för Windows 10 är ohyggligt förlegad.

Ja det är fel att stjäla, ja det är fel att carda produkter. Men när du pungar ut 900kr på en OEM Win 10 så är det Microsoft som är kriminella.

Vad sägs om träningsställ på Intersport för 599;- som efter 1 tränings pass inte tillhör dig. Utan kan då köpa samma kläder för 3799;- om du vill kunna avända dem flera gånger?

Sent svar men musikbranschen tjänar markant mindre än guldåren. Ungefär 10 miljarder$ mindre. https://www.visualcapitalist.com/wp-content/uploads/2018/10/3...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Sent svar men musikbranschen tjänar markant mindre än guldåren. Ungefär 10 miljarder$ mindre. https://www.visualcapitalist.com/wp-content/uploads/2018/10/3...

Vore konstigt om de tjänade mer med så mycket skräp som släpps nuförtiden. Bästa musiken kommer fortfarande från guldåren

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Vore konstigt om de tjänade mer med så mycket skräp som släpps nuförtiden. Bästa musiken kommer fortfarande från guldåren

Det, det är vi minst två om! Vi snackar 70-80-90 tal eller? Stirra inte blind på siffror!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många företag har avtal med Microsoft och olika program.

Där jag jobbade fick vi in flertalet rullar om 5000 Licenser flera ggr i månaden.

Jag antar att man i vissa fall kanske kommer över en sådan rulle eller en del av en sådan & säljer dom vidare(ser ut typ som en tejprulle).

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Där jag jobbade fick vi in flertalet rullar om 5000 Licenser flera ggr i månaden.

Jag antar att man i vissa fall kanske kommer över en sådan rulle eller en del av en sådan & säljer dom vidare(ser ut typ som en tejprulle).

5000? flera ggr i månaden? Jo visst ja. Fullt normalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Vi sålde många fler än så, så det var normalt! För oss.

Sa aldrig att det var normalt för någon annan?

Vissa leveranser var på flera tusen datorer där alla skulle ha en windows licens.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Vi sålde många fler än så, så det var normalt! För oss.

Sa aldrig att det var normalt för någon annan?

Vissa leveranser var på flera tusen datorer där alla skulle ha en windows licens.

Aha, ni sålde datorer. Jag trodde ni köpte datorer En markant skillnad. Ber om ursäkt läste alldeles för dåligt. Skyller på fulölen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Tycker inte det låter omöjligt. MS ger i princip bort Windows gratis, tror inte de bryr sig om licenser kommer på vift längre. Går fortfarande att uppgradera från W7 oavsett om det är pirat eller ej för att få en legitim licens från MS servrar motsvarande den W7 version man hade.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Eftersom ni betalar för dem och de ska användas av era kunder så är det knappast dessa som används i första hand.

När det gäller OEM så kan det t.ex. handla om ett företag som kör volymlicens, då används inte OEM-licensen till programvaran men behöver sitta på datorerna. Bara att sno listan som skapas vid licensinventering och sälja vidare. Alternativt kör man program som hämtar nycklarna ur UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Finns registrerade svenska företag som öppet säljer denna typen av licenser, känns som man borde kunna köpa dem och om det blir problem reklamera/anmäla till ARN.

Hur dessa företag fortfarande är igång är något jag själv är förvånad över.

I och med att summan är för låg så lär inte ARN behandla ditt ärende.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

När berget var som störst kunde hela summan verka stor då det var många aktörer med i spelet. Men gnället ifrån Warner, Sony och de stora hajarna är knappast att CD säljarna i butik fick sparken eller?

Om musik branchen är ALLA som tjänade på CD försäljningen då är väl Streaming exakt samma problem som pirat kopiering?

Nu är ALLA mellanhänder borta. Visst. Apple eller Spotify och dom ska ha kanske 30-40% marginal. Men det är inget jämfört med den tiden du skulle hämta en CD på Folk o Rock i Lund. Kunde ligga 2-3 grossister under, med transporter och personal. En väldigt stor CD köpare har alltid varit Sydamerika. Bara för att en kartong med Micheal Jackson skivor hoppar mellan 9 torghandlare så är det väl knappast någon vinnst för "musik branschen"

2016 omsatte Itunes lika mycket som hela Apple 2006....

Mycket mera intressant vore en graf som visar hur snabbt dom får en artist att omsätta A mängd pengar och hur mycket av nedplöjt kapital som hamnar rakt i byxan tillbaka på jättarna.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs