Nvidia uppges lägga ned Geforce RTX 3000-kort med mer grafikminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Frågan är hur enorm denna efterfrågan är jämfört med föregående generationer om vi säger tio Geforce generationer tillbaka eller t om ännu längre tillbaka? Jag tycker detta är en efterfrågan på grafikkort som sällan har skådats sedan.. ja när hände det sist?

Nvidia fick ju Samsungs erbjudande nästan gratis så detta måste vara toppen för Nvidia även om de vill tillgodose alla. Fortsätter dessa problem att leverera ut till kund även runt nyårsskiftet kan det skada varumärket.

Utan faktiska siffror så bra mycket högre skulle jag kunna tänka mig. Det var inte många som uppgraderade till 2000-serien, så många sitter på 4 år eller äldre kort (AMD har ju inte varit med i leken). Och nu kommer ett kort som är 35% snabbare än förra generationens toppkort och kostar 60% av det kortet. Sedan slänger vi Corona på detta, folk sitter hemma och elektronikhandeln har ökat markant.

Jag själv hade tänkt köpa ett begagnat 2070S eller så, och totalt ändrade mig när jag såg presentationen. Kan inte tänka mig att jag var den enda som gjorde en hel kovändning.

Skrivet av Sir_Manfred:

Jag ser det lite som att Nvidia drar ner byxorna och sätter en bulls-eye på stjärten för att låta AMD ta i riktigt ordentligt och sparka.
Huruvida AMD träffar mitt i prick eller halkar på ett bananskal när de tar sats återstår att se.

En annan spekulation man kan göra är att tänka sig att Nvidia känner sig så säkra på sina kort att de helt enkelt bjuder in till den där sparken för att de vet att AMD kommer missa?

Alternativt att de helt enkelt inte tycker det är värt att lägga mer pengar på 3000-serien och istället lägger om fokus till att utveckla en mer konkurrenskraftig 4000-serie.

Intressant nyhet rykte i vilket fall.

Om inte något helt otroligt händer kommer det ju vara lika brist hos AMD också, TSMC har ju massa annat de tillverkar på 7nm. Tror många kommer hoppa till AMD för att få tag på något kort som helst, men Nvidia säljer ju allt de tillverkar, hade de kunnat fylla alla beställningar innan AMD ens hunnit presentera så hade de nog gjort det. Då hade ju AMD presenterat kort inför folk som redan sitter nöjda med sina Nvidia-kort.

Tror även vissa kommer hoppa bort ifrån Nvidias kö, för att sedan ställa sig i AMDs kö och få kort ännu senare än om de bara stannat kvar i kön hos Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Visste väl det. Kommer säkert en refresh på TSMC 7nm snabbare än ögat.

Ampere på Samsung vara bara en stopgap. Därför de pressade ut dem innan AMD med höga rabatter. De sköt sig själva i foten med fel foundry, så var tvungna att release Ampere designen illa-kvickt. Första halvan 2021 kommer nog den "riktiga" Ampere launchen, som Ampere utvecklarna hade i åtanke.

Det beror väl på om AMD låter Nvidia få någon kapacitet hos TSMC, d.v.s. att AMD flyttar till en mer avancerad nod.
I och med att hela Zen 3 lineupen Ryzen/TR/Epyc som förmodat kommer sälja som smör ligger kvar på samma 7nm nod som tidigare, och några hundra miljoner Xbox/PS5 som använder samma process skall tillverkas undrar jag om det blir något över till Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ska bli kul när 3000-serien dyker upp i Steam survey.

Jag har inte kollat när senaste datainsamling gjordes, men de kommer nog med väldigt snart som en del av "other"...

Skrivet av cyklonen:

Det finns en hel del saker utöver spel som man använder grafikkort till, där videominnet är en klart begränsande faktor även vid 10 GB.

Behövs inte så mycket minne att bryta kryptovaluta, och Ampere verkar inte heller särskilt lämpad för det ur effektivitetssynpunkt.
För tyngre beräkningar kan man alltid nyttja Titan-korten som ju även har drivrutiner anpassade för detta.

Skrivet av Calisthenics:

... Kommer säkert en refresh på TSMC 7nm snabbare än ögat.

Ja, kanske redan om ett halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Behövs inte så mycket minne att bryta kryptovaluta, och Ampere verkar inte heller särskilt lämpad för det ur effektivitetssynpunkt.
För tyngre beräkningar kan man alltid nyttja Titan-korten som ju även har drivrutiner anpassade för detta.

Kryptovaluta vet jag inget om och är totalt ointresserad av. Jag menar 3D-rendering och videoredigering/rendering.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag har inte kollat när senaste datainsamling gjordes, men de kommer nog med väldigt snart som en del av "other"...

Kommer i början av månaden för föregående månad. Så endast September täcktes ju in i senaste, dvs första lanseringen. Minsta värdet är ju 0.15%, tror nog att vi kan få se 3080 nu för Oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Var har du hittat på de siffrorna? Eller går du bara på Proshop?

Enligt sweclockers poll har 17% fått sina 3080, 43% fått sina 3090 eller 21% har fått något. Detta är ju lite utdaterat också eftersom det kommer in kort nästan varje dag som skickas ut.

Fortfarande så grundar det sig i att efterfrågan är enormt över normalt. Så om Nvidia är clowner för att de skapat något som jättemånga vill ha, ja, då vill nog många vara clowner.

Woosh sa det om den kommentaren.

Det är uppenbart att personen inte bokstavligen menar 10%...

Sedan när representerar Sweclockers användare marknaden i stort? Statistik fungerar inte så linjärt att om en sida har 43% av något så innebär det att hela marknaden har fått 43% av något.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Woosh sa det om den kommentaren.

Det är uppenbart att personen inte bokstavligen menar 10%...

Sedan när representerar Sweclockers användare marknaden i stort? Statistik fungerar inte så linjärt att om en sida har 43% av något så innebär det att hela marknaden har fått 43% av något.

Så, de bara skrev något utan substans då?

Sedan så var det mer att det är ganska stor skillnad på 10% och 21%. Inte direkt att Sweclockers har förtur eller så på kort. Visst kan vi varit lite snabbare än snittet, men fanns ju en hel del som var upptagna eller glömde av eller så också. Så tror inte Sweclockers siffror är helt åt skogen. jämfört med om man skulle fråga "Vad har du för grafikkort i din dator?", då hade det varit en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så, de bara skrev något utan substans då?

Sedan så var det mer att det är ganska stor skillnad på 10% och 21%. Inte direkt att Sweclockers har förtur eller så på kort. Visst kan vi varit lite snabbare än snittet, men fanns ju en hel del som var upptagna eller glömde av eller så också. Så tror inte Sweclockers siffror är helt åt skogen. jämfört med om man skulle fråga "Vad har du för grafikkort i din dator?", då hade det varit en annan femma.

Vet du ens vad en hyperbole är?

Kort och gott. Det är en överdrift för att driva fram en poäng. Med andra ord.. DE ÄR INTE SERIÖSA med den procentsatsen utan de vill bara föra fram argumentet att få fått sitt kort trots att de förhandsbokat.. vilket man bara är ett googlade bort för att inse.

Baserat på din kommentarer så känns det som att du är inställt dig på att försvara Nvidia in i absurdum till den grad att du börjat ge dig på folk som kritiserar Nvidia direkt. För någon anledning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Utan faktiska siffror så bra mycket högre skulle jag kunna tänka mig. Det var inte många som uppgraderade till 2000-serien, så många sitter på 4 år eller äldre kort (AMD har ju inte varit med i leken). Och nu kommer ett kort som är 35% snabbare än förra generationens toppkort och kostar 60% av det kortet. Sedan slänger vi Corona på detta, folk sitter hemma och elektronikhandeln har ökat markant.

Jag själv hade tänkt köpa ett begagnat 2070S eller så, och totalt ändrade mig när jag såg presentationen. Kan inte tänka mig att jag var den enda som gjorde en hel kovändning.

Om inte något helt otroligt händer kommer det ju vara lika brist hos AMD också, TSMC har ju massa annat de tillverkar på 7nm. Tror många kommer hoppa till AMD för att få tag på något kort som helst, men Nvidia säljer ju allt de tillverkar, hade de kunnat fylla alla beställningar innan AMD ens hunnit presentera så hade de nog gjort det. Då hade ju AMD presenterat kort inför folk som redan sitter nöjda med sina Nvidia-kort.

Tror även vissa kommer hoppa bort ifrån Nvidias kö, för att sedan ställa sig i AMDs kö och få kort ännu senare än om de bara stannat kvar i kön hos Nvidia.

7NM blir mer och mer andra sortering . Dom största har gått till 5 NM . AMD skulle dubbla sina Wafers 3 dje kvartalet .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Det beror väl på om AMD låter Nvidia få någon kapacitet hos TSMC, d.v.s. att AMD flyttar till en mer avancerad nod.
I och med att hela Zen 3 lineupen Ryzen/TR/Epyc som förmodat kommer sälja som smör ligger kvar på samma 7nm nod som tidigare, och några hundra miljoner Xbox/PS5 som använder samma process skall tillverkas undrar jag om det blir något över till Nvidia.

PS4 och Xbox One har typ tillsammans sålt 170 miljoner enheter, tror inte behovet av några hundra miljoner uppfylls det närmaste året.

Permalänk
Medlem

Tror nästan detta var väntat. Om de släppt ett 3080 med 20GB VRAM, vad hade då hänt med det 12% snabbare men 100% dyrare 3090?
Samt en fördubbling av VRAM borde innebära en kännbar ökning av effekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så, de bara skrev något utan substans då?

Sedan så var det mer att det är ganska stor skillnad på 10% och 21%. Inte direkt att Sweclockers har förtur eller så på kort. Visst kan vi varit lite snabbare än snittet, men fanns ju en hel del som var upptagna eller glömde av eller så också. Så tror inte Sweclockers siffror är helt åt skogen. jämfört med om man skulle fråga "Vad har du för grafikkort i din dator?", då hade det varit en annan femma.

Sen finns det väldigt många som mig som tänkte beställa, men bristen på kort och osäkerheten när de kommer har gjort att jag inte beställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vet du ens vad en hyperbole är?

Kort och gott. Det är en överdrift för att driva fram en poäng. Med andra ord.. DE ÄR INTE SERIÖSA med den procentsatsen utan de vill bara föra fram argumentet att få fått sitt kort trots att de förhandsbokat.. vilket man bara är ett googlade bort för att inse.

Baserat på din kommentarer så känns det som att du är inställt dig på att försvara Nvidia in i absurdum till den grad att du börjat ge dig på folk som kritiserar Nvidia direkt. För någon anledning.

Handlar inte om att försvara Nvidia på något sätt. Skit ska skit ha, hade Nvidia lanserat 1000 kort till hela världen och det inte hade kommit någon leverans på en månad så hade jag hållit med om att det varit en helt sjukt dålig papperslansering. Men detta är ju inte sant, det fanns normal mängd kort vid lansering och det levereras normal mängd med kort och det ska komma ännu större leveranser. Precis som de flesta andra lanseringar gjort. Det som skiljer är en abnormal efterfrågan.

Jag fattar att det är coolt att hata på Nvidia och det är ännu häftigare att älska allt AMD gör, man vill ha billiga tummen upp och man slänger ur sig massa öknamn. AMD har historiskt sett inte heller gjort bättre ifrån sig, så kom då ihåg att när AMD lanserar sina kort och CPUer nästa månad och det blir något liknande, att vi också ska kalla AMD för pajaser, clowner och epic fail launch.

Permalänk
Medlem

Måste ju kunna mjölka lite Ti och Super-kort också, i vanlig Nvidia-anda. Var sugen på ett 3080, men bristen på tillgång och det låga VRAM:et (2 GB mer än mitt över 4 år gamla 1080 är ju nästan skrattretande) har gjort att suget svalnat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tror nästan detta var väntat. Om de släppt ett 3080 med 20GB VRAM, vad hade då hänt med det 12% snabbare men 100% dyrare 3090?

Tja, det är ju en fråga om prissättning. T ex skulle det kunna ha kostat 13 500 kr. Ungefär som 2080 Ti kostat de senaste två åren. Den som vill ha maximal prestanda och 4 GB mer minne, kunde då lägga 3-4 tusen extra för ett 3090.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Som jag fattar det så lär inte 3070 ti komma heller då och 3080 ti ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niclas:

Det låter lite otroligt, tvivlar. Har du någon källa?

Nån som skriv det i någon 3080 tråd här, sen så var det mer en fråga än fakta.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Som jag fattar det så lär inte 3070 ti komma heller då och 3080 ti ?

har svårt att se hur de skulle kunna göra ett vettigt 3080 ti. 3090 har så liten marginal mot 3080 redan. även om ryktena om 7nm är sanna så blir det lite konstigt om 3080 ti springer om 3090. skulle kortet hamna någonstans mellan de två så är det väl inte särskilt upphetsande jämfört med 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Var har du hittat på de siffrorna? Eller går du bara på Proshop?

Enligt sweclockers poll har 17% fått sina 3080, 43% fått sina 3090 eller 21% har fått något. Detta är ju lite utdaterat också eftersom det kommer in kort nästan varje dag som skickas ut.

Fortfarande så grundar det sig i att efterfrågan är enormt över normalt. Så om Nvidia är clowner för att de skapat något som jättemånga vill ha, ja, då vill nog många vara clowner.

Litar så mycket mer på siffror från en återförsäljare än på en forumundersökning...

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Mer troligt att de är uppskjutna pga den dåliga kretstillgången. Det är bara tillfälligt.

Enligt Videocardz låter det inte så!

"Technically GeForce RTX 3080 20GB and RTX 3070 16GB could launch at a later time, but the information that we have clearly stated that those SKUs have been canceled, not postponed."

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Litar så mycket mer på siffror från en återförsäljare än på en forumundersökning...

Säger ju inte att de ljuger, men de visar ju inte hela bilden.

Kolla bara hur många leveranser som Scan fått in: https://www.scan.co.uk/shops/nvidia/rtx-30-series-faqs
Sedan visade ju Komplett upp en pall med 120-140 Asus Strix OC för 2 veckor sedan, och de har fått mer sen dess.

Så jag tror de kort som Proshop visar att de får in ligger i underkant med vad andra butiker som Komplett, Inet och Webhallen får in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Enligt Videocardz låter det inte så!

"Technically GeForce RTX 3080 20GB and RTX 3070 16GB could launch at a later time, but the information that we have clearly stated that those SKUs have been canceled, not postponed."

Jo, alla tech gurus på youtube & internet generellt var ju även tvärsäkra att det var hårdvarufel på korten, caps-historian, de fick till slut äta kråka.

Jag menar varför ska man ta Videocardzzzz på allvar gällande det här ryktet? (obs! ej nyhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

PS4 och Xbox One har typ tillsammans sålt 170 miljoner enheter, tror inte behovet av några hundra miljoner uppfylls det närmaste året.

Nej, jag kill gissar på ett par hundra miljoner under dom kanske 4-5 år innan det släpps nytt.
En Xbox SOC är på 360mm2, och jag antar att PS5 är liknande. Slår man ut 200 miljoner linjärt över 5 år landar man på 3,3 miljoner chip i månaden, räknar man på en hyfsad yield med 125 chip per wafer är det knappt 27000 wafers i månaden, troligen säljs det mer i början så den siffran är nog låg.
Vad jag läst ligger TSMC:s kapacitet på 140000 7nm wafers / mån, och då skall alla andra produkter AMD tillverkar in där, plus det som Qualcomm och andra stora kunder förbrukar.
Tror fortfarande det blir svårt för Nvidia innan dom andra flyttar ut till nya noder. Att TSMC och Nvidia inte verkar vara bästa vänner hjälper väl inte heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Vet du ens vad en hyperbole är?

Kort och gott. Det är en överdrift för att driva fram en poäng. Med andra ord.. DE ÄR INTE SERIÖSA med den procentsatsen utan de vill bara föra fram argumentet att få fått sitt kort trots att de förhandsbokat.. vilket man bara är ett googlade bort för att inse.

Baserat på din kommentarer så känns det som att du är inställt dig på att försvara Nvidia in i absurdum till den grad att du börjat ge dig på folk som kritiserar Nvidia direkt. För någon anledning.

Överdriften där är inte tillräckligt stor för att det ska vara en hyperbol. Hade exemplet varit "bara 0,1% har fått sina kort" hade det varit närmare en hyperbol. Men även i det läget så är det väldigt opassande att använda siffror som kan tolkas som "sanna" i ett sådant exempel. Mer rätt hade varit något i stil med "det är fler som fått prova Jensens skinnjacka än som fått sina kort levererade".

On topic. Om siffrorna från reddit som visades tidigare i tråden stämmer så är det ju ett onormalt antal beställningar på 3080 ställt mot tidigare lanseringar. Ska bli intressant att se statistik framöver.

Permalänk
Medlem

SKULLE DET VARA SÅ SOM VISSA RYKTEN SÄGER ATT AMD KOMMER KUNNA KONTRA 3080 SÅ HAR NVIDIA GETT ETT ÖPPET MÅL DÅ AMD KAN SKRYTA MED 16GB.

Permalänk

Så AMD´s 6000-serie är alltså så bra för pengen så nvidia kastar in handduken. Förstår varför 3080 såldes så "billigt" vid lanseringen.

Permalänk
Skrivet av LastNinjas:

Jo, alla tech gurus på youtube & internet generellt var ju även tvärsäkra att det var hårdvarufel på korten, caps-historian, de fick till slut äta kråka.

Jag menar varför ska man ta Videocardzzzz på allvar gällande det här ryktet? (obs! ej nyhet)

Jag anser nog, att Videocardz. Står över många tech gurus på youtube, och internet. De brukar vara ganska återhållsamma, med att publicera allt för vilda rykten. Är det dessutom så, som de skriver. Att Nvidia gått ut till partnertillverkare, och sagt detta. Så är det inte märkligt, om informationen kommer ut!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

So what do I do know?
Nåväl

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

JAG TROR INTE PÅ DEN HÄR NYHETEN. OM CA 3-6 MÅNADER SÅ HOPPSAN DET KOM KORT MED MER MINNE ÄNDÅ

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Var har du hittat på de siffrorna? Eller går du bara på Proshop?

Enligt sweclockers poll har 17% fått sina 3080, 43% fått sina 3090 eller 21% har fått något. Detta är ju lite utdaterat också eftersom det kommer in kort nästan varje dag som skickas ut.

Fortfarande så grundar det sig i att efterfrågan är enormt över normalt. Så om Nvidia är clowner för att de skapat något som jättemånga vill ha, ja, då vill nog många vara clowner.

Polls stämmer inte, vet många som klickar på måfå eller det bästa för skojs skull. 🤣