Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag har stött på lite problem med min nya skärm.

Jag jobbar en del hemifrån och då kör jag en HP Elitebook som sitter i en dockningsstation. Den har 2 DP-kontakter.
Dock vill inte min nya skärm komma överens med min HP.

När jag kopplar in DP-kabel mellan dockan och skärmen får jag ingen bild alls.
När jag kopplar in hdmi-kabel mellan skärm och docka med hdmi-dp adapter (till dockan) får jag bild, dock kan jag bara köra i 50hz (inte 60hz). Dessutom flimrar bilden när jag kör helskärm på program och webbläsare.

Jag har provat med flera olika kablar och de är inte defekta.
Kan det vara någon inställning?
Skärmen fungera perfekt på min stationära dator med Vega 56 grafikkort.
Jag har även testat flera andra skärmar så dockan är hel.

Jag svarar på mitt eget inlägg då problemet verkar vara löst nu
Jag bytte dockningsstation till min Elitebook efter tips från annat håll och nu fungerar det perfekt med min min Xiaomi Mi Curved 34. Verkar som min gamla dockningsstation varit defekt.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Enda jag har noterat är att jag får sämre bild vid 144 än vid 120, t.ex. röd text mot vit ser nästan ut att vara jpg-komprimerad. Kör ett 1080 med okänd displayport. Antar att jag kan experimentera med settings för att bli av med det men kommer installera ny disk imorgon så jag har inte orkat. Någon som känner igen?

Fortfarande löjligt nöd efter en veckas användning annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirchen:

Enda jag har noterat är att jag får sämre bild vid 144 än vid 120, t.ex. röd text mot vit ser nästan ut att vara jpg-komprimerad. Kör ett 1080 med okänd displayport. Antar att jag kan experimentera med settings för att bli av med det men kommer installera ny disk imorgon så jag har inte orkat. Någon som känner igen?

Fortfarande löjligt nöd efter en veckas användning annars!

Misstänker att detta har att göra med att skärmens specs inte riktigt lever upp till en bra nivå på 144hz.
Tror han nämner det i https://www.youtube.com/watch?v=1hMAw8xCd0Y
eller om det var någon annan review.
Iafall så var det någonstans jag såg någonstans att kvaliten på bilden och eftersläpningar försämras vid 144, och 120 var "sweet" spot för vad den kunde leverera bra

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirchen:

Enda jag har noterat är att jag får sämre bild vid 144 än vid 120, t.ex. röd text mot vit ser nästan ut att vara jpg-komprimerad. Kör ett 1080 med okänd displayport. Antar att jag kan experimentera med settings för att bli av med det men kommer installera ny disk imorgon så jag har inte orkat. Någon som känner igen?

Fortfarande löjligt nöd efter en veckas användning annars!

min bästa gissning är att du använder chroma subsampling.

hur ser det ut för dig i den här menyn? "Utdata färgformat" ska säga RGB eller 444. står det 422 eller 420 så har du chroma subsampling på. byt i så fall så ska det funka. får du inte signal ordentligt så är det kanske kabeln då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

min bästa gissning är att du använder chroma subsampling.

https://i.gyazo.com/992c11c1a5a0b0d709b0882bc640faf0.png

hur ser det ut för dig i den här menyn? "Utdata färgformat" ska säga RGB eller 444. står det 422 eller 420 så har du chroma subsampling på. byt i så fall så ska det funka. får du inte signal ordentligt så är det kanske kabeln då.

Default för mig är RGB. Provade att byta både till 444 samt 10 bpc i olika variationer och alla gav samma "fel" som tidigare. Ska försöka testa en annan kabel, tack för förslagen.

Permalänk
Medlem

Vänta på Black Friday eller köpa nu? Den lanserades väldigt nyligen så den kanske går ned med en eller två hundralappar som mest.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Dom har redan haft en rea på 10% på Elgiganten. Är du student får du dessutom 10% på mistore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castanea:

Vänta på Black Friday eller köpa nu? Den lanserades väldigt nyligen så den kanske går ned med en eller två hundralappar som mest.

Köp när du behöver. Den ligger redan lågt och kommer bara sjunka lite i såfall. Själv tycker jag inte det är värt att vänta p.g.a. några hundringar.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Dom har redan haft en rea på 10% på Elgiganten. Är du student får du dessutom 10% på mistore

Jag köpte min på elgiganten förra veckan. Man fick 400 kr rabbat, är väl 10% om man skapade ett konto hos dem och regga sig på deras reklamutskick. Betalade 4040 kr typ inkl frakt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Köp när du behöver. Den ligger redan lågt och kommer bara sjunka lite i såfall. Själv tycker jag inte det är värt att vänta p.g.a. några hundringar.

Japp en kompis jobbar på elgiganten och han sa att inköp pris på xiaomi 34 var 4200kr så den kommer nog inte sjunka så mycket , jag köpte min på inet för 5000kr pga den var slut överallt och orkade inte vänta 😀

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Japp en kompis jobbar på elgiganten och han sa att inköp pris på xiaomi 34 var 4200kr så den kommer nog inte sjunka så mycket , jag köpte min på inet för 5000kr pga den var slut överallt och orkade inte vänta 😀

Ja, då är det inte många spänn dom tjänar på skärmen 😄 Dom sålde den ju för 4041 häromveckan. 🙂 4490:- är sjukt bra pris för prestandan också 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Beställde min från Elgiganten, mycket nöjd än så länge. Inte ägt en Adaptiv-synk kompatibel skärm tidigare - väldigt skönt!
Inga missljud eller dyl.

Visa signatur

Xiaomi 34" UltaWide | AMD 3600 | BeQuite Black | 16GB DDR4 | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Är så sugen på denna men är lite rädd för att bli besviken på färgerna.
har idag en 7-8 år gammal PB278Q PLS som har sjukt bra färgåtergivning, men vill gå upp på 34" 144hz utan att betala 10k för en IPS.
svårt detta =(

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Är så sugen på denna men är lite rädd för att bli besviken på färgerna.
har idag en 7-8 år gammal PB278Q PLS som har sjukt bra färgåtergivning, men vill gå upp på 34" 144hz utan att betala 10k för en IPS.
svårt detta =(

Testa, du har ju öppet köp från de flesta ställen. Jag gillar färgåtergivningen. Jag har bland annat Dell U2713H med wide gamut (ej att blanda ihop med u2713hm) som också har bra färgåtergivning och kan återge Adobe RGB helt. Men efter lite skruvande och kalibrering så är jag riktigt nöjd med xiaomin trots att den har en mindre färgrymd.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Undra varför inet slutat sälja skärmen https://www.inet.se/produkt/2300081/xiaomi-34-mi-curved-gamin... 🤔🤔

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Fick hem min skärm igår. Beställde från Elgiganten i lördags.
Det lilla jag hunnit testa så är jag sjukt nöjd än så länge.
Inga defekter funna än.

Har endast noterat lättare flimmer under laddningsskärmar i vissa spel (dem jag testat: F1 2020 & Rocket League). Skulle tro att har något med gsync att göra och inte med själva skärmen. Kanske finns något trick för att bli av med det.

Ghosting/eftersläp verkar acceptabla so far, inget jag har noterat förutom när jag testat att snurra runt muspekaren på svart bakgrund.

Default kalibrering var helt OK på mitt ex, men skulle vilja testa hitta en profil för att jämföra. Någon som har tips på hur man kan uppnå en objektivt bra kalibrering utan hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gahu:

Fick hem min skärm igår. Beställde från Elgiganten i lördags.
Det lilla jag hunnit testa så är jag sjukt nöjd än så länge.
Inga defekter funna än.

Har endast noterat lättare flimmer under laddningsskärmar i vissa spel (dem jag testat: F1 2020 & Rocket League). Skulle tro att har något med gsync att göra och inte med själva skärmen. Kanske finns något trick för att bli av med det.

Ghosting/eftersläp verkar acceptabla so far, inget jag har noterat förutom när jag testat att snurra runt muspekaren på svart bakgrund.

Default kalibrering var helt OK på mitt ex, men skulle vilja testa hitta en profil för att jämföra. Någon som har tips på hur man kan uppnå en objektivt bra kalibrering utan hårdvara?

Jag har haft min skärm i 1.5 vecka nu och är också super nöjd än så länge. Det enda negativa är att jag också har lite lättare flimmer i laddningsskärmar precis som du säger. Har än så länge bara testat i WoW, men där ser man flimmer varje gång man får en laddningsskärm. Det är ganska lite så det stör inte direkt, men lite nyfiken på varför det blir så.

Permalänk
Medlem

Kan det vara att uppdateringshastigheten går upp/ner utanför skärmens Freesync-intervall? Det verkar vara vanligt att det blir flimmer då?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Kan det vara att uppdateringshastigheten går upp/ner utanför skärmens Freesync-intervall? Det verkar vara vanligt att det blir flimmer då?

Det är vad jag misstänker också efter lite googling. Vissa loading screens verkar gå ner/låsas till 30 fps eller mindre och gsync hänger inte med så lågt.

Permalänk
Medlem

Rapport efter 1 veckas användande.

Fortfarande nöjd, om inte mer nöjd. Bra färger, bra kontrast. Gick från en 1080p@144hz TN panel.
Ingen märkbar ghosting, har lirat en hel del Horizon Zero Dawn och Rocket League. Men antar att det är subjektivt.
Har stängt av gsync också, screen tearing är inget jag någonsin stört mig på eller noterat, så låter den gå löst. Brukar köra utan Vertical Sync. Troligtvis också subjektivt.
Sitter med ett RTX 2060, Rocket League ligger runt 150-200 fps. Horizon Zero Dawn går runt 40-60 fps på i princip ultra settings, vilket i min bok inte är optimal upplevelse för PC, men fortfarande bättre än på konsol som jag har för mig kör detta spel i 30 fps och lägre kvalitet.
Blir dock uppgradering till RTX 3000-serien eller AMDs motsvarighet inom kort, inväntar konkreta reviews här och att nvidia löser tillgången

Enda jag kan anmärka på är att det ibland är lite småstrul med att byta input. Jobbar hemifrån mycket nu, så switchar input till en MacBook via usb-c -> hdmi rätt ofta. Ibland när man byter input via menyn så ser den ingen signal och går tillbaka till DP. Skulle tippa på det inte investerats mycket i mjukvaran på denna skärm. Har hittat lite genvägar osv som gör det tolererbart, men det är något att hålla i åtanke.
Ibland kan det också ta ett tag innan den fångar upp hdmi signalen, kan ju i för sig bero på MacBookens sega wake signal. Inte tillräckligt insatt för att kunna ge en specifik orsak och säga att det helt och hållet är skärmens fel.

Men byter du inte input så ofta, inte är så känslig för ghosting, så är denna skärm ett kap. Grymt pris för det man får.

Permalänk
Medlem

Någon som kör monitor arm , gas arm på sin xiaomi 34 ? Isåfall vilken modell ?
Jag funderar på att skaffa en men står ingen stans var skärmen väger så jag inte köper för klen arm 🤔.

Enligt postnord vägde paketet 10.6kg med emballaget och fot .skärmen borde ligga mellan 7-9kg eller nått

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Någon som kör monitor arm , gas arm på sin xiaomi 34 ? Isåfall vilken modell ?
Jag funderar på att skaffa en men står ingen stans var skärmen väger så jag inte köper för klen arm 🤔.

Enligt postnord vägde paketet 10.6kg med emballaget och fot .skärmen borde ligga mellan 7-9kg eller nått

Jag använder denna; https://www.kjell.com/se/produkter/dator/skarmfaste/bordsfast...
det fungerar alldeles utmärkt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag använder denna; https://www.kjell.com/se/produkter/dator/skarmfaste/bordsfast...
det fungerar alldeles utmärkt

Upp till 6kg på den skärmen kanske inte väger så mycket då 😜

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Upp till 6kg på den skärmen kanske inte väger så mycket då 😜

hittade 5.8 på någon reddit-tråd så bestämde mig för att testa i alla fall

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

hittade 5.8 på någon reddit-tråd så bestämde mig för att testa i alla fall

Aha, har också letat efter vikten. 5,8kg var betydligt lättade än jag trodde. Din 6kg arm klarar i alla fall vikten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Aha, har också letat efter vikten. 5,8kg var betydligt lättade än jag trodde. Din 6kg arm klarar i alla fall vikten?

yes, har inte brakat ner än så länge i alla fall

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

hittade 5.8 på någon reddit-tråd så bestämde mig för att testa i alla fall

Ja då har man typ en vikt att utgå ifrån slipper man skruva loss skärmen och lägga den på en våg 😅,

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Någon som kör monitor arm , gas arm på sin xiaomi 34 ? Isåfall vilken modell ?
Jag funderar på att skaffa en men står ingen stans var skärmen väger så jag inte köper för klen arm 🤔.

Enligt postnord vägde paketet 10.6kg med emballaget och fot .skärmen borde ligga mellan 7-9kg eller nått

Jag kör på denna:
https://noerdic.se/products/monitor-arm-gas-spring-single?_pos=2&_sid=0687c01d8&_ss=r
Fungerar alldeles utmärkt, det enda att anmärka på är att den större insexnyckeln som följde med inte passade bulten som man skruvar för att hållaren skall fästa i bordet, men har man ett insexnyckelkit är det inga problem!

Visa signatur

|Razer blade 15 Advanced 2018 |

Permalänk
Medlem

Jag är fett sugen på denna skärmen! Har aldrig spelat på högre än 27”. Alltid dreglat lite på 34”. Tänkte mest köra i 1440p. Blir det för suddigt? Sitter nära skärmen. 3k kanske det blir i dåligt optimerade spel där man ändå inte får 144fps. Tänkte köpa antingen 3080 eller 6800XT också men 2080 super ska driva 1440p lätt

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag är fett sugen på denna skärmen! Har aldrig spelat på högre än 27”. Alltid dreglat lite på 34”. Tänkte mest köra i 1440p. Blir det för suddigt? Sitter nära skärmen. 3k kanske det blir i dåligt optimerade spel där man ändå inte får 144fps. Tänkte köpa antingen 3080 eller 6800XT också men 2080 super ska driva 1440p lätt

34" ultrawide är samma storlek som 27" fast bredare. samma ppi.