Nvidia Geforce RTX 3060 säljs begagnat – tre dagar innan lansering

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 3060 säljs begagnat – tre dagar innan lansering

Andrahandsmarknaden slår Nvidias officiella lansering på fingrarna, när tre Geforce RTX 3060-kort nu säljs till överpris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ja va ska man säga?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Sweminers nästa namn på SweClockers, se jag har en spåkula ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

2020 och 2021 är fan helt värdelösa hårdvarumässigt när det borde varit precis tvärt om.
Jag tyckte det var illa, riktigt illa med priserna på 2000 serien, men dom gick iallafall att köpa utan att spamma sönder F5 så fort det kommer in 10 kort.

Fortsätter det så här kommer RTX 3060 kosta 10K begagnat om tre år.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

The wheels on the bus go
Round and round
Round and round
Round and round

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se priserna i butikerna som redan är listade på vissa sidor visar dyrare pris än t.ex. 3060 Ti vid lansering. Hade hoppats på att vi åtminstone initialt för de första korten åtminstone kunde ha sett nära MSRP pris men nu framstår det som en ren lögn från Nvidia bara.

Blir nog tyvärr att sätta GPU och skärm uppdatering på is tills bättre tider, när det sen då blir...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert

Fast vet man med säkerhet om det finns några kort till salu? Eller om det bara är tomma lådor...

Permalänk
Medlem

Hur vet vi att tillgången blir bättre av att man separerat miners och gamers?
Det är ju fortfarande samma antal kretsar som tillverkas, och varför ska vi tro att nVidia kommer prioritera gamers när miners säkert betalar mer?

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tråkigt att se priserna i butikerna som redan är listade på vissa sidor visar dyrare pris än t.ex. 3060 Ti vid lansering. Hade hoppats på att vi åtminstone initialt för de första korten åtminstone kunde ha sett nära MSRP pris men nu framstår det som en ren lögn från Nvidia bara.

Blir nog tyvärr att sätta GPU och skärm uppdatering på is tills bättre tider, när det sen då blir...

Det är en ren lögn i Sverige ja.

Tittar man runt så verkar det gå att få kort till msrp i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Hur vet vi att tillgången blir bättre av att man separerat miners och gamers?
Det är ju fortfarande samma antal kretsar som tillverkas, och varför ska vi tro att nVidia kommer prioritera gamers när miners säkert betalar mer?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Miners kommer hamstra de där korten också. De löser det. Jag ger det två veckor innan korten är hackade eller programvaran går runt det snyggt.

Eller minear en annan valuta. 😂

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Inaktiv

Hade väl varit bättre om man istället gjorde ett 3060 med enorm minnesbandbredd så att miners enbart köpte 3060 och lämnade de andra korten ifred?

Så tanken är att alla gamers ska nöja sig med det sämsta lägsta budgetkortet i serien.

Känns välsigt falskt det här. I slutänden så är ju nvidia glada för varje kort de säljer. Blir mycket kulor från de svindyra 3090 korten. Kanske just det som är poängen, man vill inte konkurrera ut de dyrare korten för mining.

Permalänk
Medlem

Asså jag har varit sugen på att uppgradera mitt 1080.
Men har totalt tröttnat på dessa nya kort.
Finns inte att få tag på, och de som finns är till ett överpris.

Hade hoppas få tag på ett 2080 kort men tom de verkar nu stiga i pris på begagnad marknad.

Mitt ASUS 1080 verkar gå för nästan 3000kr.

Märker att folket börjar bli desperata, de måste ha ett bättre kort än vad dem har.

Pris medvetenhet.. ut genom fönstret..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxxT:

Asså jag har varit sugen på att uppgradera mitt 1080.
Men har totalt tröttnat på dessa nya kort.
Finns inte att få tag på, och de som finns är till ett överpris.

Hade hoppas få tag på ett 2080 kort men tom de verkar nu stiga i pris på begagnad marknad.

Mitt ASUS 1080 verkar gå för nästan 3000kr.

Märker att folket börjar bli desperata, de måste ha ett bättre kort än vad dem har.

Pris medvetenhet.. ut genom fönstret..

Köpte mitt RTX2060 vid nyår för 3000kr, samma modell har gått på Tradera för 4300kr. Rätt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Asså jag har varit sugen på att uppgradera mitt 1080.
Men har totalt tröttnat på dessa nya kort.
Finns inte att få tag på, och de som finns är till ett överpris.

Hade hoppas få tag på ett 2080 kort men tom de verkar nu stiga i pris på begagnad marknad.

Mitt ASUS 1080 verkar gå för nästan 3000kr.

Märker att folket börjar bli desperata, de måste ha ett bättre kort än vad dem har.

Pris medvetenhet.. ut genom fönstret..

Ja jag tyckte jag fick rätt bra när jag sålde mitt 2070 i höstas men sett 1080 av samma modell gå för mer nu fast den är sämre.

Man får mycket om man säljer men det är omöjligt få tag på nytt till bra pris så man tjänar ändå inte på det. Lite som när man säljer lägenhet/hus och man blir glad att det gått upp i pris till man inser att det nya man ska köpa gått upp minst lika mycket så i slutändan tjänar man inget ändå. Där är det dock värre då man ska skatta på vinsten så man förlorar i praktiken på att byta. Det slipper man än så länge när man säljer begagnade grafikkort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Asså jag har varit sugen på att uppgradera mitt 1080.
Men har totalt tröttnat på dessa nya kort.
Finns inte att få tag på, och de som finns är till ett överpris.

Hade hoppas få tag på ett 2080 kort men tom de verkar nu stiga i pris på begagnad marknad.

Mitt ASUS 1080 verkar gå för nästan 3000kr.

Märker att folket börjar bli desperata, de måste ha ett bättre kort än vad dem har.

Pris medvetenhet.. ut genom fönstret..

När jag bytte mitt 1080 mot 3070 fick jag strax under 4000 för 1080 på tradera.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag är väldigt imponerad av vilken integritet som LTT visat på sistone. De håller inte igen mot Nvidias trams och som den största Techtubern därute så är det skönt att se hur han tar ställning för konsumenten.

De ser rätt igenom detta PR-stunt. De gör dessutom en utmärkt analys kring hur Nvidia med CMP-korten ser till att de är helt meningslösa för PC-spelande dessutom så att de inte kan svämma över beg.marknaden som 1080Ti gjorde när förra boomen sprack.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Dinoman:

Jag är väldigt imponerad av vilken integritet som LTT visat på sistone. De håller inte igen mot Nvidias trams och som den största Techtubern därute så är det skönt att se hur han tar ställning för konsumenten.

Inget företag bryr sig om konsumenter, de bryr sig om hur mycket pengar de kan tjäna på dig.

Det gäller så väl Nvidia, AMD, Intel, Volvo, Tesla eller vilket annat företag som helst.

Att tro något annat är befängt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Köpte mitt RTX2060 vid nyår för 3000kr, samma modell har gått på Tradera för 4300kr. Rätt sjukt.

Jag blev helt chockad när jag la ut mitt RX 590 8gb på tradera, jag trodde inte jag skulle få särskilt mycket för det då jag köpte det för 2990, vid lansering, det gick snabbt upp i pris sen och försvann från marknaden
Jag fick 3550 för det nu för ca en vecka sedan, jag satte bara upp kortet och glömde av att kolla hur det gick..döm om min förvåning

Men, å andra sidan har kortet knappt använts öht pga corona och annat, but still..

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Och varför ska jag spendera pengar på det här, när jag kan få ett 3060 ti för ungefär samma pris, som dessutom går att mina med. Det känns även som att detta kort kommer bli slutsålt på några minuter och sen vara lika svårt att få tag i som övriga 3xxx kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag blev helt chockad när jag la ut mitt RX 590 8gb på tradera, jag trodde inte jag skulle få särskilt mycket för det då jag köpte det för 2990, vid lansering, det gick snabbt upp i pris sen och försvann från marknaden
Jag fick 3550 för det nu för ca en vecka sedan, jag satte bara upp kortet och glömde av att kolla hur det gick..döm om min förvåning

Men, å andra sidan har kortet knappt använts öht pga corona och annat, but still..

Begagnade Radeon 5700 XT uppe på knappt 7000kr

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av THB:

Inget företag bryr sig om konsumenter, de bryr sig om hur mycket pengar de kan tjäna på dig.

Det gäller så väl Nvidia, AM, Intel, Volvo, Tesla eller vilket annat företag som helst.

Att tro något annat är befängt.

Att ha en sådan cynisk bild på affärsverksamhet gör inte många företag rättvisa.

Visst är det på det viset att företagen bryr sig om förtjänst och sina aktieägare, det är så det kapitalistiska systemet är designat men att påstå att alla företag har samma syn på konsumenten som du beskriver ovan är inte sant.

Jag råkar arbeta på ett stort globalt företag och ja, marginalerna är viktigast i mångt och mycket men arbetet som vi gör för att se till att produkterna blir mer hållbara, kommer från hållbara källor och kan återvinnas på ett bra sätt är massivt, ett huvudfokus rent av. Precis som människor har olika inställning till miljöarbetet så har öven företag det.

Det finns massor med företag som inte enbart ägnar sig åt Green Washing utan på riktigt försöker arbeta med NGO's för att förbättra förutsättningarna.

Hur ska vi någonsin kunna göra något åt nånting om vi har den cyniska inställningen att alla företag vill enbart tjäna så mycket pengar som möjligt. Så vad företagen än gör så är det bara en axelryckning som gäller och sen så går vi vidare. Det LTT gör ovan är kritiskt, vi måste hålla Nvidia under luppen och se igenom deras PR-trams.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Plot twist: Det är Nvidia själva som lagt ut annonsen för att skapa köphysteri. Nu kommer ännu fler samma F5 för att slå de jäkla "scalpers"

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hade väl varit bättre om man istället gjorde ett 3060 med enorm minnesbandbredd så att miners enbart köpte 3060 och lämnade de andra korten ifred?

Så tanken är att alla gamers ska nöja sig med det sämsta lägsta budgetkortet i serien.

Känns välsigt falskt det här. I slutänden så är ju nvidia glada för varje kort de säljer. Blir mycket kulor från de svindyra 3090 korten. Kanske just det som är poängen, man vill inte konkurrera ut de dyrare korten för mining.

De måste ju börja nånstans, och då det omfattar hårdvarukoppling så kan de ju inte magiskt ändra på de existerande korten. (förutom att det antagligen skulle ha juridiska komplikationer att låsa kort de sålt redan)

Och ryktena säger även att det även lär komma nya strypta varianter av de andra korten i 30-serien. Nämns ju till och med i Sweclockers nyhet här:
https://www.sweclockers.com/nyhet/31395-nvidia-krypto-lasning...

Så det här är troligen en tillfällig övergångsperiod.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Och varför ska jag spendera pengar på det här, när jag kan få ett 3060 ti för ungefär samma pris, som dessutom går att mina med. Det känns även som att detta kort kommer bli slutsålt på några minuter och sen vara lika svårt att få tag i som övriga 3xxx kort.

För att du inte kan få ett 3060Ti.

Permalänk
Medlem

Scalpers är alltså så snabba att de utmanar fysikens lagar!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja köpa GPU är inte direkt en rolig historia, varken AMD eller Nvidia har kort och känns som de inte kommer ha så pass bra tillgång så priserna kan stabiliseras på väldigt länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aliassund:

Begagnade Radeon 5700 XT uppe på knappt 7000kr

Undra om man skulle lägga ut 2st 2070 Super, kan de gå för 7-8 tusen styck tror du?

Såg att 3060Ti är uppe på snart 10000kr och 6 dagar kvar på annonsen 😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Undra om man skulle lägga ut 2st 2070 Super, kan de gå för 7-8 tusen styck tror du?

Såg att 3060Ti är uppe på snart 10000kr och 6 dagar kvar på annonsen 😳

Ja, säkert, bara att kolla upp vad mining dagsvinsten per kort ligger, priset blir säkerligen i proportion till det.

Permalänk
Medlem

Det måste finnas stora förväntningar på utvecklingen av virtuella valutor. För att ett 5700 XT ska löna sig om Du köper det begagnat för 8000kr måste du köra kortet 24/7 i 4 månader för att kortet ska vara betalat. Det blir långa tider med hög temp på komponenterna.