(O)rimliga temps för 5900x? (HWMONITOR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du tänker där slangen går in i radiatorn och sedan andra slangen som går ur radiatorn skall alltid vara högre upp i chassit än kylblockets installation på processorn? Med andra ord skall toppen av radiatorn där slangarna sitter alltid sitta högre upp (när man tittar hur det går parallellt med kylblocket) än vad kylblocket gör? Så om man vill installera framsida skall man vara noga med att den sitter så högt upp som det går? Då torde det bli krångel om man har en hårddiskkabinnett högst upp vid chassits framsida?

Nej utan att själva radiatorn sticker upp högre än vad cpu-blocket sitter.
Detta är viktigt för att man på så sätt minimerar risken för att få luft i pumpen

Permalänk
Medlem

Är i princip omöjligt att jämföra temps utan att ha exakt samma system, komponenter, testmetodik och rumstemperaturer. Ligger själv på 71-74C i Cyberpunk (3440x1440) med min Dark Rock 4 Pro, dock kör jag Curve Optimizer vilket betyder att jag kör Motherboard Limits gällande strömförbrukning och det blir varmare än att köra allt på Auto (iaf för mig). Lirar jag WoW som knappt rör CPUn så är den givetvis mycket svalare (max 55C).

Idlar jag i Windows så ligger CPUn på 35-40C, laddar jag ner något ligger CPUn på 50-55C kanske. Inte tittat så noga då dessa temps känns rimliga. Jag hade dock blivit orolig om jag sett temps över 80C vid spelande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Nu håller jag på att konvertera VR-klipp i HandBrake (2880p -> 2400p som skall tydligen vara kompatibelt med Oculus Go/Quest - får se om det stämmer sen på SkyBOXVR Player) och då ligger den cirka 95% CPU användning och på 74 grader och toppade 78 grader i CPU medan GPU chillar på 35 grader. Antar att det är en rå CPU-uppgift?

Är ~74 grader vid videokonvertering i HandBrake rimligt när CPU-användning ligger på drygt 95%?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobni205:

Har en 5900X med Corsair 150i-kylare. Kör jag full volt till processorn har jag mellan 45-55 grader vid enkel belastning (Spotify/internet) och kortvariga spikar upp mot 60 grader. Högt kan tyckas men när jag spelar så ökar faktiskt inte tempen mer än till 65-70 grader.

Nämnvärt är att jag har konfigurerat fläktarna så utblåset går genom radiatorn i toppen så luften som kyler är något varmare än rumsvarm.

Upplever samma temperatur skillnader på min 5600X. Ja det är inte samma jag vet, men jag tyckte idle var hög när jag såg att den låg runt 50 men i själva spelen så blir den inte varmare än 70 ändå så jag har gett upp att orka bry mig. Pajjar den så går det på garanti ändå.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Vad är det du letar efter egentligen? Grejerna funkar väl och fläktarna låter inte för mycket? Exakt ditt scenario är ju fullständigt omöjligt att svara på, annat än med okvalificerad gissning. Njut av grejerna i stället för att leta efter fel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Vad är det du letar efter egentligen? Grejerna funkar väl och fläktarna låter inte för mycket? Exakt ditt scenario är ju fullständigt omöjligt att svara på, annat än med okvalificerad gissning. Njut av grejerna i stället för att leta efter fel.

Jovars, vill bara kolla av lite eftersom det var just jag som installera den och inte storebror eller något ansett datorföretag. Har kikat på tempsen nu när jag konverterat 2st VR-klipp vilket går sjukt fort. Den konverterar cirka 17,7 fps vilket är nice. Ligger stadigt på 75 grader. Vill se hur illa det blev med min egen icke-applicerade kylpasta då jag lyfte på kylblocket flera gånger i samband med MB BIOS-flashing.

När jag däremot var klar med en konvertering och jag hade PDF uppe då jag arbetade samtidigt så stanna den kvar ett tag på 60 grader innan den började gå ned till 35 grader igen. Acrobat Reader PDF är ett riktigt skitprogram när det gäller att använda CPU:n optimalt, stora filer kraschar, osv. trots att man har flera GB ram-minne. Men men such is life!

En fundering angående fläktarna när den har hög temps - är dessa fläktnivåer för "låga", dvs., borde de gå fortare?:

Fläktkurvainställning i BIOS jag har är "Standard" PWM (ej DC). Vet ej vad som föredras i val av fläktkurva om man vill kunna konvertera VR-klipp ofta och liknande flerkärnsuppgifter?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars, vill bara kolla av lite eftersom det var just jag som installera den och inte storebror eller något ansett datorföretag. Har kikat på tempsen nu när jag konverterat 2st VR-klipp vilket går sjukt fort. Den konverterar cirka 17,7 fps vilket är nice. Ligger stadigt på 75 grader. Vill se hur illa det blev med min egen icke-applicerade kylpasta då jag lyfte på kylblocket flera gånger i samband med MB BIOS-flashing.

När jag däremot var klar med en konvertering och jag hade PDF uppe då jag arbetade samtidigt så stanna den kvar ett tag på 60 grader innan den började gå ned till 35 grader igen. Acrobat Reader PDF är ett riktigt skitprogram när det gäller att använda CPU:n optimalt, stora filer kraschar, osv. trots att man har flera GB ram-minne. Men men such is life!

En fundering angående fläktarna när den har hög temps - är dessa fläktnivåer för "låga", dvs., borde de gå fortare?:
https://i.imgur.com/e3LGz70.png

Fläktkurvainställning i BIOS jag har är "Standard" PWM (ej DC). Vet ej vad som föredras i val av fläktkurva om man vill kunna konvertera VR-klipp ofta och liknande flerkärnsuppgifter?

Beror helt på vad du har för fläktar! Är 1000rpm max så är det ju inga konstigheter
Finns ingen speciell fläktkurva för ett speciellt ändamål utan du får ställa in den själv efter dina preferenser.
Risken med en standardkurva är att det blir högljutt och att fläktarna ofta spinner upp i RPM för man tex startar en applikation.

Sätt dig och lek lite med kurvan så du tycker den är bra och håller nere temp inom rimlig nivå. Sen kan du även lägga till lite delay på "spool-up" så fläktarna inte går igång max för att sedan direkt varva ner när tempen hoppar upp och ner några grader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Actually_Jonas:

Beror helt på vad du har för fläktar! Är 1000rpm max så är det ju inga konstigheter
Finns ingen speciell fläktkurva för ett speciellt ändamål utan du får ställa in den själv efter dina preferenser.
Risken med en standardkurva är att det blir högljutt och att fläktarna ofta spinner upp i RPM för man tex startar en applikation.

Sätt dig och lek lite med kurvan så du tycker den är bra och håller nere temp inom rimlig nivå. Sen kan du även lägga till lite delay på "spool-up" så fläktarna inte går igång max för att sedan direkt varva ner när tempen hoppar upp och ner några grader.

Hm, jag har X73 Kraken och de fläktarna skall tydligen nå 2000 rpm? Ska se om det går att justera nått i deras medföljda app NXZT Cam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hm, jag har X73 Kraken och de fläktarna skall tydligen nå 2000 rpm? Ska se om det går att justera nått i deras medföljda app NXZT Cam.

Kör inställningarna i BIOS istället!
Brukar nästan alltid vara bäst så.

Permalänk
Avstängd

Asså detta var skumt: nu starta jag NZXT Cam och helt plötsligt verkar CPU.fläktarna hoppa till 2700RPM och då gick den ned till 65 grader istället. Jag vet att jag har kopplat en av fläktkablarna till CPU_FAN men jag tror jag har kopplat fläktsplitterkabeln (som håller samman de tre fläktarna i radiatorn) till CPU_OPT. Det finns ett uttag som heter AIO_PUMP på moderkortet och kanske är där fläktsplitterkabeln skall sitta?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Aha, det verkara 360mm fläktar inbyggda i själva radiatorn och sedan har man tre separata fläktar utanpå? För då står det 120mm = 2000 rpm, radiatorfläktar (360mm) = 2800 rpm. Eller det är en "pump" tydligen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha, det verkara 360mm fläktar inbyggda i själva radiatorn och sedan har man tre separata fläktar utanpå? För då står det 120mm = 2000 rpm, radiatorfläktar (360mm) = 2800 rpm. Eller det är en "pump" tydligen?

Nä det finns inga "inbyggda" fläktar i radiatorn. Däremot finns det en pump i CPU-blocket som pumpar runt vätskan.
Du har 2 kablar som går från CPU-blocket varav en splittas i 3 om jag inte minns fel?

Den tredelade kabeln är den viktiga kabeln och skall kopplas till CPU_FAN, SATA och RGB (optional).
USB-mini kabeln kan kopplas på USB (också optional).

Fläktarna som sitter på radiatorn skall kopplas antingen direkt på valfri SYS_FAN på moderkortet eller in i fläkthubben där fläkthubben sedan kopplas på valfri SYS_FAN.

Permalänk
Medlem

Ja orkar inte läsa hela tråden. Men använd ryzen master för att mäta temperatur. Inte hwmonitor.

Permalänk
Avstängd

Uppdatering: Nu spelar jag Warzone High Settings 1920x1080p@144Hz nere i källaren där det är rätt kallt (under rumstemperatur) och nu verkar det som om processorn gör grovjobbet? Den har högst temp.

Den ligger på 70 grader medan GPU:n ligger och chillar på 50-60 grader. CPU:n har toppat 78 grader i detta testscenario. Kan detta vara tecken på dåligt applicerad kylpasta som jag varit inne på tidigare?

Jag har en Kryonaut Thermal Grizzly 5g kylpasta vänster om mig som jag tänkte applicera (hur många gram?) om någon dag eller så. Måste bara se videos om hur man rengör CPU:er utan att förstöra dem.

EDIT: Fast nu när jag tittar i Ryzen Masters så verkar den visa på mellan 50-68 grader för CPU. Okej, mer korrekt verkar vara att den hoppar mellan 55 grader upp till 70 grader. Väldigt kaotiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Uppdatering: Nu spelar jag Warzone High Settings 1920x1080p@144Hz nere i källaren där det är rätt kallt (under rumstemperatur) och nu verkar det som om processorn gör grovjobbet? Den har högst temp.

Den ligger på 70 grader medan GPU:n ligger och chillar på 50-60 grader. CPU:n har toppat 78 grader i detta testscenario. Kan detta vara tecken på dåligt applicerad kylpasta som jag varit inne på tidigare?

Jag har en Kryonaut Thermal Grizzly 5g kylpasta vänster om mig som jag tänkte applicera (hur många gram?) om någon dag eller så. Måste bara se videos om hur man rengör CPU:er utan att förstöra dem.

Det är ingen fara och helt normala temperaturer. Faktiskt lite lägre än vad man normalt ser. Spela på du, du behöver inte bry dig något mera

Och återigen, använd ryzen master för att övervaka temperaturer på cpun. Inte HWmonitor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Det är ingen fara och helt normala temperaturer. Faktiskt lite lägre än vad man normalt ser. Spela på du, du behöver inte bry dig något mera

Och återigen, använd ryzen master för att övervaka temperaturer på cpun. Inte HWmonitor.

Aight! Avinstallerar skiten! Btw, vad använder man då för att mäta GPU temps?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aight! Avinstallerar skiten! Btw, vad använder man då för att mäta GPU temps?

För att mäta gputemps går det bra att använda hwmonitor. Men då jag har övervakningsbehov så avänder jag mig av msi afterburner och slår igång overlay. Så man får upp gputemps osv i spelen.

Permalänk
Medlem

Som nämnt, läs av ccd temps eller använd ryzen master. Mobots värden är endast jämförbara med samma mobo.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem, nämligen 90c i cinebench multi thread med Noctua NH-D15 med min Ryzen 5950X.

Det visar sig vara enligt design att det ska vara höga temperaturer för 5000 serien vid hög belastning. Även 95c är godtagbart för 5600 innan det börjar throttla.

Länk: https://www.hardwaretimes.com/amd-temps-up-to-90c-are-typical...

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Min 5900X ligger på 30-35 idle och med Cinebench R23 så maxar den 66 grader. Corsair H100X frontmonterad i en Phanteks P400A. Om jag tolkar andra inlägg så känns det ju som den inte går på full fart då, eller så har jag vunnit silikonlotteriet. Temperaturer enligt Ryzen Master.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Min 5900X ligger på 30-35 idle och med Cinebench R23 så maxar den 66 grader. Corsair H100X frontmonterad i en Phanteks P400A. Om jag tolkar andra inlägg så känns det ju som den inte går på full fart då, eller så har jag vunnit silikonlotteriet. Temperaturer enligt Ryzen Master.

66c med multihread med PBO på? Alltså enabled och inte auto?

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

66c med multihread med PBO på? Alltså enabled och inte auto?

Nej, stock, inte med PBO.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kan jag få tempen på CPU snarare än resten?

Edit:
Volten ser lite märkligt hög ut. Hur är moderkortet inställt?

Jag baser på vad jag vet om om zen2 så den där volten är inte farlig men helt upp åt väggarna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, stock, inte med PBO.

okej, då stämmer detta: "Om jag tolkar andra inlägg så känns det ju som den inte går på full fart då".
Så bara smäck på PBO och njut av hastigheten. CPUn är designad till hög värme med PBO. Se länken ovan jag postade.

Förövrigt så satte jag min PBO temp threshold till 85 istället, även ifall amd säger att den ska bli varm så är de mer för att få mig lugn.

Cinebench R23 med 85 PBO Threshold

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Kan jag få tempen på CPU snarare än resten?

Edit:
Volten ser lite märkligt hög ut. Hur är moderkortet inställt?

Jag baser på vad jag vet om om zen2 så den där volten är inte farlig men helt upp åt väggarna.

Volten är inte farlig, den är hög per design för boost.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Om det är temperaturer man är ute efter är väl Cyberpunk det sista man borde se på. Även om det står i task manager att det är hög belastning på cpu eller gpu i det spelet så är det i realiteten inte det. Kör Geekbench, Realbench och sånt, som speglar produktion lite bättre och har en faktist belastning.
För allt vi vet kommer det plötsligt en patch till spelet som gör att det ser ut som samma belastning, men att den är verklig, och folks temperaturer skjuter i taket. Då tror folk att det är nått fel på deras pc. 100% är inte det samma som 100% och just Cyberpunk speglar det rätt så bra. Sen, 3090 och 1080p? Tror det kan bli svårt att få det gpu bound.

Det är inte ens svårt.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Volten är inte farlig, den är hög per design för boost.

ok.
Fick fär mig att någonstans mellan 1,325 1,400 brukar vara platsen då det bara blir varmt. Kör visserligen där runt 1,3något för all core på 3600x. Men har en ny bios liggande men orkar inte byta nu. mV pillandett. =(

Jag kör fortfarande Core Temp på minna amd. MEN MEN då den innehåller en massa skräp så ska man vara MYCKET försiktigt om man säger ja eller nej under installationen. Den har fungerat bäst för mig sen phenom 2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

ok.
Fick fär mig att någonstans mellan 1,325 1,400 brukar vara platsen då det bara blir varmt. Kör visserligen där runt 1,3något för all core på 3600x. Men har en ny bios liggande men orkar inte byta nu. mV pillandett. =(

Jag kör fortfarande Core Temp på minna amd. MEN MEN då den innehåller en massa skräp så ska man vara MYCKET försiktigt om man säger ja eller nej under installationen. Den har fungerat bäst för mig sen phenom 2.

Det skiljer sig lite mellan Zen 2 och zen 3, blandannat volt och temperatur är mer aggressiv på 5000 serien.

Märker även att core temp skiljer med ~5c mot ryzen master gällande 5950, men det kan bara vara tillfälligt tills ny version släpps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Det skiljer sig lite mellan Zen 2 och zen 3, blandannat volt och temperatur är mer aggressiv på 5000 serien.

ok. Jag har inte råd nu men en 5800x eller 5900x är det jag vill ha. Lutar mer åt 5900x då jag bärjat leka lite med med rendering samt lite annat kil. Men borde gå på 5800x för spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

ok. Jag har inte råd nu men en 5800x eller 5900x är det jag vill ha. Lutar mer åt 5900x då jag bärjat leka lite med med rendering samt lite annat kil. Men borde gå på 5800x för spel.

Precis! Bättre att vänta isåfall och spara tills du får något framtidssäkert skulle mitt tips vara.

Jag har en ganska opopulär mindset där jag föredrar att spara till det bästa för att squeeza ut varje fps som finns haha

Visa signatur