Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag ställde frågan till SVT och fick svaret att samtliga över 18 kommer att erbjudas vaccin, inklusive asylsökande och utlänningar som vistas i Sverige utan nödvändiga tillstånd.

Jag fick även en länk till relevant information: Överenskommelse om genomförande av vaccinering mot covid-19, 2021

Skitbra, här går Sverige verkligen rätt väg. Tack för att du letade upp informationen.

Permalänk
Medlem

Problemet blir väl att nå många som lever gömda, är hemlösa eller på andra sätt lever "utanför" det vanliga samhället med dessa erbjudanden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lite intressanta siffror från Israel rapporteras av BBC.

Av 750.000 fullt vaccinerade 60-plussare:
- Har 531 blivit infekterade (1 på 1.412).
- Har 38 blivit så sjuka att de behövt sjukhusvård (1 på 19.736).
- Har 3 avlidit (1 på 250.000), dock är det inte klarlagt om dom blivit smittade efter att full immunitet borde uppnåtts.

Innan full immunitet uppnåtts har mer än 7.000 60-plussare infekterats. Av dessa behövde 700 sjukhusvård och drygt 300 dog.

Jag skulle inte tacka nej till ett par doser Pfizer nu

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

- Har 3 avlidit (1 på 250.000), dock är det inte klarlagt om dom blivit smittade efter att full immunitet borde uppnåtts.

Innan full immunitet uppnåtts har mer än 7.000 60-plussare infekterats. Av dessa behövde 700 sjukhusvård och drygt 300 dog.

Mmm, tyvärr lär nästan alla få Astras mer medelmåttiga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mmm, tyvärr lär nästan alla få Astras mer medelmåttiga.

Jag vet inte om Astra Zenecas är så mycket sämre. Studierna indikerade ju samma härad på skydd mot allvarlig Covid-19.

Sen är det inte säkert, Astra Zeneca kommer ju inte leverera så mycket och Pfizer trappar upp produktionen och ser ut att leverera betydlig mer. Jag hittar inte artikeln igen, men det verkar som att vi under 2021 kommer få 13 miljoner doser till Sverige, varav hälften innan midsommar, dvs doser till 3.125.000 personer. Det räcker väl till typ hälften av de som tänker vaccinera sig?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag vet inte om Astra Zenecas är så mycket sämre. Studierna indikerade ju samma härad på skydd mot allvarlig Covid-19.

Sen är det inte säkert, Astra Zeneca kommer ju inte leverera så mycket och Pfizer trappar upp produktionen och ser ut att leverera betydlig mer. Jag hittar inte artikeln igen, men det verkar som att vi under 2021 kommer få 13 miljoner doser till Sverige, varav hälften innan midsommar, dvs doser till 3.125.000 personer. Det räcker väl till typ hälften av de som tänker vaccinera sig?

Tja, i teorin, men de har ju redan bestämt sig för att i första hand använda Astras, eftersom det är så mycket enklare att hantera. Gissar att de bra vaccinen kommer att användas på sjukhus i de största städerna, och resten av landet kommer att få de sämre.

Det jag själv är mest orolig för är inte allvarlig sjukdom. Den risken är så låg, förhållandevis. Utan det är risken för att drabbas av partiellt eller komplett luktbortfall, kanske permanent, liksom risken för lungskador, njurskador och hjärnskador, som är permanenta eller mycket långvariga, som är det jag i första hand oroar mig för. Och där är det helt klart så att ett skydd på 60-70 procent mot symtomatisk sjukdom inte är bra nog ur mitt perspektiv. Ett vaccin med ca 95 procent skydd är ju 5-7 gånger bättre!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Får man verkligen full immunitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Med full immunitet menas att vaccinet fått full effekt i kroppen.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Med full immunitet menas att vaccinet fått full effekt i kroppen.

Just så, men din formulering är mer precis. Det hade varit bättre om jag försökt använda den.

Skrivet av Def_Dog:

Även om man tolkar det som du gjorde så är det ju snudd på så om man betänker vilket skydd man får mot att dö i Covid-19; 1 på 250.000 är t.ex. betydligt mycket mindre än risken att dö i en trafikolycka (ca 1 på 45.000 för 2019).

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av cyklonen:

som är permanenta eller mycket långvariga, som är det jag i första hand oroar mig för.

Ej att förglömma, blodproppar lite varstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ej att förglömma, blodproppar lite varstans.

Just det! Som även kan komma efter mycket milda sjukdomsförlopp. Nästan så man skulle ta magnecyl i förebyggande syfte 1-2 månader efter infektionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Just så, men din formulering är mer precis. Det hade varit bättre om jag försökt använda den.

Även om man tolkar det som du gjorde så är det ju snudd på så om man betänker vilket skydd man får mot att dö i Covid-19; 1 på 250.000 är t.ex. betydligt mycket mindre än risken att dö i en trafikolycka (ca 1 på 45.000 för 2019).

Det är extremt bra siffror om det håller i sig.

Det kräver såklart lite mer avancerad analys, alla har ju inte varit utsatta för en infektionsrisk överhuvudtaget, men kan ändå vara värt att ställa i kontrast till de bästa nuvarande skattningarna av risken att dö vid infektion i den åldern. Redan vid 55 är det 1/250 som avlider, sen går det snabbt uppåt. Vid 65 års ålder 1/75 och vid 85 är vi uppe på 1/7.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det är extremt bra siffror om det håller i sig.

Det kräver såklart lite mer avancerad analys, alla har ju inte varit utsatta för en infektionsrisk överhuvudtaget, men kan ändå vara värt att ställa i kontrast till de bästa nuvarande skattningarna av risken att dö vid infektion i den åldern. Redan vid 55 är det 1/250 som avlider, sen går det snabbt uppåt. Vid 65 års ålder 1/75 och vid 85 är vi uppe på 1/7.

Det där är inte samma/jämförbara siffror.

Den vaccinerade gruppen har inte utsatts för smitta till 100 procent.

Risken att dö av infektion vid en viss ålder är ju andelen av konstaterade fall, medan milda fall inte nödvändigtvis registreras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det jag själv är mest orolig för är inte allvarlig sjukdom. Den risken är så låg, förhållandevis. Utan det är risken för att drabbas av partiellt eller komplett luktbortfall, kanske permanent, liksom risken för lungskador, njurskador och hjärnskador, som är permanenta eller mycket långvariga, som är det jag i första hand oroar mig för. Och där är det helt klart så att ett skydd på 60-70 procent mot symtomatisk sjukdom inte är bra nog ur mitt perspektiv. Ett vaccin med ca 95 procent skydd är ju 5-7 gånger bättre!

Fast borde inte risken för sådana komplikationer minska rejält efter vaccination även vid symptomatisk sjukdom?

Jag menar, och nu gissar jag förstås, permanenta skador borde ju bero på att viruset hunnit långt i sitt angrepp och om då immunförsvaret reagerar snabbare efter vaccination så borde risken för sådana skador minska.

Sen kan man väl inte direkt jämföra siffrorna mellan Pfizer/Moderna och AstraZeneca; de senare mätte ju skydd mot infektion, medan Pfizer/Moderna mätte skydd mot symptomatisk sjukdom. Vi vet ju faktisk inte hur många som insjuknade med asymptomatisk sjukdom i Pfizer/Modernas studier, så frågan är om verkningsgraden verkligen är så stor som den till första anblicken synes vara.

Fast jag vill ju såklart också ha Pfizers vaccin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fast borde inte risken för sådana komplikationer minska rejält efter vaccination även vid symptomatisk sjukdom?

Jag menar, och nu gissar jag förstås, permanenta skador borde ju bero på att viruset hunnit långt i sitt angrepp och om då immunförsvaret reagerar snabbare efter vaccination så borde risken för sådana skador minska.

Det kan vara så, men det vet vi inte.

Skrivet av Hurtigbullen:

Sen kan man väl inte direkt jämföra siffrorna mellan Pfizer/Moderna och AstraZeneca; de senare mätte ju skydd mot infektion, medan Pfizer/Moderna mätte skydd mot symptomatisk sjukdom. Vi vet ju faktisk inte hur många som insjuknade med asymptomatisk sjukdom i Pfizer/Modernas studier, så frågan är om verkningsgraden verkligen är så stor som den till första anblicken synes vara.

Jag ser inte insjuknande utan symtom som ett problem, så därför är insjuknande med symtom den relevanta uppgiften. För Astras vaccin vet vi inte hur den andelen ser ut, så därför måste vi anta att den kan vara så stor som andelen med infektion. Och det är kasst!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många som märkt av slappare arbetskollegor? Sitter i en korridor där jag tydligen är den enda som inte åkt på eländet än och dom som haft det beter sig precis som innan pandemin, de ursäktar sig med att de minsann har antikroppar så då kan de gott gå till jobbet och sitta och hosta och ha sig. Umgås två eller flera i trånga trånga egna kontor också, jäkla konstigt beteende i det hela, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Många som märkt av slappare arbetskollegor? Sitter i en korridor där jag tydligen är den enda som inte åkt på eländet än och dom som haft det beter sig precis som innan pandemin, de ursäktar sig med att de minsann har antikroppar så då kan de gott gå till jobbet och sitta och hosta och ha sig. Umgås två eller flera i trånga trånga egna kontor också, jäkla konstigt beteende i det hela, eller?

Det låter som ett jävla sätt att bete sig på. Har du pratat med din chef eller personalansvarig? Där jag jobbar är det jobba hemifrån som gäller, endast i undantagsfall får ens vi komma in till kontoret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag satt och kollade på vaccineringar i Europa på https://data.spectator.co.uk/city/vaccines
Sverige 29/1: ca 249.000 doser givna
Danmark 31/1: ca 270.000 doser givna

Hur kommer detta sig? Får danskarna mer vaccin per capita än vad vi får? Det ter sig ju som att dom får dubbelt upp liksom.

Vad jag läst så verkar flera regioner rapportera brist på vaccin så jag utgår från att dom inte sitter och tjuvhåller på vaccin, utan att dom använder allt dom får.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag satt och kollade på vaccineringar i Europa på https://data.spectator.co.uk/city/vaccines
Sverige 29/1: ca 249.000 doser givna
Danmark 31/1: ca 270.000 doser givna

Hur kommer detta sig? Får danskarna mer vaccin per capita än vad vi får? Det ter sig ju som att dom får dubbelt upp liksom.

Vad jag läst så verkar flera regioner rapportera brist på vaccin så jag utgår från att dom inte sitter och tjuvhåller på vaccin, utan att dom använder allt dom får.

Det vaccineras väl för fullt, under bordet såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

För dödligheten är det absolut så, men det borde inte påverka smittspridningen. Å andra sidan beror bekräftade fall också på hur mycket man testar, så det kan nog finnas en stor mängd smittade som inte syns i statistiken för att de inte är tillräckligt gamla för att hamna på IVA och/eller avlida och inte heller blir testade. En bättre siffra är nog då andel positiva av testade, om den finns.

Det beror inte på att vaccinet är farligt eller dåligt för äldre, utan på att man inte har testat det tillräckligt mycket på äldre jämfört med de redan godkända vaccinen, så man är försiktig. Vi får väl se vad den stora amerikanska studien visar. Och äldre ska förstås fortsättningsvis få vaccin också i Tyskland, men Pfizer/Moderna tills Astra-Zeneca visats bra även för äldre.

Nu gäller det även för Sverige att Astra Zenecas vaccin kommer inte att rekommenderas för personer över 65 år, enligt Folkhälsomyndigheten:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

Citat:

De tidigare godkända mRNA-vaccinerna från Pfizer/BioNTech och Moderna rekommenderas i första hand erbjudas till personer som är 65 år och äldre. I fredags godkändes Astra Zenecas vaccin mot covid-19, som det tredje vaccinet på marknaden. Det har en annan verkningsmekanism och det kräver inte samma försiktiga hantering som de två vacciner som redan är i användning. Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA bedömer att Astra Zenecas vaccin är säkert att använda, och att det ger ett gott immunsvar. Men det saknas ännu data om hur effektivt vaccinet är när det gäller att skydda mot svår covid-19-sjukdom i de äldre åldersgrupperna. Sådana uppgifter väntas komma senare under våren, från en pågående och stor amerikansk klinik prövning i fas 3. Den ska omfatta tillräckligt många äldre deltagare för att det ska gå att dra mer säkra slutsatser gällande skyddseffekten.

Citat:

I väntan på dessa kompletterande data har Folkhälsomyndigheten beslutat att rekommendera att Astra Zenacas vaccin används till personer som är yngre än 65 år i Sverige. Rekommendationen kan komma att ändras när ny kunskap om vaccinets effekt bland äldre kommer. Vaccin skyddar liv och hälsa. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att vaccinet erbjuds enligt en prioriteringsordning där de som har störst behov av skydd vaccineras först. Myndigheten kommer senare under veckan att besluta om och presentera nästa steg i prioriteringsarbetet.

Kom ihåg att 97 % av de som avlidit är över 60 år. Det är inte bra.

Då får man främst förlita sig på de andra vaccinerna så länge.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det där är inte samma/jämförbara siffror.

Den vaccinerade gruppen har inte utsatts för smitta till 100 procent.

Risken att dö av infektion vid en viss ålder är ju andelen av konstaterade fall, medan milda fall inte nödvändigtvis registreras.

Absolut, det påpekar jag också. Tycker ändå det är intressant att kontrastera, mest för att visa på att detta slår väldigt hårt mot de gamla.

Fast siffrorna jag redovisar är inte CFR, utan ett försök till skattning av IFR, alltså inkluderat milda fall. Det finns ju fortfarande en mängd osäkerheter inblandade, men nu finns ändå så pass mycket data att man nog kan börja anta att uppskattningarna inte är helt åt skogen fel.

Men det vore kul om någon orkade ge sig på att räkna ut vad "förväntat" utfall hade varit i Israel utifrån nuvarande smittspridningssituation, hade ju varit mer upplysande.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Men det vore kul om någon orkade ge sig på att räkna ut vad "förväntat" utfall hade varit i Israel utifrån nuvarande smittspridningssituation, hade ju varit mer upplysande.

Israel har ju en situation värre än andra länder i sin närhet.

Notera y-axeln som är logaritmerad.

Det finns ju inga tydliga tecken på en platå med avtagande ökning.

Så det förväntade hade varit fortsatt ökning framöver.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Det ryska Sputnik V vaccinet publicerade idag sina resultat i The Lancet. Det vaccinet liknar AstraZenecas genom att det använder rekombinant adenovirushölje, men de använder sig av två olika för de bägge doserna, vilket kan vara en fördel ifall man utvecklar immunitet mot höljet efter första sprutan. Det jag fick ut av artikeln är att de rapporterar 91.6% efficiancy, ungefär samma även i högre åldersgrupper. Om man skulle räkna efficiancy direkt efter man tagit sprutan, dvs innan man utvecklat antikroppar så var den 73% (dvs en del råkar får Covid de första veckorna efter spruta 1), från dag 21 efter första sprutan 100%.
Precis som vid t ex Pfizer & Modernas studier är det bara fall som får symptom som sen också verifieras med pcr som finns med och de som ev. helt skulle sakna symptom kommer inte med i statistiken. Vaccinet skyddar mot moderat till allvarlig sjukdom med 100%, dvs de som trots allt får covid får milt sjukdomsförlopp.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-67...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Nya uppgifter om Astra Zenecas vaccin: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3777268 (ej peer-reviewed än).

Tydligen ger det bra skydd redan 22 dagar efter första dosen, 76% effektivitet, och om man sen tar andra dosen efter 3 månader så kommer man upp i 82,4% effektivitet. Om man däremot tar andra dosen efter 6 veckor så fick man en slutlig effektivitet på 54,9%.

Denna effekt har tydligen påvisats även hos andra vaccin och verkar vara det som gav upphov till "förvirringen" kring hel/halv första dos förut.

Det ter sig ju som att den brittiska strategin att dröja med andra dosen inte är så dum.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Det låter som ett jävla sätt att bete sig på. Har du pratat med din chef eller personalansvarig? Där jag jobbar är det jobba hemifrån som gäller, endast i undantagsfall får ens vi komma in till kontoret.

De flesta jobbar fortfarande på sina arbetsplatser och umgås mer el mindre som vanligt, vad trodde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

De flesta jobbar fortfarande på sina arbetsplatser och umgås mer el mindre som vanligt, vad trodde du?

Att dom skulle följa rekommendationerna och stanna hemma om dom känner sig det minsta sjuka, dvs inte "gå till jobbet och sitta och hosta och ha sig".

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Usch. Det är inte undra på att trenden sakta men säkert går uppåt beträffande antalet nya dödsfall när okänt antal arbetsplatser arbetar som om ingenting särskilt har hänt de senaste 420 ("blaze it") dagarna.

Jag skäms att jag bor i staden när jag läser sådant här, men har ej möjlighet att flytta. Håll er gärna borta från min favoritmataffär. Jag vill inte att Sundsvall ska förvandlas till Wuhvall på grund av ett par virusförnekare.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Jag tycker Du ska lägga en vit ros vid arbetsborden där det hostas som mest med en liten lapp på där det står:
"Mina djupaste kondoleanser. När äger begravningen rum?"

Och frågar någon dig om det är "skämt" eller vad som står på så säger du bara:"Ja, såsom du hostar så verkar det ju det hela bara vara ett enda stort skämt för dig. Hur länge har du övat på det där hostandet?! Ska du oxå åka till IVA och spela teater vid patientsängen?!"

Jag kokar tillfälligt över av ilska och då kan jag inte låta bli med provocerande illustrationer.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

TRUTH! Jag var enormt sjuk och ofta som liten så jag har ett dunderförsvar och är extremt sällan sjuk och när jag väl är det så är det mycket sällan och ofta mycket mildrande, även vid influensor (vilket jag inte ens vet om jag någonsin har haft någon då mina sjukdomsförlopp sällan varit så jobbiga men långvariga har de varit ibland).

Så överleva COVID-19 är jag rätt säker på att jag kommer att göra om jag inte har oturen med genetiken så jag får en värre cytokinstorm. Precis som Du är jag mest oroligast över att få permanenta men för livet. Dö kommer vi alla göra men vem vill dö med men om man kunde ha undvikit dem till varje pris?

Det är nästan som om man frågar om man vill dö förlamad eller inte. Svaret är ju uppenbart! Jag känner snubbe som blivit av med luktsinnet i över en månad nu och det verkar inte ha kommit tillbaka ännu - om det någonsin kommer att göra det i just hans fall. För övrigt var hans sjukdomsförlopp mycket milt då han har gymmat i över tio år så har en relativt stark och pigg kropp.

Jag tror insikten om permanent(?) förlorat luktsinne - som många nog tror är rätt "meh" - kommer att uppenbara sig klart och tydligt vid nästa Julafton när alla härliga dofter inte går att uppleva igen. Och aldrig mer resten av deras liv. Aldrig mer lukta på den goda julgröten, ingen doft av färsk julgran, ingen doft av choklad, glögg, julmust, kaffe, te, prinskorvar, sill, ägg, rödbetssallad, virre, eller annat gott. Ingen doft av härlig varm och mysig brasa. Allt det ens barn kan lukta på och ha roligt med kan en då inte ta del av - aldrig mer. Kul!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tror insikten om permanent(?) förlorat luktsinne - som många nog tror är rätt "meh" - kommer att uppenbara sig klart och tydligt vid nästa Julafton när alla härliga dofter inte går att uppleva igen. Och aldrig mer resten av deras liv. Aldrig mer lukta på den goda julgröten, ingen doft av färsk julgran, ingen doft av choklad, glögg, julmust, kaffe, te, prinskorvar, sill, ägg, rödbetssallad, virre, eller annat gott. Ingen doft av härlig varm och mysig brasa. Allt det ens barn kan lukta på och ha roligt med kan en då inte ta del av - aldrig mer. Kul!?

Värre är att inte kunna känna om man själv luktar illa, om maten är dålig, att inte känna att det luktar brandrök, gas eller annat skadligt. Det är oerhört handikappande, har jag fått höra.

Dessutom verkar en del ha kvar luktsinnet, men få felkopplingar, så att allt t ex luktar/smakar illa. För nån smakade nästan allt lök. Vissa klarar knappt att äta eftersom all mat luktar/smakar illa, och tappar i vikt och i förlängningen kanske blir sjuka av energi- och näringsbrist.

Visa signatur