Apple avtäcker nytt i november – trolig premiär för Apple Silicon

Permalänk
Medlem

Hejdå Intel, det var kul så länge det varade.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Verkar som du kan beställa idag, och leverans nästa vecka.

Yes, sitter och trycker F5 i deras store nu. "Bara lite finlir klar innan Apple Store är uppdaterad. Vi ses snart."

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Får bli en fullsmetad 13" Macbook Pro så fort den går att köpa.

Verkar bara vara basvarianten de släpper nu (den med två USB-C).

Intressant dock att man kan välja hur mycket minne man skall ha, 8GB eller 16GB. Det har man ju inte kunnat på iOS-modeller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Med studentrabatt ligger Mac Mini på 7990kr, känns som mycket pryl för pengen.

(Air 11600kr, Pro 15000kr)

Permalänk
Medlem

Kanske lite fånig, men jag förväntar mig betydligt mindre bezels på en premiumprodukt. Något I stil med Matebook x 2020 hade ju varit på sin plats.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Jaha, det var ju intressant men när kommer Air Tags? Det är Framtiden med sort F.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Nu blir man sugen igen. Missade starten, snackade de något om rosetta2?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Yes, sitter och trycker F5 i deras store nu. "Bara lite finlir klar innan Apple Store är uppdaterad. Vi ses snart."

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/13-tum

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Verkar bara vara basvarianten de släpper nu (den med två USB-C).

Intressant dock att man kan välja hur mycket minne man skall ha, 8GB eller 16GB. Det har man ju inte kunnat på iOS-modeller.

Ja, jag vill inte ha den större med dedikerat grafikkort etc. Jag vill ha en liten smidig maskin för Davinci Resolve "on the go" samt klassisk "IT-konsulting" ute hos kund. Min stationära PC duger gott till resten av det jag gör.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Nu blir man sugen igen. Missade starten, snackade de något om rosetta2?

Det var med under Craigs del, om jag minns rätt sa han ungefär att det går att köra x86-program med Rosetta 2 snabbare än vad det gick att köra på Intelprocessorerna.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som helst fördel i dagsläget att beställa en MacBook Pro vs Air?

Skiljer typ ingenting i specifikationerna och portarna som erbjuds är densamma.

Någon som hittat annat att särskilja dom åt (förutom fläkten förstås)

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att i.om. att dom valt USB4 så kan dom inte ha fler portar med nuvarande SoC? Verkar som dom har lite problem med mer än 16GiB RAM SoC också, men dom kommer väl med tiden, jag kunde iaf inte se dom i butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Finns det någon som helst fördel i dagsläget att beställa en MacBook Pro vs Air?

Skiljer typ ingenting i specifikationerna och portarna som erbjuds är densamma.

Någon som hittat annat att särskilja dom åt (förutom fläkten förstås)

Dom sa det indirekt under presentationen, MBP kommer köra högre frekvens eller inte throttla (you can run it continuously at full speed eller något sådant sa hon som presenterade, vilket är vanligt hos Apple, man lyfter produkter som är bättre, man säger aldrig något dåligt om den som är "sämre")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Finns det någon som helst fördel i dagsläget att beställa en MacBook Pro vs Air?

Skiljer typ ingenting i specifikationerna och portarna som erbjuds är densamma.

Någon som hittat annat att särskilja dom åt (förutom fläkten förstås)

Främst bättre batteritid skulle jag säga

Permalänk
Inaktiv

lol "I'm a PC!" på slutet...

Lite trist med tappet av två TB-portar på 13" MBP. Man får hoppas på att de kan bygga ut portantalet igen i framtida modeller. 4 portar likt min MBP har är rätt bekvämt faktiskt. Annars är ju prestanda och funktioner rätt stolliga, fan vad jag älskar den tekniska utvecklingen. Riktigt riktigt jäkla imponerande faktiskt, för en första version av SoC förresten.

Men utbyggnad av RAM/flash får vi väl aldrig se igen på de flesta modeller från Apple misstänker jag... Det är nackdelen med superintegration av allting. iMac kanske får RAM på DIMM, vi får se när de presenteras. Men nya iMac kanske blir platt som en skärbräda med RAM integrerat i SoCn precis som i M1, och då är det väl bara Mac Pro kvar som kommer att kunna expanderas... *axelryck*

Permalänk
Medlem

Beställd. Levereras 25-27 nov.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Var är 8+4 core modellen, eller 16”? Saknar M1X redan, men visas väl i vår då antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Finns det någon som helst fördel i dagsläget att beställa en MacBook Pro vs Air?

Skiljer typ ingenting i specifikationerna och portarna som erbjuds är densamma.

Någon som hittat annat att särskilja dom åt (förutom fläkten förstås)

Alla Pro har 8 core GPU, Air har 7 core GPU som insteg.
Bättre batteritid på Pro
Touchbar på Pro
500 nits skärm på Pro mot 400 nits skärm på Air
Fläkt på Pro (ingen eller mindre throttle) mot ingen fläkt på Air
Bättre inbyggda högtalare på Pro (gör ingen skillnad för mig)
Bättre inbyggd mic på Pro (gör ingen skillnad för mig)

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, jag vill inte ha den större med dedikerat grafikkort etc. Jag vill ha en liten smidig maskin för Davinci Resolve "on the go" samt klassisk "IT-konsulting" ute hos kund. Min stationära PC duger gott till resten av det jag gör.

MBP finns idag (och sen 2016) i tre olika modeller: 13” med två portar, 13” med fyra portar, och 16” (tidigare 15”). Det är bara den första som finns nu. Den andra har idag, förutom två portar till, dubbelt så hög TDP, snabbare Wi-Fi och snabbare SSD bland mycket annat. Hur det blir med detta i ARM-modell återstår att se, men jag köper inget med endast två USB-C.

Skrivet av Nucky:

Finns det någon som helst fördel i dagsläget att beställa en MacBook Pro vs Air?

Skiljer typ ingenting i specifikationerna och portarna som erbjuds är densamma.

Någon som hittat annat att särskilja dom åt (förutom fläkten förstås)

Det är talande att Apple inte nämner vilka klockfrekvenser chippen går vid. Sannolikt är det främst där skillnaden ligger.

Skrivet av medbor:

Var är 8+4 core modellen, eller 16”? Saknar M1X redan, men visas väl i vår då antar jag?

Det chippet borde vara mycket större, speciellt om de dubblar GPUn också, och TSMCs kapacitet på 5nm är begränsad. Den här uppställning är ändå lite bättre än vad jag förväntade mig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Dom sa det indirekt under presentationen, MBP kommer köra högre frekvens eller inte throttla (you can run it continuously at full speed eller något sådant sa hon som presenterade, vilket är vanligt hos Apple, man lyfter produkter som är bättre, man säger aldrig något dåligt om den som är "sämre")

Man har även en grafikkärna mindre på instegs macbook air.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alla Pro har 8 core GPU, Air har 7 core GPU som insteg.
Bättre batteritid på Pro
Touchbar på Pro
500 nits skärm på Pro mot 400 nits skärm på Air
Fläkt på Pro (ingen eller mindre throttle) mot ingen fläkt på Air
Bättre inbyggda högtalare på Pro (gör ingen skillnad för mig)
Bättre inbyggd mic på Pro (gör ingen skillnad för mig)

Jag skulle gärna betala för att slippa Touchbar...

Skrivet av mpat:

MBP finns idag (och sen 2016) i tre olika modeller: 13” med två portar, 13” med fyra portar, och 16” (tidigare 15”). Det är bara den första som finns nu. Den andra har idag, förutom två portar till, dubbelt så hög TDP, snabbare Wi-Fi och snabbare SSD bland mycket annat. Hur det blir med detta i ARM-modell återstår att se, men jag köper inget med endast två USB-C.

Det är talande att Apple inte nämner vilka klockfrekvenser chippen går vid. Sannolikt är det främst där skillnaden ligger.

Det chippet borde vara mycket större, speciellt om de dubblar GPUn också, och TSMCs kapacitet på 5nm är begränsad. Den här uppställning är ändå lite bättre än vad jag förväntade mig.

Jo jag inser det, sen vill de nog ha Adobe helt redo också. Men det är den jag vill ha...