MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Jag ska besikta hojen nu för första gången, det sitter ett Akrapovic helsystem på.
Hur noga är dom med det eller är det bäst att sätta dit original-systemet?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Jag ska besikta hojen nu för första gången, det sitter ett Akrapovic helsystem på.
Hur noga är dom med det eller är det bäst att sätta dit original-systemet?

Så länge det inte låter för mycket så ska den väl gå igenom? Det kanske är bäst att sätta dit pluggen så att du får ner ljudet lite?

//Tobbe

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Jag körde igenom min gsxr1000 med yoshimura system, han tyckte den lät lite högt men inget han klanka ner på ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Så länge det inte låter för mycket så ska den väl gå igenom? Det kanske är bäst att sätta dit pluggen så att du får ner ljudet lite?

//Tobbe

Skrivet av sher!kan:

Jag körde igenom min gsxr1000 med yoshimura system, han tyckte den lät lite högt men inget han klanka ner på ändå

Jag har en MT-07. Med DB-killern isatt låter den hyffsat lågt, men utan är det värre
Jag har aldrig haft original-systemet på då jag köpte den begagnad så jag vet inte hur stor skillnad det är.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Vila i frid

Med db-killer lär ingen svensk besiktning underkänna hojen. Däremot farbror haffa kan utfärda ett föreläggande om registreringsbesikning, detta gäller dock enbart hojar med helfordonsgodkännande. Specifika regler @ https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202013_54.pdf och förklaras @ https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Fordo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Jag har en MT-07. Med DB-killern isatt låter den hyffsat lågt, men utan är det värre
Jag har aldrig haft original-systemet på då jag köpte den begagnad så jag vet inte hur stor skillnad det är.

Jag kör en MT-07 jag också Har originalsystem på, men har ett LeoVince Nero hemma som ska på nu till våren
Hoppas på att det kommer att göra gott...

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Åk till Lelles, ett av de bästa utbuden i Sverige på kläder och personlig utrustning, de bör ha kompetensen att hjälpa dig välja.

Tack för tipset. Ska åt det hållet om någon vecka så det får bli ett besök.

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Jag ska besikta hojen nu för första gången, det sitter ett Akrapovic helsystem på.
Hur noga är dom med det eller är det bäst att sätta dit original-systemet?

Jag har kört igenom en MT-07 med ett Mivv system på utan DB-killer och den brötade på bra kan jag lova. Besiktningsgubben skrockade mest och tyckte det var festligt. Beror nog på vilket humör dom är på.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Jag körde förbi besiktningen i höstas och frågade om de hade lust att snabbkolla ljudnivån. Det var ok, men han bara skakade på huvudet när han hörde ljudnivån. Så jag vet iaf vad som behöver göras till besiktningen innan sommaren.

Tråkigt då damen jag köpte hojjen av sade att den alltid gått igenom utan problem ljudmässigt.

Permalänk
Medlem

Bokade teori och uppkörning häromdagen, otroligt mycket svårare att få tid än vad jag förväntade mig.. Fick inte tid för än i mitten på Juli. Antar att man får sitta och scanna av trafikverket dagligen när man har klarat teorin eller hur har ni andra gjort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoegas22:

Bokade teori och uppkörning häromdagen, otroligt mycket svårare att få tid än vad jag förväntade mig.. Fick inte tid för än i mitten på Juli. Antar att man får sitta och scanna av trafikverket dagligen när man har klarat teorin eller hur har ni andra gjort?

Gå via en körskola, de har egna tider och då kan det gå att få tag i en snabbare. Men det är kökaos på MC-sidan tyvärr.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Bokade teori och uppkörning häromdagen, otroligt mycket svårare att få tid än vad jag förväntade mig.. Fick inte tid för än i mitten på Juli. Antar att man får sitta och scanna av trafikverket dagligen när man har klarat teorin eller hur har ni andra gjort?

På min lolala körskola är tiderna slut typ mitten av januari.
Sen finns det de som avbokar eller flyttas på. Eller nya tider som dyker upp lite mer spontant.
Jag fick boka 3 januari för att få tid 25 juni...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag har kört igenom en MT-07 med ett Mivv system på utan DB-killer och den brötade på bra kan jag lova. Besiktningsgubben skrockade mest och tyckte det var festligt. Beror nog på vilket humör dom är på.

Planerar besikta nu senare i veckan eller början på nästa med Mivv på en BMW men sätter nog på DB-killern då det tar bara någon minut av och på. Annars riktigt skönt djupare bröl än stock utan att bli tröttsamt på längre turer.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Bokade teori och uppkörning häromdagen, otroligt mycket svårare att få tid än vad jag förväntade mig.. Fick inte tid för än i mitten på Juli. Antar att man får sitta och scanna av trafikverket dagligen när man har klarat teorin eller hur har ni andra gjort?

Jag körde upp helt privat för några år sedan, satt och refreshade trafikverket några gånger om dagen och det tog inte lång tid förrens jag hittade en avbokad tid för dagen efter i grannkommunen. Allt som allt så började jag övningsköra i början av maj och hade kortet 28 maj. Så det går att få tider, bara man är lite aktiv. Tänker speciellt nu när det är Covid också så lär ju folk behöva avboka i tid och otid för dom är lite snuviga.

Skrivet av oceanic:

Planerar besikta nu senare i veckan eller början på nästa med Mivv på en BMW men sätter nog på DB-killern då det tar bara någon minut av och på. Annars riktigt skönt djupare bröl än stock utan att bli tröttsamt på längre turer.

Ja jag har för mig att DB-killern är väl bara en liten platta man sätter vid utblåset? I mitt fall var den dock borttappad så det fick bära eller brista, kände inte för att ta på hela originalsystemet.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Ja jag har för mig att DB-killern är väl bara en liten platta man sätter vid utblåset? I mitt fall var den dock borttappad så det fick bära eller brista, kände inte för att ta på hela originalsystemet.

Med min Mivv Oval Carbon så består killern av troligtvis rostfri cylindrisk strut med ett smalare böjt innerrör som sitter tätt vid utblåset, kan nog monteras fast nedtill (hål i båda delarna) om man vill men strappar nog bara tillfälligt vid besiktningen för jag har en bit att åka.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Bokade teori och uppkörning häromdagen, otroligt mycket svårare att få tid än vad jag förväntade mig.. Fick inte tid för än i mitten på Juli. Antar att man får sitta och scanna av trafikverket dagligen när man har klarat teorin eller hur har ni andra gjort?

Det var även redan då 2019 då kö-problemen hopade ihop sig. Jag bokade uppkörning till Maj, väl på plats visade det sig att förarprövaren inte kom då denne var sjuk. Nya tider fanns inte förrän halv år senare men eftersom vi var 8st arga personer som betalat och haft förväntningar på sommren så specialbokades det in ny tid 2 veckor senare med influgen prövare. Då var väntetiderna minst 6+ månader.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18983529" userid="178540" name="isbjoern"]
Jag körde upp helt privat för några år sedan, satt och refreshade trafikverket några gånger om dagen och det tog inte lång tid förrens jag hittade en avbokad tid för dagen efter i grannkommunen. Allt som allt så började jag övningsköra i början av maj och hade kortet 28 maj. Så det går att få tider, bara man är lite aktiv. Tänker speciellt nu när det är Covid också så lär ju folk behöva avboka i tid och otid för dom är lite snuviga.

Ja det är väl så jag får göra. Skriver teorin i Maj så får börja jaga tid efter det. I värsta fall så får jag väl vänta på den jag har bokat.

Permalänk
Medlem

Helgen som var hade vi 8plus grader och sol. Sjukt nice och köra lite mc. Vägarna är inte helt ok med gruset än, men dem stora vägarna kan man köra på sålänge.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Avstängd

Blev lite premiäråkning för mig också, riktigt fint väder. Men har inte de varmaste handskarna så blev lite kallt om fingrarna

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Blev lite premiäråkning för mig också, riktigt fint väder. Men har inte de varmaste handskarna så blev lite kallt om fingrarna

HAhaha samma här körde max 1 timme så hann inte bli super kall men det kändes i fingrarna dock när man klev av. Men vad gör det, så satans skoj o köra

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Har relativt ordentliga handskar (Halvarsson Beast) men räckte med en 20 minuters-tur igår. Har inte hunnit städa / fixa kedjan helt innan säsongen så får bli dags nu när det börjar närma sig. Den startade och körde precis lika fint som förra säsongen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har relativt ordentliga handskar (Halvarsson Beast) men räckte med en 20 minuters-tur igår. Har inte hunnit städa / fixa kedjan helt innan säsongen så får bli dags nu när det börjar närma sig. Den startade och körde precis lika fint som förra säsongen.

Ja man får passa på nu när vädret är hyffsat nice. Ska bli 8 grader resp 9 grader imorgon, men sedan ska det regna en vecka.

ps. har du sommarhandskar sen eller kör du med samma typ både tidig vår o sommar?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Ja man får passa på nu när vädret är hyffsat nice. Ska bli 8 grader resp 9 grader imorgon, men sedan ska det regna en vecka.

ps. har du sommarhandskar sen eller kör du med samma typ både tidig vår o sommar?

Jag har två par sommarhandskar också, billiga köpta på XLmoto på nån rea för 2-300kr stycket nedsatta från typ 499 och 699kr. Båda helt ok med ok skydd (inte bästa såklart). "Beast" blir extremt varmt på sommaren.

Ps, nu när våren närmar sig och fler börjar köra ut. Vad behöver göras innan man börjar köra på riktigt igen?
Hojen har stått med full tank sedan höstas med underhållsladdning från CTEK och kedjan rengjordes och smörjdes. Dock är det extremt dammigt i mitt centralgarage så att även med ett helkapell så var kedjan smutsig igen.
Däcktryck? Kedja? etc?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har två par sommarhandskar också, billiga köpta på XLmoto på nån rea för 2-300kr stycket nedsatta från typ 499 och 699kr. Båda helt ok med ok skydd (inte bästa såklart). "Beast" blir extremt varmt på sommaren.

Ps, nu när våren närmar sig och fler börjar köra ut. Vad behöver göras innan man börjar köra på riktigt igen?
Hojen har stått med full tank sedan höstas med underhållsladdning från CTEK och kedjan rengjordes och smörjdes. Dock är det extremt dammigt i mitt centralgarage så att även med ett helkapell så var kedjan smutsig.
Däcktryck? Kedja? etc?

ahhh ok, ska kolla lite mer på nya handskar nämligen.

Jag är ju helt ny inom mc men innan vintern kom så gjorde jag följande:

1. tankade fullt
2. tvättade av hojen och körde en sista sväng
3. inspekterade både däcken och kedjan
4. kopplade in CTEK
5. Drog över MC kapellet

Inför första turen så kollade jag bara däcktrycket. Körde lugnt hela första åkturen och kände på hojen. Sedan igår så va tanken slut så blir och tanka idag. Hojen kändes Nice. Har ju modifierat den under vintern så kändes som en helt annan hoj.
Va menar man behöver göra vet jag faktiskt inte. I mitt fall funkade enligt dem stegen jag skrev.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har två par sommarhandskar också, billiga köpta på XLmoto på nån rea för 2-300kr stycket nedsatta från typ 499 och 699kr. Båda helt ok med ok skydd (inte bästa såklart). "Beast" blir extremt varmt på sommaren.

Ps, nu när våren närmar sig och fler börjar köra ut. Vad behöver göras innan man börjar köra på riktigt igen?
Hojen har stått med full tank sedan höstas med underhållsladdning från CTEK och kedjan rengjordes och smörjdes. Dock är det extremt dammigt i mitt centralgarage så att även med ett helkapell så var kedjan smutsig igen.
Däcktryck? Kedja? etc?

Eftersom du gjorde rent kedjan inför vintern så räcke det nog med lätt rengöring (torka av) och ev. lite mer smörjning.

Kolla vätskor och eventuellt läckage på sådant, kontrollera stötdämpare, däck ( för sprickor, även slangar till bromsar mm) samt tryck, testa belysningsfunktioner.

Starta och låt hojen gå en bra stund på tomgång (obelastad) så att allt hinner smörjas upp och att ånga bort lite kondens mm.

Ta en försiktig första tur och kontrollera direkt att bromsarna fungerar som de ska och det tar 2-3 dagar att få tillbaka "känslan" så ta det lugnt i början, allra helst kör lite enklare lågfartsmanövrar på en större tom och ren parkering för att fortare "rosta av".

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Eftersom du gjorde rent kedjan inför vintern så räcke det nog med lätt rengöring (torka av) och ev. lite mer smörjning.

Kolla vätskor och eventuellt läckage på sådant, kontrollera stötdämpare, däck ( för sprickor, även slangar till bromsar mm) samt tryck, testa belysningsfunktioner.

Starta och låt hojen gå en bra stund på tomgång (obelastad) så att allt hinner smörjas upp och att ånga bort lite kondens mm.

Ta en försiktig första tur och kontrollera direkt att bromsarna fungerar som de ska och det tar 2-3 dagar att få tillbaka "känslan" så ta det lugnt i början, allra helst kör lite enklare lågfartsmanövrar på en större tom och ren parkering för att fortare "rosta av".

Tack så mycket!

Gjorde allt som jag fetmarkerade, så då är det mestadels kika ett par extra slangar, en snabb genomgång av kedjan, bekräfta trycket på däcken och kolla stötdämparna.
Detta är första våren för min del med egen hoj även om jag kört ett år med lånehoj tidigare (övningskörning) och då gjorde ägaren alla kontroller.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen börjat se tecken på att gruset städas upp i området! Normalt brukar de ju gå med lövblåsare och samla ihop det i mitten av vägen men nu verkar de bara kört igenom med maskinen en vända så det ligger ut i kanterna fortfarande... Hmm

Permalänk
Medlem

Det är diverse vaktmästarbolag som lämnar gruset mot kommunens mark en stund innan kommunen kommer med större maskiner och städar som jag förstått det.

Angående vad man bör kolla över/göra på hojen efter vintern så kör jag själv:
Olja/filter
Luftfilter
Elektroniken
Bromsar
Eventuellt glapp i hjullager etc
Stötdämpare
Däcktryck

Har även i nån vätska i tanken vid första turen som ska rensa systemet. Minns inte vad den heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chade:

Det är diverse vaktmästarbolag som lämnar gruset mot kommunens mark en stund innan kommunen kommer med större maskiner och städar som jag förstått det.

Angående vad man bör kolla över/göra på hojen efter vintern så kör jag själv:
Olja/filter
Luftfilter
Elektroniken
Bromsar
Eventuellt glapp i hjullager etc
Stötdämpare
Däcktryck

Har även i nån vätska i tanken vid första turen som ska rensa systemet. Minns inte vad den heter.

Har en hoj som gått 120 mil (2 år men bara körts sedan Juli 2020) servades i slutet av förra året så filter och olja mm rör jag inte. Hjullager ska man ju kika ja!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har en hoj som gått 120 mil (2 år men bara körts sedan Juli 2020) servades i slutet av förra året så filter och olja mm rör jag inte. Hjullager ska man ju kika ja!

Gör en grundlig säkerhetskontroll innan. Typ som den man egentligen bör göra innan varje körning (hehe)...

Tänk på att gummit på däcket är lite hårt och behöver ruggas upp så försök inte att skrapa knät i första kurvan

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S