Permalänk
Medlem

Men fyfan vad bra gjort! Genidrag!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Hade du gjort ett U (två st tvärslåar) i mitten istället för bara en tvärslå så hade toppskivorna kunnats göra kant i kant och den biten som sticker ut hamnar i U:et.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hade du gjort ett U (två st tvärslåar) i mitten istället för bara en tvärslå så hade toppskivorna kunnats göra kant i kant och den biten som sticker ut hamnar i U:et.

Yes! Planen är helt klart att det ska finnas ett tomrum eller liknande för skivorna att försvinna ner i. Men det är en sorts led som jag inte riktigt får ordning på i huvudet, måste skissa mer, och kolla efter lämpliga vertikalt bärande gångjärnsleder med förskjutning (typ luckbeslag) utöver gasfjädrarna.

Toppskivan får inte sticka in/ner allt för mycket vid uppfällning för då blir skärmhöjden lidande. Så...

- Nedfällt läge utan horisontellt glapp.
- Uppfällt läge med minimalt tapp i höjd på den uppfällda toppskivan/skärmfästet.
- Något sätt att med horisontell förflyttning kompensera för toppskivans tjocklek vid övergången mellan de två lägena.

Hoppas att du hängde med. Är guld värt att kunna bolla lite

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt! Tänker på gamla goda skolbänkarna

Sälj desigen till ikea -> Profit

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Det är bara det att bordet är så groteskt tjockt i aktuellt utförande. Höjer man upp stolarna för att nå upp till middagshöjd så känns det lite gränsfall att man tar i underkant med låren. Tror vi har fällt ner bordet typ 1 gång i veckan, så varken det ena eller andra är något jättebekymmer

Nästa version kommer i bästa fall inte ha något som helst glapp upptill. Vet inte hur ni alla här på forumet bär er åt så mycket som jag fått höra om spillorisken, men den törs jag säga ska förebyggas.

Jag såg flera nämna spillrisk som ett potentiellt problem utan att ge förslag på lösningar.
Men om du tog illa vid dig så får jag be om ursäkt för att jag försöker vara konstruktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag såg flera nämna spillrisk som ett potentiellt problem utan att ge förslag på lösningar.
Men om du tog illa vid dig så får jag be om ursäkt för att jag försöker vara konstruktiv.

Inte alls! Tänkte bara på hur många gånger jag käkat och druckit vid ett vanligt skrivbord, vilket egentligen är mer risky än på detta bord. Särskilt om man har en dator framme, vilket jag dragit bort

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt. Men man får vara försiktig så man inte krossar skärmarna genom att ha något för tjockt mellan dem och bordet och inte tänka sig för.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Vaxduk på när det är bord rekommenderas, så minimeras risken om det välts ut något.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Skrivet av dwd:

Vet inte hur ni alla här på forumet bär er åt så mycket som jag fått höra om spillorisken, men den törs jag säga ska förebyggas.

Vi har barn...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Yes! Planen är helt klart att det ska finnas ett tomrum eller liknande för skivorna att försvinna ner i. Men det är en sorts led som jag inte riktigt får ordning på i huvudet, måste skissa mer, och kolla efter lämpliga vertikalt bärande gångjärnsleder med förskjutning (typ luckbeslag) utöver gasfjädrarna.

Toppskivan får inte sticka in/ner allt för mycket vid uppfällning för då blir skärmhöjden lidande. Så...

- Nedfällt läge utan horisontellt glapp.
- Uppfällt läge med minimalt tapp i höjd på den uppfällda toppskivan/skärmfästet.
- Något sätt att med horisontell förflyttning kompensera för toppskivans tjocklek vid övergången mellan de två lägena.

Hoppas att du hängde med. Är guld värt att kunna bolla lite

Pianogångjärn borde funka, då får du leden i bakkant på tvärslån och överhänget går ner. Det bör inte handla om mer än nån cm på varje sida som behövs för att du skall kant i kant på mitten när de är nedfällda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Lego Master

Epic.

Det jag kanske skulle överväga är att sätta gångjärnen på en slags skjutlist nedfräst i sidorna på bordet, så att du kan få en bättre betraktningsvinkel på skärmarna utan att äventyra deras montering under bordsskivan. Min första tanke var att låta skivan luta lite mer bakåt, men sen såg jag att du skulle ha en plats på vardera sida, så det går ju fetbort. Då är alternativet att dra den nedre delen mot dig själv en bit, jag misstänker att 5-10cm skulle räcka gott.

Annars rent spektakulärt schysst koncept. Helt allvarligt, jag skulle ta kontakt med IKEA, MIO eller nån för att försöka sälja idén. Jag har MÅNGA kollegor som jobbar hemma just nu, som sitter vid matbordet och svär sig blåa över hur bökigt det är att flytta all skit fram och tillbaka varje dag när man ska äta/jobba/plugga/whatever. De skulle förmodligen kunna tänka sig att betala för en sån här lösning för att kunna kombinera hemarbete med en liten lägenhet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara sätta en tätningslist runt om "luckan" för att skydda mot eventuellt spill? Typ såna som man sätter för att täta fönster/dörrar osv.

Edit: För kablarna från datorn in i bordet kan man ju alltid köra någon form av vattentät kabelförskruvning eller liknande för att skydda lite extra.

Grymt hur som helst, smart idé för compact living

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Skrivet av dwd:

Yes! Planen är helt klart att det ska finnas ett tomrum eller liknande för skivorna att försvinna ner i. Men det är en sorts led som jag inte riktigt får ordning på i huvudet, måste skissa mer, och kolla efter lämpliga vertikalt bärande gångjärnsleder med förskjutning (typ luckbeslag) utöver gasfjädrarna.

Toppskivan får inte sticka in/ner allt för mycket vid uppfällning för då blir skärmhöjden lidande. Så...

- Nedfällt läge utan horisontellt glapp.
- Uppfällt läge med minimalt tapp i höjd på den uppfällda toppskivan/skärmfästet.
- Något sätt att med horisontell förflyttning kompensera för toppskivans tjocklek vid övergången mellan de två lägena.

Hoppas att du hängde med. Är guld värt att kunna bolla lite

Har du funderat på gångjärn till köksluckor?
Man får fortfarande en glipa mellan luckorna, men den brukar gå att justera ner till någon millimeter.

Edit: Jag glömde berömmet för en strålande idé som jag blev väldigt sugen på att sno!

Beröm
Visa signatur

Allt går med våld, Går det inte med våld får man ta till mer våld :O)

Permalänk
Medlem

Bästa uppfinningen sen skivat bröd 👌

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, gillar din problemlösningsförmåga!

Även om du tänkt göra om den i finare material i framtiden så skulle jag föreslå att du köper ett par burkar snickerifärg/lackfärg och målar bordet. Då går det lätt att torka bort fläckar och skivorna kommer inte suga åt sig. Snyggt blir det också.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Riktigt grymt jobbat! Den här lösningen skriker "sambo approved" för många här kan jag tänka mig hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Inte alls! Tänkte bara på hur många gånger jag käkat och druckit vid ett vanligt skrivbord, vilket egentligen är mer risky än på detta bord. Särskilt om man har en dator framme, vilket jag dragit bort

Man kan ju dock spilla även när bordet är i middagsbordläge, och då finns det ju risk för att en hel karaff åker ut. Vilket normalt sett inte blir ett dyrt problem när inte 4 skärmar hänger under skivan. Men farhågorna kanske är överdrivna.

Så länge inte spillet tar vägen ner längs kabelkanalen så kanske det inte är någon större fara.

Jag gillar i alla fall mat/skriv-bordet skarpt. Riktigt roligt att se en compact-living lösning.

5/5

Permalänk
Medlem

Sjukt smart tänkt. Lite förbättringsförslag om det inte skrivits ännu. Antagligen lägga över 2 halvor av Vit laminerad skiva så det liknar ett matbord och använda gångjärn 180 graders så du inte har den stora springan i mitten. Går nog säkert använda samma gångjärn till nuvarande skivor om du kan flytta ihop dessa. Nedan har du länk till lite snygga gångjärn som ser snygga ut uppifrån då dessa kommer synas. Dem visar även hur det ser ut när skivorna sitter ihop närmare.

https://se.grandado.com/products/180-grader-koppar-flik-gangj...

Sedan när skivorna sitter närmare varandra så hade jag även lagt tätningslist mellan så blir det så säkert det går att göra med denna lösning.

https://www.clasohlson.com/se/T%C3%A4tningslist-Omega-profil-...

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Sjukt smart tänkt. Lite förbättringsförslag om det inte skrivits ännu. Antagligen lägga över 2 halvor av Vit laminerad skiva så det liknar ett matbord och använda gångjärn 180 graders så du inte har den stora springan i mitten. Går nog säkert använda samma gångjärn till nuvarande skivor om du kan flytta ihop dessa. Nedan har du länk till lite snygga gångjärn som ser snygga ut uppifrån då dessa kommer synas. Dem visar även hur det ser ut när skivorna sitter ihop närmare.

https://se.grandado.com/products/180-grader-koppar-flik-gangj...

Sedan när skivorna sitter närmare varandra så hade jag även lagt tätningslist mellan så blir det så säkert det går att göra med denna lösning.

https://www.clasohlson.com/se/T%C3%A4tningslist-Omega-profil-...

Jag tror nog att mittenspringan hade blivit densamma med 180-gradersgångjärn likt de du länkat. Om jag inte missar något så kan inte springan i nedfällt läge bli smalare än 2x skivtjockleken om dessa ska kunna få plats uppfällda.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Riktigt stilig lösning! Det som slår mig först som en lösning för att komma till bukt med springan är att antingen ha en iläggslist när det är middagsdags (man skulle kunna spåra den och skivorna så att det blir en slags omlott-lösning som du även skulle kunna täta med en gummilist eller liknande för minskatvätskeläckage) ELLER leta upp ledade gångjärn som är bättre anpassade för syftet, tänk på hur de till skåpsluckorna i kök ser ut.
I ditt fall skulle jag tro att en list blir bättre då du ändå kommer få en springa med andra gångjärn, även om den skulle gå att få ner till ett par millimeter. springan kommer ju förutom vätska även dra till sig smulor och damm, så att vad som än är där så borde det vara något som skyddar mot det eller gör det lätt att hålla rent.

Lycka till oavsett

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Tänk om något större bolag kunde massproducera denna lösning lite finputsat och så. Hade klippt ett bord direkt!

Skrivet av Wiggin:

Riktigt stilig lösning! Det som slår mig först som en lösning för att komma till bukt med springan är att antingen ha en iläggslist när det är middagsdags (man skulle kunna spåra den och skivorna så att det blir en slags omlott-lösning som du även skulle kunna täta med en gummilist eller liknande för minskatvätskeläckage) ELLER leta upp ledade gångjärn som är bättre anpassade för syftet, tänk på hur de till skåpsluckorna i kök ser ut.
I ditt fall skulle jag tro att en list blir bättre då du ändå kommer få en springa med andra gångjärn, även om den skulle gå att få ner till ett par millimeter. springan kommer ju förutom vätska även dra till sig smulor och damm, så att vad som än är där så borde det vara något som skyddar mot det eller gör det lätt att hålla rent.

Lycka till oavsett

Hade exakt samma tanke om glipan.

Tänk om typ IKEA gjort ett sånt här bord. Någorlunda billigt och extremt smidigt på liten yta då många lägenheter idag är små, på ca 25-35kvm.

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt coolt concept! Jag reagerade också på spillrisken men jag ser att det redan finns behandlat längre upp i tråden så jag behöver inte ta upp det igen, utan jag tänkte på en annan grej:

Citat:

Höjdskillnaden mellan skrivbord och matbord kompenseras lyckligtvis av de höj- och sänkbara stolarna.

Har du funderat på att använda ett underrede från ett "stå-sitt"-bord? Då kan du ha ett lägre bord när du ska ha det som matbord. Och du har även möjlighet att stådata. (Lite konflikter kan ju dock uppstå eftersom både du och din sambo får samma höjd...) En risk med den idén är dock att det slutar med att du inte kan sänka bordet tillräckligt långt ner eftersom dina knän skulle slå i borden undertill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Jag tror nog att mittenspringan hade blivit densamma med 180-gradersgångjärn likt de du länkat. Om jag inte missar något så kan inte springan i nedfällt läge bli smalare än 2x skivtjockleken om dessa ska kunna få plats uppfällda.

Men om du har gångjärnet som enligt bilden ovan på bordsskivan se längre ner på länken så visar dem just 2 skivor. Så ser det ut att dessa kommer ligga mot varandra nästan helt, gummilist mellan hade kunnat täta det helt också för att vara på säkra sidan.

Alternativt att din nuvarande lösning har skena på den andra sidan som du skjuter mot Datorskivan i nedfällt läge med någon mekanisk under som spänner båda skivor när dessa är i nedfällt läge.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Men om du har gångjärnet som enligt bilden ovan på bordsskivan se längre ner på länken så visar dem just 2 skivor. Så ser det ut att dessa kommer ligga mot varandra nästan helt, gummilist mellan hade kunnat täta det helt också för att vara på säkra sidan.

Alternativt att din nuvarande lösning har skena på den andra sidan som du skjuter mot Datorskivan i nedfällt läge med någon mekanisk under som spänner båda skivor när dessa är i nedfällt läge.

Yes jag ser bilderna, det blir ju stumt och fint. Skulle jag köra på det utförandet så måste jag däremot hitta något som klarar bära dessa uppfällda skivor av massivträ och tillhörande datorskärmar. Skivorna lyfts ju med din lösning upp från underredet och vilar helt på gångjärnen. Då är nästa steg för denna lösningsvariant en avvägning mellan små snygga 180-gångjärn som knappt syns eller rejäla sådana som pallar trycket

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Såg inte att någon föreslagit denna lösning på gångjärnet men den använder pianogångjärn som monteras någon cm ut från mitten av bordet på varje skiva. Du tappar lite i höjd men samtidigt så kan du få lite lutning på skärmarna och skivan kommer stötta sig emot tvärslån i bordet i uppfällt läge. Springan borde också gå att hålla till ett minimum då båda skivorna rör sig ned och bort från varandra när de fälls upp.

Om det blir spill som alldeles för många har nämnt så rinner det i denna lösning ner i mitten där ingenting finns.

Ritade gångjärnet i olika färger för enklare förståelse.
Rött=fäst i bordsskivan
Grönt=tjocka delen av pianogångjärn
Blått=fäst i tvärslån i bordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Såg inte att någon föreslagit denna lösning på gångjärnet men den använder pianogångjärn som monteras någon cm ut från mitten av bordet på varje skiva. Du tappar lite i höjd men samtidigt så kan du få lite lutning på skärmarna och skivan kommer stötta sig emot tvärslån i bordet i uppfällt läge. Springan borde också gå att hålla till ett minimum då båda skivorna rör sig ned och bort från varandra när de fälls upp.

Om det blir spill som alldeles för många har nämnt så rinner det i denna lösning ner i mitten där ingenting finns.

Ritade gångjärnet i olika färger för enklare förståelse.
Rött=fäst i bordsskivan
Grönt=tjocka delen av pianogångjärn
Blått=fäst i tvärslån i bordet
https://i.ibb.co/BrTvxNs/mat-skrivbord.jpg

Smart tänkt! Överväger detta starkt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Bra jobbat!

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk

Detta hade passat hemma hos oss då frugan pluggar. Matbordet sitter hon ändå alltid och jobbar vid så detta hade varit coolt. Bra idé snor nog idéen men gör om det till vit helblank

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Detta hade passat hemma hos oss då frugan pluggar. Matbordet sitter hon ändå alltid och jobbar vid så detta hade varit coolt. Bra idé snor nog idéen men gör om det till vit helblank

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*