mITX/mATX Speldator runt 10k för 1080p 144hz gaming

Permalänk
Medlem

mITX/mATX Speldator runt 10k för 1080p 144hz gaming

Halloj där!

Sökte runt en del i forumet, men hittade inte riktigt något som passade in på vad jag är på jakt efter.
Min kära dator i sign har tagit sitt sista fläktandetag då GPUn gav upp på livet, och jag känner inte att jag vill fortsätta släcka bränder och byta ut delar här o där utan istället bygga nytt. Känns som att det börjar bli dags ^^

Så, det jag är ute efter är en burk att gibba primärt 1080p gaming, men funderar på att gå över mot 1440p framöver, men än så länge är jag nöjd nog med 1080p.
Spelar egentligen inte så krävande spel, på senare tid har det blivit mest Overwatch, CS:GO, PUBG och GTA V men tanken är väl att hitta något som gör att jag kan köra det mesta, bara inte på högsta grafik.
Jag har lagt mig på en budget runt 10k men det finns lite spelrum med en tusenlapp eller två om jag verkligen tjänar på det rent prestandamässigt.

Så, mina krav är egentligen:
mITX/mATX formfaktor - Älskar små datorer och mitt gamla bygge i ett Carbide Air 240 är fortfarande något jag drömmer om.
Stabil 1080p gaming i helst 144hz, detta innebär inte ultra i vartenda spel, men medium/high åtminstonde
Ljudnivå - Är inte ute efter en knäpptyst dator, men efter ett par år av en joker-mix av fläktar så vill jag få ner ljudet en del
Framtids/uppgraderingssäker - Att kunna klara mig någorlunda bekvämt i åtminstonde 2-3 år utan att känna att jag ligger efter.

Det jag behöver är
CPU
Mobo
RAM - Minst 16GB
Kylning - Luft eller vatten, har otroligt svårt att bestämma mig
Chassi
GPU
Nätaggregat (kan använda mitt gamla EVGA egentligen, men har tappat bort hälften av alla kablar)

Hårddiskar har jag redan, men det går att fylla på i efterhand om jag känner för det.

Det var länge sen jag hade någorlunda koll på vad som är bra och dåligt men tycker jag plockat ihop en OK-burk.
Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 5600X (3 290 kr hos Inet)
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2060 6GB EVO OC (3 499 kr hos Webhallen)
Chassi: NZXT H200i Mini-ITX PC Chassi (svart/blå) (1 399 kr hos Webhallen)
Moderkort: Asus ROG Strix B350-I Gaming (1 699 kr hos Elgiganten)
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (2x8GB) (779 kr hos Inet)
Nätaggregat: be quiet! Pure Power 11 500W CM (845 kr hos Dustin)
Totalt: 11 511 kr

Priset ligger nu på runt 11511kr men jag hade tänkt vänta på Black Friday innan jag köper något då det känns dumt att inte vänta.
Som ni även ser är en kylare inte vald med, detta p.g.a. att jag inte riktigt vet vad som skulle bli bra.

Det jag är ute efter är lite stöd i om jag tänkt rätt med delarna.
CPU valdes då, vad jag kan se, är detta bästa bang for your buck inom ett någorlunda lågt pris
GPU verkar vara värt att köra RTX 2060 istället för t.ex. 1660 då raytracing är ballt.
Chassit anpassar jag mig gärna på, men mITX/mATX är prio. NZXT lades i korgen då jag hört mycket gott om deras chassin.
Moderkort var egentligen en chansning, men verkar innehålla allt som behövs.
RAM är tanken att börja med 16GB, plus RGB för, why not
Nätagget är en direkt shot in the dark, jag har noll koll på vad som är bra nuförtiden, men Be Quiet har jag hört mycket fint om.

Så, efter årets längsta "pls help my build computer thanks" forumtråd, vad tycker ni? Tror ni Black Friday kommer kunna pressa priserna på komponenter ännu lägre än förväntat så jag t.om. kan få in ett RTX 2070 i bygget, eller ska jag spana på ett XFX kort istället?
Tacksam för alla tips, idèer eller förslag!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Skulle inte satsa på RTX 2000-serien, om du inte har brådska så vänta på 3060 eller AMD:s billiga nya vad det nu blir. Stora prestandahopp more tidigare generationer. Alternativt hitta något begagnat 2080 eller 2080 Ti..

Permalänk
Viking

Ett B350 fungerar inte med en Ryzen 5000. Det måste vara b550 eller x570. Eventuellt b450, men då måste du vänta tills januari.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Att behålla ett nätagg spar en del pengar. Men se till så att det inte är på gränsen och gammalt då de tappar i effekt med antal körda timmar. Vissa räknar med 5 eller 10% per år men det beror på om man kör dygnet runt eller inte och om det är nära maxlast långa tider.
Kablar kan du säkert köpa hos leverantören, jo de säljer även paket med kabel.
I mina ögon är 500W lite snålt. Mitt sista var på 650W men har inte kommit så långt ännu. Har man kraftiga grafikkort och kanske dubbla så kanske inte det heller räcker.

Om lådan idag är bra så ser jag inte att man vinner något på att köpa ny låda. Den ser annorlunda ut men är det något mer du räknar med att vinna på lådbytet.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att kolla in NZXT H1 som just nu har bra medlemspris på inet på 2999:- https://www.inet.se/produkt/6601161/nzxt-h1-svart
Du får med en 140mm AIO och ett 650W Gold nätagg med chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Skulle inte satsa på RTX 2000-serien, om du inte har brådska så vänta på 3060 eller AMD:s billiga nya vad det nu blir. Stora prestandahopp more tidigare generationer. Alternativt hitta något begagnat 2080 eller 2080 Ti..

Ser ut so matt RTX 3060 bör bli släppt någon gång mot november, vilket passar in på när jag tänkt handla min burk, men verkar som att priset fortfarande är lite osäkert. Enligt Techradar verkar det hamna runt 360 dollar, men man kanske får se.
Har funderat på begagnat, men osäker om det är värt att köra begagnat igen, ifall något ger upp på livet.

Skrivet av Donnerstal:

Ett B350 fungerar inte med en Ryzen 5000. Det måste vara b550 eller x570. Eventuellt b450, men då måste du vänta tills januari.

Alright, använde mig av komponentkoll så tänkte inte på att kika det. Tack!

Skrivet av abki:

Att behålla ett nätagg spar en del pengar. Men se till så att det inte är på gränsen och gammalt då de tappar i effekt med antal körda timmar. Vissa räknar med 5 eller 10% per år men det beror på om man kör dygnet runt eller inte och om det är nära maxlast långa tider.
Kablar kan du säkert köpa hos leverantören, jo de säljer även paket med kabel.
I mina ögon är 500W lite snålt. Mitt sista var på 650W men har inte kommit så långt ännu. Har man kraftiga grafikkort och kanske dubbla så kanske inte det heller räcker.

Om lådan idag är bra så ser jag inte att man vinner något på att köpa ny låda. Den ser annorlunda ut men är det något mer du räknar med att vinna på lådbytet.

Mitt EVGA PSU har väl ett par år på nacken, köptes runt 4 år sen, men det kanske går att vidare använda. Är ju 80+ Gold så det borde ju hålla ett bra tag framöver också. Har faktiskt inte hittat kablar till det, endast eftermarknad sleevade, men då vart till G2 och inte G1..

Måste ha ett nytt chassi, köpte ett skitbilligt Bitfenix chassi då mitt GTX 780 inte passade i mitt Carbide Air 240, och kabeldragningen i Bitfenix chassit är horribelt. Får inte ens plats med hårddiskarna/SSDerna då kablarna inte får plats riktigt. Är dessutom otroligt lite plats för att kunna dra några kablar överhuvud taget så..

Skrivet av Nygards:

Kan rekommendera att kolla in NZXT H1 som just nu har bra medlemspris på inet på 2999:- https://www.inet.se/produkt/6601161/nzxt-h1-svart
Du får med en 140mm AIO och ett 650W Gold nätagg med chassit.

Mycket bra tips, tack! Får hålla tummarna på att det kanske kastas ner ännu billigare på Black Friday.

Rättade till S1 och S2 till G1 och G2
Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

NZXT H200i är riktigt trevligt. Gedigen kvalitet och lätt att bygga i.

Du skriver att du ska börja med 2x8GB RAM. mITX-korten har bara två minnesplatser. Så det går inte att addera minne. Bättra att slå till med 2x16 direkt.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

NZXT H200i är riktigt trevligt. Gedigen kvalitet och lätt att bygga i.

Du skriver att du ska börja med 2x8GB RAM. mITX-korten har bara två minnesplatser. Så det går inte att addera minne. Bättra att slå till med 2x16 direkt.

Tänkte nog mer på att börja med 2x8 och slappa på 2x16 framöver så man har 2x8 liggandes hemma för något annat kul

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Hej
Skulle detta bygga funka för 1440p gameing? Har en stilla förhoppning om att det ska kosta runt 10k på black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Att behålla ett nätagg spar en del pengar. Men se till så att det inte är på gränsen och gammalt då de tappar i effekt med antal körda timmar. Vissa räknar med 5 eller 10% per år men det beror på om man kör dygnet runt eller inte och om det är nära maxlast långa tider.
Kablar kan du säkert köpa hos leverantören, jo de säljer även paket med kabel.
I mina ögon är 500W lite snålt. Mitt sista var på 650W men har inte kommit så långt ännu. Har man kraftiga grafikkort och kanske dubbla så kanske inte det heller räcker.

Om lådan idag är bra så ser jag inte att man vinner något på att köpa ny låda. Den ser annorlunda ut men är det något mer du räknar med att vinna på lådbytet.

Tänkte bara flika in och säga att jag i dagsläget kör med ett RM850 från corsair som stått på näst intill oavbrutet sedan.. 2013? På den tiden drev den 780 i SLI med en OCad 4770k och en AIO.

I dagsläget tuggar den på fint än med en 3900x @4.4GHz all core OC och ett RTX 3080, 8 fläktar och tre SSDer utan några som helst problem. 10% per år kanske stämmer om du klickar hem största skitagget genom tiderna men är det ett kvalitetsagg och man ser till att hålla det svalt och rent från damm och skit så håller dom riktigt länge. I och med mina uppgraderingar har jag själv funderat på att köpa nytt men har ingen stress än.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Kabel till EVGA-psu har dom
Prova sidorna
https://www.evga.com/products/productlist.aspx?type=10&family... (Kabel packar om det är många saknade)

https://www.evga.com/products/productlist.aspx?type=10&family...
Enstaka kablar som man saknar.

Går säkert hitta kabel på Amazon också, den canadensiska.