Soundbar/högtalarsystem för tv och musik
Hej på er!
Jag är väldigt obevandrad inom detta område och skulle därför gärna ha hjälp från er med erfarenhet här på forumet!
I första hand vill jag förbättra ljudet i vardagsrummet där vi har tv:n utan att för den sakens skull betala alltför dyra pengar eller släpa in stora högtalare. Jag är dock ingen audiofil men vill ändå kunna uppskatta och känna film och musik. Därför är min spontana tanke att antingen hitta en bra soundbar, alternativt soundbar med inkluderad bas och två separata bakre högtalare. Jag tänker att det borde kunna göra jobbet för en sådan som jag.
Jag har fått upp ögonen för JBL Bar 9.1 som just nu är nedsatt till 8000 på MediaMarkt. (https://www.mediamarkt.se/sv/product/_jbl-bar-9-1-tr%C3%A5dl%...)
Dock har den fått blandade recensioner. Jag förstår att man troligtvis måste gå upp en del i pris för att få en både kraftig och skarp ljudbild, men jag tänker att det ändå borde gå att fynda en bra kompromiss när det gäller detta. Någon som har erfarenhet av denna modell eller rent allmänt kan avgöra om det är ett prisvärt alternativ eller ej?
Vad jag också undrar är om JBL Bar 9.1 eller motsvarande modeller från andra märken oftast smidigt går att bygga ut med fler högtalare i hemmet (multiroom-funktion) och om det är något som i första hand låter riktigt bra på pappret eller om det faktiskt fyller en funktion för någon som jag och min familj som lyssnar på musik och podcasts men inte jämt och ständigt. I så fall har jag fått uppfattningen att Sonos och Yamaha är de som bäst stödjer detta, men jag har inte riktigt förstått om det är de enda vettiga alternativen och på vilket sätt de faktiskt innebär en rejäl uppgradering i jämförelse med om man gör på annat sätt.
En viktig sak är att både film och musik kan låta bra. Högtalarsystem med soundbars verkar ofta innebära en trade-off mellan bra filmljud och musikljud, men om någon har tips på bra modeller skulle det uppskattas mycket.
Om multiroom-funktionen enbart fungerar vettigt med Sonos och Yamaha och innebär en ganska rejäl kostnad undrar jag vilken försämring det skulle innebära smidighetsmässigt om jag låt säga investerar i ett högtalarsystem med soundbar och även de nya google nest audio där elgiganten nu har 3 för 2 (som enbart verkar fungera för musik och inte video). I så fall skulle jag kunna ha sådana i t ex köket, sovrummet och badrummet och högtalarsystemet i vardagsrummet. Jag vet att Nest Audio inte är mycket att hänga i julgranen vad gäller ljudkvalitet men jag tänker att de duger för bakgrundsmusik, men någon får gärna säga till mig om den tror att det är dumsnålt. I slutändan vill jag inte gå i fällan att köpa billiga grejer som gör ett för dåligt jobb ljudmässigt och/eller är osmidiga att styra. Det jag undrar då är helt enkelt vilka drawbacks två separata högtalarsystem innebär gentemot något erkänt och sömlöst som Sonos multiroom-system och om det är bakåtsträvande och dumsnålt att inte satsa på att betala mer för något som dessutom är flexibelt och går att bygga ut som man vill.
Ber om ursäkt för ett lite rörigt inlägg. Om ni har några tips så mottages dessa tacksamt! Det här är ett träsk för mig och trots en del research känner jag mig ganska vilse.