Innan jag köper OQ2... Hur funkar USB link?

Permalänk
Medlem

Innan jag köper OQ2... Hur funkar USB link?

Blir inte klok på detta med USB C och link till Quest 2.

1. Går det att stoppa in sladden i en vanligt blå USB-kontakt (alltså inte nya fancy USB C eller vad den heter) på pc sidan?

2. Komprimeras grafikströmmen i pc:n via Oculus mjukvara och skickas sen i den klena stackars USB-kabeln? Känns nästan som svart magi om det stämmer och funkar bra.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Blir inte klok på detta med USB C och link till Quest 2.

1. Går det att stoppa in sladden i en vanligt blå USB-kontakt (alltså inte nya fancy USB C eller vad den heter) på pc sidan?

2. Komprimeras grafikströmmen i pc:n via Oculus mjukvara och skickas sen i den klena stackars USB-kabeln? Känns nästan som svart magi om det stämmer och funkar bra.

Tack!

Det ska funka, men det beror även lite på vad det är för USB A uttag.

Permalänk
Medlem

Svart magi, jättebra, usb c eller a spelar ingen roll, är usb 3.1 som är att föredra.

Kikar gärna på alternativet att använda wifi och streama istället för usb kabel. Svart magi där med men kräver lite know how och setup

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det ska funka, men det beror även lite på vad det är för USB A uttag.

Skrivet av tJev:

Svart magi, jättebra, usb c eller a spelar ingen roll, är usb 3.1 som är att föredra.

Kikar gärna på alternativet att använda wifi och streama istället för usb kabel. Svart magi där med men kräver lite know how och setup

Tack ska ni ha! Beställde ett Quest 2 på Inet idag, som fortfarande fanns i lager (64gb). Priset hade gått upp 200 kr sen igår tror jag. Lär väl återkomma med fler frågor, t.ex. om man vågar köpa 5 m usb-kabeln på VortexVr som finns på Blocket.
https://vortexvr.se/collections/oculus-link-kabler/products/k...

Men ska också testa trådlöst!