Sliter det på grafikkortet om man minar bitcoin?

Permalänk
Medlem

Sliter det på grafikkortet om man minar bitcoin?

titeln

Tack!

Permalänk
Medlem

Det slits ut bara du slår igång datorn.

Men sliter det mer än t.ex. vanlig gaming? Antagligen då den körs över längre perioder.

Hur mycket handlar beror på GPU, komponenter och vilken belastning och spänning du använder med andra ord samma svar du skulle får på "hur långt är ett rep".

Permalänk
Medlem

Om man undervoltar kortet, vilken man bör göra för mining (av eth, inte btc, då det är inte lönsamt att minea btc med gpuer sedan typ 10 år tillbaka) , så sliter det betydligt mindre än vid vanlig användning.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts,
mining i sig "sliter" mindre på kortet per timme än gaming, men mining går i regel 24/7 så det "slits" mer pga tiden.

Vad "slits" då?
Fläktar framförallt. Så länge temperaturen är låg, vilken den ofta är vid mining pga undervolt och downclock, så kommer inga elektronikkomponenter att ta någon skada.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av g0opy:

Om man undervoltar kortet, vilken man bör göra för mining (av eth, inte btc, då det är inte lönsamt att minea btc med gpuer sedan typ 10 år tillbaka) , så sliter det betydligt mindre än vid vanlig användning.

Skrivet av Asyvan:

Som redan nämnts,
mining i sig "sliter" mindre på kortet per timme än gaming, men mining går i regel 24/7 så det "slits" mer pga tiden.

Vad "slits" då?
Fläktar framförallt. Så länge temperaturen är låg, vilken den ofta är vid mining pga undervolt och downclock, så kommer inga elektronikkomponenter att ta någon skada.

Det stämmer att Mining sliter mindre på ett grafikkort än med vanligt "spelande" men inte pga de anledningarna ni har tagit upp.

Elektronik slits främst vid lastförändringar, dvs från låg till hög last och vice versa. Detta genererar helt enkelt varierande temperaturer som i sin tur leder till att metallen i komponenter och PCB-expanderar och drar ihop sig. Metaller som rör sig = mekaniskt slitage.

Har man en konstant temperatur som inte varierar så sker ingen expansion eller kontraktion efter den initiala vid uppstart och således uppstår inget mekaniskt slitage på komponenterna.

Dock har vi ju fläktar som får mekaniskt slitage, dessa är inte inkluderade i ovan kalkyl. Dock är det även här varierande fläkthastighet som till stor del sliter på lager och motor. Lastförändring medför inrusningsströmmar i drivkrets och lindningar. Lager har jag dåligt koll på, det är mer mekanik än vad jag kan.

Sedan har såklart kondensatorer en specad livslängd relaterad till temperatur. Här stämmer det såklart att underspänning leder till lägre temperatur.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

När jag minar nu blir min GPU Memory junction typ 96 - 104 C är det normalt för en 3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det stämmer att Mining sliter mindre på ett grafikkort än med vanligt "spelande" men inte pga de anledningarna ni har tagit upp.

Elektronik slits främst vid lastförändringar, dvs från låg till hög last och vice versa. Detta genererar helt enkelt varierande temperaturer som i sin tur leder till att metallen i komponenter och PCB-expanderar och drar ihop sig. Metaller som rör sig = mekaniskt slitage.

Har man en konstant temperatur som inte varierar så sker ingen expansion eller kontraktion efter den initiala vid uppstart och således uppstår inget mekaniskt slitage på komponenterna.

Dock har vi ju fläktar som får mekaniskt slitage, dessa är inte inkluderade i ovan kalkyl. Dock är det även här varierande fläkthastighet som till stor del sliter på lager och motor. Lastförändring medför inrusningsströmmar i drivkrets och lindningar. Lager har jag dåligt koll på, det är mer mekanik än vad jag kan.

Sedan har såklart kondensatorer en specad livslängd relaterad till temperatur. Här stämmer det såklart att underspänning leder till lägre temperatur.

Tack för lektionen, men jag känner givetvis till termisk stress. Du har rätt i att det är den värsta boven för gpuer som används för gaming, med en variabel belastning.

Däremot så om du har en gpu som används till gaming med en konstant belastning (för att ta ut faktorn termisk stress), så hade ett kort som används för mining ändå hållt längre, eftersom transistorerna har en liten chans att tappa en atom vid varje av/påslagning. Denna chansen minskas vid undervoltning, så TL;DR mining är bättre för korten på grund av åtminstone två anledningar än "vanlig" användning.