Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem

När mitt Adobe Cloud går ut är jag väldigt sugen på att testa Final Cut Pro X med en plugin som heter Motion VFX mO2.
https://www.motionvfx.com/mplugs-33.html

Är det möjligt att göra en bra Hackingtosh av min nuvarande i7-6700K och 1080ti och få att funka med dessa program ?

Permalänk
Medlem

@Myllerman: Vad har du för moderkort?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Myllerman: Vad har du för moderkort?

Asus Z170 Pro Gaming.

Permalänk
Medlem

@Myllerman: Ska fungera: https://www.tonymacx86.com/threads/success-asus-z170-pro-gami...

Bara o söka runt på den sidan efter trådar gällande ditt moderkort.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Myllerman: Ska fungera: https://www.tonymacx86.com/threads/success-asus-z170-pro-gami...

Bara o söka runt på den sidan efter trådar gällande ditt moderkort.

Ok tack. Ska undersöka lite grann. Är ganska långt kvar till mitt Cloud går ut så blir att läsa på tills dess.
Förmodligen blir det dualboot om det går. Vore helt klart smidigast då jag spelar också.

Permalänk
Medlem

@Myllerman: Jag dualbootar min maskin också. Lite pickel att få till, men när det väl är färdigt så rullar det på. Tills man installerar någon uppdatering som kastar omkull allting förstås..

Visa signatur

---

Permalänk

Hackintosh jobb?

Hej tänkte kolla om det finns någon som är sugen på att hjälpa mig bygga en Hackintosh till min musikstudio.
Skulle behöva hjälp med med installation och löpande uppdatering kanske 1-2 gånger om året
kanske bygghjälp också.
har kört Hackintosh själv för 8-9 år sen men har glömt det mesta och har inte tid.
Bra extraknäck för fattig student eller datornörd?
Eller om nån känner till nån firma i stockholm som sysslar med liknande jobb.
Pma gärna. Mvh Fredrik

Visa signatur

Asus P4P800S-E Deluxe, Antec Plus1080AMG 430W, P4 2,6Ghz(3,2), WD Raptor 36Gb, 2xHitachi 160gb, 2x512twinmos org(2-3-3-8), Nec nd-1300a, Creative ATI 9200se 128mb, 2st M-audio 1010lt,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

När mitt Adobe Cloud går ut är jag väldigt sugen på att testa Final Cut Pro X med en plugin som heter Motion VFX mO2.
https://www.motionvfx.com/mplugs-33.html

Är det möjligt att göra en bra Hackingtosh av min nuvarande i7-6700K och 1080ti och få att funka med dessa program ?

High Sierra funkar men nVidia har inga drivrutiner till Mojave än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

High Sierra funkar men nVidia har inga drivrutiner till Mojave än.

Aha okej, tack för informationen. Inte riktigt bestämt mig ännu men bra att veta

Permalänk
Medlem

Var så jäkla sugen på att testa mac os men orkade inte böka med Hackintosh efter råd att det inte går smidigt och smärtfritt till en början.

Köpte en Macbook Air istället och ja säger bara, jädrar. Underbart. För den som orkar, kör Hackintosh för detta är nog det mysigaste som hänt senaste massa åren på datorfronten.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Aha okej, tack för informationen. Inte riktigt bestämt mig ännu men bra att veta

Det är väl bara testa? Se till att ha en backup så är det bara att köra. Perfekt om du är ledig över jul så har du tid att läsa på och lösa problem.

High Sierra har fortfarande brett stöd. Det är inga problem att köra det tillsvidare. Sen när nVidia släpper drivrutiner kommer du få testa på uppdateringsprocessen till Mojave.

Permalänk
Medlem

@DasIch:
Ja det hade varit kul att testa men fick lite andra idéer som jag tänkte göra så får bli lite senare.

Permalänk
Medlem

Finns det några fungerande WiFi/Bluetooth-kort i Sverige (eller Europa)? Gärna med Bluetooth 5.0.

Permalänk
Medlem

Längesen jag körde Hackintosh, men Rosewill PCIe funkar/funkade, samt Broadcom kort för "inbyggda" minipcie platser på moderkortet som du får byta själv. Googla lite vetja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har Apple släppt stöd för nya Ryzen processorerna i Catalina nu? Kanske dags att bygga en Hackintosh AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att köra Hackintosh på en Ryzen 3900X är faktiskt bland de enklare Hackintosh erfarenheter jag haft. När jag väl fick en konfiguration som kunde boota installern så har allt fungerat klockrent. Enda hårdvaran jag behövde byta ut var mitt Nvidia 1080 T i kort, som byttes till ett billigt RX 570 (ska ju inte spela på denna så 570 duger).
Följde denna guide in i minsta detalj: https://khronokernel-2.gitbook.io/opencore-vanilla-desktop-gu...

3900X, Aorus X570 Elite moderkort, 32GB Corsair LPX 3200MHz, MSI RX 570 8GB Armor OC, Crucial MX500 SATA SSD

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Enda hårdvaran jag behövde byta ut var mitt Nvidia 1080 T i kort, som byttes till ett billigt RX 570 (ska ju inte spela på denna så 570 duger).

Verkligen synd att de droppat stöd för Nvidia, och Nvidia själva verkar inte skriva nya drivrutiner för nyare OSX versioner.

Permalänk
Medlem

Har lessnat på att behöva koppla om mellan min jobbdator och min stationära hela tiden och tänkte kolla om det är några konstigheter med att göra en hackintosh av en äldre intelmaskin och dualboota med windows eller linux? Förstår att grafikkortet är det som strular (Kör ett Nvidia 1070) men det kanske kan bytas ut mot något bättre och nyare AMD kort istället.
Arkitekturen jag använder är Ivy bridge.

Permalänk
Medlem

Inga direkta konstigheter med Ivy Bridge, det är liknande utmaningar som att bygga en hackintosh med nyare delar. Jag kör en Sandy Bridge med Catalina.

Permalänk
Medlem

@Applet: Okej, hur känsligt är det idag egentligen när det gäller att hitta rätt moderkort och sånt? Har inte kikat på hackintoshar på länge, förr vet jag att det var ett helvete att hitta rätt delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

@Applet: Okej, hur känsligt är det idag egentligen när det gäller att hitta rätt moderkort och sånt? Har inte kikat på hackintoshar på länge, förr vet jag att det var ett helvete att hitta rätt delar

Finns ju guider som rekommenderar kompatibel hårdvara. T.ex. Byuer's Guide på tonymacx86.com:
https://www.tonymacx86.com/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

@Applet: Okej, hur känsligt är det idag egentligen när det gäller att hitta rätt moderkort och sånt? Har inte kikat på hackintoshar på länge, förr vet jag att det var ett helvete att hitta rätt delar

Komponenter är fortfarande lite hit and miss. Jag kör t.ex. ett instickskort för USB-3 och Wifi/BT, då det inte finns någon lösning på att få igång de chippen på moderkortet. Kompatibiliteten med Intel-prylar är rätt hög, så det skulle förvåna mig om moderkortet inte kan lira öht med OSX.

Min erfarenhet är att det är mer förlåtande idag än förr, men det krävs fortfarande ganska mycket arbete att få igång en fungerande hackmack om man inte handlar prylar som det finns någon färdig guide för etc.

Jag skulle rekommendera guiderna som finns på https://www.reddit.com/r/hackintosh som start. Stirra dig inte blind på openboot, det går fortfarande bra att köra clover om du får det att funka.

typo
Permalänk
Medlem

Någon som är med i svängen och vet vad man ska satsa på om man vill bygga en välfungerande budget-Hackintosh? Jag tänker mig nån Intel NUC eller nåt?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Någon som är med i svängen och vet vad man ska satsa på om man vill bygga en välfungerande budget-Hackintosh? Jag tänker mig nån Intel NUC eller nåt?

https://www.tonymacx86.com/tags/nuc/ kolla trådarna där.

Tror inte det är det stabilaste du kan hitta, skulle gissa att du får en stabiliare hackintosh om du bygger en PC i ITX format i t.ex. Node 202 chassit (som är tämligen slim, gnakse finns andra också).

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Någon som är med i svängen och vet vad man ska satsa på om man vill bygga en välfungerande budget-Hackintosh? Jag tänker mig nån Intel NUC eller nåt?

Jag kör på Intel Nuc7I5BNK, funkar finfint så hade rekommenderat!

Min nuc kostade:
1500kr för nuc
1000kr för 24gb ram
600gb för 480 GB nvme ssd
200kr för nätagg, Toshiba, Fujitsu laptop laddare passar.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Alternativ till ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac

Lagom till utfasningen av Intelstödet i MacOS har jag äntligen fått ändalykten ur och startat mitt Hackintosh-projekt; kommer bli hela 6% snabbare än nya Mac Mini:n och då endast vid multi-core.. Men jag tjänar ändå på det – ett par hundralappar faktiskt, kanske..
#latetotheparty #elftetimmen

Moderkortet jag hade tänkt använda var detta: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac.

Det verkar dock har tagits ur produktion och jag hittar det inte någonstans. Distributören meddelar också att det faktiskt har utgått. Jag skulle verkligen vilja köra på det då det har verkat funka väldigt bra i andra Hack-builds och varit allmänt lovordat. Framförallt har det thunderbolt vilket är avgörande. Har varit knepigt att få thunderbolt att funka i hackintoshes men det har tycligen gått att få igång på den här iaf. (https://www.tonymacx86.com/threads/success-asrock-z390-phanto...)

Finns det något annat itx-kort med fungerande TB-stöd? Vad ska jag annars ta? Förslag?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fick igång Big Sur på en Lenovo M920q med Opencore relativt enkelt.
Plockade ur den medföljande M2-disken och satte i en vanlig 2,5" SSD.
Behöver köpa nytt WiFi-kort (M2) då det är dåligt stöd för Intel som sitter i denna pjäs.

https://www.lenovo.com/se/sv/desktops-and-all-in-ones/thinkce...
i5 8500T
8 GB RAM

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Funkar inte nvme med Hackintosh alltså? 😧

Skrivet av StenmanJones:

Fick igång Big Sur på en Lenovo M920q med Opencore relativt enkelt.
Plockade ur den medföljande M2-disken och satte i en vanlig 2,5" SSD.
Behöver köpa nytt WiFi-kort (M2) då det är dåligt stöd för Intel som sitter i denna pjäs.

https://www.lenovo.com/se/sv/desktops-and-all-in-ones/thinkce...
i5 8500T
8 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Funkar inte nvme med Hackintosh alltså? 😧

Ska jag vara ärlig provade jag inte ens, läste på flera ställen att det kan vara problem att få igång medan en SSD fungerar "out of the box" .
Och jag behövde den stickan i en annan dator ändå =P

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario