Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Alla som nu sitter och målar fan på väggen igen och tror att världens undergång åter är nära. Vi testar bara i Sverige idag 8 gånger fler i veckan och det gör såklart att antalet smittade ökar. Men vi är inte i närheten av det som var i våras, än.

https://www.youtube.com/watch?v=8s3MnfJHbxk&ab_channel=Folkh%...

"Inte än" låter i och för sig väldigt oroväckande, är det bara en tidsfråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Tack för svaret!

Dr Campbell är väl inte helt okontroversiell och jag hade faktiskt inte reflekterat över att han är filosofie doktor och inte läkare. Däremot har jag lite väl ofta fått intrycket av att han anser att hans tolkning av, eller synvinkel på, något är den enda rimliga. Personligen uppfattar jag honom ofta som lite av en gnällspik (därmed inte sagt att han är det).

Vad jag har sett så finns det en klinisk pilotstudie och två kliniska studier som är på gång:

Fast det finns med säkerhet fler studier med varierande resultat.

Så som jag uppfattat det med vitamin-D så anses en nivå på 50 nmol/l vara tillräcklig, medan 75 nmol/l anses vara optimalt. Mer än 125 nmol/l anses vara potentiellt farligt. Källa: https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/endokrin...

Vad jag förstått så går resonemanget hos de som förespråkar "mer" D-vitamin för Covid-19 att man ofta har för låg nivå och att rekommendationerna för den optimala nivån är för låga. Man refererar då till att "naturfolket" Maasaierna har nivåer uppåt 115 nmol/l "i snitt" (källor t.ex. denna och denna).

Eftersom jag nu gått på detta (eller hur man nu vill se saken) så skulle jag vilja ligga i en övre ändan av spektrumet, dvs uppåt 100 nmol/l, men eftersom jag är rätt försiktig av mig så följer jag rekommendationen för överviktiga, dvs ett tillskott om 50 µg/dag (källa).

Du verkar ha en sund inställning till det hela. Det viktiga är väl att inse att vitaminer inte är några mirakelmedel givet att man inte har bristsjukdomar. Det är lätt att snöa in sig på enskilda ämnen när man vill optimera sin hälsa. Det ger sällan speciellt mycket men det är lätt att marknadsföra hos kvacksalvare.

Därmed inte sagt att enskilda vitaminer kan fungera som läkemedel. Exempelvis så används varianter av vitamin A vid aknebehandling. Det är såklart inte omöjligt att vitamin D skulle kunna vara av värde vid Covid-19-infektion men det finns heller ingen anledning att tro detta. Studier får isf visa på detta med efterföljande analys av risk/nytta med behandling etc.

Med detta sagt så upprepar jag åter att det finns medicinska tillstånd där substitutionsbehandling är livsviktig. Det har jag inga invändningar emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

...
Samtidigt tycker jag ingen ska ha rätt att bestämma hur andra ska leva sina liv. Visst alla har rätt att klaga, få folk att förstå så vi kan visa varandra hänsyn och respekt. Men att tvinga folk ändra sina liv är fel tycker jag. Tycker vi har ett bra system med rekommendationer, så länge folk förstår att det är råd och inget tvång. Att inte följa rekommendationer är inte något som är fel. Det är ett personligt val.

Skrivet av ronnylov:

De tar friheten från oss lite i taget och om ingen säger ifrån så fortsätter det. Att ha en gräns på max 50 eller 300 personer vid demonstrationer är ett exempel. Men säg 10000 samlas. Vad gör de då? Men om alla fogar sig blir inget förändrat. Som i Storbritannien. Boris Jonsson bestämmer envåldigt om lockdown. Om folket inte håller med kan de stoppa det. Om de bryr sig om sin frihet.

Att säga att man alltid ska lyda är ett hot mot demokratin.

Det är skillnad på att uppmana andra att lyda/anse att det är fel att inte lyda/skälla på folk som inte lyder på internetfora, och att faktiskt inskräkna folks friheter på det sätt som en lockdown innebär.

Jag håller i det här fallet inte med om argumentet att små restriktioner banar väg för större, snarare tvärtom - genom att följa de i Sverige relativt små restriktionerna även när de inskränker på min personliga frihet, så undviker jag att vi hamnar i en situation där valet står mellan att stänga in folk i sina hem m.h.a. polisvåld, och att låta folk som hade gått att rädda dö för att de inte ens släpps in på vårdinrättningarna. Det var det valet som tvingade fram lockdown i flera Europeiska stater, t.ex. Frankrike, Spanien och Italien (för de två senare hann många dö i onödan ändå). De allra flesta medborgare förstod också motivet och fogade sig på ett sätt som de annars inte gjort - man bör betänka att sydeuropéer annars knappast är kända för att lyssna på myndigheter.

Jag tror som du att nedlåsning på det sätt vi sett i många länder utgör en risk för demokratin på precis det sätt du beskriver - utegångsförbud och rörelserestriktioner som upprätthålls med polismakt idag, hur än goda skälen än är, kommer att sänka trösklarna för framtida regeringar att göra samma sak. Och medborgarna kommer att vara lite mer vana vid det, och kanske finna sig i det trots sämre motiv än vad de funnit sig i annars. Där är slippery-slope-argumentet högst relevant IMO. Men precis därför anser jag det högst rimligt att betrakta rekommendationerna som mer tvingande än de faktiskt är, både vad gäller en själv och andra. Priset ur ett demokratiskt perspektiv är billigt jämfört med att riskera nedlåsning.

Jag hade nog ändå varit för nedlåsning i Sverige om vi hade mött en smittvåg i klass med, låt säga, den som var i Italien i mars i år. Kantstött demokrati kan trots allt återerövras. Men jag föredrar att bli utskälld i närbutiken den gång jag kanske glömmer hålla avstånd, otroligt mycket mer än jag vill se en nedlåsning i Sverige.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av anon910:

Alla som nu sitter och målar fan på väggen igen och tror att världens undergång åter är nära. Vi testar bara i Sverige idag 8 gånger fler i veckan och det gör såklart att antalet smittade ökar. Men vi är inte i närheten av det som var i våras, än.

https://www.youtube.com/watch?v=8s3MnfJHbxk&ab_channel=Folkh%...

Absolut men ge det 3 veckor till i November så tror jag tyvärr inte att vi kommer ifrån vårens sjukvårdssiffror.
Ingen skulle bli gladare än jag om vi inte kommer dit men med den rasande takt som människor nu kommer till sjukvården ser det mörkt ut.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Absolut men ge det 3 veckor till i November så tror jag tyvärr inte att vi kommer ifrån vårens sjukvårdssiffror.
Ingen skulle bli gladare än jag om vi inte kommer dit men med den rasande takt som människor nu kommer till sjukvården ser det mörkt ut.

Är också rädd för detta. Det är ökningstakten som är oroande. Visar inte ett enda tecken på att stanna av utan precis tvärtom. Jäkla skit det här......Hoppas att folk har lite vett och håller avstånd.¨

Det enda som är positivt ÄNSÅLÄNGE är att dödssiffrorna fortsatt är låga. Men det kan ju gå åt pipan med det också om spridningen blir stor.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Är också rädd för detta. Det är ökningstakten som är oroande. Visar inte ett enda tecken på att stanna av utan precis tvärtom. Jäkla skit det här......Hoppas att folk har lite vett och håller avstånd.¨

Det enda som är positivt ÄNSÅLÄNGE är att dödssiffrorna fortsatt är låga. Men det kan ju gå åt pipan med det också om spridningen blir stor.

Problemet är att vi sätter allt för mycket tro på andra och deras välvilja att ställa upp och tänka på andra. Något som har typ inte funkat alls, det hade blivit en hel annan ton om beteendet från studenter och annat drägg hade fått dryga konsekvenser, te.x. bot om 10,000 kronor.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Problemet är att vi sätter allt för mycket tro på andra och deras välvilja att ställa upp och tänka på andra. Något som har typ inte funkat alls, det hade blivit en hel annan ton om beteendet från studenter och annat drägg hade fått dryga konsekvenser, te.x. bot om 10,000 kronor.

Tyvärr ser inte jag heller någon annan lösning. Att låta varje enskild människa få ansvaret låter "fint" och kanske till och med bra men det funkar inte. Det ska bli intressant om Löven nu kommer ut 13:15 och förändrar allt för landet. Men tyvärr tror jag det åter igen blir "ansvaret ligger hos Er" .

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Solaris:

bot om 10,000 kronor.

Det krävs lyckligtvis en grundlagsändring för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det krävs lyckligtvis en grundlagsändring för det.

Vad får dig att tro att det är på något sätt en garanti för att det inte blir en grundlagsändring? Att be folk att tänka på andra och följa direktiv verkar ju inte funka.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Vad får dig att tro att det är på något sätt en garanti för att det inte blir en grundlagsändring? Att be folk att tänka på andra och följa direktiv verkar ju inte funka.

Förhoppningsvis är pandemin om inte över så i alla fall förbi stadiet där kraftiga restriktioner behövs tills nästa val. Däremot kanske de ändrar grundlagen ändå, i förberedelse för nästa pandemi, men jag vet inte om det hade varit så populärt.

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-c...
Sophie Stigfur 13:24

Hallengren nu:
"– I detta nu är var femte som vårdas en covidpatient. De vårdas av världens bästa vårdpersonal, men även de är människor av kött och blod som verkligen inte behöver en ny situation som den i våras. Här kommer du in, dina vardagsbeslut kan bidra till utvecklingen åt båda håll. Du kan orsaka lidande genom att strunta i att ta ansvar. Det är din plikt som medborgare att följa råden. Vi är tio miljoner svenskar som saknar det vanliga livet, även jag. Vi måste ta i för att klara den långa uppförsbacke som vi ser i höst i vinter."

Glöm inte att om vården har fullt upp med Covidsjuka har de mindre tid för annan vård!
Hoppas folk tar dessa råd seriöst...

Edit: La till källa
Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hallengren nu:
"– I detta nu är var femte som vårdas en covidpatient. De vårdas av världens bästa vårdpersonal, men även de är människor av kött och blod som verkligen inte behöver en ny situation som den i våras. Här kommer du in, dina vardagsbeslut kan bidra till utvecklingen åt båda håll. Du kan orsaka lidande genom att strunta i att ta ansvar. Det är din plikt som medborgare att följa råden. Vi är tio miljoner svenskar som saknar det vanliga livet, även jag. Vi måste ta i för att klara den långa uppförsbacke som vi ser i höst i vinter."

Glöm inte att om vården har fullt upp med Covidsjuka har de mindre tid för annan vård!

Problemet är ju att restriktioner, isolering och lockdowns också skapar oehört mycket lidande. Så pass så att på flera håll finns det läkare som kräver att restriktioner och lockdowns som införts, ska upphävas.

https://www.bbc.com/news/health-54442386
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8829145/Doctors-peti...
https://www.citizensjournal.us/over-30000-health-experts-sign...

Den svåra frågan blir ju då, vems välbefinnande och lidande väger tyngre? De 80% som bara får en vanlig förkylning från viruset, eller de 20% some behöver varierande graver av sjukvård + sjukvårdspersonal?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Solaris:

Vad får dig att tro att det är på något sätt en garanti för att det inte blir en grundlagsändring?

Att kriminalisera dumhet låter mindre lockande, iaf för mig. Men men, det kanske blir lika populärt som att kriminalisera nyttjande av droger, förrutom alkohol och nikotin - de två värsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Förhoppningsvis är pandemin om inte över så i alla fall förbi stadiet där kraftiga restriktioner behövs tills nästa val. Däremot kanske de ändrar grundlagen ändå, i förberedelse för nästa pandemi, men jag vet inte om det hade varit så populärt.

Tar väl minst fem år för en grundlag att ändras? Dvs det ska gå två val emellan.
Tror inte grundlagsändring är så sannolikt utan att de lägger till någon förordning eller något annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Tar väl minst fem år för en grundlag att ändras? Dvs det ska gå två val emellan.
Tror inte grundlagsändring är så sannolikt utan att de lägger till någon förordning eller något annat.

Nej det räcker med två beslut med enkel majoritet och ett val emellan.

Sannolikt är det inte, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det räcker med två beslut med enkel majoritet och ett val emellan.

Sannolikt är det inte, nej.

Ops fel av mig.

Permalänk
Medlem

Hallengren nu:

Ett citat antyder att det anger det som faktiskt sades, vilket ditt inte gör. Hon sade att var femte som intensivvårdades gjorde det för covid-19, vilket är något annat än att var femte (inlagd) patient vårdas för covid-19. Något mått på hur hög beläggningen är utgör det inte heller, men det går säkert att gräva fram om man vill.

Det övre klippet bör starta ungefär på rätt ställe:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/11/presstraff...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ett citat antyder att det anger det som faktiskt sades, vilket ditt inte gör. Hon sade att var femte som intensivvårdades gjorde det för covid-19, vilket är något annat än att var femte (inlagd) patient vårdas för covid-19. Något mått på hur hög beläggningen är utgör det inte heller, men det går säkert att gräva fram om man vill.

Det övre klippet bör starta ungefär på rätt ställe:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/11/presstraff...

Detta är copy paste från Aftonbladet

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag föreslår Grönköpings Veckoblad istället. Ungefär samma nivå på sakinnehållet, men roligare.

Permalänk
Medlem

En länk till varifrån du fick citatet hade kanske varit bra.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Är det vanligt att restauranger har bord med fler än 8 platser? Känns lite meningslöst som restriktion. Ofta tar de dessutom bort varannan stol för att öka distans så det lär knappt finnas bord som inte redan uppfyller detta krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är det vanligt att restauranger har bord med fler än 8 platser? Känns lite meningslöst som restriktion. Ofta tar de dessutom bort varannan stol för att öka distans så det lär knappt finnas bord som inte redan uppfyller detta krav.

Många restauranger har bord som går att ställa ihop och på så sätt hantera stora sällskap. Stolar har nog ställts tillbaka om man bokat bord för ett större sällskap. För någon vecka sen var jag ute och åt i Malmö, en bit bort från vårt bord satt ett sällskap om 10-12 personer. Innan pandemin har vi varit ute och käkat ett gäng från jobbet av och till och då kan vi nog ha varit uppåt 15 personer.

Jag tror det är för att ha en begränsning på hur stora sällskap som får sitta tillsammans och jag tror att man gjort det för att få en måttstock för att förenkla både för restauranger och inspektörer. Gissningsvis har man valt ett så högt antal som man vågar för att begränsa folks frihet så lite som möjligt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Att kriminalisera dumhet låter mindre lockande, iaf för mig. Men men, det kanske blir lika populärt som att kriminalisera nyttjande av droger, förrutom alkohol och nikotin - de två värsta.

Med tanke på situationen så vore kriminalisering en passande konsekvens. Kan man inte följa de enkla direktiv som har ställts, så ska det finnas en påföljd.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Solaris:

Kan man inte följa de enkla direktiv som har ställts, så ska det finnas en påföljd.

..nu hakar jag bara på lixom lite så där. Kommer en påföljd att hjälpa mot dumhet? Vem skall övervaka dumheterna? Har du något eget minne av t.ex. DDR? Iofs, det lär nog snart finnas en app för det. Obs, nu bara spekulerar jag vilt hit och dit. Att hantera samhällsfarliga smittspridare finns det dock redan lagrum för, tycker det räcker.

Permalänk
Medlem

IMHO, allt detta har blivit försent nu! Oavsett vad vi gör så det kommer en punkt vi måste acceptera att det är en del av vårat liv... Bara om det inte dyker upp botemedel eller säker vaccin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Alltså de för restriktioner lite olika överallt. Det är deras försök att minska överbelastning.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag förstår inte varför ansiktsmask inte är rekomenderat i Sverige ( tom förbjöds inom vissa verksamhetsområden med hot om avsked ). Redan på biblisk tid visste man att tygstycken för munnen och näsan hindrade smittor. I övriga världen vet man att det fungerar så fortfarande, men folkhälsomyndigheten vill tydligen inte lära sig av historien och nya vetenskapliga rön hjälper tydligen inte heller.

Svenskar är för dumma för att kunna sätta på sig ett munskydd och ta av det på korrekt sätt tydligen. Rätt rekomendationer hade inte kunnat fostra folk, så nej vi skippar det verktyget.

Det är ingen lösning med munskydd, men det ger oftast en mindre initial dos så det leder till ett mildare sjukdomsförlopp. Dom som är asymptomatiska smittspridare blåser inte ut sina virus lika långt med munskydd på dessutom.

Jag förstår inte hur Sverige blev såhär vetenskapsfientligt och saker skall politiseras och polariseras istället för att titta på fakta.

D-vitamin har många brist på utan att veta om det, mängder med undersökningar påvisar att det, precis som med munskydd, kan ge ett mildare sjukdomsförlopp om du är på tillräcklig nivå med det i blodet. D- vitamin krävs för att T-celler skall aktiveras, så även om du har T-cell immunitet men D-vitaminbrist så hjälper det inte.

Jag förstår att man inte rekomenderar D vitamin pga att det går att överdosera på det för det är en fettlöslig vitamin ( egentligen mer en hormon ) Men eftersom 40-50% av befolkningen globalt ligger väldigt lågt på det och det i väldigt många studier visat sig hjälpa mot covid tycker jag man borde tala mer om det, men som med munskydd antar man väl att folk är för dumma för att dosera rätt eller något ditåt.

Sen har man ju från folkhälsomyndigheten förnekat att barn sprider viruset och förnekat asymptomatisk/presymtomatisk smittspridning, kallat det för "inte den drivande smittspridaren" som om det inte är ytterst väsentlig! Det är ju den osynliga smittspridningen man måste stoppa, den som hoppar och skapar nya kluster!

Självaste Anders Tegnell sade ju tidigt i våras att detta kommer aldrig att komma hit, sen följde dom inte gällande pandemiprotokoll för att stoppa det, det fanns inga reseförbud eller karantäner, trots att man visste att viruset härjade. Det handlar inte om att vara efterklok. Dom gjorde helt enkelt inte sitt jobb!

Och det verkar som våra myndigheter fortsätter vara "naiva"...

Anders Tegnell känns lika träffsäker som Michael Patcher och lite bättre än 50% träffsäkerhet vill man ju ha när det gäller liv och lem.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Inaktiv

ja, du borde ju sitta på Tegnells post, vad gör du här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

ja, du borde ju sitta på Tegnells post, vad gör du här?

Helt korrekt, i stort sett vem som helst hade kunnat göra det bättre genom att gissa.

Jag hade applicerat logik och research på det hela och följt dom protokoll som fanns redo.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Alltså, jag förstår inte varför ansiktsmask inte är rekomenderat i Sverige ( tom förbjöds inom vissa verksamhetsområden med hot om avsked ). Redan på biblisk tid visste man att tygstycken för munnen och näsan hindrade smittor. I övriga världen vet man att det fungerar så fortfarande, men folkhälsomyndigheten vill tydligen inte lära sig av historien och nya vetenskapliga rön hjälper tydligen inte heller.

Svenskar är för dumma för att kunna sätta på sig ett munskydd och ta av det på korrekt sätt tydligen. Rätt rekomendationer hade inte kunnat fostra folk, så nej vi skippar det verktyget.

Det är ingen lösning med munskydd, men det ger oftast en mindre initial dos så det leder till ett mildare sjukdomsförlopp. Dom som är asymptomatiska smittspridare blåser inte ut sina virus lika långt med munskydd på dessutom.

Jag förstår inte hur Sverige blev såhär vetenskapsfientligt och saker skall politiseras och polariseras istället för att titta på fakta.

[...]

Här kommer lite fakta, från ourworldindata.org. Första diagrammet har linjär y-axel och den andra har en logaritmisk. Fundera på vilka av dessa länder som har eller har haft krav på munskydd och/eller lockdown.

Det är inte så enkelt som att "munskydd hjälper" eller att "lockdown hjälper".

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|