Nvidia värderas lika högt som AMD och Intel sammanlagt

Permalänk
Melding Plague

Nvidia värderas lika högt som AMD och Intel sammanlagt

Efter senaste tidens rusning på börsen landar Nvidias marknadsvärde på drygt 338 miljarder USD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ojj. Att Samsung och TSMC var så stora, intressant.

Permalänk
Inaktiv

Dagens börs, marknad har absolut inget alls med att göra om vinster, korta som långa. Om det hade det skulle AMD inte gått ner 10 dollar efter sin senaste rapport. Det är bara ett litet exempel.
Dagens börs och marknad är endast manipulationer, det printas dollar för glatta livet, mellan 700.000 och 900.000 människor förlorar sitt jobb och ansöker om unemployment benefits PER VECKA i USA ***bort/mod***

Alla dessa dollar som printas hamnar hos eliten som manipulerar börsen. De nyprintade pengarna måste ju ta vägen någonstans för att artificiellt föröka sig! Ja visst, gå in du och spela med dina pengar, kom bara ihåg, spela inte med pengar du inte kan förlora! Good luck!

Nvidia var förresten uppe och nosade på 600 dollar för någon månad sedan och gick därefter ner på runt 530 och är fast där sedan dess. Jag förväntar mig en rusning snart och destamma gäller AMD. Det är galet bra köpläge på båda just nu! Om man vill spela spelet alltså.

§1.5/bait
Permalänk
Medlem

Den där tabellen är riktigt intressant!
Nvidia == Intel + AMD
Nvidia == 3 x AMD
Intel == 2 x AMD
TSMC == Nvidia + Intel + AMD

Nvidia tredubbla värde matchar ganska bra hur stor del de har av marknaden(*)
Tänka sig att AMD är hälften av Intels börsvärde när de har betydligt mindre är 50% av marknaden (*)

Och om vi tycker Nvidia och Intel är stora, är TSMC summan av alla tre!

(*): Japp, marknaderna överlappar inte varandra till 100% men är ändå en god fingervisning

Permalänk
Hedersmedlem

Apple: 2 290 000 000 000

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Apple: 2 290 000 000 000

Apple har varit vansinnigt tråkig sedan spliten.

Permalänk
Medlem

Börsvärden är ett väldigt abstrakt mått. Titta gärna på omsättning och marginaler också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Den där tabellen är riktigt intressant!
Nvidia == Intel + AMD
Nvidia == 3 x AMD
Intel == 2 x AMD
TSMC == Nvidia + Intel + AMD

Nvidia tredubbla värde matchar ganska bra hur stor del de har av marknaden(*)
Tänka sig att AMD är hälften av Intels börsvärde när de har betydligt mindre är 50% av marknaden (*)

Och om vi tycker Nvidia och Intel är stora, är TSMC summan av alla tre!

(*): Japp, marknaderna överlappar inte varandra till 100% men är ändå en god fingervisning

Vart tog Samsung vägen?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon270778:

Apple har varit vansinnigt tråkig sedan spliten.

Sålde av både mitt Apple och Nvidia igår. Båda har stått still länge, dålig utdelning så jag satsar på annat men kommer köpa in mig när/om kursen sjunker.

lite förvånad att Apple med sin fantastiska M1 inte fått fart på siffrorna. När de har den på många, men inte alla, vis bästa processorn och en riktigt bra produkt i form av just Macbook Air M1 och i viss mån Pro-modellen, så hade jag ändå väntat mig lite mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon270778:

Dagens börs, marknad har absolut inget alls med att göra om vinster, korta som långa. Om det hade det skulle AMD inte gått ner 10 dollar efter sin senaste rapport. Det är bara ett litet exempel.
Dagens börs och marknad är endast manipulationer, det printas dollar för glatta livet, mellan 700.000 och 900.000 människor förlorar sitt jobb och ansöker om unemployment benefits PER VECKA i USA sedan scamdemicen började.

Alla dessa dollar som printas hamnar hos eliten som manipulerar börsen. De nyprintade pengarna måste ju ta vägen någonstans för att artificiellt föröka sig! Ja visst, gå in du och spela med dina pengar, kom bara ihåg, spela inte med pengar du inte kan förlora! Good luck!

Nvidia var förresten uppe och nosade på 600 dollar för någon månad sedan och gick därefter ner på runt 530 och är fast där sedan dess. Jag förväntar mig en rusning snart och destamma gäller AMD. Det är galet bra köpläge på båda just nu! Om man vill spela spelet alltså.

Hehe.
Jag har inte kollat så noga senaste tiden. Men det var intressant att ta en titt nu!

AMD - sure. Framtida förhoppningar är redan infriade i kursen för flera år framöver. Ja. Jättehögt värderad. De har emellertid expanderat så mycket och gått från förlust till vinst senaste åren att värdering vait lite lurigare.
Nnvidia däremot. De har legat ganska tryggt på P/E kring 20-35. Det är rätt så bra för techbranchen ändå. Men nu såg jag att P/E ligger på närmre 90!
Ja - det är ju hysteri på börsen redan. Men jag tycker det ser dyrt ut att kliva på med dessa nivåer alltså...

Intel däremot. De går det ju inte så bra för. Deras satsningar skiter sig gång på gång. Men de har P/E på 10! Det är väääldigt lågt för ett techbolag mitt i en börshype hehe.
Aja. De är väl så svala av en anledning...

Nu har jag bara skrivit om P/E igen och igen. Det är knappast nån bibel eller fullständig guide. Men jag blev mest förvånad att nvidia dragit iväg där också.

Jag vet inte. Jag är måttligt intresserad att köpa värdepapper när värderingarna är skyhöga. Riskerna är stora just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Sålde av både mitt Apple och Nvidia igår. Båda har stått still länge, dålig utdelning så jag satsar på annat men kommer köpa in mig när/om kursen sjunker.

lite förvånad att Apple med sin fantastiska M1 inte fått fart på siffrorna. När de har den på många, men inte alla, vis bästa processorn och en riktigt bra produkt i form av just Macbook Air M1 och i viss mån Pro-modellen, så hade jag ändå väntat mig lite mer.

Det var nog ett bra drag. Jag hoppas att "investeringar" du gör med de pengarna ökar mer i värde på kort tid. Jag håller fullständigt med dig, Nvidia och Apple har varit rätt trista sista tiden!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Imponerande värdering när de inte ens har produkter tillgängliga på butikshyllan...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Hehe.
Jag har inte kollat så noga senaste tiden. AMD - sure. Framtida förhoppningar är redan infriade i kursen för flera år framöver. De har emellertid expanderat så mycket och gått från förlust till vinst senaste åren att värdering vait lite lurigare.
Nnvidia däremot. De har legat ganska tryggt på P/E kring 20-35. Det är rätt så bra för techbranchen ändå. Men nu såg jag att P/E ligger på närmre 90!
Ja - det är ju hysteri på börsen redan. Men jag tycker det ser dyrt ut att kliva på med dessa nivåer alltså...

Intel däremot. De går det ju inte så bra för. Deras satsningar skiter sig gång på gång. Men de har P/E på 10! Det är väääldigt lågt för ett techbolag mitt i en börshype hehe.
Aja. De är väl så svala av en anledning...

Nu har jag bara skrivit om P/E igen och igen. Det är knappast nån bibel eller fullständig guide. Men jag blev mest förvånad att nvidia dragit iväg där också.

Jag vet inte. Jag är måttligt intresserad att köpa värdepapper när värderingarna är skyhöga. Riskerna är stora just nu.

Intel har varit stilla i typ ett år eller mer. Sålde mina för 59 för säkert 8 månader sedan och inte mycket har hänt sen dess. Sålde då jag var +/-0 på dom. Lär inte gå in i Intel igen. Om börsen var ärlig hade det varit en bra investering, det tror jag, men börsen är inte ärlig längre. Var nog aldrig det, men åtminstone betydde ekonomiska rapporter något innan (eller??).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Imponerande värdering när de inte ens har produkter tillgängliga på butikshyllan...

Precis vad jag tänkte, och att de rycker kort ur händerna på reviewers som inte uppmärksammar hur fantastiskt raytracing är...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Föredetting
Skrivet av giplet:

Apple: 2 290 000 000 000

Jo, men så är det också ett lifestylebolag som råkar strössla sina egna kretsar här och var, inte ett bolag som i första hand pysslar med utveckling och/eller tillverkning av kretsar.

Å andra sidan är det rätt "kul" att Apple har samma värde som de fem bolag som jag listade i nyheten.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Precis vad jag tänkte, och att de rycker kort ur händerna på reviewers som inte uppmärksammar hur fantastiskt raytracing är...

Börsen behöver ju inte tycka det är dåligt egentligen...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon270778:

Intel har varit stilla i typ ett år eller mer. Sålde mina för 59 för säkert 8 månader sedan och inte mycket har hänt sen dess. Sålde då jag var +/-0 på dom. Lär inte gå in i Intel igen. Om börsen var ärlig hade det varit en bra investering, det tror jag, men börsen är inte ärlig längre. Var nog aldrig det, men åtminstone betydde ekonomiska rapporter något innan (eller??).

Det ser vanligen ut såhär i en bubbla. Går ju att kolla snittet för P/E för OMX30 eller S&P 500. Det är jävligt håsade priser på börsen just nu. 17 är ett rimligt snitt. Vi är upp på 40 nu så jag gissar på att det börjar närma sig en större vändning.
Men vem vet. "Kanske är det annorlunda den här gången hehe".

Aja. Jag håller med dig. Intel har underpressterat senate åren.
Låtit konkurrens komma ikapp, misslyckats med flera stora satsningar, fått retirera i taktiker och nu spås x86 få en match mot ARM på desktop framöver. Intels nästa år ser säkert OK ut, men trist. Och på länge sikt är det knappast mer spännande egentligen. Så det är väl därför de är nere i botten. Det är nog rimligt.
Får jag gissa så tror jag intels aktie får mindre stryk i en börscrash med det PEtalet jämfört med AMD/nvidia som är uppe i skyarna nu hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270778:

Dagens börs, marknad har absolut inget alls med att göra om vinster, korta som långa. Om det hade det skulle AMD inte gått ner 10 dollar efter sin senaste rapport. Det är bara ett litet exempel.

Precis, då skulle AMD vara betydligt mindre värderad än vad den är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Börsen behöver ju inte tycka det är dåligt egentligen...

Det ligger tyvärr alldeles för mycket sanning i det.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ojj. Att Samsung och TSMC var så stora, intressant.

Det känns nästan som att TSMC och Samsung ÄR elektronikmarknaden.
Nvidia och AMD har ingen egen tillverkning.
Att ha bra idéer är toppen, men om man inte kan förverkliga dem så betyder det inte lika mycket. Behövs någon som faktiskt kan producera också. TSMC och Samsung är en stor del av de som kan producera, framförallt när det kommer till högprestanda kretsar.
Samsung har även många egna produkter.

Med tanke på hur många som är beroende av dem så tycker inte jag att det är förvånade att de värderas högt.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Sålde av både mitt Apple och Nvidia igår. Båda har stått still länge, dålig utdelning så jag satsar på annat men kommer köpa in mig när/om kursen sjunker.

lite förvånad att Apple med sin fantastiska M1 inte fått fart på siffrorna. När de har den på många, men inte alla, vis bästa processorn och en riktigt bra produkt i form av just Macbook Air M1 och i viss mån Pro-modellen, så hade jag ändå väntat mig lite mer.

Pandemin har nog gynnat datorer men inte mobiler. Många väntar nog på nästa Apple-dator med 8 stora CPUer....

Permalänk
Medlem

Woah, det var verkligen inte illa. Men Nvidia är ju en så pass stor del av datorindustrin att jag inte blir förvånad. Deras fingrar är i de flestas tårtor på något sätt.

Permalänk
Medlem

Ja folk köper ju för det är grönt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Med tanke på hur många som är beroende av dem så tycker inte jag att det är förvånade att de värderas högt.

Detta är ett jätteproblem. Vad händer om något händer TSMC: eller Samsungs förmåga att pumpa ut kretsar? Det finns ingen redundans i systemet och vi här i Europa sitter helt i händerna på ett fåtal aktörer i Asien och Nordamerika. En viss sentida amerikansk ledares världssyn gjorde det tydligt att vissa branscher behövs i Europa för att säkra det ekonomiska systemet och folks möjligheter till jobb ifall en en ny galning väljs, det blir politiskt instabilt någonstans eller att någon naturkatastrof slår ut en fabrik eller två. Kretstillverkning är en av dessa branscher.

Permalänk
Medlem

På sättet ni skriver låter det som att Nvidia har rusat på sistone, när verkligheten är att de stått ganska stilla på börsen i 6 månader

Permalänk
Avstängd

finns få företag som är så övervärderade som nvidia, apple, tesla och amazon. Intel är ganska undervärderande för att ha haft ett CPU monopol.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av anon270778:

Dagens börs, marknad har absolut inget alls med att göra om vinster, korta som långa. Om det hade det skulle AMD inte gått ner 10 dollar efter sin senaste rapport. Det är bara ett litet exempel.
Dagens börs och marknad är endast manipulationer, det printas dollar för glatta livet, mellan 700.000 och 900.000 människor förlorar sitt jobb och ansöker om unemployment benefits PER VECKA i USA sedan scamdemicen började.

Alla dessa dollar som printas hamnar hos eliten som manipulerar börsen. De nyprintade pengarna måste ju ta vägen någonstans för att artificiellt föröka sig! Ja visst, gå in du och spela med dina pengar, kom bara ihåg, spela inte med pengar du inte kan förlora! Good luck!

Nvidia var förresten uppe och nosade på 600 dollar för någon månad sedan och gick därefter ner på runt 530 och är fast där sedan dess. Jag förväntar mig en rusning snart och destamma gäller AMD. Det är galet bra köpläge på båda just nu! Om man vill spela spelet alltså.

De kommer hamna på 700 snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Detta är ett jätteproblem. Vad händer om något händer TSMC: eller Samsungs förmåga att pumpa ut kretsar? Det finns ingen redundans i systemet och vi här i Europa sitter helt i händerna på ett fåtal aktörer i Asien och Nordamerika. En viss sentida amerikansk ledares världssyn gjorde det tydligt att vissa branscher behövs i Europa för att säkra det ekonomiska systemet och folks möjligheter till jobb ifall en en ny galning väljs, det blir politiskt instabilt någonstans eller att någon naturkatastrof slår ut en fabrik eller två. Kretstillverkning är en av dessa branscher.

Jag håller med.
Uppenbarligen så kräver det stora investeringar och mycket kunskap för att göra tillverkning på den nivån TSMC och Samsung är på idag.
Så det är inte lätt att lösa.
Men visst hade det varit bra om det fanns fler alternativ och mer redundans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag håller med.
Uppenbarligen så kräver det stora investeringar och mycket kunskap för att göra tillverkning på den nivån TSMC och Samsung är på idag.
Så det är inte lätt att lösa.
Men visst hade det varit bra om det fanns fler alternativ och mer redundans.

Ja det kostar och kräver mycket erfarenhet (betyder mycket tid) för att vara på samma nivå. Men det är investeringar som inte gjorts under mycket lång tid då tidsandan sedan muren föll fram till de senaste åren varit att fri handel och ekonomisk stabilitet är någon form av orubblig konstant som betydde att Europa inte behövde göra dessa investeringar. Kunskapen och forskningsresurserna finns i överflöd i Europa, det som fattas är investeringar. Det är dags att sätta igång nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det ser vanligen ut såhär i en bubbla. Går ju att kolla snittet för P/E för OMX30 eller S&P 500. Det är jävligt håsade priser på börsen just nu. 17 är ett rimligt snitt. Vi är upp på 40 nu så jag gissar på att det börjar närma sig en större vändning.
Men vem vet. "Kanske är det annorlunda den här gången hehe".

Aja. Jag håller med dig. Intel har underpressterat senate åren.
Låtit konkurrens komma ikapp, misslyckats med flera stora satsningar, fått retirera i taktiker och nu spås x86 få en match mot ARM på desktop framöver. Intels nästa år ser säkert OK ut, men trist. Och på länge sikt är det knappast mer spännande egentligen. Så det är väl därför de är nere i botten. Det är nog rimligt.
Får jag gissa så tror jag intels aktie får mindre stryk i en börscrash med det PEtalet jämfört med AMD/nvidia som är uppe i skyarna nu hehe.

Jag lutar också åt det hållet, vi har nog inte ens sett början av vad pandemin kommer göra med USAs ekonomi.
Det i kombination med nästintill total frånvaro av statliga/federala skyddsnät kan sluta i oroligheter.
Hade de inte fixat så att alla som inte kunde betala hyra hade rätt att stanna kvar Januari ut?
Misstänker vi snart kommer få höra på nyheterna om ökande antal Amerikaner som blir hemlösa på grund av att de inte kan betala uppehälle