2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Skrivet av ]P[:

Det här är bara mina egna spekulationer så du får ta det för vad det är, men jag tror inte att det kommer hända så mycket mer på redan nedsatta apparater. Att en butik skulle sänka ytterligare händer nog inte , då det skulle innebära att de som redan köpt känner sig blåsta och vill ha pengar tillbaka. I så fall om det är någon butik som inte redan har börjat rea ut tvn ifråga och dessutom sänker den under redan befintlig nivå.

I dessa tider vill nog många fysiska butiker dessutom gärna sprida ut antal personer i butiken och då är det nog ingen bra idé att i slutet av veckan sänka priset och ge potentiella kunder kort tid att besöka butiken.

Det låter rimligt, blir nog att beställa nu då. Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga: Går det att få en OLED för 10-12k under BF? Eller är det mer värt att lägga pengarna på en QLED? Söker bästa bildkvalité för ca 10k

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver94:

För att det är LG eller är det något mer som talar för den?
Är 55" bättre för spel? Har en 65" TV idag i det billigare segmentet och det känns tufft att gå ner i storlek.

Främst pga Sonys OLED inte har funktion för 4K/120hz eller något VRR-stöd.

Permalänk
Medlem

Fattig student här skulle behöva köpa ny tv, mestadels för att jag planerar att köpa ett ps5 senare. Men jag har inte heller råd att punga ut 10 000kr Har typ budget på 5-6k, vad tror ni är det bästa för den pengen? (för spel) Funderar på någon TCL men jag undrar över input-delayen där också.

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Snabb fråga: Går det att få en OLED för 10-12k under BF? Eller är det mer värt att lägga pengarna på en QLED? Söker bästa bildkvalité för ca 10k

QLED är som att du har högsta ljusstyrkan på mobilen; bra när det är ljust ute men inte så bra när det är mörkt. OLED är lite av tvärtom och är därför favoriten.

Det jag försöker få fram här är att du kanske borde tänka om lite med QLED...

Permalänk
Medlem

Hmmm, förra årets LG OLED55B9S 55" är ju intressant den också.
https://cdon.se/hemelektronik/lg-oled55b9s-55-smart-4k-ultra-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, förra årets LG OLED55B9S 55" är ju intressant den också.
https://cdon.se/hemelektronik/lg-oled55b9s-55-smart-4k-ultra-...

Under 10 absolut, men inte för det priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe1337:

Fattig student här skulle behöva köpa ny tv, mestadels för att jag planerar att köpa ett ps5 senare. Men jag har inte heller råd att punga ut 10 000kr Har typ budget på 5-6k, vad tror ni är det bästa för den pengen? (för spel) Funderar på någon TCL men jag undrar över input-delayen där också.

Vilken storlek?

Visa signatur

Fractal Design Core 3000 Svart-AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition-GA-990FXA-UD3-Asus geforce gtx 560ti OC top-Corsair 8GB-OCZ PowerSupply 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan460:

QLED är som att du har högsta ljusstyrkan på mobilen; bra när det är ljust ute men inte så bra när det är mörkt. OLED är lite av tvärtom och är därför favoriten.

Det jag försöker få fram här är att du kanske borde tänka om lite med QLED...

Tack, jag har aldrig sett men QLED i verkligheten, men däremot en OLED vilket jag gillade skarpt. Är TV-noob å vill bara att Netflix ska se mysigt ut

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDan77:

Vilken storlek?

Tänkte mig kanske 43"
Har kikat på Samsung 43" Q60T för 5500 från Elgiganten, eller kanske TCL 50" P81 om den går ner i pris lite på BF.
Samt
PHILIPS 43PUS7805 från mediamarkt, men den verkar vara sämre än Q60T kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver94:

Sitter och kollar runt för att ge mig in i OLED segmentet. Vad rekommenderar ni om dessa två? Kollar mycket film och serier men även tänkt införskaffa PS5 efter årskiftet. Fortfarande lite av en djungel för mig

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-a87-65-smart-andro...

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65-lg-oled-4k-smart-...

Om du spelar LG, annars skulle jag säga Sony.
I princip samma bildkvalité på båda apparaterna men liiiite bättre på Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Har givit upp hoppet på markant droppade priser på LG CX/C9 55" så kikar nu på vad jag kan få för runt 10k. Sitter just nu på en 32" tv jag lånat tills vidare så allt är en uppgradering för mig. Tänker att jag inte nödvändigtvis måste hoppa på OLED-tåget än.

Valet står just nu mellan Samsung 55" 80t https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5277438 och Sony 55" XH90 (X90H, XH900???, skärpning Sony!) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5287097

Tar tacksamt emot input! Rtings verkar luta åt Samsung mer i sin jämförelse? https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q80t-vs-sony-...

Som jag fattar det är det som skiljer mest att Sony har Dolby Vision och det är därför folk skaffar den för att de tänkt spela med nya konsolerna som stödjer detta? Gäller det att man väljer läger eller kan Sony-tv:n spela upp HDR+ material utöver DV? (Sorry om detta redan förklarats tidigare i tråden)

Fick bli en Sony XH90 från Power. Har spenderat alldeles för mycket tid att grubbla över detta. Tror jag i slutändan inte kommer märka någon skillnad alls. Trevligt med 1 år PS+ på köpet också.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xyborg:

När jag läser @Laxpudding s eminenta guide så låter det som att Sonys XH95 verkar vara ett bra val?

Toppklassen är alltid en bra val. Det är där du går hem med det bästa du hade råd med och det bästa 2020 kan erbjuda

Permalänk
Bildexpert 📺

QLED innebär att lysdioderna till LCD-panelen är förstärkta av kvantprickar. Det gör det möjligt att tillverka väldigt ljusstarka och färgomfångsrika apparater. Men QLED är inte automatisk samma sak som att det alltid blir enormt ljusstark. Två tillverkare använder QLED-begreppet, Samsung och TCL.

QLED kan vara allt från 8K-flaggskeppet Samsung Q950TS som lyser med uppemot 1500 nits till Q60T och The Frame som tar sig runt kring 400 nits med medioker bildprestanda. QLED kan vara TCL X10 med Mini-LED och 768 zoners FALD och uppemot 1500 nits ned till deras QLED800 som lyser med 300 nits. Väldigt olika produkter med helt olika egenskaper och prisnivåer.

Skrivet av spinxen:

Snabb fråga: Går det att få en OLED för 10-12k under BF? Eller är det mer värt att lägga pengarna på en QLED? Söker bästa bildkvalité för ca 10k

Skrivet av Jonathan460:

QLED är som att du har högsta ljusstyrkan på mobilen; bra när det är ljust ute men inte så bra när det är mörkt. OLED är lite av tvärtom och är därför favoriten.

Det jag försöker få fram här är att du kanske borde tänka om lite med QLED...

Skrivet av spinxen:

Tack, jag har aldrig sett men QLED i verkligheten, men däremot en OLED vilket jag gillade skarpt. Är TV-noob å vill bara att Netflix ska se mysigt ut

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Abbe1337:

Fattig student här skulle behöva köpa ny tv, mestadels för att jag planerar att köpa ett ps5 senare. Men jag har inte heller råd att punga ut 10 000kr Har typ budget på 5-6k, vad tror ni är det bästa för den pengen? (för spel) Funderar på någon TCL men jag undrar över input-delayen där också.

Jag går igenom input lag i guiden för varje tillverkare. Kortfattat är det ett minimalt problem jämfört med vad det en gång har varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag går igenom input lag i guiden för varje tillverkare. Kortfattat är det ett minimalt problem jämfört med vad det en gång har varit.

Ahh okej, jag trodde att det skiljde sig beroende på om det var budget-versionen eller inte? Men det kanske det inte gör.

Permalänk

Rätt säker på att fredagens rea tv är LG C9 i år då lagren gick från överfulla förra veckan på elgiganten till vi har inga men får in på fredag..

Vad tror ni 55" landar på? 9999kr eller 10999kr? Lär bli ett av dom bästa mellanbudget fynden på länge då den ligger så nära Cx i funktion.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyarlathotep:

Rätt säker på att fredagens rea tv är LG C9 i år då lagren gick från överfulla förra veckan på elgiganten till vi har inga men får in på fredag..

Vad tror ni 55" landar på? 9999kr eller 10999kr? Lär bli ett av dom bästa mellanbudget fynden på länge då den ligger så nära Cx i funktion.

Kanske blir en vass kandidat till en Sony XH90 som jag tänkte köpa. Är C9 bättre än Sonyn?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

@laxpudding tror du att 2021`s LG C1 kommer ha fixat Vrr gamma problemet, I Stop the FOMO`s video https://youtu.be/vsHYSDehlF4?t=353 , verkar han själv hoppas det skall gå att fixa med uppdaterad hårdvara

Permalänk
Medlem

Är väldigt nära att slå till på en 75" XH90 då jag tycker att det verkar vara väldigt mycket TV för pengarna.

Det har ju diskuterats en del runt betraktningsvinklar men jag är nyfiken på när det blir märkbart när man jämför XH90 och XH95?
Det finns inga fönster i rummet, huvudet kommer att vara ca 3,6m från TV'n, soffan står mitt framför och är 2,7m bred så det innebär kanske att man kommer att ha ca 1,9-2,0m mellan ytterpositionerna för huvudet.

Jag har idag en Samsung 55" JU7005T som ska bytas så det känns som en XH90 är en uppgradering på de flesta plan men som sagt, hur pass mycket kan betraktningsvinkeln tänkas påverka i detta fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Är väldigt nära att slå till på en 75" XH90 då jag tycker att det verkar vara väldigt mycket TV för pengarna.

Det har ju diskuterats en del runt betraktningsvinklar men jag är nyfiken på när det blir märkbart när man jämför XH90 och XH95?
Det finns inga fönster i rummet, huvudet kommer att vara ca 3,6m från TV'n, soffan står mitt framför och är 2,7m bred så det innebär kanske att man kommer att ha ca 1,9-2,0m mellan ytterpositionerna för huvudet.

Jag har idag en Samsung 55" JU7005T som ska bytas så det känns som en XH90 är en uppgradering på de flesta plan men som sagt, hur pass mycket kan betraktningsvinkeln tänkas påverka i detta fall?

rtings.com har en bra jämförelse. Scrolla ner lite och du kan hitta klipp från båda där du kan jämföra betraktningsvinkeln från olika grader.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x950h-vs-sony-x9...

Finns även några grafer under som förklarar skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyarlathotep:

Rätt säker på att fredagens rea tv är LG C9 i år då lagren gick från överfulla förra veckan på elgiganten till vi har inga men får in på fredag..

Vad tror ni 55" landar på? 9999kr eller 10999kr? Lär bli ett av dom bästa mellanbudget fynden på länge då den ligger så nära Cx i funktion.

Vad skiljer B9 och C9?
https://cdon.se/hemelektronik/lg-oled55b9s-55-smart-4k-ultra-...

Jag är även intresserad av Panasonic TX-55GZ960E, tex hembiobutiken har den för 12990, dock ytterst tveksamt om den kommer ner mer.

Ja, en 55 tum OLED för ca 10 lapp eller under vore nice men lite tveksam vi kommer få se det? Finns en del varianter för ca 13 lapp däremot.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag går igenom input lag i guiden för varje tillverkare. Kortfattat är det ett minimalt problem jämfört med vad det en gång har varit.

Är Ambient mode något att ha eller är det bara en gimmick? Jag står och väger mellan att slå till på en q95t 85" när priset blir nåågot mer överkomligt, q80t eller gå för en xh90 alternativt xh95 om den går ner lite mer i pris.

Jag tycker det verkar som att Q95t kommer se bäst ut i vardagsrummet rent designmässigt, håller du med? Hur stor skillnaden är låter jag vara osagt då jag inte sett någon av modellerna live än. Men Ambient mode verkar många kritisera och säga att det i stort sett inte är bättre än att casta något innehåll. Vad är din upplevelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Kanske blir en vass kandidat till en Sony XH90 som jag tänkte köpa. Är C9 bättre än Sonyn?

Nu jämför du en Oled mot en icke Oled och då blir det kanske tufft för XH90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyarlathotep:

Rätt säker på att fredagens rea tv är LG C9 i år då lagren gick från överfulla förra veckan på elgiganten till vi har inga men får in på fredag..

Vad tror ni 55" landar på? 9999kr eller 10999kr? Lär bli ett av dom bästa mellanbudget fynden på länge då den ligger så nära Cx i funktion.

Ja, det vore ju trevligt. Är lite sugen på den också just för att den är nästan identisk med CX men fortfarande har stöd för DTS och DTS:X. CX saknar detta även via ARC och eARC vilket är snålt av LG enligt mig. Visst, det är inte så många streaming-tjänster som kör DTS längre men desto fler Bluray-utgåvor. Om det åtminstone hade fungerat som en bitstream via ARC hade det varit mer ok.

Man kan ju hoppas att de går ner så lågt men det är långt ifrån säkert. Värt att påpeka är också att det inte är den ursprungliga LG OLEDxxC9PLA som säljs nu av de flesta ställen utan OLEDxxC9MLB. Vad som skiljer dem åt framgår dock inte men i tråden länkad nedan hävdas det att bezel-färgen skiljer. Att ha något annat än svart låter ju dock idiotiskt och tycker inte det framgår av LGs produktbilder.

https://www.avforums.com/threads/lg-oled55c9mlb-pla-or-sony-b...

@Laxpudding: Har du koll på hur de skiljer sig åt eller möjlighet att ta reda på det via dina kontakter? Jag skulle gissa att det kanske är någon region- eller butiksspecifik variant eller liknande.

EDIT: Verkar som att LG fortfarande har problem med audio sync när man kör olika Dolby-format över ARC och eventuellt även eARC. Låter som att det varit ett problem sedan åtminstone C7.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Oj! DTS är rätt viktigt för mig så det hade blivit snopet även om jag aldrig hade lagt pengarna för en CX. Får äta potatis i ett halvår för min nya c9 på Fredag. CX har ju 120hz 4k men det tar mig 11 år att hamna där.. och innan dess kanske det är nukleär vinter och zombieinvasion från corona viruset.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyarlathotep:

Oj! DTS är rätt viktigt för mig så det hade blivit snopet även om jag aldrig hade lagt pengarna för en CX. Får äta potatis i ett halvår för min nya c9 på Fredag. CX har ju 120hz 4k men det tar mig 11 år att hamna där.. och innan dess kanske det är nukleär vinter och zombieinvasion från corona viruset.

C9 har också 4K 120Hz via HDMI 2.1. Var det i något speciellt läge du tänkte på?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persa:

rtings.com har en bra jämförelse. Scrolla ner lite och du kan hitta klipp från båda där du kan jämföra betraktningsvinkeln från olika grader.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x950h-vs-sony-x9...

Finns även några grafer under som förklarar skillnaden.

Om jag utgår från mitten på TV'n så blir det en betraktningsvinkel på ca 15 grader och det verkar ju ganska ok ändå.
Ska man vara exakt borde man väl räkna högerkat av skärmen mot vänster huvud position i soffan iofs men jag slår nog till ändå.
Det är ju trots allt öppet köp och jag har svårt att tänka mig att det dyker upp någon bättre 75" till det priset.

Permalänk
Skrivet av blunden:

C9 har också 4K 120Hz via HDMI 2.1. Var det i något speciellt läge du tänkte på?

tror bara CX har VRR HDR i 120 C9 är väl låst till 60? Eller är det bara det där med blackbanding cx har?

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av elusivedream:

Du får njuta av din snart, sjukt bra alltså. Haha nej, en 60 tum LG plasma, 60PM 670 T. Så jag går faktiskt ner i storlek från 60 till 55 och trodde det skulle kännas sådär. Men känns väldigt bra.

Måste läsa på mig lite kring HDR, Dolby vision osv. Är det någon skillnad i kvalitet om jag tex streamar netflix genom inbyggda tv appen eller via netflix på min apple tv4k?

Det ska nog inte vara någon skillnad.

Du har inte HDR10+ på A87 så om du kollar något content med det genom Apple TVn som kanske stödjer det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X