Kompletts ägare överväger börsnotering

Permalänk
Melding Plague

Kompletts ägare överväger börsnotering

Under 2020 femfaldigades Kompletts vinst. Nu överväger investmentbolaget tillika ägaren Canica att börsnotera återförsäljaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom vill alltså casha ut och långsamt urhålka hela affärsidén i stil med Dustin tills de inte öht är relevanta.

Permalänk
Medlem

Spännande!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

"Mycket vill ha mer"

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Dom vill alltså casha ut och långsamt urhålka hela affärsidén i stil med Dustin tills de inte öht är relevanta.

En börsnotering öppnar upp för många mer möjligheter och verktyg till att växa. Så det är nog raka motsatsen till vad du skriver. Casha ut genom att sälja ett bolag, eller delar av det, kan du göra även utan börsnotering

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Inaktiv

Komplettstonks!

Jag känner mig rätt intresserad men beror mycket på vad som händer med Webhallen. Inkluderas de i detta, mycket intressant.

Permalänk
Medlem

Kul med börsrelaterade nyheter - uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Dom vill alltså casha ut och långsamt urhålka hela affärsidén i stil med Dustin tills de inte öht är relevanta.

På vilket sätt är de inte relevanta menar du?

Permalänk
Medlem

Köper

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

En börsnotering öppnar upp för många mer möjligheter och verktyg till att växa. Så det är nog raka motsatsen till vad du skriver. Casha ut genom att sälja ett bolag, eller delar av det, kan du göra även utan börsnotering

Från deras egna text:
"En notering på börsen kommer kunna tillföra nya aktieägare med kompletterande kompetens som bidrar till fortsatt tillväxt och lönsamhet genom att kapitalisera på den lyckade omställningen och stärka den underliggande tillväxten inom e-handel"

Deras behov av börsnotering verkar ju inte sitta i att de har några grandiosa planer. Utan bara att mer kapital innebär att de också kan tjäna än mer pengar än de tidigare gjort.

Många företag har ju en tendens att glömma bort att det fungerade alldeles utmärkt att upprätthålla sin goda ekonomi, istället börjar börsnoterade bolag att jaga än mer pengar för att ge utdelning till aktieägarna också. Men har affärsidén, bolaget som sådant, de anställda eller kunderna fått det bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

På vilket sätt är de inte relevanta menar du?

Under en lång tid var Dustin goto-stället för en hel del inköp både från privatpersoner och företag. Genom en riktigt bra support, bra tjänster etc. Sedan började de bygga om helt och hållet.
De är inte längre något som sticker ut i datorvärlden, de breddade sin e-handelplattform och är numera inte alls det företag de var för 15år. Jag säger detta utifrån både att jag haft dem som partner via flera jobb jag haft, men också utifrån att jag har köpt många datorer under lång tid ifrån de.
Få trådar på detta forum handlar ju in inköp från dustin till exempel, väldigt lite sponring ser det ut som också.

Det är definitivt ett bevis på förändring i deras koncept från tidigare och är inte relevanta inom datorkomponter som de var förr. De har säkerligen en bra business på många andra sätt däremot. Men vi är inte deras kundgrupp längre helt enkelt.
Vart är komplett påväg till exempel kan man då fråga sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Under en lång tid var Dustin goto-stället för en hel del inköp både från privatpersoner och företag. Genom en riktigt bra support, bra tjänster etc. Sedan började de bygga om helt och hållet.
De är inte längre något som sticker ut i datorvärlden, de breddade sin e-handelplattform och är numera inte alls det företag de var för 15år. Jag säger detta utifrån både att jag haft dem som partner via flera jobb jag haft, men också utifrån att jag har köpt många datorer under lång tid ifrån de.
Få trådar på detta forum handlar ju in inköp från dustin till exempel, väldigt lite sponring ser det ut som också.

Det är definitivt ett bevis på förändring i deras koncept från tidigare och är inte relevanta inom datorkomponter som de var förr. De har säkerligen en bra business på många andra sätt däremot. Men vi är inte deras kundgrupp längre helt enkelt.
Vart är komplett påväg till exempel kan man då fråga sig?

Jag köper att företaget inte är detsamma som för 15 år sedan, men att säga att de inte är relevanta längre känns hyperbol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Från deras egna text:
"En notering på börsen kommer kunna tillföra nya aktieägare med kompletterande kompetens som bidrar till fortsatt tillväxt och lönsamhet genom att kapitalisera på den lyckade omställningen och stärka den underliggande tillväxten inom e-handel"

Deras behov av börsnotering verkar ju inte sitta i att de har några grandiosa planer. Utan bara att mer kapital innebär att de också kan tjäna än mer pengar än de tidigare gjort.

Många företag har ju en tendens att glömma bort att det fungerade alldeles utmärkt att upprätthålla sin goda ekonomi, istället börjar börsnoterade bolag att jaga än mer pengar för att ge utdelning till aktieägarna också. Men har affärsidén, bolaget som sådant, de anställda eller kunderna fått det bättre?

Jaså du menade casha in på det sättet, ja så är det ju. Mycket vill mer ha. Trodde du menade casha in som att ägarna på sikt skulle sälja av bolaget och pensionera sig

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

De är inte längre något som sticker ut i datorvärlden, de breddade sin e-handelplattform och är numera inte alls det företag de var för 15år.

Den stora förändringen som Dustin har gjort är väl att de har gått från att så gott som uteslutande sälja hårdvara till att bli mer en tjänsteleverantör? Med tanke på hur marginalerna har sett ut på hårdvara så kan jag förstå den ändringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Dom vill alltså casha ut och långsamt urhålka hela affärsidén i stil med Dustin tills de inte öht är relevanta.

Komplett ligger alltid dyrast på prisjakt så de har länge varit orelevanta för mig. Även med deras 4% cashback kreditkort så ligger de långt över alla andra i priser.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Under en lång tid var Dustin goto-stället för en hel del inköp både från privatpersoner och företag. Genom en riktigt bra support, bra tjänster etc. Sedan började de bygga om helt och hållet.
De är inte längre något som sticker ut i datorvärlden, de breddade sin e-handelplattform och är numera inte alls det företag de var för 15år. Jag säger detta utifrån både att jag haft dem som partner via flera jobb jag haft, men också utifrån att jag har köpt många datorer under lång tid ifrån de.
Få trådar på detta forum handlar ju in inköp från dustin till exempel, väldigt lite sponring ser det ut som också.

Det är definitivt ett bevis på förändring i deras koncept från tidigare och är inte relevanta inom datorkomponter som de var förr. De har säkerligen en bra business på många andra sätt däremot. Men vi är inte deras kundgrupp längre helt enkelt.
Vart är komplett påväg till exempel kan man då fråga sig?

Kikar man på deras siffror så verkar dom vara högaktuella iaf. Ökat omsättningen år efter år det ser ut som att de säljer Mycket mer än tex komplett. Håller dock med om att det inte verkar som att många här på forumet handlar via dustin, inte jag själv heller.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Just Dustin känns inte relevant för mig eftersom de är ett företag som helst säljer till företag. Den typen av företag föraktar jag (dock inte lika mycket som företag som enbart säljer till företag och vägrar sälja till privatpersoner!). Bara det att man som användare måste välja att visa priser med eller utan moms varje gång man går in på sidan är väldigt löjligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har inte beställt något från Komplett sedan 2014, helt ointressant nätbutik på alla sätt och vis.

Tekniskt sett har jag väl köpt prylar från dem då man handlat hos Webhallen men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

På vilket sätt är de inte relevanta menar du?

De är inte relevanta för honom och då är de inte relevanta för någon annan heller i hans värld.

Vanligt förekommande vanföreställning. Ser det hela tiden när det gäller spel osv där folk utgår från att det dör ut bara för de lagt spelet bakom sig.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Mycket bra butik med suverän Service, hoppas det håller i sig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Komplett ligger alltid dyrast på prisjakt så de har länge varit orelevanta för mig. Även med deras 4% cashback kreditkort så ligger de långt över alla andra i priser.

Håller med om att dom ofta ligger högt i pris. Jag brukar dock använda mig av deras prismatchning. Brukar fungera väldigt snabbt och smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Nja...magkänslan säger att jag inte gillar detta så mycket. Jag har inte handlat mycket från dem genom åren, men att införa en vinstjakt från aktieägare varje år för ett företag som skall/vill/behöver hålla låga priser på en väldigt starkt konkurrensutsatt marknad låter inte bra.
Att dessutom ta detta beslutet efter ett år med otroliga intäkter och försäljning på grund av Covid19 krisen gör ju att nästkommande år kommer se väldigt dåliga ut i jämförelse, vilket medför att aktien kommer sjunka som en sten.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag handlat där så mycket, även om det varit bra nära många gånger. Men påverkas Webhallen av detta? Där handlar jag desto mer.

Edit: Eftersom det är Kompletts ägare som skall börsnoteras och Kompletts moderbolag också äger Webhallen ingår rimligtvis även Webhallen i denna nyhet.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Vi gamla kommer nog ihåg Skibofont
Dom var stora för oss konsumenter men det gick ut för dom efter deras börsnotering... Synd det var en bra butik på den tiden..
Så jag hoppas att det går bättre för Komplett

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det är så investmentbolag gör. Köper, pumpar upp siffror, noterar och kammar hem vinst. Det är inget fel på komplett men inget jag skulle lägga pengarna i med tanke på att Amazon kommer och Inet och Webbhallen är minst lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Den stora förändringen som Dustin har gjort är väl att de har gått från att så gott som uteslutande sälja hårdvara till att bli mer en tjänsteleverantör? Med tanke på hur marginalerna har sett ut på hårdvara så kan jag förstå den ändringen.

precis och rimligtvis tjänar de mer pengar nu. Min arbetsgivare med ca 3000 anställda köper "all" elektronik genom Dustin sedan många år. Vill inte ens tänka på hur många skärmar, dockor och headsets som köpts hem till hemarbetande tjänstemän nu under Corona utan att någon reflekterar nämnvärt över Dustins prissättning

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Det är så investmentbolag gör. Köper, pumpar upp siffror, noterar och kammar hem vinst. Det är inget fel på komplett men inget jag skulle lägga pengarna i med tanke på att Amazon kommer och Inet och Webbhallen är minst lika bra.

Om jag minns rätt så har i alla fall Webhallen samma ägare som komplett.

Minns inte om inet också ägdes av samma grupp.

Permalänk
Medlem

läst detta igår här på swec? råkade ni posta artikeln igår en stund av misstag

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

To the moon? 💎🙌

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

De är inte relevanta för honom och då är de inte relevanta för någon annan heller i hans värld.

Vanligt förekommande vanföreställning. Ser det hela tiden när det gäller spel osv där folk utgår från att det dör ut bara för de lagt spelet bakom sig.

Jag kan tycka att det är dumt och oansvarigt att uttala sig generellt när det egentligen enbart är ens egna eller sin omgivnings ståndpunkter man framför. Oansvarigt - då det kan vara vilseledande och blir till desinformation. Sen får folk tycka precis vad de vill, men då ska hen vara tydlig med att det just är hens egna tankar.