Playstation 2 emuleras på Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det är väl ungefär vad den klarar (jag skooooojar)

Permalänk

Hade ps5 med skiv läsaren kunnat spela upp alla ps-spel genom tiderna så hade jag lätt varit på den fronten och köpa ps5. Men just nu ligger jag på att köpa en xsx.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shadow666:

Hade ps5 med skiv läsaren kunnat spela upp alla ps-spel genom tiderna så hade jag lätt varit på den fronten och köpa ps5. Men just nu ligger jag på att köpa en xsx.

Hade varit riktigt snyggt om det gick att stoppa in skivor från samtliga tidigare Playstations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Varför skulle det säga något om hårdvaran? Det känns som att många Sony bois blivit triggade när man läser genom kommentarerna här

Playstation är ju en Religion för dess fans precis som nintendo
Ungefär som när man tittar på Pokemon och Final Fantasy

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Hade varit riktigt snyggt om det gick att stoppa in skivor från samtliga tidigare Playstations.

Om jag inte minns så gick det tyvärr bara ett rykte om det. Men som sagt hade varit gött om dem gjorde ps5 100% bakåtkompatibilit..

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ExcZist:

Playstation är ju en Religion för dess fans precis som nintendo
Ungefär som när man tittar på Pokemon och Final Fantasy

Det gäller väl dock även Xbox eller för den delen allt där det är möjligt att vara inskränkt fanboy?

Skämt åsido (fast jag skojade inte) tycker jag att fallet spelkonsoler är speciellt och i många fall mer befogat att ha en tydlig preferens man ogärna avviker från. Jag tror ändå att merparten köper en spelkonsol utefter spelutbudet och kanske främst vilka exklusiva speltitlar som finns, snarare än att stirra sig blind på säg prestanda och funktioner som med andra produkter är det som rimligen bör vara avgörande.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Då var man i alla fall inte ensam om att följa den kanalen. =P

En helt orelaterad fråga till topic (ber om ursäkt):
Är det någon annan som har upplevt att Youtube har varit ovanligt slött sedan deras haveri för någon vecka sedan?
Det kanske inte riktigt sammanföll men jag har haft fruktansvärt inkonsekventa buffringsbekymmer sedan någon/några veckor tillbaks.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barak:

Då var man i alla fall inte ensam om att följa den kanalen. =P

En helt orelaterad fråga till topic (ber om ursäkt):
Är det någon annan som har upplevt att Youtube har varit ovanligt slött sedan deras haveri för någon vecka sedan?
Det kanske inte riktigt sammanföll men jag har haft fruktansvärt inkonsekventa buffringsbekymmer sedan någon/några veckor tillbaks.

MVG är bra grejer, halkat in på den via någon emulationsreddit. Finns en annan som är rätt bra på att uppdatera om nyheter med några av de intressantare emulatorerna också. Främst PS3, WiiU och Switch-emulatorerna: https://www.youtube.com/c/BSoDGaming/featured

Men finns ju rätt många sådanna med förstås.

Kanske är detta problem jag själv börjat notera, får ut runt 140-150Mbit med min nuvarande 4G-anslutning (Telia obegränsad) och klarar utan problem 4K/UHD-sändningar men speciellt igår gick allt ner på glorious 360p. Var inget bekymmer med anslutningen.. men måste vara detta även här. Rätt störande faktiskt.

Hade inga problem förra veckan vad jag kunde märka av. Sedan innebär förstås 4G lite extra bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det gäller väl dock även Xbox eller för den delen allt där det är möjligt att vara inskränkt fanboy?

Skämt åsido (fast jag skojade inte) tycker jag att fallet spelkonsoler är speciellt och i många fall mer befogat att ha en tydlig preferens man ogärna avviker från. Jag tror ändå att merparten köper en spelkonsol utefter spelutbudet och kanske främst vilka exklusiva speltitlar som finns, snarare än att stirra sig blind på säg prestanda och funktioner som med andra produkter är det som rimligen bör vara avgörande.

Oja så är det ju men Xbox fanboysen ropar ju mest om sin prestanda medans playstation fansen gör samma sak som nintendo, pratar bra om sina spel medans jag alltid tänker att det är en konsol, plug and play och det är så jag alltid kommer se det men spelar ju på både xbox one x och PS4.
Många köper ju konsolerna för just spelen men sitter man och läser på vad folk skriver på youtube kommentarer,reddit,fb med mera så är det ju mer Prestanda VS Spel som det tjafsas om vilket jag kan tycka är lite löjligt för båda är ju bra men har olika spel.

Both, both is good

Permalänk
Avstängd

Känns så fel att kalla honom för Modern Vintage Gamer. Han kommer alltid att vara Lantus för mig. Vilken legend han är.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då var det bekräftat, den är nästan lika bra som en Raspberry Pi.

Menar du att Raspberry Pi är lika bra på att emulera ps2 som Xbox Series S/X? För jag kan inte tolka din mening på något annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kul att folk är mer intresserade i att köra emulatorer på Xbox än att spela spelen som faktiskt finns på den. Är precis som original Xbox dagarna.

Att folk i gemen köar i veckor för att köpa en Xbox för att köra Retroarch och inte de senaste spelen i 4k/120Hz tror jag är att ta i.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KplSteiner:

Menar du att Raspberry Pi är lika bra på att emulera ps2 som Xbox Series S/X? För jag kan inte tolka din mening på något annat sätt.

Vet inte för det lär dröja innan den nya Xboxen har ett pris som gör den intressant att skaffa, Xbox har väl däremot potential att kunna emulera bättre om den får mjukvarustöd för den har bättre hårdvara men kostar också 10 ggr mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte för det lär dröja innan den nya Xboxen har ett pris som gör den intressant att skaffa, Xbox har väl däremot potential att kunna emulera bättre om den får mjukvarustöd för den har bättre hårdvara men kostar också 10 ggr mera.

Är man ute efter enbart en "emulation station" så är XB förstås ett ganska konstigt val. Men en Pi, i alla fall den 3b som jag har, duger ju inte heller då den är alldeles för klen för något mer än riktigt gamla grejer. Den klarar knappt Neogeo-spel så PS2 eller Wii är bara att glömma. Pi 4 kan förstås ge bättre resultat på fler plattformar men fortfarande inte super vad jag förstår.

Jag pensionerade mitt Wii nyligen och växlade över till att emulera spelen på PC där det funkar väldigt bra och min PC är ju rätt mycket klenare än XSX så det finns ju potential i alla fall, även om Wii-spel i dagsläget snurrar väldigt mycket sämre på XSX än på min åldrande PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte för det lär dröja innan den nya Xboxen har ett pris som gör den intressant att skaffa, Xbox har väl däremot potential att kunna emulera bättre om den får mjukvarustöd för den har bättre hårdvara men kostar också 10 ggr mera.

Så när du säger att Xbox Series S är nästan lika bra som en Raspberry Pi, så pratar du inte överhuvudtaget om hårdvara utan bara pris? För uppenbarligen är den ju milsvida bättre än RPi?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KplSteiner:

Så när du säger att Xbox Series S är nästan lika bra som en Raspberry Pi, så pratar du inte överhuvudtaget om hårdvara utan bara pris? För uppenbarligen är den ju milsvida bättre än RPi?

Pin är bättre för den klarar att emulera fler system men Xbox har ju bättre hårdvara men väldigt dålig mjukvara, den har alltså potential att bli lika bra som en Pi om den får mjukvarustödet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pin är bättre för den klarar att emulera fler system men Xbox har ju bättre hårdvara men väldigt dålig mjukvara, den har alltså potential att bli lika bra som en Pi om den får mjukvarustödet.

Så Ps4an är mycket sämre än en PI då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Playstation är ju en Religion för dess fans precis som nintendo
Ungefär som när man tittar på Pokemon och Final Fantasy

Kommer aldrig förstå de där med brandloyalty sen är jag samma när det kommer till kändisar och sånt med. Ser inte alls hur folk kan gå igenom alla motgångar i världen för att försvara någon/något som inte äns vet vem du är och bara ser dej som en siffra som genererar pengar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moton:

Så Ps4an är mycket sämre än en PI då?

Vet inte, har aldrig haft en PS4 för den har inte legat på vettiga priser ännu men när den blir billig kommer jag nog att skaffa en men det är ju en Sony så jag antar att den är ganska begränsad av sin mjukvara..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte, har aldrig haft en PS4 för den har inte legat på vettiga priser ännu men när den blir billig kommer jag nog att skaffa en men det är ju en Sony så jag antar att den är ganska begränsad av sin mjukvara..

Vad tänker du är ett vettigt pris?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joabim:

Vad tänker du är ett vettigt pris?

Absolut max 2000 kr men helst under 1000 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte, har aldrig haft en PS4 för den har inte legat på vettiga priser ännu men när den blir billig kommer jag nog att skaffa en men det är ju en Sony så jag antar att den är ganska begränsad av sin mjukvara..

Haha menade Ps5 Knasigt värre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Pin är bättre för den klarar att emulera fler system men Xbox har ju bättre hårdvara men väldigt dålig mjukvara, den har alltså potential att bli lika bra som en Pi om den får mjukvarustödet.

XBox har grym mjukvara för syftet med hårdvaran. Pi kan vara bättre på att emulera gamla konsoler, även om jag ställer mig tveksam till att den faktiskt är det, men det är ju förstås bara en väldigt liten aspekt som ingen av dem egentligen är särskilt bra på. Det är som att säga att en skateboard är bättre än rullskridskor för att leverera kylskåp med liksom, sant men inte relevant.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

XBox har grym mjukvara för syftet med hårdvaran. Pi kan vara bättre på att emulera gamla konsoler, även om jag ställer mig tveksam till att den faktiskt är det, men det är ju förstås bara en väldigt liten aspekt som ingen av dem egentligen är särskilt bra på. Det är som att säga att en skateboard är bättre än rullskridskor för att leverera kylskåp med liksom, sant men inte relevant.

Det hade väl varit skoj om de lagt in Retopie, då hade jag nog kunnat tänka mig att skaffa konsolen även om den kostat över 5000 kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På gog.com finns det ju spel som bundlas med emuleringsprogram som dosbox för att köras, jag har inga problem alls med det.
Jag skulle till och med kunna tänka mig att köpa konsolspel som emuleras på PC om det är bra emuleringsprogram som används.

Framförallt är jag riktigt glad för Valves Proton och Wine projektet, nu spelar jag på Windows än men det är ju otroligt hur bra det går att spela moderna spel på något annat än Windows och Mac. Att inte ens se en prestandaförlust eller tom ha bättre prestanda i linux i vissa titlar trots att Proton eller Wine används är ju så gött att man blir salig.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself