Permalänk
Medlem

tittade på läkemedelsverkets rapporter om biverkning, är inte detta väldigt högt antal som som får biverkningar jämfört med andra vacciner? https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/i...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

tittade på läkemedelsverkets rapporter om biverkning, är inte detta väldigt högt antal som som får biverkningar jämfört med andra vacciner? https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/i...

Varför ser du så negativt på det hela? Du har ju ingen aning om det är högt eller lågt. Kanske har det aldrig i hela världshistorien varit så låga siffror som det redovisas nu ändå så tror du att det är högt för att du vill hitta fel med/på vaccinet?

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=200406070007...
Biverkningarna anges efter frekvens enligt följande konvention: Mycket vanliga (≥1/10), Vanliga (≥1/100, <1/10), Mindre vanliga (≥1/1 000, <1/100), Sällsynta (≥1/10 000, <1/1 000)

Ett exempel:
Infektion i övre luftvägarna: Vanliga

Läs på fass så kan du gå igenom alla de biverkningarna som finns för Varivax och jämföra om det är väldigt högt antal eller inte.
Så jämför man då med Varivax som är ett Vaccin mot vattkoppor så skulle jag säga att det är väldigt få biverkningar snarare. Då både i vilka biverkningar som uppträder och frekvensen av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Skulle tro att det ligger ungefär i nivå med många andra vaccin. Plus att jag kan tänka mig att det faktum att det är ett så pass nytt och uppmärksammat vaccin gör att en större andel av de vaccinerande kommer att rapportera potentiella biverkningar. En hel del av dessa är en normal reaktion på att immunförsvaret kickar igång och är något man kan förvänta sig. Ytterligare en del är en allergisk reaktion mot själva sticket, något som gäller oavsett vad som sprutas in. Det som finns kvar är då de oväntade biverkningar som ska sållas fram ut rapporter som även kommer att innehålla en del saker som inte är relaterade till vaccinet, men som av en slump drabbar den som nyss vaccinerats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Varför ser du så negativt på det hela? Du har ju ingen aning om det är högt eller lågt. Kanske har det aldrig i hela världshistorien varit så låga siffror som det redovisas nu ändå så tror du att det är högt för att du vill hitta fel med/på vaccinet?

ok... frågan var om inte det är högt jämfört med andra vaccin, vet inte riktigt hur det är negativt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok... frågan var om inte det är högt jämfört med andra vaccin, vet inte riktigt hur det är negativt?

Högt antal biverkningar anser väl ändå de flesta som något negativt?
Ett exempel:
100% får håravfall skulle nog de flesta anse rätt negativt jämfört med att 1 av 10 miljoner får håravfall. Så de flesta anser nog att stort/högt antal som får biverkningar är något negativt.

Sedan så är det väldigt nära 0.6% som har haft någon biverkning alls så det är klart lägre än för det andra vaccinet som jag tog som ett exempel. Bara det exemplet på en biverkning som jag tog upp så ligger det ju på mellan 1-10%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Högt antal biverkningar anser väl ändå de flesta som något negativt?
Ett exempel:
100% får håravfall skulle nog de flesta anse rätt negativt jämfört med att 1 av 10 miljoner får håravfall. Så de flesta anser nog att stort/högt antal som får biverkningar är något negativt.

Sedan så är det väldigt nära 0.6% som har haft någon biverkning alls så det är klart lägre än för det andra vaccinet som jag tog som ett exempel. Bara det exemplet på en biverkning som jag tog upp så ligger det ju på mellan 1-10%.

så kan med tolka det.
ok jag såg bara 146k doser använts, och 863 misstänkta biverkningar , eller moderna som har 6 rapporter på 700 doser.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Beroende på hur studierna för vaccinen utformas så svarar dom på olika frågor. För Pfizer och Moderna så svarade studierna på frågan "skyddar vaccinet mot att insjukna i Covid-19?". För AstraZeneca svarade studierna på frågan "skyddar vaccinet mot infektion?". I praktiken är skillnaden att i Pfizers och Modernas studier så inväntade man att deltagarna fick symptom innan man testade dom, medan i AstraZenecas studier så testade man deltagarna regelbundet.

För att vaccinet ska förhindra att du kan föra viruset vidare måste det skydda mot infektion. Mao kan vi inte med säkerhet säga att något av de vaccin som idag används inom EU skyddar mot infektion (AstraZenecas är inte godkänt än), utan det vi med säkerhet vet är att de skyddar mot att insjukna.

Det bekräftade skyddet för Pfizers och Modernas vaccin är att de ger ca 95% skydd mot att insjukna. För AstraZeneca skyddar det typ till 70% mot infektion. För samtliga dessa vaccin så skyddar de snudd på 100% mot allvarlig sjukdom.

Så sammanfattat:
1. Det är osannolikt att du som vaccinerad insjuknar i Covid-19.
2. Det är snudd på garanterat att du inte blir allvarligt sjuk om du som vaccinerad skulle insjukna. Det är mer än vad du vet om du inte vaccinerar dig, även om du är fullt frisk.
3. Troligtvis skyddar vaccinet mot infektion (dvs det hindrar dig från att sprida viruset vidare).

Jag hörde liknande diskussioner kring COVID-19-vaccinen: Du kan fortfarande råka smitta vidare viruset trots 100% verkställd vaccination efter de två doserna. Jag hade verkligen fått för mig att så inte var fallet. Jämförelsevis berättade de (skeptisk podcast - SGU, varmt rekommenderat) att vaccinet mot mässling gör det helt omöjligt att kunna sprida vidare det för då kan det inte ens utvecklas till smittsam sjukdom, dvs., infekterande viruspartiklar.

Fortfarande funderar jag på det där rävsaxdilemmat: hur göra med så sårbara personer - som man vill skydda - som får rena dödsstöten så fort de bara luktar på vaccinen? Visst är det lätt att rycka på axlarna om saken. Men gör det med gott samvete på Zoom framför personen som levt med immunsjukdomar sena barnsben. Det är en levande mardröm de stackars människorna genomgår dygnet runt just nu!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag hörde liknande diskussioner kring COVID-19-vaccinen: Du kan fortfarande råka smitta vidare viruset trots 100% verkställd vaccination efter de två doserna.

Även om man fortfarande kan vara smittsam utan att själv bli infekterad, så måste ändå smittsamheten tryckas ned ordentligt om man bara för vidare virus utan att producera sådana själv. Det här med att vara smittsam utan att bli infekterad känns mer som en teoretisk diskussion i likhet med att bli smittad genom att ta på ytor som kontaminerats av smittade. Dvs möjligt men ovanligt.

Skrivet av AplAy:

Fortfarande funderar jag på det där rävsaxdilemmat: hur göra med så sårbara personer - som man vill skydda - som får rena dödsstöten så fort de bara luktar på vaccinen? Visst är det lätt att rycka på axlarna om saken.

Det borde vara enkelt: alla andra blir vaccinerade, särskilt de som har hand om de sköraste. Problemet är att folk inte rationellt kan tolka risker och därmed är onödigt rädda för vaccin. Ungefär som vuxna som inte vill bära cykelhjälm för att de riskerar bli strypta om de fastnar i den (= verkligt hot för småbarn som leker). Eller inte vill ha bilbälte för att de kan få svårt att ta sig ur bilen vid olyckshändelse.

Sen ska man inte överskatta riskerna med vaccinet ens för de sköraste - även bland dem var det väl bara några enstaka på flera tusen som for så illa att de dog efter att ha blivit vaccinerade? I den åldersgruppen är det > 15% risk att dö av covid-19, så även om bara 1 på 10 hinner bli smittade innan de dör är det större risk att dö av covid-19 än vaccinet.

Det bästa vore om man mer precist kunde förutsäga vilka av de där tusentals mycket sköra som mest sannolikt riskerar att få problem med vaccinet och låta bli att vaccinera just dem. För det behövs mer kunskap om vilka faktorer som spelar in, och det är nog något vi kommer lära oss allteftersom fler blir vaccinerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Man kan undra vad skillnaderna beror på. Snabba cash?

Ja, och i fallet Israel har de dessutom utlovat att ge tillbaka känsliga medicinska data till läkemedelesbolagen för utvärdering av vaccinen. Dvs de har anmält sig som frivilliga försökskaniner i utbyte mot vaccin, som de dessutom betalat ett högre pris för. Deras regering tycker väl att det är en fördelaktig kalkyl, och de gör ju även omvärlden en tjänst genom att tidigt vara generösa med sina data.

Sen så är det tydligt att rika länder varit bättre på att binda upp avtal med läkemedelsbolagen. Exemplet Kanada brukar nämnas som ingått olika avtal som ska ge dem vaccin som motsvarar 5x deras befolkning om allt går igenom. Visserligen kommer rika länder säkert att donera överblivna vaccin till fattiga länder, men risken är att det avsevärt kommer fördröja vaccineringen hos dem så att unga friska utan större risk i rika länder vaccineras långt före vaccinet kommer till de äldre med betydligt större behov i fattiga länder. Fler kommer därmed stryka med än vad som skulle vara fallet vid behovsfokuserad fördelning.

Det skulle behövas en internationell samordning och prioritering för vaccin, men när det kommer till kritan ser alla om sina egna hus först. Det är bra att EU samordnar sina vaccinleveranser, men man borde kunnat ge typ WHO mandat att samordna världens vaccinationer. Åtminstone borde man kunna avkräva att alla som köper på sig vaccin donerar en viss andel till COVAX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Även om man fortfarande kan vara smittsam utan att själv bli infekterad, så måste ändå smittsamheten tryckas ned ordentligt om man bara för vidare virus utan att producera sådana själv. Det här med att vara smittsam utan att bli infekterad känns mer som en teoretisk diskussion i likhet med att bli smittad genom att ta på ytor som kontaminerats av smittade. Dvs möjligt men ovanligt.

Att smitta utan att vara infekterad ter sig som en diskussion som inte är värd att ha. Visst, jag kan ta på en yta, plocka upp virus och sen föra det vidare till någon annan, men det känns långsökt och dessutom som helt orelaterat till om jag är vaccinerad eller inte.

Skrivet av deltascu:

Det borde vara enkelt: alla andra blir vaccinerade, särskilt de som har hand om de sköraste. Problemet är att folk inte rationellt kan tolka risker och därmed är onödigt rädda för vaccin. Ungefär som vuxna som inte vill bära cykelhjälm för att de riskerar bli strypta om de fastnar i den (= verkligt hot för småbarn som leker). Eller inte vill ha bilbälte för att de kan få svårt att ta sig ur bilen vid olyckshändelse.

Sen ska man inte överskatta riskerna med vaccinet ens för de sköraste - även bland dem var det väl bara några enstaka på flera tusen som for så illa att de dog efter att ha blivit vaccinerade? I den åldersgruppen är det > 15% risk att dö av covid-19, så även om bara 1 på 10 hinner bli smittade innan de dör är det större risk att dö av covid-19 än vaccinet.

Det bästa vore om man mer precist kunde förutsäga vilka av de där tusentals mycket sköra som mest sannolikt riskerar att få problem med vaccinet och låta bli att vaccinera just dem. För det behövs mer kunskap om vilka faktorer som spelar in, och det är nog något vi kommer lära oss allteftersom fler blir vaccinerade.

Sen ska man inte glömma att det normal dör ett gäng sköra människor varje vecka av saker som anses normala. Att några av dom dör straxt efter att ha fått vaccin betyder ju inte nödvändigtvis att det var vaccinet som var orsaken. Dock kanske man kunde ge de allra sköraste fler men mindre doser; typ en mikrodos först och sen gradvis öka dosen med några dagars mellanrum? Fast det är ju förstås en ren spekulation från min sida.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Att smitta utan att vara infekterad ter sig som en diskussion som inte är värd att ha. Visst, jag kan ta på en yta, plocka upp virus och sen föra det vidare till någon annan, men det känns långsökt och dessutom som helt orelaterat till om jag är vaccinerad eller inte.

Ja, med två reservationer:

1. Vid kontakt med riskgrupp, typiskt i vårdsammanhang där man kanske rör sig mellan sjuka och friska, så är det viktigt att man fortfarande har hygienrutiner och skydd oavsett om man är vaccinerad eller inte.

2. Vaccination ger ett sannolikt men inte garanterat skydd: 1 av 20 kan fortfarande bli infekterad och bidra med smittspridning, så risken är ju inte obefintlig. Om två vaccinerade träffas är risken att ingen av dem fått skydd bara 1 på 400, men är man ett sällskap på 40 vaccinerade så är ändå risken 60% att två eller fler inte fått fullt vaccinskydd.

Skrivet av Hurtigbullen:

Dock kanske man kunde ge de allra sköraste fler men mindre doser; typ en mikrodos först och sen gradvis öka dosen med några dagars mellanrum? Fast det är ju förstås en ren spekulation från min sida.

Det där är en komplex fråga som jag helst överlåter till experterna, annars blir det lätt i samma anda som att föreslå några klunkar klorin för att rensa systemet från virus.

Permalänk
Medlem

Äntligen fått någon form av svar på min fråga om anhörigvård i hemmet och gruppering i fasgrupp. Frågade om min multisjuka snart 88årige far och mig själv som numer inte klassas som riskgrupp vad gäller säsongsfinfluenssprutan.

Fick svaret: (Region Uppsala)

"Tack för att du hör av dig.
Som det ser ut så kommer din far att vaccineras i Fas 2 som påbörjas i Mars, preliminärt. Allt beror på tillgång av vaccin.
Det är dock en mycket viktig sak som du påpekar, ni som vårdar sköra anhöriga hemma ska inte "missas" så vi lyfter denna fråga till den medicinska gruppen som arbetar med vaccinfrågan."

Så. Svar, delvis. Missnöjd med svaret? Jepp. Äldreboenden snart klara, hemtjänst är igång. Vård/skötsel i hemmet = "din far får vänta till i mars om vi har tur och det finns vaccin då" och "vad gäller din fråga om dig så svarar vi inte på den".

Anhöriga i samma hushåll som den som har hemtjänst blir vaccinerad samtidigt.......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Äntligen fått någon form av svar på min fråga om anhörigvård i hemmet och gruppering i fasgrupp. Frågade om min multisjuka snart 88årige far och mig själv som numer inte klassas som riskgrupp vad gäller säsongsfinfluenssprutan.

Fick svaret: (Region Uppsala)

"Tack för att du hör av dig.
Som det ser ut så kommer din far att vaccineras i Fas 2 som påbörjas i Mars, preliminärt. Allt beror på tillgång av vaccin.
Det är dock en mycket viktig sak som du påpekar, ni som vårdar sköra anhöriga hemma ska inte "missas" så vi lyfter denna fråga till den medicinska gruppen som arbetar med vaccinfrågan."

Så. Svar, delvis. Missnöjd med svaret? Jepp. Äldreboenden snart klara, hemtjänst är igång. Vård/skötsel i hemmet = "din far får vänta till i mars om vi har tur och det finns vaccin då" och "vad gäller din fråga om dig så svarar vi inte på den".

Anhöriga i samma hushåll som den som har hemtjänst blir vaccinerad samtidigt.......

Kan säga att det glids på detta (understrukna) redan nu i och med brist på vaccin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skulle tro att det ligger ungefär i nivå med många andra vaccin. Plus att jag kan tänka mig att det faktum att det är ett så pass nytt och uppmärksammat vaccin gör att en större andel av de vaccinerande kommer att rapportera potentiella biverkningar.

Stämmer. Både sjukvård och allmänhet är alltid mer benägna att rapportera biverkningar för nya och/eller omtalade läkemedel.

Skrivet av Frispel:

Det som finns kvar är då de oväntade biverkningar som ska sållas fram ut rapporter som även kommer att innehålla en del saker som inte är relaterade till vaccinet, men som av en slump drabbar den som nyss vaccinerats.

Stämmer även detta, förutom då att >99% av de ovanliga/allvarliga biverkningarna som rapporteras inte kommer kunna härledas till vaccinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kan säga att det glids på detta (understrukna) redan nu i och med brist på vaccin.

Ok. :/ En vän vars föräldrar blivit vaccinerad, hans mor har hemtjänst och då fick hans far i samma veva. Göteborg.

Frågan är hur utbrett detta sattyg är? https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/fler-chefer-lat-vaccin... De som gör så borde få en fot i arslet genom stängd dörr. *förbannad*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ok. :/ En vän vars föräldrar blivit vaccinerad, hans mor har hemtjänst och då fick hans far i samma veva. Göteborg.

Frågan är hur utbrett detta sattyg är? https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/fler-chefer-lat-vaccin... De som gör så borde få en fot i arslet genom stängd dörr. *förbannad*

Jag vet att det förra veckan kom ut nya rutiner varje dag i min region och att anhöriga ena dagen fick, för att nästa bara ge hemtjänstkunder.

Ingen aning, men tror inte det är ett stort problem. Hoppas däremot att vederbörande förlorar sina tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ingen aning, men tror inte det är ett stort problem. Hoppas däremot att vederbörande förlorar sina tjänster.

Jag håller med till 100%. En chef som gjort så har förbrukat sitt förtroendekapital och har klart visat sig olämplig för sin tjänst. Även om det funnits legitima skäl till att låta familjen "gå före" så borde chefen insett det olämpliga i att denne tog det beslutet och istället låtit andra göra bedömningen och ta beslut för att på så sätt undanröja misstankar om oegentligheter.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag håller med till 100%. En chef som gjort så har förbrukat sitt förtroendekapital och har klart visat sig olämplig för sin tjänst. Även om det funnits legitima skäl till att låta familjen "gå före" så borde chefen insett det olämpliga i att denne tog det beslutet och istället låtit andra göra bedömningen och ta beslut för att på så sätt undanröja misstankar om oegentligheter.

Kunde inte sagt det bättre själv. 👍

Permalänk
Medlem

Hur förklarar familjemedlemmarna hur dom fått vaccinet föra alla andra när dom råkat kläcka ur sig att de minsann är vaccinerade?

Det samtalet hade jag velat höra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

Jag vet att det förra veckan kom ut nya rutiner varje dag i min region och att anhöriga ena dagen fick, för att nästa bara ge hemtjänstkunder.

Håller inte riktigt med.

Ett väldigt olämpligt fel? Ja.

Tillräckligt för att få sparken? Nej det tycker jag inte, men en skriftlig varning absolut om man kommer fram till i utredningen att fel har begåtts. Läser man fler artiklar om detta så verkar det inte vara helt självklart pga otydlig info från regionen.

Jag tror ju dock att man kommer fram till att det var felaktigt hanterat oavsett. Förstår inte hur man som chef ens kommer på en så dum idé. Det är ju uppgjort för en mindre skandal, det måste man ju förstå själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Håller inte riktigt med.

Ett väldigt olämpligt fel? Ja.

Tillräckligt för att få sparken? Nej det tycker jag inte, men en skriftlig varning absolut om man kommer fram till i utredningen att fel har begåtts. Läser man fler artiklar om detta så verkar det inte vara helt självklart pga otydlig info från regionen.

Jag tror ju dock att man kommer fram till att det var felaktigt hanterat oavsett. Förstår inte hur man som chef ens kommer på en så dum idé. Det är ju uppgjort för en mindre skandal, det måste man ju förstå själv.

Otydlig information? Så otydlig att man låter familjen gå före vårdpersonalen, ja den personen är direkt olämplig att vara chef i mina ögon. Så jag håller inte riktigt med dig där, vi får nog fortsätta vara oense i den frågan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

Otydlig information? Så otydlig att man låter familjen gå före vårdpersonalen, ja den personen är direkt olämplig att vara chef i mina ögon. Så jag håller inte riktigt med dig där, vi får nog fortsätta vara oense i den frågan.

Okej men är du medveten om att det är människor det handlar om, och att människor gör fel ibland? Detta är olämpligt men det är inget grovt fel som kommer innebära någon direkt förhöjd risk för patienter.

Nu vet vi inget om denna person men till exempel den kanske jobbat i 15 år felfritt för regionen. Nu begår man ett misstag, är det verkligen rimligt att få sparken för det?

Nej, det är det helt enkelt inte. Det spelar ingen roll om man är chef eller "vanlig" anställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Okej men är du medveten om att det är människor det handlar om, och att människor gör fel ibland? Detta är olämpligt men det är inget grovt fel som kommer innebära någon direkt förhöjd risk för patienter.

Nu vet vi inget om denna person men till exempel den kanske jobbat i 15 år felfritt för regionen. Nu begår man ett misstag, är det verkligen rimligt att få sparken för det?

Nej, det är det helt enkelt inte. Det spelar ingen roll om man är chef eller "vanlig" anställd.

Har märkt det i många diskussioner. Det finns ett förakt mot "chefer", speciellt de man inte känner personligen. Som att de inte behöver eller förtjänar sina arbeten, knappt så de ses som människor.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Är du medveten om att handlingar får konsekvenser? Att förbruka ett förtroende resulterar ofta i någon sorts handling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Har märkt det i många diskussioner. Det finns ett förakt mot "chefer", speciellt de man inte känner personligen. Som att de inte behöver eller förtjänar sina arbeten, knappt så de ses som människor.

Exakt, man kan undra vart det kommer ifrån egentligen. Har folk ingen arbetslivserfarenhet? Alla som haft jobb bör se det orimliga att bli sparkad direkt utan varningar oavsett om man är chef eller inte.

Skrivet av Sysop:

Är du medveten om att handlingar får konsekvenser? Att förbruka ett förtroende resulterar ofta i någon sorts handling.

Ja, det är därför man ger varningar. Givetvis ska misskötsel och vissa misstag ge konsekvenser men något så drastiskt som att ge sparken? Aldrig i livet att jag vill leva i ett sånt populistiskt vidrigt samhälle där huvuden ska rulla "bara för att".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Exakt, man kan undra vart det kommer ifrån egentligen. Har folk ingen arbetslivserfarenhet? Alla som haft jobb bör se det orimliga att bli sparkad direkt utan varningar.

Ja, det är därför man ger varningar. Givetvis ska misskötsel och vissa misstag ge konsekvenser men något så drastiskt som att ge sparken? Aldrig i livet att jag vill leva i ett sånt populistiskt vidrigt samhälle där huvuden ska rulla "bara för att".

Varför pratar du om att ge folk sparken? I företaget jag arbetar i betyder det jag sagt att man förlorar sitt chefsuppdrag om man inte längre åtnjuter ledningens förtroende, alla tjänster är inte chefstjänster och chefstjänsterna är inte för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det beror väl helt på hur stort misstaget är. Vid myndighetsutövning kan "konsekvenserna" bli 6 års fängelsestraff för misstag, alldeles oavsett hur väl du skött dig innan.

Jag tycker nog att detta är allvarligt nog för avsked. Och det är inte "bara för att". Det är för att regler måste ha någon form av kännbara konsekvenser för att vara meningsfulla.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

Varför pratar du om att ge folk sparken? I företaget jag arbetar i betyder det jag sagt att man förlorar sitt chefsuppdrag om man inte längre åtnjuter ledningens förtroende, alla tjänster är inte chefstjänster och chefstjänsterna är inte för alla.

Att förlora sin tjänst brukar innebära att man också får sparken. Det låter som ett otroligt kasst företag du jobbar på om man ryker för ett misstag som inte ens är superallvarligt.

Skrivet av boogey:

Det beror väl helt på hur stort misstaget är. Vid myndighetsutövning kan "konsekvenserna" bli 6 års fängelsestraff för misstag, alldeles oavsett hur väl du skött dig innan.

Jag tycker nog att detta är allvarligt nog för avsked. Och det är inte "bara för att". Det är för att regler måste ha någon form av kännbara konsekvenser för att vara meningsfulla.

Vad är det som är allvarligt? Det handlar om ett fåtal doser som inte gör någon skillnad för pandemin, och det verkar ha varit otydligt hur de skulle agera från regionen eftersom det nu framkommit att fler personer har gjort samma fel vilket snarare tyder på felaktiga rutiner/rekommendationer från högre ort än enskilda medarbetares misstag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/eskilstuna-kommun-...

"Nu skriver kommunen att en intern granskning visar att det finns ytterligare fall där chefer inom förvaltningen låtit vaccinera sina anhöriga.

– Det är ytterligare tre fall som kommit fram i granskningen, säger Carl-Fredrik Movitz, kommunikationsstrateg på Eskilstuna kommun."

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

I alla företag jag känner till är stöld på arbetsplatsen ett skäl till direkt uppsägning, utöver polisanmälan då. Då kan man även fundera på vad är stöld? Vad är felaktig administration av läkemedel? Sjuksköterska och läkare är bland dem som får administrera vaccin, vem har givit vaccinen? Straffpåföljder och eventuellt indragna legitimationer är saker jag ser framför mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vad är det som är allvarligt? Det handlar om ett fåtal doser som inte gör någon skillnad för pandemin, och det verkar ha varit otydligt hur de skulle agera från regionen eftersom det nu framkommit att fler personer har gjort samma fel vilket snarare tyder på felaktiga rutiner/rekommendationer från högre ort än enskilda medarbetares misstag.

Nej, sett ur ett makroperspektiv så har väl enskilda brott sällan stora konsekvenser. Men i regel brukar väl stöld från företag man jobbar på leda till avsked?

Jag tolkar det som att rutinerna är glasklara, men det har skett vid ett flertal tillfällen eftersom de ansvariga inte förväntar sig några större konsekvenser. Jag hade nog gjort likadant om jag var hyfsat säker på att straffet skulle bli ett argt samtal.

Edit: Hade nog gjort är väl hårt Rättar till att det nog hade kunnat uppstå en situation där jag gjort likadant om jag inte förväntat mig särskilt hårda konsekvenser.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"