Operativ system för server vilket?

Permalänk
Medlem

Operativ system för server vilket?

Håller på att bygga en hemma server. Delar inköpta. Funderar på att köra ubunto server. har ni några rekommendationer?

kommer se ut såhär
AMD Ryzen 5 2600 6 core 3.4 GHz
16 GB Ram 2666Mhz
500 GB M.2 NVMe System disk
6 TB Lagrings disk

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpo03:

Håller på att bygga en hemma server. Delar inköpta. Funderar på att köra ubunto server. har ni några rekommendationer?

kommer se ut såhär
AMD Ryzen 5 2600 6 core 3.4 GHz
16 GB Ram 2666Mhz
500 GB M.2 NVMe System disk
6 TB Lagrings disk

Det beror på vad du ska ha den till? Filserver enbart så skulle jag rekommendera freenas, möjlighet unraid. Ska du ha spelserver så fungerar ubuntu server bra, förutsatt att spelet har en linuxserver. Ska du labba å leka med lite allt möjligt så kör någon hypervisor ex: xcp-ng (xenserver) eller hyper-v.

Visa signatur

.

Permalänk
Snusfri

Kör in Proxmox VE och sedan kan du testa dig fram med olika Linux distros utan att behöva installera om hela datorn.

Craft Computing har en väldigt trevlig och bra tutorial för Proxmox tex.

Sen så har även Techno Tim riktigt bra tutorials.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows Server hemma. Inte gratis såklart, men har funkat klockrent för mina behov.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpo03:

AMD Ryzen 5 2600 6 core 3.4 GHz
16 GB Ram 2666Mhz
500 GB M.2 NVMe System disk
6 TB Lagrings disk

Vad ska du ha på den här? Det ser mer ut som en gamingdator utan grafikkort än en server - imho.

  • Inget ECC-stöd

  • Asstor bootdisk (?)

Vidare, när det kommer till vilket OS du ska köra på datorn finns det många saker att ta i beaktning.

Vad ska du göra med den?
Om du ska lagra data som du tycker mycket om (bilder på barnen, dokument som inte får försvinna, osv) skulle jag ta mig en funderare igen och se över om du inte ska skaffa ett system med ECC-stöd. Ta även och läs -> LÄNK.

Om du ska ha servern för ett väldigt nischat område (hosta spelserver, renderingsmaskin för Premiere, hub för kameraövervakningssystem) ska du välja det OS som har bäst stöd för den programvara du vill köra.

Om du bara ska lalla omkring: Kör Gentoo.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vad ska du ha på den här? Det ser mer ut som en gamingdator utan grafikkort än en server - imho.

  • Inget ECC-stöd

  • Asstor bootdisk (?)

Vidare, när det kommer till vilket OS du ska köra på datorn finns det många saker att ta i beaktning.

Vad ska du göra med den?
Om du ska lagra data som du tycker mycket om (bilder på barnen, dokument som inte får försvinna, osv) skulle jag ta mig en funderare igen och se över om du inte ska skaffa ett system med ECC-stöd. Ta även och läs -> LÄNK.

Om du ska ha servern för ett väldigt nischat område (hosta spelserver, renderingsmaskin för Premiere, hub för kameraövervakningssystem) ska du välja det OS som har bäst stöd för den programvara du vill köra.

Om du bara ska lalla omkring: Kör Gentoo.

ecc stöd på minnen är dyrt. boot disk var billig. försöker hålla budget. vissa delar hade jag hemma. Kommer använda den till lagring samt streaming av film. backup av filer. Tankar finns att köra kamera övervakning med lagring på den. Någon trevlig mail server. skrivar server.

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpo03:

ecc stöd på minnen är dyrt. boot disk var billig. försöker hålla budget. vissa delar hade jag hemma. Kommer använda den till lagring samt streaming av film. backup av filer. Tankar finns att köra kamera övervakning med lagring på den. Någon trevlig mail server. skrivar server.

Med de kraven eller brist på rättare sagt, så skulle jag nog rekommendera unraid eller freenas.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpo03:

ecc stöd på minnen är dyrt. boot disk var billig. försöker hålla budget. vissa delar hade jag hemma. Kommer använda den till lagring samt streaming av film. backup av filer. Tankar finns att köra kamera övervakning med lagring på den. Någon trevlig mail server. skrivar server.

Som grundaren till OpenZFS sa:
"I would simply say: if you love your data, use ECC RAM. Additionally, use a filesystem that checksums your data, such as ZFS."
Källa

Men det är din data, inte min

Med sådan avsaknad på krav säger jag: Håll dig borta från FreeNAS. Min erfarenhet av FreeNAS-communityn är att du inte kommer få någon hjälp om du listar hårdvaran ovan. (Se hårdvarukraven för FreeNAS här.)

Jag hade vidare rekommenderat att du separerar din fillagring från eventuella virtualiseringsgrejer. Du vill inte riskera din data pga ett rouge program, eller en felconfad webserver som ger dig ransomware..

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ryzen stödjer ECC minnen men det är lite jobb att hitta rätt mb som stödjer det också.
EEC minnen tycker jag inte är nödvändigt alls. För backup lagring räcker det gott och väl med en raid för redundans.
Om du är lite händig/nyfiken skulle jag rekomendera en ubuntu server + lxd. Då kan du segregera varje tjänst du vill använda och kunna ta snapshots ifall något skulle gå fel.
Kanske lite lunchläsning: https://lxd.readthedocs.io/en/latest/

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4790K 3.5 GHz OC: 4.6 GHz Moderkort: MSI Z97 GAMING 3 Kylare: Noctua NH-D15 RAM: Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600 Mhz Grafikkort: ASUS STRIX GTX 1080 Ti Bildskärm: Asus ROG Swift PG279Q, BenQ XL2430 och Dell UltraSharp 24" U2412M IPS Nätagg: EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär Chassie: Corsair 600T Hårddiskar: Samsung SSD 840 250 GB (system), 2 st Samsung 1 TB (lagring) och en 250 GB WD green Linux SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vad ska du ha på den här? Det ser mer ut som en gamingdator utan grafikkort än en server - imho.

  • Inget ECC-stöd

  • Asstor bootdisk (?)

Vidare, när det kommer till vilket OS du ska köra på datorn finns det många saker att ta i beaktning.

Vad ska du göra med den?
Om du ska lagra data som du tycker mycket om (bilder på barnen, dokument som inte får försvinna, osv) skulle jag ta mig en funderare igen och se över om du inte ska skaffa ett system med ECC-stöd. Ta även och läs -> LÄNK.

Om du ska ha servern för ett väldigt nischat område (hosta spelserver, renderingsmaskin för Premiere, hub för kameraövervakningssystem) ska du välja det OS som har bäst stöd för den programvara du vill köra.

Om du bara ska lalla omkring: Kör Gentoo.

Är lite ute på samma spår som TS, men osäker på om jag ska gå "above and beyond" för att få till ECC ram, begränsningarna i tillgänglig hårdvara till vettig peng och låg ljudnivå som stör mig. Har tänkt en ZFS rigg/NAS (Inte bestämt mig för OS och så, kom gärna med tips!*)

*Tänkt rulla på en Rpi 4 8GB eller en Intel j1900 eller motsvarande/enklare CPU med minst 8GB ram och lågt TDP.

Men efter att ha läst länkade guiden till ECC Vs NON ECC så känner jag att det verkligen inte är ett krav eftersom sannolikheten att tappa data är uppe på över en på miljarders miljarder.. :/

Så som jag ser det är det mer en prestanda fråga i driftsatta system att köra ECC ram för att slippa att processer får gräva och validera data i diskpool för ofta.
En filserver/NAS känns det som Overkill på men rätta mig om jag har fel.

-Har just tagit mig an att bli bättre på servers mm. Så alla kommentarer välkomnas så man kan få lite mer kött på benen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danpo03:

Håller på att bygga en hemma server. Delar inköpta. Funderar på att köra ubunto server. har ni några rekommendationer?

kommer se ut såhär
AMD Ryzen 5 2600 6 core 3.4 GHz
16 GB Ram 2666Mhz
500 GB M.2 NVMe System disk
6 TB Lagrings disk

Enkelt, ska du köra VMs kör på 2019 DataCenter alt Windows server 2019 hypet-v (tror den heter så?) annars kan jag rekommendera esxi som type 1 hypervisor du kan få tillgång till att vmwares program för 2000kr per år

Permalänk
Medlem

@danpo03 - Jag körde ESXi förr, men nu har jag helt gått över till Ubuntu Server (eftersom jag kan det bäst) och använder mig av Docker för rubbet. Mycket mera resurseffektivt, särskilt som OP bara har 16 GB RAM.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

beror ju på vad du ska med den till? Jag kör en vanlig windows installation på min. Enklast så, då jag kan windows. Sen kör jag Hyper-v för att köra andra saker efter behov.

I windows har man ju WSL2 nuförtiden o räcker inte det, så har man Hyper-v

Jag kör enligt KISS metoden

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu server med LXD på min gamla dator, är rätt smidigt. Jag föredrar generella OS som Ubuntu för då kan man sätta upp vad man vill ovanpå det. Stor boot-disk är inget problem eftersom det går att partitionera den och i Linux behöver program/cachelösning etc. oftast inte hela diskar utan någon block device bara. Jag har en generell rekommendation att köra tjänster i containers eller VMs för då är det lättare att uppgradera dem och deras beroenden utan att strula med värd-operativsystemet. Om du vill lägga till diskar senare så är LVM väldigt smidigt.
Angående dataintegritet så kan jag rekommendera någon form av backupprogram som borgbackup eller liknande som har eget stöd för att verifiera integritet (så man vet att det man återställer har någon form av check). Har man några superviktiga filer så kan man köra något som par2 på dem. Installera smartctl också.

Mail ger bra info, antingen genom att du aliasar all lokal mail till din användare och sedan kollar den via SSH eller om du låter systemet skicka mail via t.ex. ett gmailkonto. Unattended-upgrades med needrestart i autoläge är nice. Ubuntus netplan är sweet för att sätta upp nätverk, även bridge om man vill ha det för VMs/containers. LXD är nice för att separera tjänster och stöder saker som RAM-limits per container men kan bara köra Linux (men inte bara Ubuntu, Alpine är väldigt resurssnålt) tror jag så vill man ha Windows server får man fixa en VM också (tror inte de har fixat VM stöd för lxd).

EDIT: för Ubuntu så kör bara LTS-versioner direkt på hårdvaran, andra har väldigt kort support och är eventuellt mindre stabila. Har du relativt ny hårdvara så kan HWE-kärnor vara något att satsa på för bättre stöd.

Visa signatur

RAID is not a backup