Varma minneskretsar potentiellt problem med Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmr:

Verkar vara bristfällig design men jag tror Sony har kört igenom de flesta scenario, om inte så lär vi få höra om det när sommaren kliver in.

Men fläkten har som sagt mycket mer att ge så det kan dom justera i en firmware update.

Jäkligt lustigt det här, jag har en vän som arbetade med PS5, men då med CPU’n och grafiken hos AMD. Jag påtalade för honom när han visade specs att kyllösningen såg undermålig ut men han kunde inte påverka det, ingen lyssnade på honom för de hade redan lagt massa pengar på att designa kylningen för boxen. Det här var för 8 månader sedan och uppenbarligen tyckte Sony att det var värt att chansa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kanske inte var sån bra idé att brassa på GPU klockfrekvensen till 2,23 GHz? Med tanke på att det först rapporterades om att PS5 låg på 9 TFLOPS så överklockades den nog för att komma ikapp Series X, men det fanns ingen tid för att designa om kylningen. Verkar som att ingenjörerna på Microsoft har gjort ett bättre jobb.

Tittar du i diagrammet så ser du att SoCen har lägre temperatur än minnet, så det lär inte ha någon relevant påverkan.

För övrigt tycker jag artikeln får det att låta som att minnet är en del av SoCen. Det är ju självklart inte fallet och förtydligas iofs något av att diagrammet har olika värden för SoC och mem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

30 inomhus är ju en sval sommardag för många. Tänk alla lägenheter som når upp över 40 i juli, är nog bara glömma att använda sin PS5 såna dagar.

vem vill ens sitta inne då och spela?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Luktar problem alá phat 60GB versionen av PS3an? Satan vad många som fick torska på grund av värmeproblem..

Permalänk
Medlem

Jag såg denna video häromdagen, men väljer att inte dra för många växlar på det ännu. Vi vet faktiskt inte vad konsekvenserna blir av det, mer än att minnena blir väldigt varma. Är modulerna av en konstruktion som klarar mer värme än detta? Har Sony testat detta ordentligt? Jag har ingen aning, men det har ingen annan heller. Bara Sony som vet just nu i sitt testlabb. Det kan absolut bli att det kräver en recall, men kan också vara så att det aldrig skapar ett problem. Finns länder som är bra mycket varmare än Sverige där denna konsoll ska fungera. Även Steve säger ju att visst det är för varmt, men det behöver inte innebära problem, bara att det är ett potentiellt problem.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tror att de slängt in en 30W fläkt som de knappt varvar av en anledning jag. Skulle våga sätta 500 kronor på att de innan nästa år är slut via uppdatering skruvat upp fläkten en del och på så sätt avhjälpt problemet. Kan inte se varför de skulle valt en så tilltagen fläkt om de inte har den som backup om det visar sig att saker blir för varma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

vem vill ens sitta inne då och spela?

Slippa pollen och insekter? Säkert en hel del

Spela spel är ju en hobby som passar året runt, många håller därför på året runt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

En fläkt med usb anslutning och ett spännband så är det fixat.

Något de borde skicka med kanske?

Precis, eller varför inte en snabbåtkomlig thumbscrew som lossar hela höljet så man kan köra den au naturel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kanske inte var sån bra idé att brassa på GPU klockfrekvensen till 2,23 GHz?, men det fanns ingen tid för att designa om kylningen.

Nu var det ju som sagt inte SOC:en som var problemet. Problemet är att de tycks "glömt" avleda värme från hälften av minneskretsarna.

Citat:

Med tanke på att det först rapporterades om att PS5 låg på 9 TFLOPS så överklockades den nog för att komma ikapp Series X

Att tidig testhårdvara är lägre klockade är vardagsmat. Det innebär inte att klockor "panikhöjs" vid release.

2.23 Ghz är ju förövrigt lite utav standardklocka för RDNA2 så det är nog inte så dramatiskt, speciellt inte då den är tänkt att klocka ner vid arbeten som riskerar för höga effektuttag.

Ang topicen. Om det här verkligen är en designmiss så är det sjukt dåligt av Sony. De har ju filat på lådan i flera år, hur kan man då "glömma" halva högen med minnen?

Permalänk
Medlem

Aldrig bra att köpa en första revision av en ny konsol, rent historiskt sett så har väl dom flesta playstation-modellerna kommit i en Revision 2.0 efter ett tag pga diverse olika barnsjukdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nu var det ju som sagt inte SOC:en som var problemet. Problemet är att de tycks "glömt" avleda värme från hälften av minneskretsarna.

Att tidig testhårdvara är lägre klockade är vardagsmat. Det innebär inte att klockor "panikhöjs" vid release.

2.23 Ghz är ju förövrigt lite utav standardklocka för RDNA2 så det är nog inte så dramatiskt, speciellt inte då den är tänkt att klocka ner vid arbeten som riskerar för höga effektuttag.

Ang topicen. Om det här verkligen är en designmiss så är det sjukt dåligt av Sony. De har ju filat på lådan i flera år, hur kan man då "glömma" halva högen med minnen?

Jag tror inte det är en designmiss, kan varit ett tillverkningstekniskt beslut, tror inte det är någon fara, fläkten har ju gott om marginal och tror att Sony har koll på läget. Dock verkar ju Microsoft designat en bättre lösning ur kylningsperspektiv. Misstänker att de i varmare länder kommer föredra Xboxen pga ljudnivå men verkligen gissning.

Permalänk
Inaktiv

Kommer nog komma många trådar framöver hur man ugnsbakar/handduk fixar sin PS5 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag tror inte det är en designmiss, kan varit ett tillverkningstekniskt beslut, tror inte det är någon fara, fläkten har ju gott om marginal och tror att Sony har koll på läget. Dock verkar ju Microsoft designat en bättre lösning ur kylningsperspektiv. Misstänker att de i varmare länder kommer föredra Xboxen pga ljudnivå men verkligen gissning.

Vi får se helt enkelt. Blir ingen, eller bara ett försvinnande litet antal, drabbade så är det ingen designmiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vi får se helt enkelt. Blir ingen, eller bara ett försvinnande litet antal, drabbade så är det ingen designmiss.

Även om 50% skulle vara drabbade skulle Sony säga "a small number of customers".

Permalänk
Medlem

Sannolikt inget problem, men undrar hur det blir med DDR5. Kanske åter blir på modet med små fläktmoduler för minnesöverklockning. 😂

Permalänk
Medlem

Ska klara upp till 125c utan att korta livslängden, detta är normalt.
Vet inte varför folk letar problem där det inte finns några.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Om Sony kommer ut med en ny Rev om 6-12 månader. Där dom markant förändrar saker inuti apparaten. Kommer dom då reparera enheter dom redan skickat ut ifall man skickar på garantiärende?

Tänker på detta samt Oljud som kommer från enheterna.

Beta testare eller inte. Något borde dom ha haft innanför pannbenet då PS4 lät som en turbin!

XSX kan jag ha igång i ett knäpptyst hus utan ett höra ett endaste väsen från.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Ska klara upp till 125c utan att korta livslängden, detta är normalt.
Vet inte varför folk letar problem där det inte finns några.

Har du några källor eller tester längre perioder som visar detta? Jag är relativt okunnig men litar på GN för deras omdöme. Jag förstår om vissa hårdvaror kan gå sönder och brukar generellt sett vara försiktig med det jag äger.

Med det sagt är jag extremt nöjd med min PS5:a och har alltid carit trogen PS användare men aldrig varit av fanboy typen som inte kan se ngt negativt.

En annan sak jag undrar över är egentligen hur långlivad deras SSDer är. De är ju lödda vilket medför att utbyte är ett no-no. Vet också att olika typer (MLC, TLC etc) har olika livslängd. Är byfiken på om dessa kmr få problem eller inte i framtiden.

Hur som haver, släpps en PRO version lär jag ändå byta ut min tills dess så är inte alltför orolig för min egen skull ;p

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen en storhjärnemanöver från Sony, för att minska efterfrågan och således parera skalperare.

Välspelat Sony, välspelat, golfapplåder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ska klara upp till 125c utan att korta livslängden, detta är normalt.
Vet inte varför folk letar problem där det inte finns några.

Så siffran 105 från artikeln är bara påhitt?

Permalänk

Ska bli intressant o se om dom verkligen gör något åt detta i framtida revisioner. Det börjar nog med en uppdaterad fläktkurva och sen kanske en justering i tillverkningsprocessen för att bättre leda bort värmen från minnena.

Jag e glad att detta hittades tidigt. Nu känns det bättre att vänta ett tag till.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så siffran 105 från artikeln är bara påhitt?

Det är den högsta rekommenderade temperaturen för kontinuerlig användning.
Helt otroligt att så många gör i byxan så fort en komponent går över 65 grader.

Man gör en höna av en fjäder här, se bara hur mycket sanning det låg i att kondensatorerna var problemet med RTX korten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Detta är en av anledningarna till att jag aldrig köper en ny konsol direkt den kommer ut. Brukar alltid kunna vara en den krångel som de fixat till om man avvaktar ett tag.

Permalänk

GN har varit på många tillverkare om design och i många fall har de gett resultat.
90C+ är absolut inga glädjesiffror men har en modul en arbetstemperatur upp till 105C varav 125C+ ger permanent skada på modulen då får man förhålla sig till de.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Så, har gjort lite research. De GDDR6-minnen som Micron har data för på sin hemsida som har en temperaturklassning på 105C är alla benämnda som Automotive.
Inom fordonsbranschen har man kvalificeringstester (AECQ100) för temperaturer hos halvledare. För att uppfylla kravet för 105C (grade 2) krävs 1000 timmar drifttimmar vid den specade kapseltemperaturen.
Sen ska man ha klart för sig att de här graderingarna är det det som tillverkaren garanterar och har testat för. Det är ingen katastrof om man går över angivna temperaturer ett kort tag.
Enda hänvisningen till 125C i databladet är för lagringstemperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så siffran 105 från artikeln är bara påhitt?

AMD fick samma kritik för sina kretsar på 290, det var samma sak där.
Troligen fel i artikeln, Väl testade saker.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag är lite inne på samma som flera av de föregående. Det är säkert inte optimalt, men jag tänker inte göra i brallan innan enheter faktiskt börjar rasa på grund av det.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kanske inte var sån bra idé att brassa på GPU klockfrekvensen till 2,23 GHz? Med tanke på att det först rapporterades om att PS5 låg på 9 TFLOPS så överklockades den nog för att komma ikapp Series X, men det fanns ingen tid för att designa om kylningen. Verkar som att ingenjörerna på Microsoft har gjort ett bättre jobb.

Nu är det minnesmoduler som är varma inte chippet i sig så det spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

AMD fick samma kritik för sina kretsar på 290, det var samma sak där.
Troligen fel i artikeln, Väl testade saker.

Om så är fallet så borde allt vara i sin ordning ja.

Och det känns troligt att Sony inte skulle göra en sån enkel miss. Möjligen kan man då skifta över till att fundera på varför Gamers Nexus gör en grej av det.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Om så är fallet så borde allt vara i sin ordning ja.

Och det känns troligt att Sony inte skulle göra en sån enkel miss. Möjligen kan man då skifta över till att fundera på varför Gamers Nexus gör en grej av det.

Det är bra content. Tittarna är i stort PC-entusiaster och tycker det är trevligt när spelkonsoler får sig en smäll. Detta särskilt då denna nya generations spelkonsoler erbjuder så bra hårdvara för priset, jämfört med priserna som gått i taket på "PC gaming"-marknaden.