Valve tvingas betala skadestånd till Corsair över patentintrång

Permalänk
Melding Plague

Valve tvingas betala skadestånd till Corsair över patentintrång

Bedöms avsiktligen ha nyttjat patent numera tillhörande Corsair vid tillverkningen av Steam Controller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Wow Corisair måste ha haft tur på sida, köper ett företag hittar en pågående stämning och sen tjänar över 4 miljoner dollar på det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Vet inte vad Patentet berör, men det känns som vi i Västvärlden gräver vår egen grav när man får ta patent på generella saker som inte på något sätt är speciella, det handlar ofta om vem som tog patent på det först.
*edit*
Kollade snabbt på patentet. Insåg patentet skulle kunna leda till nästa Nobelpris Fysisk efter vad de kom fram till... Eller inte, det var ett löjligt patent som jag trodde.

Permalänk
Medlem

Otroligt fånigt att man kan ta patent på ett par knappar, på baksidan av en redan etablerad design för en handkontroll.

Permalänk
Medlem

Corsair har flyt nu! Q4 rapport på Tisdag, väntas bli den största i företagets historia. Precis fått $90 price target, vilket är en förväntad dubblering av deras börsvärde. Covid har gett spelmarknaden vingar, onekligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vet inte vad Patentet berör, men det känns som vi i Västvärlden gräver vår egen grav när man får ta patent på generella saker som inte på något sätt är speciella, det handlar ofta om vem som tog patent på det först.

Det här med absurda patent är dock en ganska amerikansk grej. Väldigt få patentstämningar av den här typen i Europa. Skälet till att vi inte har det är primärt för att vi lyckades stoppa det här lagförslaget en gång för nästan 20 år sen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Proposed_directive_on_the_paten...

(Jag vet att titeln handlar om mjukvarupatent, men direktivet behandlade flera saker som hade gjort det europeiska systemet mer likt det amerikanska).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

När jag satt och spelade igår med en handkontroll så funderade jag på varför man inte satte knapparna på undersidan istället, då fick man svar på det. Så jäkla tramsigt att man kan ta patent på en så generell grej.

Permalänk
Medlem

John Keogh tog patent på hjulet i Australien 2001.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Undrar hur många biljoner världsekonomin skulle kunna spara på att avskaffa dagens IP-lagar? Istället för att hela tiden uppfinna hjulet på nytt skulle företag kunna lära av varandra och vad som i slutändan spelar in är produktion, kvalitet, service, kundbemötande etc. Och det skulle fortfarande finnas fördelar i att vara först. Säg att BMW släpper en ny bilmodell. Även om jag är fri att kopiera den skulle det ta mig flera år innan jag analyserat bilen i dess helhet, gjort alla upphandlingar av skinn, tryckknappar och högfasthetsstål som behövs, tagit fram alla formar för formning av plåt, anställt kunnig personal etc. Så lagom till dess att jag ska släppa min BMW-kopia är BMW beredd att släppa nästa version av sin bil som är bättre på alla sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Undrar hur många biljoner världsekonomin skulle kunna spara på att avskaffa dagens IP-lagar? Istället för att hela tiden uppfinna hjulet på nytt skulle företag kunna lära av varandra och vad som i slutändan spelar in är produktion, kvalitet, service, kundbemötande etc. Och det skulle fortfarande finnas fördelar i att vara först. Säg att BMW släpper en ny bilmodell. Även om jag är fri att kopiera den skulle det ta mig flera år innan jag analyserat bilen i dess helhet, gjort alla upphandlingar av skinn, tryckknappar och högfasthetsstål som behövs, tagit fram alla formar för formning av plåt, anställt kunnig personal etc. Så lagom till dess att jag ska släppa min BMW-kopia är BMW beredd att släppa nästa version av sin bil som är bättre på alla sätt.

Verkligheten ser dock annorlunda ut och Kina kan ofta släppa identiska kopior innan ursprungliga produkten börjat säljas, dessa kan då säljas under andra namn till konkurrenter och annat...

Säger inte att det kommer bli så med allt, men eftersom det redan finns sådana problem idag så lär det inte blir bra för att man legaliserar det helt

Att förbjuda menlösa patent som dessa är däremot bra för alla

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig att förstå vad som är unikt i detta patent? Om det är triggerknapparna så är det väl samma som funnit sen SuperNintendo-kontrollen, och till i princip alla konsoller sen dess?
Eller menar dom de stora "plattorna" som är under kontrollen? Borde inte det krocka med Xbox Elite-kontrollen isåfall, som också har knappar på undersidan?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Undrar hur många biljoner världsekonomin skulle kunna spara på att avskaffa dagens IP-lagar? Istället för att hela tiden uppfinna hjulet på nytt skulle företag kunna lära av varandra och vad som i slutändan spelar in är produktion, kvalitet, service, kundbemötande etc. Och det skulle fortfarande finnas fördelar i att vara först. Säg att BMW släpper en ny bilmodell. Även om jag är fri att kopiera den skulle det ta mig flera år innan jag analyserat bilen i dess helhet, gjort alla upphandlingar av skinn, tryckknappar och högfasthetsstål som behövs, tagit fram alla formar för formning av plåt, anställt kunnig personal etc. Så lagom till dess att jag ska släppa min BMW-kopia är BMW beredd att släppa nästa version av sin bil som är bättre på alla sätt.

Det är dock inte en stor aktör som BMW som skulle förlora mest på det utan mindre aktörer som kommer på något men som inte har resurserna att utnyttja det och då bara blir överkörda av någon större som kopierar och massproducerar.

Jag tror det skulle vara bättre med något system som tvingar fram licensiering av patent för rimliga kostnader för alla parter. Då kan man inte låsa ute andra men man får också ut något av att vara den som uppfinner något. Det känns dock lite utopiskt, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Någon som kan hjälpa mig att förstå vad som är unikt i detta patent? Om det är triggerknapparna så är det väl samma som funnit sen SuperNintendo-kontrollen, och till i princip alla konsoller sen dess?
Eller menar dom de stora "plattorna" som är under kontrollen? Borde inte det krocka med Xbox Elite-kontrollen isåfall, som också har knappar på undersidan?

Knapparna på baksidan kan replikera funktionen på framsidan eller toppen(triggers)

Men allting rör ju en handkontroll för en ’spelkonsol’, denna kan väl användas till mycket men inte just det...

Permalänk
Medlem

Patenterar man inte även utformning i USA, medan man i Sverige mönsterskyddar? I så fall blir det klart haltande om man bara skulle jämföra tvister gällande patentintrång då patenten i USA omfattar ett så mycket större område. Gäller ju att jämföra äpplen och äpplen...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Och det skulle fortfarande finnas fördelar i att vara först. Säg att BMW släpper en ny bilmodell. Även om jag är fri att kopiera den skulle det ta mig flera år innan jag analyserat bilen i dess helhet, gjort alla upphandlingar av skinn, tryckknappar och högfasthetsstål som behövs, tagit fram alla formar för formning av plåt, anställt kunnig personal etc. Så lagom till dess att jag ska släppa min BMW-kopia är BMW beredd att släppa nästa version av sin bil som är bättre på alla sätt.

Du överskattar hur långt tid det tar att kopiera något. Minns när amerikanarna fick tag på ryssarnas satellit och monterade isär den under en natt för att analysera varenda del innan de skruvade ihop och gav tillbaka den dagen efter. Lägger du upp en Kickstarter-kampanj så har kineserna påbörjat produktionen innan du ens hunnit få in pengarna.

En "designstöld" startar sällan från noll. Utan det handlar om etablerade fabriker med etablerade inköpskedjor som bara modifierar delar av sin produktion för att kopiera din. Det behövs ingen ny personal. Att du inom visa områden köper dig några månader eller ett år motiverar inte den tid och investering som det ofta tar att utveckla och förfina ett helt nytt koncept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

John Keogh tog patent på hjulet i Australien 2001.

Lol.

https://www.newscientist.com/article/dn965-wheel-patented-in-...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Undrar hur många biljoner världsekonomin skulle kunna spara på att avskaffa dagens IP-lagar? Istället för att hela tiden uppfinna hjulet på nytt skulle företag kunna lära av varandra och vad som i slutändan spelar in är produktion, kvalitet, service, kundbemötande etc. Och det skulle fortfarande finnas fördelar i att vara först. Säg att BMW släpper en ny bilmodell. Även om jag är fri att kopiera den skulle det ta mig flera år innan jag analyserat bilen i dess helhet, gjort alla upphandlingar av skinn, tryckknappar och högfasthetsstål som behövs, tagit fram alla formar för formning av plåt, anställt kunnig personal etc. Så lagom till dess att jag ska släppa min BMW-kopia är BMW beredd att släppa nästa version av sin bil som är bättre på alla sätt.

Kan säga dig att nästan inga pengar hade satsats på forskning i så fall. Det finns tusentals forskare som arbetar fram ny teknik, som inte säljer produkterna själva. Och varför skulle BMW lägga pengar på ny teknik, när det bara är att vänta in konkurrenterna och kopiera dem? Alla kommer tänka så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Corsair har flyt nu! Q4 rapport på Tisdag, väntas bli den största i företagets historia. Precis fått $90 price target, vilket är en förväntad dubblering av deras börsvärde. Covid har gett spelmarknaden vingar, onekligen.

Ofan, Då kanske man skulle köpa på sig lite nu.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Någon som kan hjälpa mig att förstå vad som är unikt i detta patent? Om det är triggerknapparna så är det väl samma som funnit sen SuperNintendo-kontrollen, och till i princip alla konsoller sen dess?
Eller menar dom de stora "plattorna" som är under kontrollen? Borde inte det krocka med Xbox Elite-kontrollen isåfall, som också har knappar på undersidan?

I patentet nämns xbox360. Utan att kolla upp patentinnehavaren, så det är inte omöjligt att det är just de som är tillverkaren och eller bara patentinnehavaren av just elite designen.? ? ?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Verkligheten ser dock annorlunda ut och Kina kan ofta släppa identiska kopior innan ursprungliga produkten börjat säljas, dessa kan då säljas under andra namn till konkurrenter och annat...

Det är inte alltid kopior utan exakt samma sak förutom "märket" kineserna tillverkar ofta lite mer än det de levererar som "märket" så de kan tjäna mer pengar genom att sälja prylen direkt via bulvaner under en massa hittepåkinesnamn via onlinplattformar, det är ju ofta hutlösa vinster på märkesprylar så det inbjuder till överproduktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Verkligheten ser dock annorlunda ut och Kina kan ofta släppa identiska kopior innan ursprungliga produkten börjat säljas, dessa kan då säljas under andra namn till konkurrenter och annat...

Så du menar att Kina lyckas producera något som är bättre, billigare och tillgängligt för fler. Och på vilket sätt är detta ett problem?

Skrivet av Evil Peter:

Det är dock inte en stor aktör som BMW som skulle förlora mest på det utan mindre aktörer som kommer på något men som inte har resurserna att utnyttja det och då bara blir överkörda av någon större som kopierar och massproducerar.

Det går åt båda håll. En jätte som BMW kan utnyttja smarta idéer från andra och snabbt få ut dessa på en global skala. Och små tillverkare kan utnyttja BMW:s investeringar i utveckling. Mycket av ekonomin handlar om komparativa fördelar vilket hela tiden skulle lämna luckor i marknaden för andra tillverkare. Ett exempel kan vara Tesla som istället för att välja att investera miljarder i design och produktion av en ny bilmodell från grunden valde att bygga sin första bil på redan befintliga Lotus Elite och lade tiden och pengarna på den nya elektriska drivlinan.

Skrivet av ducedo:

Du överskattar hur långt tid det tar att kopiera något. Minns när amerikanarna fick tag på ryssarnas satellit och monterade isär den under en natt för att analysera varenda del innan de skruvade ihop och gav tillbaka den dagen efter. Lägger du upp en Kickstarter-kampanj så har kineserna påbörjat produktionen innan du ens hunnit få in pengarna.

En "designstöld" startar sällan från noll. Utan det handlar om etablerade fabriker med etablerade inköpskedjor som bara modifierar delar av sin produktion för att kopiera din. Det behövs ingen ny personal. Att du inom visa områden köper dig några månader eller ett år motiverar inte den tid och investering som det ofta tar att utveckla och förfina ett helt nytt koncept.

Att bara kopiera något är sällan så enkelt som många inbillar sig. Vi kan ta exemplet med kinesiska Landwinder som kopierade Range Rover. Men vars krocksäkerhet var något som mer påminde om en sjuttiotalsbil än något annat.

Sedan går det ju påstå att något som går att kopiera så enkelt saknade grund att skyddas i första läget. Om du startar en kampanj på kickstater för en kulspetspenna med en speciell utformning och det tar min kinesiska ingenjör några dagar att kopiera denna - hur stort intellektuellt värde talar vi om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Kan säga dig att nästan inga pengar hade satsats på forskning i så fall. Det finns tusentals forskare som arbetar fram ny teknik, som inte säljer produkterna själva. Och varför skulle BMW lägga pengar på ny teknik, när det bara är att vänta in konkurrenterna och kopiera dem? Alla kommer tänka så.

Men då skulle du konstant ligga flera år efter i utvecklingen. Och dessutom skulle du hela tiden behöva spela på bortaplan, istället för att analysera dina styrkor och spela på dessa skulle du hela tiden jaga den konkurrent som skapat en produkt som bäst passar din befintliga förutsättningar utan att dessa på något sätt måste vara speciellt optimala.

Sedan får vi ju heller inte glömma att för många är skapandet i sig själv något glädjefyllt. Vill du vara den som producerar nästa generation av pryl X eller vill du vara den som några år senare kopierar pryl X?

Permalänk
Medlem

Wow. Valves tidiga hårdvarusatsning (Steam Controller + Steam Link) fortsätter bli en kostsam affär för dem.

Jag äger båda sedan ett par år tillbaka då de reades ut till småpengar. Nu även detta bakslag. Yíkes!

Permalänk
Medlem

Grattis Corsair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Undrar hur många biljoner världsekonomin skulle kunna spara på att avskaffa dagens IP-lagar? Istället för att hela tiden uppfinna hjulet på nytt skulle företag kunna lära av varandra och vad som i slutändan spelar in är produktion, kvalitet, service, kundbemötande etc. Och det skulle fortfarande finnas fördelar i att vara först. Säg att BMW släpper en ny bilmodell. Även om jag är fri att kopiera den skulle det ta mig flera år innan jag analyserat bilen i dess helhet, gjort alla upphandlingar av skinn, tryckknappar och högfasthetsstål som behövs, tagit fram alla formar för formning av plåt, anställt kunnig personal etc. Så lagom till dess att jag ska släppa min BMW-kopia är BMW beredd att släppa nästa version av sin bil som är bättre på alla sätt.

Idén med patent var ju att man skulle få en begränsad tids exklusivitet på marknaden i utbyte mot att man offentligt förklarar hur den nya tekniken fungerade. Därför ser jag inte patentsystemet i sig som ett problem, det är hur det totalt missbrukas numera med triviala patent och för lång tidsgräns.

Exempel på lösningar som skulle kunna hjälpa:

  • Höja komplexitetskraven

  • Korta tiden ett patent gäller

  • Kraftigare begränsningar på förlängning av patent

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Bra. Låt Good guy Valve smaka lite på corporate america

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Kan säga dig att nästan inga pengar hade satsats på forskning i så fall. Det finns tusentals forskare som arbetar fram ny teknik, som inte säljer produkterna själva. Och varför skulle BMW lägga pengar på ny teknik, när det bara är att vänta in konkurrenterna och kopiera dem? Alla kommer tänka så.

Det hade fortfarande satsats massor med pengar på det men patentsystemet skulle ersättas med industrispionage. Förlorarna är i så fall mindre företag och kreativa privatpersoner. Så forskningen hade inte så mycket minskat som blivit förpassat till marknadens teknikjättar med säkrade forskningslokaler.

Skrivet av hakro807:

Så du menar att Kina lyckas producera något som är bättre, billigare och tillgängligt för fler. Och på vilket sätt är detta ett problem?

Det går åt båda håll. En jätte som BMW kan utnyttja smarta idéer från andra och snabbt få ut dessa på en global skala. Och små tillverkare kan utnyttja BMW:s investeringar i utveckling. Mycket av ekonomin handlar om komparativa fördelar vilket hela tiden skulle lämna luckor i marknaden för andra tillverkare. Ett exempel kan vara Tesla som istället för att välja att investera miljarder i design och produktion av en ny bilmodell från grunden valde att bygga sin första bil på redan befintliga Lotus Elite och lade tiden och pengarna på den nya elektriska drivlinan.

Att bara kopiera något är sällan så enkelt som många inbillar sig. Vi kan ta exemplet med kinesiska Landwinder som kopierade Range Rover. Men vars krocksäkerhet var något som mer påminde om en sjuttiotalsbil än något annat.

Sedan går det ju påstå att något som går att kopiera så enkelt saknade grund att skyddas i första läget. Om du startar en kampanj på kickstater för en kulspetspenna med en speciell utformning och det tar min kinesiska ingenjör några dagar att kopiera denna - hur stort intellektuellt värde talar vi om?

Det finns en stor skillnad här och det är att Kina inte konkurrerar på samma villkor som EU och USA.

Kinesiska företag kan gott ignorera våra patent och sälja till oss ändå eftersom det är importörerna som får ta smällen om de blir påkomna, oftast efter att ha sålt in tillräckligt för att kunderna på egen hand ska vilja hitta sätt att få in prylarna. Samtidigt är det rätt få saker utom lyxbilar som vi lyckas sälja till Kina överhuvudtaget och då kan dessutom Kinas regering stoppa affärer av i princip godtycklig anledning.

Inom EU och USA är det ganska få saker som tillverkas i strid med patent på den andra marknaden eftersom man ofta vill kunna sälja till båda. På så sätt finns det viss respekt för patent utanför den egna jurisdiktionen utan att tekniskt sett vara formellt bunden till det.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Men då skulle du konstant ligga flera år efter i utvecklingen. Och dessutom skulle du hela tiden behöva spela på bortaplan, istället för att analysera dina styrkor och spela på dessa skulle du hela tiden jaga den konkurrent som skapat en produkt som bäst passar din befintliga förutsättningar utan att dessa på något sätt måste vara speciellt optimala.

Sedan får vi ju heller inte glömma att för många är skapandet i sig själv något glädjefyllt. Vill du vara den som producerar nästa generation av pryl X eller vill du vara den som några år senare kopierar pryl X?

Apple har ju lyckats rätt bra med att aldrig vara först med en teknik, utan släppa den först när den är mogen. Skillnaden är att de hade sluppit betala licens till en massa mindre företag som tagit fram tekniken i fråga.

Och vad gäller din fråga, jag vill vara den personen som kan köpa mat till min familj, och inte slänga bort min arbetstid med att ge gratis teknik till en massa andra företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Idén med patent var ju att man skulle få en begränsad tids exklusivitet på marknaden i utbyte mot att man offentligt förklarar hur den nya tekniken fungerade. Därför ser jag inte patentsystemet i sig som ett problem, det är hur det totalt missbrukas numera med triviala patent och för lång tidsgräns.

Exempel på lösningar som skulle kunna hjälpa:

  • Höja komplexitetskraven

  • Korta tiden ett patent gäller

  • Kraftigare begränsningar på förlängning av patent

Jag håller med. Det finns absolut exempel där patent och copyright har en plats. Vad som borde avgöra är tid/kostnad för utveckling vs produktion. Vi kan ta en bok som exempel. Säg att det tar författaren ett år av heltidsjobb att skriva den för en total kostnad på ungefär 500 000 kronor. Denna bok säljs i totalt 1000 exemplar med en produktionskostnad av 100 kronor per bok. Alltså totalt 100 000 kronor i produktionskostnad. Här är det uppenbart att det stora värdet finns i det intellektuella arbetet och bör därför skyddas under en viss tid.

Ett intressant exempel för diskussionen bör vara kokböcker. Recepten är ju normalt sett inte skyddade, och finns nästan alltid fritt tillgängligt på nätet. Eller också har människor redan en bunt kokböcker hemma. Trots detta säljer kokböcker väldigt bra. Vi producerar och konsumerar alltså även om om det finns gratis alternativ därför att vi vill ha just bok X.

Raka motsatsen är tegelstenar. Här kan vi nog sätta utvecklingskostnaden till nära noll, även om det är en avancerad tegelsten. Däremot utgör produktion och distribution den stora majoriteten av kostnaden. Här finns det få skäl att skydda branschen.

Ett vanligt förekommande exempel är läkemedelsbranschen, på gott och ont. Ofta tar det många år och många miljoner att utveckla ett nytt läkemedel. Samtidigt är produktionskostnaden för läkemedlet ofta några ören styck. Återigen, någon typ av skydd bör vara motiverat för en bransch som denna. Men frågan är hur många år som skyddet skall gälla? Vad vi talar om är nämligen inte bara företagets vinst utan människor som förvägras medicin för att de inte har råd. Och när dessa företag kan betala sin ledning inte bara miljoner utan hundratals miljoner per år i ersättning känns det knappast som en bransch som ligger för döden.

Sedan vill jag även se ett starkt mönsterskydd. I en situation där alla kan kopiera alla andra kommer kvalitet bli mycket viktigare än idag, och då måste man kunna lita på att tillverkare X eller Y verkligen ligger bakom produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Inom EU och USA är det ganska få saker som tillverkas i strid med patent på den andra marknaden eftersom man ofta vill kunna sälja till båda. På så sätt finns det viss respekt för patent utanför den egna jurisdiktionen utan att tekniskt sett vara formellt bunden till det.

Och vilken av dessa marknader tycker du har lyckats bäst under sista årtiondena? Är det inte så att just den bristfälliga tillämpningen av lagarna är vad som hjälpt Kina att utvecklas från ett land som sålde billigt krimskrams till att nu konkurrera med den senaste tekniken? Kina har blivit mycket rikare av detta, men också världen som helhet.

Skrivet av KplSteiner:

Apple har ju lyckats rätt bra med att aldrig vara först med en teknik, utan släppa den först när den är mogen. Skillnaden är att de hade sluppit betala licens till en massa mindre företag som tagit fram tekniken i fråga.

Och vad gäller din fråga, jag vill vara den personen som kan köpa mat till min familj, och inte slänga bort min arbetstid med att ge gratis teknik till en massa andra företag.

Apple är ju ett intressant exempel. De erbjuder väldigt lite i mervärde för de enskilda produkterna, trots detta har de gigantiska vinstmarginaler på det de säljer. De som förlorar på detta är konsumenterna. Skulle marknaden fungera bättre eller sämre om andra tillverkare var fria att kopiera Apples tekniska lösningar, inklusive använda en några år gammal version av deras OS? Men att Apple inte investerar i utveckling är givetvis helt fel, Apple lägger ungefär 150 miljarder per år på just forskning och utveckling.

Och du kommer fortfarande kunna köpa mat till din familj, enda skillnaden mot idag är att du förmodligen skulle jobbat med lite andra uppgifter. Oavsett hur världen och tekniken utvecklats har andelen människor som arbetat varit ungefär konstant. Detta beror nämligen inte på teknik utan på kultur.

Intellektuell egendom är lite som ett monopol. Det finns människor som tjänar på ett monopol, i vissa fall väldigt mycket pengar. Men allmänna uppfattningen bland ekonomer är att monopol skadar ekonomin som helhet.