3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag klickade i att få mail på följa trådar här men det funkar ju inte. Ska man inte få ett vid varje inlägg då?

Det är enligt mig inte ens värt att följa trådarna.
I alla fall inte för det syftet vad gäller att hinna med en riktigt bra deal.
Mailutskicken kommer först 2-3 minuter efter inlägget.
Jag använder gmail. Kanske fungerar det bättre för någon som har en annan mail-leverantör?

Det är synd för på swedroid fungerar det utmärkt. Där kommer notiser från trådar man följer inom sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det finns lite olika inställningar för mailutskick, har du kollat att du har rätt?

https://i.imgur.com/dTd7ClC.png
Inte rätt inställningar men de som finns.

Ja, jag har klickat i allt som går typ. Kanske är outlook som krånglar. Ska prova byta till gmail.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Ja, jag har klickat i allt som går typ. Kanske är outlook som krånglar. Ska prova byta till gmail.

Jag har fått mail väldigt sporadiskt till min gmail. Det kan dröja timmar. Vet inte riktigt varför det inte funkat.

Permalänk
Moderator
Moderator

Jisses, 10199 :- för Zotac Twin Edge, det var fasen ett rejält tilltaget pris.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

För en idiot som mig verkar 12gb (1060) bättre än 8gb (1070). Utgår från att man inte bara tittar på detta, eller beror det på vad kortet skall användas till?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av izzie:

För en idiot som mig verkar 12gb (1060) bättre än 8gb (1070). Utgår från att man inte bara tittar på detta, eller beror det på vad kortet skall användas till?

Spelar för det allra mesta ingen roll. Minnesmängden i sig är sällan begränsande faktorn (än) när vi är uppe i mängderna 8GB+ och i 3060s fall har det en lägre prestanda överlag, räddas inte av mer minne om man säger så.
Anledningen till att 3060 har mer minne än 3060 Ti/3070/3080 är att den har en annan minnesbuss där 8 GB inte är ett alternativ medan 6 GB hade varit lite i underkant.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av asus574:

Jag har varit på jakt länge efter ett MSI GeForce RTX 3070 GAMING X TRIO.
Har missat två tillfällen i tips tråden, jag jobbar 8-17 och kan inte sitta och titta där hela tiden
Har valt "bevaka" på nettonet men ingen tur där heller-

Hoppas att du är vaken nu!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

Slutscalpat :). Förväntar mig betydligt färre som lägger upp på Tradera.

Permalänk
Medlem

Lär väl inte hinna få svar innan de är slut, men jag är sugen på detta. Dock vet jag inte om resten av min burk skulle leva upp till att få ut krämen ur detta kortet. Vad tycker ni - är det värt det eller kommer jag hållas tillbaka av något annat?

Intel Core i5 8400
Rog Strix Z370-H Gaming
Gigabyte Geforce GTX 1060 3GB
16GB DDR4
250gb SSD
EVGA Supernova G2 650W
Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Lär väl inte hinna få svar innan de är slut, men jag är sugen på detta. Dock vet jag inte om resten av min burk skulle leva upp till att få ut krämen ur detta kortet. Vad tycker ni - är det värt det eller kommer jag hållas tillbaka av något annat?

Intel Core i5 8400
Rog Strix Z370-H Gaming
Gigabyte Geforce GTX 1060 3GB
16GB DDR4
250gb SSD
EVGA Supernova G2 650W
Fractal Design R5

Din i5a är alldeles för svag för kortet om du inte ska köra på 4k. Men i 1080p så kommer de bli en hel del bottelneck. Jag tror att rtx 3060 skulle passa dig betyligt mycket bättre.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Slutscalpat :). Förväntar mig betydligt färre som lägger upp på Tradera.

MSI gick ju ut med att dom skulle höja priset på sina grafikkort, så scalpers lär fokusera på andra märken i fortsättningen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Och jag som returnerade mitt kort jag köpte för 7890kr idag för att det inte är värt pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Moderator
Moderator

Korten som dyker upp på komplett brukar i allmänhet försvinna riktigt jäkla fort men fortfarande 100+ i lager på MSI-korten, undrar om det beror på om de helt enkelt inte säljer till de priserna eller om de fick in så in i helskotta många kort..

9 av Zotac-korten på Dustin har åkt, inte ett dåligt kort och tar bara 2 slots men är ju inte i samma klass som MSI Gaming X Trio så priset är ju ännu mer galet.
Nästa kort Dustin får in blir väl AMP Holo för 14-15 papp då? :S

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izzie:

Lär väl inte hinna få svar innan de är slut, men jag är sugen på detta. Dock vet jag inte om resten av min burk skulle leva upp till att få ut krämen ur detta kortet. Vad tycker ni - är det värt det eller kommer jag hållas tillbaka av något annat?

Intel Core i5 8400
Rog Strix Z370-H Gaming
Gigabyte Geforce GTX 1060 3GB
16GB DDR4
250gb SSD
EVGA Supernova G2 650W
Fractal Design R5

Köp 3070 och sen fixar du en 8700K billigt begagnat. du kan ju alltid mine:a lite ETH för att finansiera det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Korten som dyker upp på komplett brukar i allmänhet försvinna riktigt jäkla fort men fortfarande 100+ i lager på MSI-korten, undrar om det beror på om de helt enkelt inte säljer till de priserna eller om de fick in så in i helskotta många kort..

9 av Zotac-korten på Dustin har åkt, inte ett dåligt kort men är ju inte i samma klass som Gaming X.

10 papp är dock löjligt för ett 3070
Speciellt när det blivit betydligt svårare att sälja på både Tradera och Blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

För en idiot som mig verkar 12gb (1060) bättre än 8gb (1070). Utgår från att man inte bara tittar på detta, eller beror det på vad kortet skall användas till?

Du menar nog 3060 vs 3070!

12GB på 3060 är ett resultat av konkurrensen från AMD samt minnesbussens bandbredd det var antingen 12 eller 6 som gällde och de kan ju inte välja 6GB med tanke på AMD's kort. Om Nvidia själv fått välja hade det blivit endast 6GB i 60 klassens kort. I praktiken så kan 12GB bara vara en fördel för området produktivitet där viss programvara kan dra nytta av den extra mängden. Men i praktiken så är det så att personer med sådana behov aldrig skulle välja ett 60 kort utan alltid 80 eller 90 kort dvs toppmodeller. Så det är vad man på engelska brukar kalla a moot point...

Vad gäller spel så hade det varit en fördel för AAA titlar i 4K eller 1440P Ultra i de mest krävande titlarna såsom Cyberpunk och många kommande AAA titlar de närmsta åren. Men folk som vill spela i de segmenten väljer inte ett 60 klass kort de är ju elitspelare och köper alltid 80 klass kort. 3060 är mest för 1080P och 1440P medium/High. Så för en gamer så kommer dessa extra 4GB aldrig komma till nån större nytta. Blir mest marknadsföring av det hela! Möjligtvis om man lång in i framtiden typ 7+ år så kanske nån YouTuber såsom HUB på skoj kan få fram att 3060 då kommer funka bättre i moderna titlar jämfört med 3070 men det är ju irrelevant eftersom båda korten då är överspelade som spelkort, blir mest på skoj alltihopa.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Korten som dyker upp på komplett brukar i allmänhet försvinna riktigt jäkla fort men fortfarande 100+ i lager på MSI-korten, undrar om det beror på om de helt enkelt inte säljer till de priserna eller om de fick in så in i helskotta många kort..

9 av Zotac-korten på Dustin har åkt, inte ett dåligt kort och tar bara 2 slots men är ju inte i samma klass som MSI Gaming X Trio så priset är ju ännu mer galet.

Jag har ju svårt att se hur någon kan köpa ett 3070 till det priset, men uppenbarligen säljs dom ju så det är klart priserna höjs.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Wezzor:

10 papp är dock löjligt för ett 3070
Speciellt när det blivit betydligt svårare att sälja på både Tradera och Blocket.

Ja alla priserna är ju löjliga men Dustin "tar priset". Ser att lagerstatus på Komplett kommit ned till 94 nu.
Edit: 83 någon minut senare, så visst säljer de men inte riktigt i sjuka takten som tidigare.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja alla priserna är ju löjliga men Dustin "tar priset". Ser att lagerstatus på Komplett kommit ned till 94 nu.
Edit: 83 någon minut senare, så visst säljer de men inte riktigt i sjuka takten som tidigare.

64st kvar
De går undan nu
Jag personligen väntar på Gigabyte aorus master korten på komplett då priserna fortfarande är humana

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av weenan:

Jag har ju svårt att se hur någon kan köpa ett 3070 till det priset, men uppenbarligen säljs dom ju så det är klart priserna höjs.

Ganska intressant. Personligen så tror jag att det är miners som dammsuger korten på Tradera. Deras begränsning är att de endast får köpa ett kort. Då betalar de givetvis ett överpris på cirka 11K för att få ihop många kort.

Permalänk
Medlem

Tycker ändå det släppts mycket 3060 och 3070-kort senaste tiden, scalpers lär få svårare och svårare att sälja. Priserna är hutlösa och kanske marknaden mättas snart för de som är beredd att betala nuvarande priser. Tveksamt om miners är beredd att betala dessa priser men det finns så klart FOMOs.

Man får också så klart tänka på att Komplett säljer till flera nordiska länder.

ang. komplett
Permalänk
Medlem

Konstigt på Komplett står ju följande högst upp: "På grund av extrem efterfrågan är denna produkt otillgänglig för försäljning" Men ändå så köper folk uppenbarligen ett kort just nu nere på 51 stycken kvar. Konstigt att det går när det står att det inte ska gå....

EDIT: 43 stycken kvar så 8 sålda på 1 minut, uppenbar miner som köpt via fler konton.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Charon242:

Tycker ändå det släppts mycket 3060 och 3070-kort senaste tiden, scalpers lär få svårare och svårare att sälja. Priserna är hutlösa och kanske marknaden mättas snart för de som är beredd att betala nuvarande priser. Tveksamt om miners är beredd att betala dessa priser men det finns så klart FOMOs.

Måste man inte spela NU. Så kan man avvakta. Har ju varit med så pass länge att det kommer komma ut kort när ETH går över till proof of stake. Vad ska en miner ha 40-50kort till som inte genererar någon avkastning. Då säljs ju de ut på marknaden och man får ett nedåttryck som heter duga.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Måste man inte spela NU. Så kan man avvakta. Har ju varit med så pass länge att det kommer komma ut kort när ETH går över till proof of stake. Vad ska en miner har 40-50kort till som inte genererar någon avkastning. Då säljs ju de ut på marknaden och man får ett nedåttryck som heter duga.

Precis, bästa är att avvakta tills priserna går ner till de normala och precis som du säger kommer marknaden överflödas utav beg. kort. Det finns så klart andra coins som fortfarande är PoW men inte med samma avkastning och de som köpt på sig kort till scalper-priser för mining riskerar att förlora en hel del pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Måste man inte spela NU. Så kan man avvakta. Har ju varit med så pass länge att det kommer komma ut kort när ETH går över till proof of stake. Vad ska en miner ha 40-50kort till som inte genererar någon avkastning. Då säljs ju de ut på marknaden och man får ett nedåttryck som heter duga.

När träder proof of stake i kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

64st kvar
De går undan nu
Jag personligen väntar på Gigabyte aorus master korten på komplett då priserna fortfarande är humana

Det lär höja priset när det kommer in i lager. I princip alla butiker har gjort så på senaste. Så var beredd på en bajsmacka

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Charon242:

Precis, bästa är att avvakta tills priserna går ner till de normala och precis som du säger kommer marknaden överflödas utav beg. kort. Det finns så klart andra coins som fortfarande är PoW men inte med samma avkastning och de som köpt på sig kort till scalper-priser för mining riskerar att förlora en hel del pengar.

Kan man inte räkna med att det blir ett skutt till nästa valuta bara? Finns väl en hel del alternativ som inte är lika "extremt" lukrativa som eth men som fortfarande ger bra avkastning?
Efterfrågan lär väl givetvis gå ned en del men till någon normal nivå är väl lite lång bort.
Och någonstans där på mitten så möts väl alla gamers som väntat:kretsbristen också.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Charon242:

Precis, bästa är att avvakta tills priserna går ner till de normala och precis som du säger kommer marknaden överflödas utav beg. kort. Det finns så klart andra coins som fortfarande är PoW men inte med samma avkastning och de som köpt på sig kort till scalper-priser för mining riskerar att förlora en hel del pengar.

Finns ju nån snubbe i Vallentuna som köper alla 3070 TUF OC på Tradera. Han lär få det svettigt när det hela kraschar. Lär finnas x antal 3070 där.

Permalänk
Medlem

Och så var de slut hos Komplett, deras lagersaldo verkar dock inte helt pålitligt eftersom det gick från 25 kort till 0 på bara sekunder. Förmodligen fanns det inge 25 kort när det stod att det skulle finnas.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version