Värt att byta gymnasium linje efter tvåan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Jo det vet jag, men vet fortfarande inte vad jag vill bli.. Jag menar, går jag ut sam och inte kommer in på någon högskola eller nå så kan jag väl inte bli något inom bygg? Jag har ingen aning om hur det här skiten fungerar lol..

Det går alltid att komma in på någon högskola om du inte har totalt katastrofala betyg - och ibland även om du har det.
Det finns alltid mindre populära utbildningar där i princip alla behöriga sökande blir antagna. (Har du inte skrivit högskoleprovet ännu så se till att göra det innan du slutar gymnasiet - i bästa fall hjälper det, i sämsta fall är ingen skada skedd.)

Det viktigaste för dig just nu när det gäller utbildning är att gå ut gymnasiet med godkända betyg. Avslutad gymnasieutbildning är viktigt att ha. Vilken gymnasieutbildning man har gått är inte särskilt viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Låter som du kanske ska prata med någon om din ångest etc istället för att byta program, de flesta har ingen aning om vad de vill göra efter gymnasiet och ibland inte efter universitetet heller

Det finns åtskilliga som hinner gå i pension innan de har kommit underfund med vad de vill göra när de blir stora.
Men på det ena eller andra sättet lyckas de flesta ändå ta sig genom livet utan alltför stora katastrofer längs vägen.

Permalänk
Medlem

Samhälle är en riktig flum linje.
Du gör rätt i att byta.

Kolla igenom alla alternativ noga, hitta något som du verkligen känner att du tycker är intressant.
Du ska alltid sträva efter det du brinner för! Gör du något du inte gillar eller vill så kan det bara gå åt helvete.

Gör du något du inte gillar?
Sluta med det och gör något annat!
Var inte rädd! Du är ung och har hela livet framför dig, att byta linje nu är det bästa du kan göra för din framtid och det är inget fel i att göra det!

Tänk inte på jobb efter skolan, du kommer att hitta jobb när den tiden kommer och du kommer säkert att byta jobb många gånger och få massa bra arbetslivserfarenhet. Det är helt normalt och inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Alldeles oavsett vilket så ha i minnet att du alltid har möjlighet att välja EFTER gymnasiet. Skulle du få för dig att du vill bli ingenjör eller hantverkare går det ganska fort att komplettera. Du är inte låst av ditt gymnasieval.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Samhälle är en riktig flum linje.
Du gör rätt i att byta.

Kolla igenom alla alternativ noga, hitta något som du verkligen känner att du tycker är intressant.
Du ska alltid sträva efter det du brinner för! Gör du något du inte gillar eller vill så kan det bara gå åt helvete.

Gör du något du inte gillar?
Sluta med det och gör något annat!
Var inte rädd! Du är ung och har hela livet framför dig, att byta linje nu är det bästa du kan göra för din framtid och det är inget fel i att göra det!

Tänk inte på jobb efter skolan, du kommer att hitta jobb när den tiden kommer och du kommer säkert att byta jobb många gånger och få massa bra arbetslivserfarenhet. Det är helt normalt och inget att oroa sig för.

Vadå "flum"? Sam ger väl en god grund gällande behörighet till vidare studier?

Tycker att det är rätt kasst råd att man ska hitta något man brinner för redan i gymnasiet, det är nog rätt extremt ovanligt att man gör. Bättre att härda ut för att sen kunna utforska vad man tilltalas av eller är nyfiken på.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Kommer gå klart samsam och får göra något åt min ångest.. Så ni vet lol. Tack för all svar och hjälp dock.

Ville bara hoppa in och säga att jag tycker att det låter sunt. Jag var påväg att göra samma sak, och är glad för att en SYO-konsulent övertalade mig att gå klart och sen läsa klart slutbetygen på Komvux. Tror att det är segt att vara kvar på gymnasiet längre än nödvändigt, skönt att komma vidare i livet.

För övrigt fylller jag snart 37 och vet nog knappt fortfarande vad jag vill bli, den universitetsutbildning som blev mitt nuvarande yrke påbörjade jag när jag var 30 år gammal. Det är en ytterst lite minoritet av de människor jag känner som hade klart för sig redan vid gymnasiet vad de skulle göra, nästan alla har gjort någon form av spårbyte i ett senare skede. Man får försöka ta livet lite som det kommer ibland...

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Går andra året på samsam just nu och har börjat fått sån jävla sjuk beslut ångest över mitt gymnasium val. Men vet dock inte om det är värt att byta linjen efter jag gått klart tvåan.

Kanske bra och veta men jag har inte varit så motiverad att plugga tills nu pga att jag inte har haft det så bra hemma och sedan hade man datorn som man satt vid hela tiden (vilket jag nu har sålt).

Jag tänkte antingen byta till natur eller bygg men är rädd att det kommer gå skit om jag byter till natur. Men är dock redo och beredd på att plugga för har inget annat att göra om dagarna efter jag sålt datorn och allt som har med spel att göra så har ingen hobby längre än att lyssna på musik.

Jag har även absolut ingen aning om vad jag vill bli efter skolan. Jag hade det skit svårt att välja linje när jag gick ut nian, först vare mellan teknik och sam men hamnade tydligen på el och bytte sedan till sam, och nu ångrar jag mig igen.

Jag vette fan vad jag ska gö och min ångest växer större dag för dag..

Om du har möjlighet att välja några egna kurser så kan du ju välja några naturvetenskapliga sådana - som typ matte (vanligaste kravet?), fysik, kemi.

Annars så finns alltid möjligheten att läsa kurser på komvux. Jag behövde en till kemi- och biologikurs så jag tog dessa som distansundervisning 2x10 veckor samtidigt som jag jobbade i butik. Nu pluggar jag på läkarprogrammet.

Ingenting är kört bara för att du inte läst det under dina 3år på gymnasiet!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RCA56:

Samhälle är en riktig flum linje.
Du gör rätt i att byta.

Kolla igenom alla alternativ noga, hitta något som du verkligen känner att du tycker är intressant.
Du ska alltid sträva efter det du brinner för! Gör du något du inte gillar eller vill så kan det bara gå åt helvete.

Gör du något du inte gillar?
Sluta med det och gör något annat!
Var inte rädd! Du är ung och har hela livet framför dig, att byta linje nu är det bästa du kan göra för din framtid och det är inget fel i att göra det!

Tänk inte på jobb efter skolan, du kommer att hitta jobb när den tiden kommer och du kommer säkert att byta jobb många gånger och få massa bra arbetslivserfarenhet. Det är helt normalt och inget att oroa sig för.

Bara första meningen visar hur extremt dålig koll du har, val av gymnasielinje spelar inte jättestor roll. Ingen linje ger behörighet till alla högskole/universitetsprogram. Vet man inte vad man vill studera / göra efter så spelar det ingen roll om man så går samhäll eller estet teater. Då kompletterar man sin behörighet på efterhand via vuxenutbildning.

Permalänk
Medlem

har inte läst något om vad nån skrev här. byt till något du vill göra är de "enkla" svaret, önskar jag hade gått någon data teknisk istället för fordon för att de var lätt o komma in

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams