2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Med alla dessa erbjudanden hit och dit så slog jag till på en 11 månader gammal 55" 960E för 7500kr på Blocket utan några som helst skråmor.

Tror jag gjorde ett bra val och kan nu ta och slappna av resten av veckan

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Ahhh, blir tokig... Trodde jag hade sett ut den perfekta 75"aren nu när den droppades till 20k på BF. Samsung Q80T... Men nu skriver du att avsaknaden av Dolby Vision kommer göra mig besviken?! Vad ska jag välja då istället?

Permalänk
Medlem

Jag hade med tänkt på en Samsung Q80 men tog faktiskt en Sony XH90 ist, den är 5k billigare och har Dolby Vision kändes som några har skrivit här innan att man får mycket TV för de 15k Sonyn kostar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

Ahhh, blir tokig... Trodde jag hade sett ut den perfekta 75"aren nu när den droppades till 20k på BF. Samsung Q80T... Men nu skriver du att avsaknaden av Dolby Vision kommer göra mig besviken?! Vad ska jag välja då istället?

Jag hade bokat en q80t, men valde också Sony 75" XH90 när den gick ner i pris till 14990kr. Dessa modeller är ungefär likvärdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Har lagt beställning på Samsung 65" Q80T för 11 990:- via Benifys BF-deals.

Det som får mig att fundera lite nu är avsaknad av Dolby Vision. Använder AppleTV (inte 4K-varianten ännu, men är inne på att köpa den nu när jag uppgraderar TV). Kollar på mycket Netflix och Disney+. Spelar även en del Nintentdo Switch, men blir mest film- och serie-tittande.

Vill därför höra om detta är ett bra köp för mig eller om det finns någon annan "bättre" TV i den prisklassen just nu under BF-hysterin? Alltså någon TV som har Dolby Vision och som är i stort sätt lika bra eller bättre än 65" Q80T i övrigt, för samma pris.

Skrivet av Senilen:

Jag hade med tänkt på en Samsung Q80 men tog faktiskt en Sony XH90 ist, den är 5k billigare och har Dolby Vision kändes som några har skrivit här innan att man får mycket TV för de 15k Sonyn kostar nu.

Skrivet av ]P[:

Jag hade bokat en q80t, men valde också Sony 75" XH90 när den gick ner i pris till 14990kr. Dessa modeller är ungefär likvärdiga.

Så svårt detta. Har samma dilemma för 65” men har köpt Q80T nu. Har svårt att värdera hur mycket skillnad Dolby Vision faktiskt gör mot hur mycket modellerna skiljer sig åt i övrigt

Permalänk
Medlem

Lite OT men någon som vet hur Power hanterar returer? När jag läser på deras hemsida nämns det att man kan boka retur av vitvaror och dylikt hos dem men de nämner inget om man får stå för kalaset eller inte. På prisjakt står det fria returer men det vet man ju inte hur uppdaterat det är.

Blir ju lite sugen att lämna tillbaka tvn jag beställt om LG C9 mot förmodan skulle hamna i bra pris på fredag och man lyckas hugga en..

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Finns det en vettig <43" TV för under 3000 som också kan användas som datorskärm(mest arbete, kanske något enklare spel)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Så svårt detta. Har samma dilemma för 65” men har köpt Q80T nu. Har svårt att värdera hur mycket skillnad Dolby Vision faktiskt gör mot hur mycket modellerna skiljer sig åt i övrigt

Jag beställde en 65" Q80T som jag tänker använda som datorskärm. Jag föredrar hög framerate i spel och då är 1440p120 viktigt för mig. Sony har inget stöd för 1440p alls. Jag kollar dock sällan på film. Så vad som är bäst varierar ju från fall till fall förstås.

Det kanske har kommit en ny version alldeles nyligen till XH90, men annars verkar den inte heller ha stöd för VRR (ännu). Rtings senaste test var 27/10 och det är ju några veckor sedan. Ursäkta om det redan har nämnts i tråden!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ni som handlar nu, hur gör ni med försäkringar, typ mediamarkt's 5-åriga?
Normalt känns det mest som näst intill bluff men 1 års tillverkargaranti är ju bara löjligt, min Samsung pajade precis efter deras 2-åriga garanti gått ut och det är ju jäkligt surt med tanke på vad apparaterna kostar.

Permalänk
Medlem

Vilken ska man välja mellan Sony KD55XH9005 , Samsung 55"Q80T och Samsung 55" The frame?
Alla kostar 10k nu när de är rea.

Kommer vara till vanlig tv-tittande, netflix och andra streamingtjänster.

Eller är det någon annan modell man ska kika på som ligger under 10k nu?? LG kanske har någon?

Permalänk
Medlem

Vad är åsikterna om dessa apparater:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-70-smart-uhd-4k...
-
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-70pus7805-12-13...
-
https://www.webhallen.com/se/product/321794-Philips-2020-70-L...
-
https://www.webhallen.com/se/product/320813-Philips-2020-75-7...

För någon som mig, som är helt lost när det kommer till TV, så blir min bild av dessa: "Väldigt mycket TV för pengarna"?.
Någon mer kunnig?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Så svårt detta. Har samma dilemma för 65” men har köpt Q80T nu. Har svårt att värdera hur mycket skillnad Dolby Vision faktiskt gör mot hur mycket modellerna skiljer sig åt i övrigt

Här har du en jämförelse av de två. Finns flera youtube-jämförelser mellan dessa också som du kan kolla på.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q80t-vs-sony-...

Min känsla är att utbudet känns större med Dolby vision än HDR10+. Fler streaming-tjänster och fler Ultra Blu-ray-filmer som har stöd för Dolby vision. Sen eftersom jag har ett Google-ekosystem hemma så föredrar jag Android i Sony än Samsungs Tizen, men det är väl en smaksak.

När Sonyn kostar 3/4 av Samsungen så var valet klart för mig.

Permalänk
Medlem

Hnmmm vad säger ni om man jämför tex Samsung 2020 Q90 med en Oled av 2019 års modell (tex från LG och Panasonic), dessa ligger nämligen väldigt lika i pris nu.

Q90 är att föredra vid gaming jämfört med Oled av 2019 års modell bör rimligen vara snäppet vassare för film och tv tittande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det kanske har kommit en ny version alldeles nyligen till XH90, men annars verkar den inte heller ha stöd för VRR (ännu). Rtings senaste test var 27/10 och det är ju några veckor sedan. Ursäkta om det redan har nämnts i tråden!

Stämmer. Från flatpanelshd:

Sony said that VRR (Variable Refresh Rate) and ALLM (Auto Low Latency Mode), which are two optional HDMI 2.1 features, will be enabled on X900H (XH90) with a later update as soon as VRR and ALLM have been formally certified by an HDMI test center.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ]P[:

Här har du en jämförelse av de två. Finns flera youtube-jämförelser mellan dessa också som du kan kolla på.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q80t-vs-sony-...

Min känsla är att utbudet känns större med Dolby vision än HDR10+. Fler streaming-tjänster och fler Ultra Blu-ray-filmer som har stöd för Dolby vision. Sen eftersom jag har ett Google-ekosystem hemma så föredrar jag Android i Sony än Samsungs Tizen, men det är väl en smaksak.

När Sonyn kostar 3/4 av Samsungen så var valet klart för mig.

Ja, vad jag har läst så verkar utbudet av streamingmaterial med Dolby Vision större. Var finns Sonyn billigare/billigast (dvs, finns den än 11 990:-)?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

@laxpudding

Med alla dessa erbjudanden hit och dit så slog jag till på en 11 månader gammal 55" 960E för 7500kr på Blocket utan några som helst skråmor.

Tror jag gjorde ett bra val och kan nu ta och slappna av resten av veckan

Rätt bra fynd!

Permalänk
Medlem

Nu verkar varken Hifi-klubben eller Mediamarkt ha kvar erbjudandet på 75" XH90 för 14990kr längre.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yazem:

Vad är åsikterna om dessa apparater:
70pus8535
70pus7805
70PUS8105
75PUS7805

För någon som mig, som är helt lost när det kommer till TV, så blir min bild av dessa: "Väldigt mycket TV för pengarna"?.
Någon mer kunnig?

Ifall du tittar i guiden ser du vad som skiljer dem åt.

En av dem är bättre och går under Mellanklassen. Resten går under Budgetklassen med skillnader i sådant som ifall ramen är metall eller i plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hnmmm vad säger ni om man jämför tex Samsung 2020 Q90 med en Oled av 2019 års modell (tex från LG och Panasonic), dessa ligger nämligen väldigt lika i pris nu.

Q90 är att föredra vid gaming jämfört med Oled av 2019 års modell bör rimligen vara snäppet vassare för film och tv tittande?

Q90 är sämre än förra årets QLED eller likvärdig så njaa.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Q90 är sämre än förra årets QLED eller likvärdig så njaa.

Jag håller med, möjligen är tex nedanstående vassare för spel än en 2019 års Oled från LG och Panasonic.
https://www.webhallen.com/se/product/325504-Samsung-2020-55-Q...

Priserna är hur som helst väldigt lika för 55 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyarlathotep:

tror bara CX har VRR HDR i 120 C9 är väl låst till 60? Eller är det bara det där med blackbanding cx har?

De flesta recensionerna är gamla och har inte uppdaterats sedan HDMI 2.1 släpptes. CX tror jag kan köra 4K 120 Hz även över HDMI 2.0 med hjälp av chroma subsampling (ser sämre ut). C9 har dock också en VRR range på 40-120 Hz över HDMI 2.1 vad jag förstår. Kom en firmware-uppdatering som fixade lite problem med just det nyligen nämligen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Blev en KD75XH9096 men lyckas inte få 120HZ i 4K får såhär i Windows. Kan bara välja upp till 60Hz.

Kör med denna kabel, det bör väll funka?

https://www.webhallen.com/se/product/303394-iiglo-HDMI-2-1-ka...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag håller med, möjligen är tex nedanstående vassare för spel än en 2019 års Oled från LG och Panasonic.
https://www.webhallen.com/se/product/325504-Samsung-2020-55-Q...

Priserna är hur som helst väldigt lika för 55 tum.

Yes skulle aldrig själv gå Samsung pga ingen Dolby Vision men de stödjer ju allt i HDMI 2.1 för spel så...

Själv skaffade jag precis Panasonic GZ960 55" OLED utan HDMI 2.1. Har inga planer att skaffa PS5 el XBOX SX men gör jag det kommer jag ändå vara nöjd med 60 fps/hz i 4K.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Blev en KD75XH9096 men lyckas inte få 120HZ i 4K får såhär i Windows. Kan bara välja upp till 60Hz.

http://www.bilddump.se/bilder/20201124130134-78.69.123.172.PNG

Kör med denna kabel, det bör väll funka?

https://www.webhallen.com/se/product/303394-iiglo-HDMI-2-1-ka...

De har inte släppt 4K 120 Hz än till den TVn.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes skulle aldrig själv gå Samsung pga ingen Dolby Vision men de stödjer ju allt i HDMI 2.1 för spel så...

Själv skaffade jag precis Panasonic GZ960 55" OLED utan HDMI 2.1. Har inga planer att skaffa PS5 el XBOX SX men gör jag det kommer jag ändå vara nöjd med 60 fps/hz i 4K.

Ah, du gjorde det?

Panasonic TX-55GZ960E är förra årets Panasonic Oled, eller hur?

Jag är också nyfiken på precis den rackaren även om priset är identiskt (ca) med förra årets LG Oled som tex LG OLED55B9S 55" vilket möjligen gör det lite klurigare att välja.

Som sagt, jag tvivlar starkt på att vi kommer få se någon 55 tums Oled av årets eller förra årets modell för under 10 lapp.

Möjligen kan man få ner LG OLED55CX6LA (LG 2020 oled modell) till ungefär samma prisnivå om man vågar sig på presentkort trixet via https://partner.getgifted.com/se/

LG OLED55CX6LA
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled55cx6la/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

De har inte släppt 4K 120 Hz än till den TVn.

misstänkte det, såg att den kommit ut i USA men ej EU verkar det som

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

De har inte släppt 4K 120 Hz än till den TVn.

Skrivet av Oneone:

misstänkte det, såg att den kommit ut i USA men ej EU verkar det som

Är väl denna firmware du väntar på om den inte kommit ännu:
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

misstänkte det, såg att den kommit ut i USA men ej EU verkar det som

https://www.sony.co.uk/electronics/support/lcd-tvs-android-xh...

Ladda ner den själv på en USB sticka och uppdatera!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ah, du gjorde det?

Panasonic TX-55GZ960E är förra årets Panasonic Oled, eller hur?

Jag är också nyfiken på precis den rackaren även om priset är identiskt (ca) med förra årets LG Oled som tex LG OLED55B9S 55" vilket möjligen gör det lite klurigare att välja.

Som sagt, jag tvivlar starkt på att vi kommer få se någon 55 tums Oled av årets eller förra årets modell för under 10 lapp.

Yes gjort jäkla massa research. 960E använder top processorn HCX Pro som Panasonic OLED flaggskepp både från 2019 och 2020.

Väldigt nöjd so far!

B9 är ju två snäpp ner från årets CX då det är en a7 ist för a9 processor samt ver 2 mot ver 3.

Hade själv inte ens köpt B9 för 10k.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Åh fy, har fastnat i valet just nu. Behöver verkligen ny TV men kan inte riktigt välja. Hade en Philips OLED 55" som gick sönder och varit utan tv ett tag nu. min 10+ år gamla lcd som reserv har gjort sitt.

Så jag står och väljer mellan Philips 65oled805 för 21k, Samsung qe75q80t för 20k eller Samsung qe65q80t för 13k.

  • Sitter kanske 2-2,5m bort

  • har redan en 7.1.4 soundbar-system från samsung

  • har inga egentliga planer på att skaffa konsol

  • kollar mest tv/netflix

  • men har ett ganska stort fönster i vardagsrummet så blir rätt så ljust (som i alla nya lägenheter.. varför planerar ingen lägenheter för att få plats med TV??)

Är 10" större men inte oled värt i storleken eller vill en ha oled-kvaliteten? Med tanke på att de är i samma prisklass.
Eller ta 65" qled för att lättare kunna byta i framtiden utan att det känns för mycket i plånboken?