Permalänk

Mekaniska tangentbord tillbehör

Har precis börjat kolla på att bygga eget, har beställt prylar från flertalet olika siter, alla som skickar utifrån EU vilket kommer innebär tullavgifter osv.
Min fråga är vilka sörre distorbutörer har vi inom EU där man slipper detta tillägg på avgiften.
Jag tänker främst på följande prylar: Switch öppnare , Switch hållare , genrella verktyg för att bygga.
Tacksam för länkar till EU sidor, då de flesta verkar vara USA baserade?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Har precis börjat kolla på att bygga eget, har beställt prylar från flertalet olika siter, alla som skickar utifrån EU vilket kommer innebär tullavgifter osv.
Min fråga är vilka sörre distorbutörer har vi inom EU där man slipper detta tillägg på avgiften.
Jag tänker främst på följande prylar: Switch öppnare , Switch hållare , genrella verktyg för att bygga.
Tacksam för länkar till EU sidor, då de flesta verkar vara USA baserade?

Candykeys.com
https://keygem.store
splitkb.com
mykeyboard.eu
https://keycapsss.com/

Det är de jag kommer på såhär på rak arm. Finns ju en del i Storbritannien med men det är fullständigt hopplöst att beställa därifrån nu.

Jag skulle ju dock tipsa om att 3d-printa en switchöppnare om du känner någon med en sådan, annars kanske det finns på något bibliotek eller universitet i din närhet. Umeå Universitet har till utlåns t.ex. Utöver det så behöver du ju bara en pensel att applicera glidmedel med.

Permalänk

Ja Switch öppnarna verkar vara ruskigt svåra att får tag på, finns någon ritning för 3rd printer eller om man har en Aluminium fräs som man kan använda sig av, jag verkar inte kunna hitta riktigt?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

https://loob.no/products/switch-opener i norge är det närmaste jag hittat, men inte beställt där ifrån

Permalänk
Medlem

Keygem.store

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Ja Switch öppnarna verkar vara ruskigt svåra att får tag på, finns någon ritning för 3rd printer eller om man har en Aluminium fräs som man kan använda sig av, jag verkar inte kunna hitta riktigt?

https://www.thingiverse.com/thing:4532633

https://www.thingiverse.com/thing:4358267

https://www.thingiverse.com/thing:2815698

Där har du tre förslag. Jag slängde med en i aluminium när jag beställde från kbdfans senaste vändan men jag håller med dig om att de är svåra att hitta i europa av nån anledning. Hade jag gjort det på nytt hade jag dock bara kontaktat universitetet och printat en där för några tior på sin höjd.

(Sen så går det ju att öppna brytare med en liten plattmejsel också om man inte har något annat, även om det är lite mer drygt)

Permalänk

Man kan även öppna en med mejslar och använda toppen som en öppnare.

Permalänk

Har beställtfrån loob, leverans 5-20 arbetsdagar å andra sidan ser jag hellre att jag använde detta än att sita med mejsel på 60 brytare då får man ju frispel

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Inaktiv

Enklast (och billigast) är enligt mitt tycke att tillverka en(två) själv av en pappersklämma:

Instruktion:

  1. Ta en pappersklämma av lämplig storlek. (stjäl från jobbet om ditt samvete tillåter )

  2. Klipp av den

  3. Fila till spetsarna

  4. (vid behov: böj till den så att avståndet blir rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Enklast (och billigast) är enligt mitt tycke att tillverka en(två) själv av en pappersklämma:
http://i.imgur.com/RiGhvCl.jpg
Instruktion:

  1. Ta en pappersklämma av lämplig storlek. (stjäl från jobbet om ditt samvete tillåter )

  2. Klipp av den

  3. Fila till spetsarna

  4. (vid behov: böj till den så att avståndet blir rätt)

Rekommenderar inte detta eller andra öppnare där du "för hand" bänder uppsidorna. Alltför stor risk att brytarna blir inkonsekventa efter mod iom att du omöjligt kan få alla brytartoppar lika tight.

Jag skulle rekommendera att slanta ut för en öppnare, hade personligen inte snålat med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emir013:

Rekommenderar inte detta eller andra öppnare där du "för hand" bänder uppsidorna. Alltför stor risk att brytarna blir inkonsekventa efter mod iom att du omöjligt kan få alla brytartoppar lika tight.

Jag skulle rekommendera att slanta ut för en öppnare, hade personligen inte snålat med detta.

Om du inte våldar som satan när du gör det så är det ju ingen direkt skillnad på att använda en lösning som den du citerade jämfört mot en switchöppnare. Den gör ju liksom samma sak fast på två sidor samtidigt. Sen får man ju så klart vara försiktig så att man inte bänder och böjer benen åt helvete men det är nog underförstått. Det är inte sådär jättemycket kraft och teknik som krävs för att öppna en brytare utan att skada toppen på den. Och om du vill ha en öppnare som inte "bänder" upp sidorna så får du nog leta väldigt länge för det är exakt det som alla öppnare av cherryswitchar gör. Den enda anledningen jag personligen köpte en switchöppnare är för att det går snabbare, inte för att det blir någon skillnad i slutresultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Om du inte våldar som satan när du gör det så är det ju ingen direkt skillnad på att använda en lösning som den du citerade jämfört mot en switchöppnare. Den gör ju liksom samma sak fast på två sidor samtidigt. Sen får man ju så klart vara försiktig så att man inte bänder och böjer benen åt helvete men det är nog underförstått. Det är inte sådär jättemycket kraft och teknik som krävs för att öppna en brytare utan att skada toppen på den. Och om du vill ha en öppnare som inte "bänder" upp sidorna så får du nog leta väldigt länge för det är exakt det som alla öppnare av cherryswitchar gör. Den enda anledningen jag personligen köpte en switchöppnare är för att det går snabbare, inte för att det blir någon skillnad i slutresultatet.

När jag menar för hand så menar jag alltså att man använder en lösning likt Felions bild. Efter att ha öppnat över ~6000 brytare så skulle jag inte säga att jag är orutinerad men trots det är det väldigt svårt att få dem konsekventa, tycker jag. Att fördela trycket jämt över alla 4 clips är många gånger mer skonsamt än att försöka få skonsam och konsekvent kraft över dem "manuellt". De är känsligare än vad man tror.

Tidsaspekten är helt klart det stora men min personliga åsikt, du behöver inte hålla med, är att det helt klart är värt att slanta upp någon hundring för en "stationär" öppnare. Å andra sidan är kanske inte alla lika petiga med sina brytare som jag men vi pratar inte om en investering som kostar multum här heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emir013:

När jag menar för hand så menar jag alltså att man använder en lösning likt Felions bild. Efter att ha öppnat över ~6000 brytare så skulle jag inte säga att jag är orutinerad men trots det är det väldigt svårt att få dem konsekventa, tycker jag. Att fördela trycket jämt över alla 4 clips är många gånger mer skonsamt än att försöka få skonsam och konsekvent kraft över dem "manuellt". De är känsligare än vad man tror.

Tidsaspekten är helt klart det stora men min personliga åsikt, du behöver inte hålla med, är att det helt klart är värt att slanta upp någon hundring för en "stationär" öppnare. Å andra sidan är kanske inte alla lika petiga med sina brytare som jag men vi pratar inte om en investering som kostar multum här heller.

Nej det har du förvisso rätt i, om man ska beställa en massa saker ändå är det ingen jättegrej att slänga på en öppnare alternativt printa ut en att använda. Men jag skulle inte heller säga att hela bygget behöver stanna upp på en sån sak.

Permalänk

Missade den lilla detaljen att det är import och moms från Norge. 365kr import och moms på varor för 166kr ... Bara att betala och se glad ut

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Skrivet av Various Gaming:

Missade den lilla detaljen att det är import och moms från Norge. 365kr import och moms på varor för 166kr ... Bara att betala och se glad ut

Dyr frakt då eller? Jag får inte ihop matematiken. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Missade den lilla detaljen att det är import och moms från Norge. 365kr import och moms på varor för 166kr ... Bara att betala och se glad ut

Jag behövde inte betala några extra avgifter när jag beställde från loob 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Jag behövde inte betala några extra avgifter när jag beställde från loob 🤔

Du hade tur med andra ord.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Dyr frakt då eller? Jag får inte ihop matematiken. 🤔

166 norska var beställningen , 290sek impormoms, och 75sek i deklarationsavgift

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Skrivet av Various Gaming:

166 norska var beställningen , 290sek impormoms, och 75sek i deklarationsavgift

Gör inte saken bättre, vad hände med 25% moms

Och skickades det inte I ett simpelt kuvert?

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Gör inte saken bättre, vad hände med 25% moms

Och skickades det inte I ett simpelt kuvert?

Det kom i ett vadderat kuvert. Jag vet faktiskt inte hur uträkningen såg ut jag fick bara postnords förfrågan om betalning och hostade upp pengarna. Har postnord räknat fel ?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Skrivet av Various Gaming:

Det kom i ett vadderat kuvert. Jag vet faktiskt inte hur uträkningen såg ut jag fick bara postnords förfrågan om betalning och hostade upp pengarna. Har postnord räknat fel ?

Det låter väldigt fel.