Varma minneskretsar potentiellt problem med Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Varma minneskretsar potentiellt problem med Playstation 5

En undersökning av värmenivåer visar att höga temperaturer på minneskretsarna kan bli ett framtida problem för Playstation 5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns ju ställen där temperaturen blir närmare 30 inomhus. Tex här på tunga sommardagar. Då är man ju nästan i taket redan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

När jag packade upp min Series X och PS5 så tycker jag PS5 känns väldigt plastig medans Xbox Serie X känns bättre byggd. Bara en reflektion från mig.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Entusiast

Det låter verkligen inte bra... Men å andra sidan för det tankarna tillbaka till när AMD satte ett medvetet temperaturmål om 95°C för grafikprocessorn på R9 290X i referensutförande. Men här handlar det ju om minnesmoduler vilket kanske är lite annorlunda.

https://www.sweclockers.com/test/17772-amd-radeon-r9-290x/19

Citat:

Vid första anblick är det säkert många som tappar hakan när de ser temperaturerna under belastning med Radeon R9 290X. Det finns dock ingen anledning att vara orolig då AMD själva har trimmat kortets fläktkurva att hålla GPU:n runt 95°C – vilket i sin tur ska resultera i en lägre ljudnivå.

Detta kan tyckas vara i högsta laget, men företaget försäkrar om att denna temperatur inte är skadlig och att GPU:n klarar av värmen vid kontinuerlig drift utan problem. Oroliga användare kan dock justera måltemperaturen i drivrutinens kontrollpanel, något som tas upp mer i detalj på nästkommande sida.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Då kanske det var tur att man inte fick tag på en nu.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Lego Master

Detta är ju crap på riktigt. Även om dom har sina "dammfångare", så kommer ju ändå värmeflödet bara bli sämre över tid och problemet etter värre. Hoppas Sony tänkt på detta och faktiskt kan förklara temperaturerna som uppmätts, plus lugna konsumenter om att deras PS5 inte kommer dö värmedöden om ett år.
Gör de inte det kommer troligen entusiastköpare avvakta ytterligare för att se om det blir ett reellt problem eller inte. Gemene man som vill ha en ny fin konsol kommer däremot troligen inte ens vara medveten om detta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Uff, detta skrämmer mig lite. Min PS5:a anländer imorgon...ingen rolig nyhet att läsa!

Permalänk
Medlem

Alla som ägt en Playstation / Xbox ur "first gen" vet att man agerar försökskanin. First gen PS4 och även PS4 Pro var ju rena jetmotorn och PS5 kommer nog inte vara problemfri "out of the box"...

Permalänk
Medlem

Herrejävlar vilka temperaturer. Tänk också att de flesta säkert trycker in maskinen i en trång TV möbel i redan varma rum och låter den stå och tugga där.

Min PS5 blir varm efter en kväll av spelande, inget snack om det. Den står i rummet bakom TVn som har rätt dåligt luftflöde men väl där inne står den väldigt öppet på en hylla. Vad tror ni om att köpa en laptop kylare och ställa den på? Ljudnivån för mig spelar ingen roll som helst då jag som sagt varken hör eller ser den.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Ni som blir oroliga av detta får ju gärna avbeställa era PS5or så vi som ändå vill ha dem kan få dem snabbare.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ni som blir oroliga av detta får ju gärna avbeställa era PS5or så vi som ändå vill ha dem kan få dem snabbare.

Precis! Vi har ändå 3-års reklamationsrätt!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Inaktiv

En fläkt med usb anslutning och ett spännband så är det fixat.

Något de borde skicka med kanske?

Permalänk
Medlem

Sony skulle nog medvetet skicka ut miljontals PS5or för att sedan riskera kostsamma reperatationer och returer.

Med det sagt kanske Sonys ingenjörer är odugliga och inte vet vilka temperaturer maskinens olika delar klarar att hantera.

Jag är medveten om att stora bolag ibland tar dåliga beslut som leder till gigantiska antal produkter återkallas.
Låt oss hoppas att detta inte blir fallet med Playstation 5.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Finns ju ställen där temperaturen blir närmare 30 inomhus. Tex här på tunga sommardagar. Då är man ju nästan i taket redan.

30 inomhus är ju en sval sommardag för många. Tänk alla lägenheter som når upp över 40 i juli, är nog bara glömma att använda sin PS5 såna dagar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Detta kallas barnsjukdomar och många produkter som kommer ut har dessa på ett eller annat sätt. Tyvärr har vi många i världen som bara måste ha produkten samma dag som den släpps och får då tyvärr leva med lite sånt här skulle jag säga.
Produkter stressas fram och priserna hålls till det minimala och det gör också att chansen för denna typ av fel ökar. Givetvis så tycker man att sånt här borde ha tagits om hand om innan produkten släpptes men tydligen inte.

Alla som har bråttom i dagens värld får räkna med att vara betatestare och tyvärr kan jag inte tycka synd om alla då vi ser detta varje gång om det så gäller bilar, mjukvaror, spelenheter eller datorkomponenter och mycket mer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

De får gärna sätta igång fläkten lite mer för att stoppa detta. Mitt är knäpptyst när jag spelar (förutom lite coil whine). Visst uppskattar jag tystnaden men vill hellre veta av att minnet inte överhettar. Lite högre ljud skulle också göra att coil whine kanske blir mindre märkbart

Permalänk
Medlem

Hoppas inte att det leder till att Sony stryper prestandan med någon firmware-/hotfix-release för att kringå överhettningar.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Sony skulle nog medvetet skicka ut miljontals PS5or för att sedan riskera kostsamma reperatationer och returer.

Med det sagt kanske Sonys ingenjörer är odugliga och inte vet vilka temperaturer maskinens olika delar klarar att hantera.

Jag är medveten om att stora bolag ibland tar dåliga beslut som leder till gigantiska antal produkter återkallas.
Låt oss hoppas att detta inte blir fallet med Playstation 5.

Ingenjörer får ju inte alltid som de vill heller.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Spelaspel:

Ingenjörer får ju inte alltid som de vill heller.

Ingenjörerna: "Vi har ett problem med kylningen av minneskretsarna."
Marknadsavdelningen: "Vi behöver få ut den till jul, funkar det?"
I: "Inte om vi vill lösa problemet permanent och slippa reklamationer, kyllösningen behöver designas om."
M: "DEN SKA VARA UTE TILL JUL!"
I: "Alltså...den funkar ju, men riskerar att överhetta under annat än optimala förhållanden..."
M: "UT MED SKITEN! Börjar folk reklamera skyller vi på damm och då gäller inte garantin."

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Verkar vara bristfällig design men jag tror Sony har kört igenom de flesta scenario, om inte så lär vi få höra om det när sommaren kliver in.

Men fläkten har som sagt mycket mer att ge så det kan dom justera i en firmware update.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

Mycket bra energieffektivhet och ljudnivå men höga temperaturer för minnen, hoppas det sista inte blir ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Ingenjörer får ju inte alltid som de vill heller.

Sant, allt för ofta låter företag girighet potentiellt skada bolagets rykte.

Tänk att vissa bolag riskerar att få en stor och kostsam skandal på grund av att man ville spara 50 öre per plastdetalj.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Sa inte Sony att de skulle "tune":a fläkten med uppdateringar? Så med tiden kanske de ökar RPM:en bara, perfekt när alla redan gjort sina recensioner och sagt att den är tyst.

Permalänk
Medlem

Det känns ändå som att ingenjörerna som tagit fram lösningen testat detta och fått ett ok från ramtillverkarna. Återstår att se dock.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

30 inomhus är ju en sval sommardag för många. Tänk alla lägenheter som når upp över 40 i juli, är nog bara glömma att använda sin PS5 såna dagar.

Det kallas Jet Engine®, lanserades med PS3 är i nuläget en Sony exklusive feature.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Proffsmoddare

Full prestanda och tyst konsol vid köp. Nedklockad, slö och högljudd när hypen lagt sig.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Fortfarande bättre än Asus 5700XT Strix

Känns som de valt tyst före välkyld enhet, lär ju komma någon update som får den låta som ett jetplan istället precis som alla PS4:or.

Permalänk
Medlem

Kanske inte var sån bra idé att brassa på GPU klockfrekvensen till 2,23 GHz? Med tanke på att det först rapporterades om att PS5 låg på 9 TFLOPS så överklockades den nog för att komma ikapp Series X, men det fanns ingen tid för att designa om kylningen. Verkar som att ingenjörerna på Microsoft har gjort ett bättre jobb.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Detta är ju crap på riktigt. Även om dom har sina "dammfångare", så kommer ju ändå värmeflödet bara bli sämre över tid och problemet etter värre. Hoppas Sony tänkt på detta och faktiskt kan förklara temperaturerna som uppmätts, plus lugna konsumenter om att deras PS5 inte kommer dö värmedöden om ett år.
Gör de inte det kommer troligen entusiastköpare avvakta ytterligare för att se om det blir ett reellt problem eller inte. Gemene man som vill ha en ny fin konsol kommer däremot troligen inte ens vara medveten om detta.

Skrivet av Fatmajk:

Uff, detta skrämmer mig lite. Min PS5:a anländer imorgon...ingen rolig nyhet att läsa!

Tänk också på att Steve säger att man antagligen får lägga på några grader på hans mätning då han inte kan komma åt att mäta på silikonnivå. De sensorer som sitter i PS5an för diagnostik har han inte tillgång till.
Antagligen ligger minnets kärna redan nära kanske 97 grader i hans test.

Skrivet av Baxtex:

Sa inte Sony att de skulle "tune":a fläkten med uppdateringar? Så med tiden kanske de ökar RPM:en bara, perfekt när alla redan gjort sina recensioner och sagt att den är tyst.

Haha fick mig att tänka på videon där Steve säger att fläkten i PS5 är kapabel till bra mycket mer än vad den blåser på just nu då bara fläkten kan suga 30W.

Permalänk
Skrivet av dmr:

Verkar vara bristfällig design men jag tror Sony har kört igenom de flesta scenario, om inte så lär vi få höra om det när sommaren kliver in.

Men fläkten har som sagt mycket mer att ge så det kan dom justera i en firmware update.

Har du verkligen det? Vissa delar av världen har ju sommar nu, så kommer märkas snarast.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none