Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD kniper 22,4 procent av processormarknaden

Permalänk
Melding Plague

AMD kniper 22,4 procent av processormarknaden

Största andelen av x86-marknaden sedan fjärde kvartalet år 2007, rapporterar Mercury Research.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och mer kommer det bli

Permalänk
Medlem

22% visar hur dominanta intel är. Tråkigt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Trevligt! AMD gör mycket bra nu. Inte bara inom processormarknaden.
Mycket möjligt att min nästa dator (eller uppgradering) blir AMD. Sist jag körde AMD var med FX-8150 och 2st HD6850 i Crossfire. Det var inte sådär jättelyckat bygge.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Detta är bra!
Ökar medvetenheten bland "normala människor"
Lite synd att AMD fortfarande inte har en tvåsiffrig andel i serversegmentet.
Det skulle vara bra för alla om AMD knep 30-40% av det segmentet, då det verkligen skulle tvinga Intel att innovera

Permalänk
Medlem

Känns som nästa uppgradering både är AMD CPU och GPU
Men har en i7 8700k så klarar mig på det men "bara" ett gtx1080.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

4 core och mer = highend. Ja år 2008. Måttstocket på highend cpu är inte så enkel.

Nå jag tror Intel är riktigt dominerande bland laptops och laptops säljere som smör, då ytterst få eller i princip ingen (procentuellt av jordens befolkning) har behov av något bättre än en laptop.

Folk pratar på att Arm tar över som desktops, men frågan är inte om dessa mer håller på att dö ut. (andelsmässigt)
Det väldigt många vill ha en är en dator som startar supersnabbt och bara fungerar, webbläsaren ska vara schysst, det ska gå se på filmer och musik.

Permalänk
Medlem

22% är ju riktigt bra till och med om man kollar långt bakåt. Kul och hoppas det jämnar ut sig mer, då tvingas Intel jobba lite hårdare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

4 core och mer = highend. Ja år 2008. Måttstocket på highend cpu är inte så enkel.

Nå jag tror Intel är riktigt dominerande bland laptops och laptops säljere som smör, då ytterst få eller i princip ingen (procentuellt av jordens befolkning) har behov av något bättre än en laptop.

Folk pratar på att Arm tar över som desktops, men frågan är inte om dessa mer håller på att dö ut. (andelsmässigt)
Det väldigt många vill ha en är en dator som startar supersnabbt och bara fungerar, webbläsaren ska vara schysst, det ska gå se på filmer och musik.

Arm(64) kommer nog ta över laptops i alla fall

Permalänk
Medlem

Positivt. Detta drar ju undan mattan under fötterna på de som inte är pålästa och köper Intel för att de tror att "Alla andra gör det", så det är absolut bra reklam för AMD att synas i olika topplistor på diverse webbsidor, och är det köpställen så är ju det fina att det är kunderna själva som sett till att det blivit så.

Ingen behöver heller tycka synd om Intel. Dels har de själva bäddat sängen de nu får sova i, och dels så är de fortfarande 10 gånger större än AMD som företag och tillräckligt kapitalstarka för att det skall dröja många år innan man kan börja tala om Kris.

Det är Inte synd om Intel. Inte ett dugg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas på snabb lansering av Ryzen 5000 till laptops med. Renoire är bra men vem vill inte ha en Zen 3 i en laptop?

Vore fint om vi kunde närma oss 50/50, eller mer för AMD, de har en del att ta igen försäljningsmässigt från tidigare år. AMD ökar medans Intel i det närmaste tynar bort.

ARM i laptop/desktop är lite som year of Linux. Någon gång kanske det händer men känns för tidigt att snacka ARM så länge inga seriösa satsningar avsedda för konsument faktiskt kommit.

Permalänk
Inaktiv

Amd will make gaming Great again 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

4 core och mer = highend. Ja år 2008. Måttstocket på highend cpu är inte så enkel.

Nå jag tror Intel är riktigt dominerande bland laptops och laptops säljere som smör, då ytterst få eller i princip ingen (procentuellt av jordens befolkning) har behov av något bättre än en laptop.

Folk pratar på att Arm tar över som desktops, men frågan är inte om dessa mer håller på att dö ut. (andelsmässigt)
Det väldigt många vill ha en är en dator som startar supersnabbt och bara fungerar, webbläsaren ska vara schysst, det ska gå se på filmer och musik.

Ja, och hur menar man att en apu skiljer sig från en 8-kärnig intel-cpu som gör att den borde exkluderas här? Eller är det bara KF-processorer man jämför mot?

Permalänk
Medlem

Bara 22%
Känns som att alla som köper nya datorer nu köper med AMD, borde snarare ligga runt 90% iallafall på nyköp.

Permalänk
Medlem

Två flarror Moët till mig, ni får beställa själva vad ni önskar:)

PS - Stödköpte även Bulldozer mm, bara för att hålla liv i konkurrensen, hoppet är ju det sista som överger en!

Permalänk
Medlem

Ryzen 5000 serien

Skulle bli nice om det cirkulerade lite fler uppgraderings kit. Hittar enbart 1st just nu. På webhallen. Det är väl okej, men lite fler alternativ på 5900x med olika moderkort, ram minnen osv skulle vara shysst. Det är nog många som går hela vägen från den torra gräsmattan (Intel) till den lummigt gröna (AMD)... Antar att man måste vänta en hel dag till.... Suck.... . (:P)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Största andelen av x86-marknaden sedan fjärde kvartalet år 2007, rapporterar Mercury Research.

Läs hela artikeln här

bra, men ändå på took för lite mot vad de levererar om de ska kunna hålla upp mot intel in the long run behövs mer pengar än så... Samma visa som när de släppt AMD 64 vilket dominerade intel P4 men ändå sålde intel betydligt mer...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Känns som nästa uppgradering både är AMD CPU och GPU
Men har en i7 8700k så klarar mig på det men "bara" ett gtx1080.

vänta till zen 4 o rdna 3, kommer förmodligen vara på 5nm.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

bra, men ändå på took för lite mot vad de levererar om de ska kunna hålla upp mot intel in the long run behövs mer pengar än så... Samma visa som när de släppt AMD 64 vilket dominerade intel P4 men ändå sålde intel betydligt mer...

för att intel mutade oems. Dell fick 1 miljard om året av intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå jag tror Intel är riktigt dominerande bland laptops och laptops säljere som smör, då ytterst få eller i princip ingen (procentuellt av jordens befolkning) har behov av något bättre än en laptop.

Det fanns med i grafen om du missade det. Ungefär samma procentandel.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk pratar på att Arm tar över som desktops, men frågan är inte om dessa mer håller på att dö ut. (andelsmässigt)

ARM är oerhört långt bort, om det ens sker, att ta över desktop. Att Apple släpper ARM baserade enheter kan vara en start, men Apple har en väldigt liten andel av totala marknaden när det gäller PC (runt 7-8% totalt).

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det väldigt många vill ha en är en dator som startar supersnabbt och bara fungerar, webbläsaren ska vara schysst, det ska gå se på filmer och musik.

Vilka är de andra som vill ha en långsam dator som kraschar och inte kan kolla på film och lyssna på musik? Jag tror det du sa är något alla vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Skulle bli nice om det cirkulerade lite fler uppgraderings kit. Hittar enbart 1st just nu. På webhallen. Det är väl okej, men lite fler alternativ på 5900x med olika moderkort, ram minnen osv skulle vara shysst. Det är nog många som går hela vägen från den torra gräsmattan (Intel) till den lummigt gröna (AMD)... Antar att man måste vänta en hel dag till.... Suck.... . (:P)

Jag står på den torra gräsmattan...men sneglar åt den lummiga goa greenen på "andra sidan".
Är inne på antingen Intel i7 10700+ Nvidia rtx 3070 eller 5800x + rz 6800.
Priset blir ganska avgörande i slutändan här.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det är fint nu att med få undantag så finns det ingen anledning att inte rekommendera AMD nu.
Som jag har förstått det så spelar det inte alls längre någon roll om en köper AMD eller Intel för över 1080p i spel.
Kanske inte ens i 1080p. Det vore fint.

Vad som är riktigt jäkla fint är att det idag går att hålla igen på sin budget och ändå få ett kraftfullt system om en inte tvunget ska ha över 120 fps.

Här skulle jag faktiskt vilja se ett test av sweclockers, hur mycket kostar det egentligen lägst att ligga på 120 fps med spelen 2020?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

4 core och mer = highend. Ja år 2008. Måttstocket på highend cpu är inte så enkel.

Nå jag tror Intel är riktigt dominerande bland laptops och laptops säljere som smör, då ytterst få eller i princip ingen (procentuellt av jordens befolkning) har behov av något bättre än en laptop.

Folk pratar på att Arm tar över som desktops, men frågan är inte om dessa mer håller på att dö ut. (andelsmässigt)
Det väldigt många vill ha en är en dator som startar supersnabbt och bara fungerar, webbläsaren ska vara schysst, det ska gå se på filmer och musik.

All försäljning har gått ner och visst har desktop sales gått ner också men här räknas inte custom byggen där också butiker som bygger datorer och personer som bygger själv räknas in i.

Custom är också en del där tillverkarna har bäst marginaler, OEM får feta rabatter pga volymer.

Sen blir gränsen mellan tablet/laptop allt mer luddig.

Men överlag så är marknaden för desktop väldigt frisk fortfarande och då senaste hårdvaran enbart går att få i custombyggen om man inte orkar vänta 6 månader så ser framtiden väldigt ljus ut.

Personligen har jag laptop via jobbet precis som många andra, känner dock ingen som har laptop för hemmabruk längre, varför skulle man ha det?

HTPC löser man med någon miniburk/konsol, varför skulle man vilja ha en laptop med urusla komponenter/utgångar och antagligen en fläkt som tjuter bredvid TV:n?

De flesta skiter i det också då det redan finns i TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

22% visar hur dominanta intel är. Tråkigt.

Alternativt hur efter AMD var innan man släppte Zen.

Skrivet av Palme_570:

bra, men ändå på took för lite mot vad de levererar om de ska kunna hålla upp mot intel in the long run behövs mer pengar än så... Samma visa som när de släppt AMD 64 vilket dominerade intel P4 men ändå sålde intel betydligt mer...

Kan ju ha och göra med att Intel mutade OEMs alt. hotade dem för att sluta sälja datorer med AMD produkter i sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Skönt att det äntligen är en match mellan Intel och AMD igen som gynnar oss konsumenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Frågan är... vart är recensionerna på zen 3? De lanseras ju imorgon.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Grattis till AMD. Lutar starkt att jag uppgraderar till Zen 4 cpu när den släpps år 2022. Även nytt grafikkort baserat på rdna3 är också mycket intressant.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Frågan är... vart är recensionerna på zen 3? De lanseras ju imorgon.

Är tyvärr ganska standard att NDA går ut samtidigt som lanseringen sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

22% visar hur dominanta intel är. Tråkigt.

Det här håller på att ändras i snabb takt, Intel är under stark press.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Två flarror Moët till mig, ni får beställa själva vad ni önskar:)

PS - Stödköpte även Bulldozer mm, bara för att hålla liv i konkurrensen, hoppet är ju det sista som överger en!

Jag har självmant målat in mig i ett hörn:
* Vägrar köpa Intel efter vad de gjorde under 90-talet och vad de gjorde nu när de hamnade i monopolliknande situation
* Vägrar köpa Nvida efter deras taffliga försök med GPP

Finns inte så mycket kvar det...
Tur att det enda tillgängliga valet tillverkar både CPU och GPU