Permalänk
Medlem

Med tanke på hur dessa kurvor för hela världen (från https://www.worldometers.info/coronavirus/) ser ut så undrar man hur snabbt vaccinet hinner hjälpa, globalt.

Extrapolerar man den logaritmiska kurvan så har vi en miljard fall om ett år, och kanske 100 miljoner avlidna 10 miljoner avlidna med/av covid19. Idag var det 101 233 690 fall och 2 177 502 avlidna.

Även om man sätter det i perspektivet med överdödlighet så lär det vara runt 5-10% av alla dödsfall just nu. Men under nästa tolvmånadersperioden kommer andelen att ha ökat om jag inte missförstått något. Vaccinet lär behövas snabbt i alla delar av världen. De åtgärder som gjorts räcker ju inte.

extrapolerade fel
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Extrapolerar man den logaritmiska kurvan så har vi en miljard fall om ett år, och kanske 100 miljoner avlidna med/av covid19. Idag var det 101 233 690 fall och 2 177 502 avlidna.

Nej, så illa kommer det nog inte gå, inte ens utan vaccin. Extrapolation är nog inte så träffsäkert i detta fall. Jag tror en mer rimlig siffra är att andelen avlidna i världen i snitt, utan vaccin, skulle hamna på ungefär som i Sverige, dvs 0.1% eller 10 miljoner avlidna med covid-19 i världen totalt. Vi får hoppas att viruset inte hinner sprida sig lika mycket överallt så att vaccinet kan bromsa den utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nej, så illa kommer det nog inte gå, inte ens utan vaccin. Extrapolation är nog inte så träffsäkert i detta fall. Jag tror en mer rimlig siffra är att andelen avlidna i världen i snitt, utan vaccin, skulle hamna på ungefär som i Sverige, dvs 0.1% eller 10 miljoner avlidna med covid-19 i världen totalt. Vi får hoppas att viruset inte hinner sprida sig lika mycket överallt så att vaccinet kan bromsa den utvecklingen.

Hmmm... Det var nog inte fel på metoden här, utan jag extrapolerade fel. Det skulle varit 10 miljoner, på samma sätt som det skulle bli 1 miljard fall. Det gick för snabbt där.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kan vi lägga in en enkät/fråga i tråden om man tänker ta corona vaccinet eller inte.
Hade vart väldigt kul att se hur folket svarar. Sökt runt lite på nätet men hittar ingen enkät undersökning gällande vaccinet över huvudtaget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TimMy2003:

Kan vi lägga in en enkät/fråga i tråden om man tänker ta corona vaccinet eller inte.
Hade vart väldigt kul att se hur folket svarar. Sökt runt lite på nätet men hittar ingen enkät undersökning gällande vaccinet över huvudtaget.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613343-kommer-du-ta-v...

Permalänk
Medlem

Tack såg den men det är en gammal låst tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Håller inte riktigt med.

Ett väldigt olämpligt fel? Ja.

Tillräckligt för att få sparken? Nej det tycker jag inte, men en skriftlig varning absolut om man kommer fram till i utredningen att fel har begåtts. Läser man fler artiklar om detta så verkar det inte vara helt självklart pga otydlig info från regionen.

Jag tror ju dock att man kommer fram till att det var felaktigt hanterat oavsett. Förstår inte hur man som chef ens kommer på en så dum idé. Det är ju uppgjort för en mindre skandal, det måste man ju förstå själv.

Vaccinet skulle användas till att vaccinera sköra personer på äldreboendet och ev. personal (i tjänst eller lediga) vid överskott. Istället för att erbjuda vaccin till personalen lät chefen vaccinera sin familj. Hur får du det till ett misstag?

Som jag ser det har chefen tagit dit sin familj i syfte att vaccinera dom. Jag har väldigt svårt att få det till ett misstag. För mig ter sig detta helt enkelt som en form av stöld och borde leda till avsked.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Hurtigbullen:

Vaccinet skulle användas till att vaccinera sköra personer på äldreboendet och ev. personal (i tjänst eller lediga) vid överskott. Istället för att erbjuda vaccin till personalen lät chefen vaccinera sin familj. Hur får du det till ett misstag?

Som jag ser det har chefen tagit dit sin familj i syfte att vaccinera dom. Jag har väldigt svårt att få det till ett misstag. För mig ter sig detta helt enkelt som en form av stöld och borde leda till avsked.

Som allra minst trolöshet mot huvudman. Du har fått en riktlinje, som du gav fullständigt fan i och körde ditt eget race, möjligen på bekostnad av andras liv och hälsa.
I mindre civiliserade stater hade sånt lett till arkebusering på taket.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Man kan begå misstag både medvetet och omedvetet, oklart varför du hakade upp dig på ordvalet.

Tur att det inte är du som tar beslut då, med största sannolikhet kommer alla få behålla jobben efter en varning. Vilket vore en rimlig påföljd. Men vi får väl se vad utredningen kommer fram till.

Skrivet av Shudnawz:

Som allra minst trolöshet mot huvudman. Du har fått en riktlinje, som du gav fullständigt fan i och körde ditt eget race, möjligen på bekostnad av andras liv och hälsa.
I mindre civiliserade stater hade sånt lett till arkebusering på taket.

Inte ens regionen anser att det har haft någon påverkan på liv och hälsa... Och de genomför just nu en utredning, just för att riktlinjen inte verkar ha varit så rak som man kan tro att den borde varit, att fler gjort samma sak tyder på det. Men utredningen lär knappast komma fram till att de agerat korrekt i slutändan, det är nog de flesta överens om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Man kan begå misstag både medvetet och omedvetet, oklart varför du hakade upp dig på ordvalet.

Tur att det inte är du som tar beslut då, med största sannolikhet kommer alla få behålla jobben efter en varning. Vilket vore en rimlig påföljd. Men vi får väl se vad utredningen kommer fram till.

Inte ens regionen anser att det har haft någon påverkan på liv och hälsa... Och de genomför just nu en utredning, just för att riktlinjen inte verkar ha varit så rak som man kan tro att den borde varit, att fler gjort samma sak tyder på det. Men utredningen lär knappast komma fram till att de agerat korrekt i slutändan, det är nog de flesta överens om.

Det mest fascinerande är ju din rättspatos, du tycker att detta inte är allvarligt och får det till att vara mänskliga misstag. Vad är det vi andra inte vet som du vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Typ som om man stjäl en bil och sen ångrar sig när man inser att det var korkat gjort? Visst man kan kalla det misstag, särskilt när man ser tillbaka på det som sitt livs största misstag, men icke desto mindre är det stöld när man begår "misstaget". Jag hakar inte upp mig på ordet, men jag är väldigt fundersam på varför du verkar vilja tona ner allvaret i händelsen.

Skrivet av anon134512:

Håller med om att dom sannolikt att få behålla jobbet, men jag anser inte att det är rätt och jag håller inte med om att en varning är en rimlig påföljd. Det finns folk som fått avsked för att ha stulit småsaker på jobbet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Typ som om man stjäl en bil och sen ångrar sig när man inser att det var korkat gjort? Visst man kan kalla det misstag, särskilt när man ser tillbaka på det som sitt livs största misstag, men icke desto mindre är det stöld när man begår "misstaget". Jag hakar inte upp mig på ordet, men jag är väldigt fundersam på varför du verkar vilja tona ner allvaret i händelsen.

Håller med om att dom sannolikt att få behålla jobbet, men jag anser inte att det är rätt och jag håller inte med om att en varning är en rimlig påföljd. Det finns folk som fått avsked för att ha stulit småsaker på jobbet.

Nice med ännu en biljämförelse. Sweclockare tröttnar visst aldrig på detta.

Hur är det jämförbart? Det är ett mycket grövre brott och inte i klass med att ge ett par handfull doser vaccin som inte har någon påverkan. Just därför ska man tona ner händelsen, för att människor har en tendens att överdriva så fort det händer något. En pissig högaffelmentalitet ser jag det som. Huvuden ska rulla oavsett vad. Som är bra mycket värre än detta.

Detta är kort och gott helt enkelt inte stöld. Hade jag sett det som stöld hade jag varit närmare dig i åsikterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Hur är det jämförbart? Det är ett mycket grövre brott och inte i klass med att ge ett par handfull doser vaccin som inte har någon påverkan. Just därför ska man tona ner händelsen, för att människor har en tendens att överdriva så fort det händer något. En pissig högaffelmentalitet ser jag det som. Huvuden ska rulla oavsett vad. Som är bra mycket värre än detta.

Detta är kort och gott helt enkelt inte stöld. Hade jag sett det som stöld hade jag varit närmare dig i åsikterna.

Är det storleken på stölden som är ditt problem i jämförelsen? Folk har fått avsked för att dom tagit småsaker på jobbet, typ några läsk, knappast ett grovt brott och knappast något som har någon större påverkan på något som helst.

Detta är betydlig allvarligare än så; en chef som var ansvarig för att fördela vaccin enligt givna principer har tillskansat sig och sin familj vaccineringar. I mina ögon är det en form av stöld, även om vi uppenbarligen ser olika på saken.

I vilket fall som helst så skadar detta allmänhetens förtroende för sjukvården (samt personalens förtroende för chefen), vilket är betydlig allvarligare än om en anställd snor några burkar läsk. Dessutom kommer det finnas en vaccinationsskuld om ett antal personer som följer med fram till det som skulle ha varit ordinarie vaccineringstillfälle för chef med familj. Om det sen har någon praktiskt konsekvens går troligtvis inte att avgöra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här med hur virus sprids är lite märkligt. Nu är det de rika länderna som drabbas. Ser man på de länder där ebola brukar härja så är de i princip orörda i jämförelse med de rikare delarna av världen. Här är ett antal länder från västra Afrika, från Guinea-Bissau till Kamerun:

och här är hur många som har dött per 1 000 000 sedan starten.

Enorm skillnad mot Europa, Nordamerika och Sydamerika. Det är ju inte klimatet i sig som gör skillnaden, det ser vi från Sydamerika. Trångboddheten lär ju inte vara ett enkelt argument heller - https://en.wikipedia.org/wiki/Population_density Ekonomin lär ju inte heller förklara något och de här länderna har ju mindre än en femtedel av vad Norge har per 1M. Sverige har över 1100 per 1M och och Norge över 100 per 1M. Kanske åldersstrukturen - https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_median_age

Mycket märkligt.

EDIT:
Här är förväntad livslängd, för dessa, samt Sverige och Norge.

Jo, ålder lär ju vara den viktigaste faktorn här.

I Sverige står enligt Folkhälsomyndigheterna de över 60 år för 97 % av de avlidna.

358 av 11520 avlidna i Sverige är under 60 år.

Och nu verkar det som om de över 65 inte ska få vaccin i Tyskland. Från SVT:

Citat:

Tysklands vaccinkommission avråder från att vaccinera personer över 65 med Astra Zenecas coronavaccin. Enligt myndigheten går det inte att säkerställa vaccinets effektivitet på äldre personer.

Det blir olustigt, än värre.

kompletterade med ålder
Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av sAAb:

Och nu verkar det som om de över 65 inte ska få vaccin i Tyskland.

Det gäller ju än så länge bara det av EU ej ännu godkända från Astra Zeneca. Varken Pfizer eller Moderna verkar omfattas av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Mycket märkligt.

Jag tror att du så småningom kommer inse hur märkligt allt ter sig framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

För dödligheten är det absolut så, men det borde inte påverka smittspridningen. Å andra sidan beror bekräftade fall också på hur mycket man testar, så det kan nog finnas en stor mängd smittade som inte syns i statistiken för att de inte är tillräckligt gamla för att hamna på IVA och/eller avlida och inte heller blir testade. En bättre siffra är nog då andel positiva av testade, om den finns.

Skrivet av sAAb:

Och nu verkar det som om de över 65 inte ska få vaccin i Tyskland.

Det beror inte på att vaccinet är farligt eller dåligt för äldre, utan på att man inte har testat det tillräckligt mycket på äldre jämfört med de redan godkända vaccinen, så man är försiktig. Vi får väl se vad den stora amerikanska studien visar. Och äldre ska förstås fortsättningsvis få vaccin också i Tyskland, men Pfizer/Moderna tills Astra-Zeneca visats bra även för äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

För dödligheten är det absolut så, men det borde inte påverka smittspridningen. Å andra sidan beror bekräftade fall också på hur mycket man testar, så det kan nog finnas en stor mängd smittade som inte syns i statistiken för att de inte är tillräckligt gamla för att hamna på IVA och/eller avlida och inte heller blir testade. En bättre siffra är nog då andel positiva av testade, om den finns.

Jag har troligen problem med halsmandlar, kanske inte covid men är helt inte säker. Trots det har läkaren inte sagt till mig att hålla mig hemma så jag får röra mig lite fritt. Så du har rätt i att det är ett stort mörkertal. Bör också tilläggas att för mig är det svårt att inte bli tvungen gå till affären. Jag har haft så här i ett par månader nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Japp och han vill också att vaccin motståndare ska sättas i fängelse. Jag har ingen åsikt om detta förutom att människan är en bra konstig art.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det här med hur virus sprids är lite märkligt. Nu är det de rika länderna som drabbas. Ser man på de länder där ebola brukar härja så är de i princip orörda i jämförelse med de rikare delarna av världen. Här är ett antal länder från västra Afrika, från Guinea-Bissau till Kamerun:
https://i.imgur.com/5mP2Nea.png

och här är hur många som har dött per 1 000 000 sedan starten.

https://i.imgur.com/6GgLvbd.png

Enorm skillnad mot Europa, Nordamerika och Sydamerika. Det är ju inte klimatet i sig som gör skillnaden, det ser vi från Sydamerika. Trångboddheten lär ju inte vara ett enkelt argument heller - https://en.wikipedia.org/wiki/Population_density Ekonomin lär ju inte heller förklara något och de här länderna har ju mindre än en femtedel av vad Norge har per 1M. Sverige har över 1100 per 1M och och Norge över 100 per 1M. Kanske åldersstrukturen - https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_median_age

Mycket märkligt.

EDIT:
Här är förväntad livslängd, för dessa, samt Sverige och Norge.
https://i.imgur.com/BnBFoKW.png

I Sverige står enligt Folkhälsomyndigheterna de över 60 år för 97 % av de avlidna.

358 av 11520 avlidna i Sverige är under 60 år.

Och nu verkar det som om de över 65 inte ska få vaccin i Tyskland. Från SVT:

Det blir olustigt, än värre.

Enligt skeptisk podcast (SGU) så hörde jag att de kommentera just detta med COVID-19-spridningen i vissa afrikanska länder för några veckor sedan. Tydligen skall dessa tidigare eboladrabbade länder vara redo och vana med att hantera en dödlig pandemi och ebolas dödlighet är inget att leka med så när COVID-19 slog till så visste de vad de skulle göra. Betyder inte att de hanterade det perfekt - men bättre än många andra länder - för människans hjärna är per definition imperfekt så det går inte riktigt att uppnå på en majoritetsskala.

De "rikaste" länderna kan ha varit länder som inte heller ha behövt hantera saker som ebola, HIV, och dylikt. Då blir det som en "life-shattering re-awakening". De har inte fått någon CBN-utbildning via livets hårda skola (dvs., pandemier) som dessa mer drabbade länder ha fått genomgå mot sin vilja. Kortfattat var dessa länder mer förbereda via erfarenhet än "rika" länder var.

CBN-utbildning borde bli obligatoriskt numera i Sverige för denna pandemi är ett "skämt" på spektrumet av hur allvarlig den kan vara - och värre/dödligare pandemier kommer att komma på grund av människans imperfektioner. Och det räcker som sagt var med en oförsiktig jäkel (snubben i Kina) för att bokstavligen talat hela resten av världen skall drabbas av deras oförsiktighet. Okunnighet dödar (t.ex. den där före detta "hobbyelektrikern"). Kunnighet ger förutsättningar att kunna rädda liv.

Ponera samma dödlighet som ebola och sedan samma smittsamhet som vi ser just nu. Då snackar vi riktig "Hollywoodfilmspandemi".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

CBN-utbildning borde bli obligatoriskt numera i Sverige

Naivt att tänka så säger jag bara...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mateush:

Naivt att tänka så säger jag bara...

Hur då menar du?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur då menar du?

Det är inte så människor funkar. Finns alltid nån som avviker sig från den utbildningen. Dagens journalism är ett bra exempel på detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mateush:

Det är inte så människor funkar. Finns alltid nån som avviker sig från den utbildningen. Dagens journalism är ett bra exempel på detta.

Dagens journalism handlar om att tjäna pengar med clickbaits/sensationlism så att det inte är till allmänhetens bästa är förståeligt och endast med KUNSKAP går det att förstå annars förblir man fångad av dess järngrepp som optimerats att tala till aphjärnan som reagerar på rädsla och kortsiktigt tänkande. Dagens journalister tvingas till att skriva som Aftonbladet eller tappa jobbet. Så dålig jämförelse, imho.

Jag tolkar det dessutom som att du vill smyga in Nirvana Fallacy ( https://en.wikipedia.org/wiki/Nirvana_fallacy ) när du föreslår att "Finns alltid nån som avviker sig från den utbildningen" som om det måste vara perfekt annars kan vi lika gärna skita i det? Då kan vi lika gärna skita i att ha lagar också eftersom det alltid finns människor som "avviker sig från att följa dem".

Dessutom är tanken att när tillräckligt många är utbildade med vuxen mognad och disciplin så kan de korrigera de som "avviker från normen". I mina ögon är det bättre än den "Vilda Västern" som utspelar sig just nu i den rådande globala pandemin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Dagens journalism handlar om att tjäna pengar med clickbaits/sensationlism så att det inte är till allmänhetens bästa är förståeligt och endast med KUNSKAP går det att förstå annars förblir man fångad av dess järngrepp som optimerats att tala till aphjärnan som reagerar på rädsla och kortsiktigt tänkande. Dagens journalister tvingas till att skriva som Aftonbladet eller tappa jobbet. Så dålig jämförelse, imho.

Jag tolkar det dessutom som att du vill smyga in Nirvana Fallacy ( https://en.wikipedia.org/wiki/Nirvana_fallacy ) när du föreslår att "Finns alltid nån som avviker sig från den utbildningen" som om det måste vara perfekt annars kan vi lika gärna skita i det? Då kan vi lika gärna skita i att ha lagar också eftersom det alltid finns människor som "avviker sig från att följa dem".

Dessutom är tanken att när tillräckligt många är utbildade med vuxen mognad och disciplin så kan de korrigera de som "avviker från normen". I mina ögon är det bättre än den "Vilda Västern" som utspelar sig just nu i den rådande globala pandemin.

Jag tror att det beror mer på människan än hur det kan göras bättre. Det finns alltid människor som struntar i utbildning eller har en annan åsikt. Det ÄR naivt att tänka så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mateush:

Jag tror att det beror mer på människan än hur det kan göras bättre. Det finns alltid människor som struntar i utbildning eller har en annan åsikt. Det ÄR naivt att tänka så.

De som struntar kan alltid korrigeras eller utvisas. Låter omänskligt? Tycker jag också om hur vården belastas just nu.

Och varför är du så jävla emot att göra saker och ting bättre? Vad är du rädd att förlora om COVID-19 situationen blir bättre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

De som struntar kan alltid korrigeras eller utvisas. Låter omänskligt? Tycker jag också om hur vården belastas just nu.

Och varför är du så jävla emot att göra saker och ting bättre? Vad är du rädd att förlora om COVID-19 situationen blir bättre?

Nu fattar du bättre. Nä det är jag inte rädd för utan snarare vad jag dragit slutsats om efter intensiv tänkande i många år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mateush:

Nu fattar du bättre. Nä det är jag inte rädd för utan snarare vad jag dragit slutsats om efter intensiv tänkande i många år.

Och vad är det för slutsats? Eller är den bakom en betalvägg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Och vad är det för slutsats? Eller är den bakom en betalvägg?

Att en säger hönan kom före ägg eller motsatsen och sånt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mateush:

Att en säger hönan kom före ägg eller motsatsen och sånt.

Och vad är det som är så skrämmande med den slutsatsen som du ägnat dig åratal intensivt tänkande åt?

Visa signatur