Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem

Du kan absolut vara immun mot Covid och även uppnå en viss immunitet, men långt ifrån alla är och blir det. Sen kan du ha haft Covid och återinsjukna i Covid, så inget är givet när det gäller Corona.

Men det finns en andel som dör, en andel som får långtidscovid och även andra men efter att ha varit sjuka.
Titta på mässlingen, där har vi också ett bra exempel på en virus som kan ge rätt läskiga följdsjukdomar och som blossat upp igen för att folk väljer att inte vaccinera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"Bara Sverige" var en överdrift, jag håller med och ber om ursäkt. Men det var också en jämförelse med just Kina. Ger dom ens ut offentliga siffror? Självklart så tror jag att ett ställe som Kina ljuger om något som får dom att se dåliga ut. Det är väl ingen nyhet direkt. Stora delar av Asien är fattigt. Jag tror inte att dom kan ge ens i närheten av exakta siffror. T.ex Indien som har en stor våg nu är inte ens i närheten av exakta siffror. Dom har inte kapacitet att testa folk. Sjukhusen svämmar över.

Nya Zeeland har klarat sig sjukt bra, det håller jag med om och tror att det stämmer.

Tillbaka till Kina och deras siffror.

Enligt Google så har Kina 90,000 totalt smittade. Indien har 19 miljoner. USA har 32 miljoner. Italien 4m, Frankrike 5m, Tyskland 3m, Turkiet nästan 5m. Japan har 599 tusen. Sydkorea 123 tusen. Hur kan någon tro att Kina, med 1 miljard människor, endast har 90,000 smittade?

Postade en video som en kompis gjort just runt Indien och hur det ser ut där.
Lägger in länken igen, det är rätt läskigt. Och även i Indien så ljuger man antagligen om siffrorna, dödligheten är sannolikt större än vad som sägs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Kliniska tester är gjorda för länge sedan. Jag tror de görs i tre nivåer, med stigande antal deltagare. De avslutades i höstas för de vacciner som nu får användas. Måste vara avklarade, med godkänt resultat, för att tillstånd skall ges för mera allmän användning.

Att tillstånd ges är inte synonymt med att fas III är avslutad. I U.S.A har samtliga varit tvungna att få EUA ifrån FDA för att kunna säljas där.

Tittar man på https://www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-... så verkar det inte som att något vaccin fått ordinarie tillstånd i vare sig U.S.A eller Sverige. Om den listan stämmer, så har ingen kommit förbi fas III.

Intressant är också att listan påstår att Danmark stoppat Astras vaccin.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske majbrasan som satt sina spår men verkar inte vara något väldigt högtryck bland personer i nuvarande fas.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOGllL/har-ekar-vaccinha...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Kanske majbrasan som satt sina spår men verkar inte vara något väldigt högtryck bland personer i nuvarande fas.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOGllL/har-ekar-vaccinha...

Det framgår ej i artikeln vilket vaccin det är som erbjuds. Om där hade funnits en realtidslista med vaccintyper tillgängliga per vaccinationsställe så tror jag att det hade sporrat lite mer. Vissa vill kanske hellre prova ta Pfizer-BioNTech än Astras.

Och palla ta sig till ett ställe för att först då få reda på vad man kan bli erbjuden. Känns lite 90-talet och bakåt i tiden med tanke på att många idag kan surfa och inhämta information den vägen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Det framgår ej i artikeln vilket vaccin det är som erbjuds. Om där hade funnits en realtidslista med vaccintyper tillgängliga per vaccinationsställe så tror jag att det hade sporrat lite mer. Vissa vill kanske hellre prova ta Pfizer-BioNTech än Astras.

Och palla ta sig till ett ställe för att först då få reda på vad man kan bli erbjuden. Känns lite 90-talet och bakåt i tiden med tanke på att många idag kan surfa och inhämta information den vägen.

På tal om att inhämta information så följer de väl FHMs rekommendationer?
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

Om de inte plötsligt backat på detta så behöver de i Fas 3 nog inte oroa sig i onödan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

På tal om att inhämta information så följer de väl FHMs rekommendationer?
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

Om de inte plötsligt backat på detta så behöver de i Fas 3 nog inte oroa sig i onödan.

Min utgångspunkt är att dom som vill kunna välja vaccin skall kunna välja(även om det innebär att de kan få vänta). Jag tog Astra som ett exempel eftersom det talats mycket i media om deras vaccin, men eftersom där finns flera vaccin som bygger på samma lösning så gäller det även andra liknande som vissa vill undvika utav uppenbar anledning.

Däremot så är det skillnad mellan Astra och Pfizer-BioNTech.

Jag bor själv i Malmö och har ingenting emot att även lyssna på danskarna, eftersom en rekommendation ifrån FHM innebär inte att riskerna är mindre, eftersom dom likt EMA, är tvungna att väga fördelar gentemot nackdelar när dom gör sina rekommendationer.

Jag anser att varje person själv skall kunna väga fördelen med att överleva, kontra risken med att avlida p.g.a. vaccinet. Då kan man kanske invänta ett annat vaccin och istället hålla avstånd och tvätta händerna så länge.

Problemet är att alla kan ej hålla avstånd i yrket och får klara sig med munskydd så länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Kliniska tester är gjorda för länge sedan. Jag tror de görs i tre nivåer, med stigande antal deltagare. De avslutades i höstas för de vacciner som nu får användas. Måste vara avklarade, med godkänt resultat, för att tillstånd skall ges för mera allmän användning.

Modernas (mRNA-1273) Fas-3 studie :
Länk: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04470427
Estimated Study Completion Date : October 27, 2022

AstraZeneca (AZD1222) Fas-3 studie:
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04516746
Estimated Study Completion Date : February 14, 2023

Pfizer/BioNTech (BNT162b2) Fas-3 studie:
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04368728
Estimated Study Completion Date : April 6, 2023

Senhösten 2022 blir alltså den första riktiga Fas-3 studien rörande säkerhet och effektivitet färdig.

Det man gjort hittills är snabbstudier. Utifrån dessa har myndigheterna gett vaccinerna tillfälliga nödlicenser. Med tiden har många länder backat från användningen av flera vaccin (bla AstraZenecas) då det uppdagats allvarliga biverkningar som inte fångats upp av snabbstudierna.

Permalänk
Medlem

Har redan fått en spruta. Moderna vaccin. Så svaret är ja. Större risk rent % med biverkningar av Corona än att ta vaccin

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är varje medborgares skyldighet att hjälpa till, ungefär som att betala skatt.

Nu ser som tur är coronapass ut att bli verklighet. Stå över om du vill, men som tur är får du ingen rätt att resa någonstans, ett "straff" man gott kan ha. Förhoppningsvis införs det även på evenemang, även om det i verkligheten blir lite för svårt att efterleva.

Tycker inte man ska ta del av alla vinster när pandemin besegrats, om man inte hjälpt till att besegra den. Då blodiglar man sig bara fram på andras gärningar.

Med det resonemanget, varför flyttar du inte till Kina eller Nordkorea? Där har dem gått all in med lagar och ”annat” för att göra samhället bättre, få alla att dra sitt strå i stacken, en för alla alla för en, riktlinjer för att alla ska vara fina laglydiga medborgare osv. Allt på bekostnad av mänskliga rättigheter och frihet dock. Men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Ja tror man väljer själv va man vill ha i sin kropp så nej det är ingen skyldighet och bör inte vara det heller.

Samma gäller masker.

Om man vill resa så får man nog acceptera de regler som gäller i landet du ska resa till. Kräver de vaccinpass så får du helt enkelt acceptera att du inte kommer in.

Vad är det som är så integritetskränkande med mask som är så hemskt att man hellre väljer att lättare sprida en dödlig sjukdom?

Skrivet av Runqen:

Med det resonemanget, varför flyttar du inte till Kina eller Nordkorea? Där har dem gått all in med lagar och ”annat” för att göra samhället bättre, få alla att dra sitt strå i stacken, en för alla alla för en, riktlinjer för att alla ska vara fina laglydiga medborgare osv. Allt på bekostnad av mänskliga rättigheter och frihet dock. Men men.

Say what? Alla samhällen bygger väl på "att man drar sitt strå till stacken"?`Är det anarkisamhälle du är ute efter så tror jag du får leta.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Citerade ett av dina inlägg på måfå.

Vaccination sker inte för att skydda individen, den sker för att skydda samhället och dess svaga.

Oavsett hur försiktig en individ är så finns det en risk att denne någon gång utsätter en av person i riskgrupp. Hade det varit unikt för dig som enskild individ i Sverige att inte ta vaccin och bibehålla åtgärder för att minska smittspridning hade det givetvis fungerat. Problemet uppstår när detta ansvaret åläggs på en större andel av Sveriges befolkning (20% om man får tro omröstningen, eller 41% som den förra tråden).

Du måste förstå att det inte är rimligt att hela samhället ska förlita sig på att individer har tillräckligt bra koll på hur de rör sig i relation till en pandemi. Det fungerar inte, det spelar ingen roll hur försiktig du är, vaccination handlar inte om individer, det har det aldrig gjort, det handlar om samhället.

Det är otroligt viktigt att ta vaccinet, det är ytterst få som har legitim anledning att inte ta det.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Inaktiv

Tog andra sprutan i fredags och inte haft några biverkningar förutom ont i armen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Runqen:

Vilket samhälle bygger inte på att alla gör sin del för att gemenskapen ska fungera? Har knappast något med varken Nordkorea eller Kina. Sen blir det lite väl larvigt kanske när det bästa du kan dra till är några av de värsta diktaturerna som finns.

Svenska samhället är också uppbyggt på att alla drar sitt strå i stacken, en för alla alla för en. (Socialbidrag, försäkringskassan, a-kassa, bostadsbidrag mm...) samt lagar och laglydighet värderas ju faktiskt högt i vårt land.

Allt detta, utan att våra mänskliga rättigheter kränks nämnvärt.

Vadå, har du problem med det? Vill du leva i anarki? Vad är din poäng?

Permalänk
Medlem

Nej. Har just genomgått infektionen så det är inte aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vilket samhälle bygger inte på att alla gör sin del för att gemenskapen ska fungera? Har knappast något med varken Nordkorea eller Kina. Sen blir det lite väl larvigt kanske när det bästa du kan dra till är några av de värsta diktaturerna som finns.

Svenska samhället är också uppbyggt på att alla drar sitt strå i stacken, en för alla alla för en. (Socialbidrag, försäkringskassan, a-kassa, bostadsbidrag mm...) samt lagar och laglydighet värderas ju faktiskt högt i vårt land.

Allt detta, utan att våra mänskliga rättigheter kränks nämnvärt.

Vadå, har du problem med det? Vill du leva i anarki? Vad är din poäng?

Jag tolkar det som om hans poäng är att det finns en skillnad på att betala skatt av solidaritet - och att injicera ett nytt vaccin som saknar långtidsuppföljning, saknar godkända Fas-3 studier och innebär en låg men reell risk för hjärnblödning - enbart av solidaritet.

Gillar dock ditt inlägg om vikten av solidaritet och samarbete i övrigt. Kloka och viktiga värderingar.

Permalänk
Medlem

Om covid 19 tar livet av ca 3,5 miljoner människor årligen så skulle det ta runt 2000 år innan alla på jorden där av det. Förutsett att alla slutar åldras och att det inte föds några flera människor. Det låter ganska harmlöst i mina öron.
Rökning tar väl livet av ca 8 miljoner årligen.

Jag undrar hur många som tagit vaccinet och känt att de nu gjort något bra för att skydda andra människor i samhället för att sedan sätta sig i bilen och köra för fort, "glömma" blinka och kanske tweeta lite från mobilen medans de kör om vilken bra människa de just varit.

Jag tror inte det här är ett virus att oroa sig för. Hade det varit det så hade samhället kollapsat redan. Den dagen kommer den också. Jag bara hoppas att det inte sker inom de närmsta 50 åren.

För övrigt förstår jag inte varför det pratas så lite om alla behandlingar och mediciner som visat sig fungera bra.
Eller alla sätt man kan stärka sitt immunförsvar på.

Nej, jag får väl fortsätta betala 15 tusen kronor i böter varje gång jag vill träffa min familj. Även om alla hade vart vaccinerade och hållit 10 meters och använt gasmask. Det är så det fungerar i ett fritt land. Man har val. Betala eller stanna hemma.
Om det hade varit allas verklighet så hade vi levt i ett öppet och fritt samhälle för längesedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Du kan absolut vara immun mot Covid och även uppnå en viss immunitet, men långt ifrån alla är och blir det

Vad har du för källor till dina påståenden? Konsensus i forskarvärlden och bland läkare verkar ofta vara det motsatta.

Region Stockholms chefläkare: "- Idag vet vi att nästan alla utvecklar antikroppar, både efter genomgången covid-19-infektion och efter vaccination"
Aleris chefsläkare: "Det är nu klarlagt att du med största sannolikhet blir immun efter genomgången covid-19".
I en stor Isländsk forskningsstudie kunde man visa att 9 av 10 utvecklar antikroppar efter genomgången infektion.

Citat:
"Det har talats en hel del om att genomgången covid-19 ofta inte ger antikroppar. Hur ser du på det?
– Den isländska studien talar precis som flera andra för att det fenomenet inte är så utbrett, säger Jan Albert.
Han menar att personer som utifrån enbart symtomen uppfattat sig som covid-19-sjuka och sedan inte får antikroppar i själva verket kan ha haft en annan infektion"

Läs gärna studierna.

Permalänk
Medlem

1. Enligt socialstyrelsen hade vi 938 döda per 100K pandemiåret 2020.

Jämför: 2015 - 929 (-0,97%)

Varför kan man inte se en dramatisk ökning av döda 2020, särskilt med tanke på att vi demografiskt var fler äldre människor? ELLER är dessa siffror att anses som dramatiska? Jag kanske läser siffrorna fel.

2. För att skydda människor mot för tidig död, borde vi inte unisont förbjuda alkohol, rökning och snabbmat? Samtidigt borde friskvård bli skattefritt och mer eller mindre gratis för de som är i riskgruppen (+70). Varför har man inte infört det? ELLER är Corona rent statistiskt sett farligare/dödligare än fetma, alkohol och rökning? (Ser jag på siffrorna så verkar så dock inte vara fallet, vilket givetvis gör frågon än mer aktuell. Det dör fler människor worldwide av enbart rökningsrelaterade sjukdomar än av Covid och då är inte alkohol inräknat. Jag kan ha fel dock.)

3. Jag ser många som bär munskydd peta sig i ögonen och näsan till och från. Är inte det farligare än att bära själva masken? Det är väl så corona sprids - genom näsan? Ska man inte sluta att ta sig på ansiktet för att undvika smittspridning? Borde det inte vara förbjudet att peta sig i näsan då det är där Coronaviruset penetrerar kroppen? ÄNDÅ SER JAG FOLK MED MASK PETA SIG I NÄSAN - MED FINGRET!

Varför är det inte en stor debatt/upplysning kring att sluta att peta sig i näsan och ögonen?

Moderna skriver t.ex så här:
https://www.modernhealthcare.com/clinical/researchers-identif...

4. Varför är det inte obligatoriskt att mäta antikroppar mot virus före man tar vaccin? Eller är kroppens eget immunförsvar sämre än vaccinet?

5. Moderna säger att deras vaccin skyddar mot alla varianter och mutationer av viruset. Hur troligt är det med tanke på att vissa som tagit vaccin fått C19 igen eller är det bara en extrem extrem olyckligt sammanträffande?

Några funderingar innan jag tar Vaccinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

1. Enligt socialstyrelsen hade vi 938 döda per 100K pandemiåret 2020.

Jämför: 2015 - 929 (-0,97%)

Varför kan man inte se en dramatisk ökning av döda 2020, särskilt med tanke på att vi demografiskt var fler äldre människor? ELLER är dessa siffror att anses som dramatiska? Jag kanske läser siffrorna fel.

2. För att skydda människor mot för tidig död, borde vi inte unisont förbjuda alkohol, rökning och snabbmat? Samtidigt borde friskvård bli skattefritt och mer eller mindre gratis för de som är i riskgruppen (+70). Varför har man inte infört det? ELLER är Corona rent statistiskt sett farligare/dödligare än fetma, alkohol och rökning? (Ser jag på siffrorna så verkar så dock inte vara fallet, vilket givetvis gör frågon än mer aktuell. Det dör fler människor worldwide av enbart rökningsrelaterade sjukdomar än av Covid och då är inte alkohol inräknat. Jag kan ha fel dock.)

3. Jag ser många som bär munskydd peta sig i ögonen och näsan till och från. Är inte det farligare än att bära själva masken? Det är väl så corona sprids - genom näsan? Ska man inte sluta att ta sig på ansiktet för att undvika smittspridning? Borde det inte vara förbjudet att peta sig i näsan då det är där Coronaviruset penetrerar kroppen? ÄNDÅ SER JAG FOLK MED MASK PETA SIG I NÄSAN - MED FINGRET!

Varför är det inte en stor debatt/upplysning kring att sluta att peta sig i näsan och ögonen?

Moderna skriver t.ex så här:
https://www.modernhealthcare.com/clinical/researchers-identif...

4. Varför är det inte obligatoriskt att mäta antikroppar mot virus före man tar vaccin? Eller är kroppens eget immunförsvar sämre än vaccinet?

5. Moderna säger att deras vaccin skyddar mot alla varianter och mutationer av viruset. Hur troligt är det med tanke på att vissa som tagit vaccin fått C19 igen eller är det bara en extrem extrem olyckligt sammanträffande?

Några funderingar innan jag tar Vaccinet.

1. Samhället var inte mer eller mindre ned stängt 2015. Så genom att ha ned stängt och tvätta händer som aldrig förr har vi lyckats hålla nere dödligheten. Läget hade varit mycket sämre utan detta. Så du jämför äpplen med päron.

2. Sverige har väll så mycket förbud som går mot alkohol och tobak som innan man visste följderna redan var accepterat. Rökning är ju nästan utrotat färre och färre börjar och alkoholen är reglerad.

3. Ja vissa är idioter, det är därför vi inte har något generellt mask tvång för den stora massan gör fel.

4. Vad vi vet är det sämre ja. Eller åtminstone svårare att få vettig forskning på.

5. Inget av vaccinen är 100% så givetvis kommer några få det igen. Men får man ner R talet under 1 vilket det blir om vaccinet är 80% effektivt och R talet normalt är under 5.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag befinner mig mellan hammaren och städet när det gäller sprutor. Jag har egentligen inga speciella åsikter kring självaste innehållet i alla dessa vaccin, däremot nålar/sprutor (och knivar, vassa föremål överlag) som sticks in i kroppen är rena mardrömmen för mig då jag har en extrem fobi för sådant. Räcker att jag ens råkar tänka på sprutor så kryper det i hela kroppen och blir lätt svag/yr/illamående, som nu typ.

Visst, jag vantrivs-ish med att ta blodprov då jag har varit tvungen att hålla koll på ett visst värde under åren efter att ha haft HSP en sväng, men det blir aldrig mindre obehagligt för det. Anledningen till varför just det har gått skapligt är för att den nålen som används då är väldigt kort och sticks in längre bort från huvudet då det tas från armvecket istället för överarmen.

Får se hur jag gör, är sinnessjukt introvert (har en mildare variant av ASD och lider av livslång medelsvår depression) och har aldrig fått någon riktigt tjusning av att vara utomhus och resa runt. Har oftast funnit ro i min ensamhet, även om jag kan uppskatta närheten av familj och vänner emellanåt, så i mitt fall så har denna pandemi inte varit något utöver det vanliga gällande min levnadsstil.

Detta blev lite väl långt kanske, men jag kände för mig att få skriva av mig lite från mitt perspektiv då tankarna runt dessa vaccin har stressat mig något. Känns liksom så där att bli klassad som anti-vax/flat-earther/anti-5G osvosvosv bara för att jag inte är helt hundra om jag vill ta dessa nuvarande sprutor just precis nu eller kanske istället försöka se om utvecklingen hinner förbättras så att man i bästa fall bara behöver ta minimalt antal sprutor. Antar att inga sprutor alls i form av tabletter eller dylikt är nog rent önsketänkande dessvärre hur man än långt fram i tiden kikar

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Fick första sprutan i onsdags(jobbar inom vården).

Skulle egentligen ha fått den i början av mars, men vart ej av(kanske lika bra då det var Astra-Zeneca som gällde då...).

Fick Biontech/Pfizer.

Hade lite ont i armen första 2 dagarna, fick feber första natten och kände mig lite vissen dagen efter(troligen pga febern). Men annars inget.

Hade covid i Juni, symptomen då var ont i skallen i 3 dagar, tappade lukt och smaksinne i en vecka men annars kändes det som vanligt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

@Baner85 - Känner några som tog AZ och de har efter månader inte fått tillbaka lukt-/smaksinne än.

Pfizer är väl den som har minst negativt skrivet om sig än så länge.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@Baner85 - Känner några som tog AZ och de har efter månader inte fått tillbaka lukt-/smaksinne än.

Pfizer är väl den som har minst negativt skrivet om sig än så länge.

Eftersom att tappa smak och lukt är en av biverkningarna av att just få viruset så är det kanske möjligt att de hade tappat det även utan vaccin (dvs att de istället blir smittad och tappar det). Men med tanke på hur vaccin fungerar så ser jag inte det som en omöjlighet. Visserligen bara breda spekulationer 😁

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Vi håller oss till ämnet, masker och annat kan vi diskutera i den andra tråden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Om covid 19 tar livet av ca 3,5 miljoner människor årligen så skulle det ta runt 2000 år innan alla på jorden där av det. Förutsett att alla slutar åldras och att det inte föds några flera människor. Det låter ganska harmlöst i mina öron.
Rökning tar väl livet av ca 8 miljoner årligen.

Jag undrar hur många som tagit vaccinet och känt att de nu gjort något bra för att skydda andra människor i samhället för att sedan sätta sig i bilen och köra för fort, "glömma" blinka och kanske tweeta lite från mobilen medans de kör om vilken bra människa de just varit.

Jag tror inte det här är ett virus att oroa sig för. Hade det varit det så hade samhället kollapsat redan. Den dagen kommer den också. Jag bara hoppas att det inte sker inom de närmsta 50 åren.

För övrigt förstår jag inte varför det pratas så lite om alla behandlingar och mediciner som visat sig fungera bra.
Eller alla sätt man kan stärka sitt immunförsvar på.

Nej, jag får väl fortsätta betala 15 tusen kronor i böter varje gång jag vill träffa min familj. Även om alla hade vart vaccinerade och hållit 10 meters och använt gasmask. Det är så det fungerar i ett fritt land. Man har val. Betala eller stanna hemma.
Om det hade varit allas verklighet så hade vi levt i ett öppet och fritt samhälle för längesedan.

Är det kanske lite så att genom sig själv känner man andra. Alla i min bekantskapskrets är postivt inställda till vaccinet, främst för att skydda sina närstående och gemene man. Inget samhälle är helt fritt, det finns helt enkelt lagar, däribland när det gäller något där andra människor kan komma till skada. Exempelvis, du får inte misshandla någon, köra för fort och inte heller sprida en dödlig sjukdom. Är det svårt att förstå? Gör det dig verkligen mindre fri?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av baner85:

Biontech/Pfizer.

Hade lite ont i armen första 2 dagarna, fick feber första natten och kände mig lite vissen dagen efter(troligen pga febern). Men annars inget.

Det lilla onda i armen höll i sig 4 dygn för mig, två sista endast vid viss muskelaktiviet.

Permalänk
Medlem

Självfallet.
Individer som vägrar vaccinering/kräver ett visst vaccin borde bötfällas och sättas i husarrest.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Självfallet.
Individer som vägrar vaccinering/kräver ett visst vaccin borde bötfällas och sättas i husarrest.

Jag hoppas att detta är ironi, men misstänker att så ej är fallet...

Permalänk
Medlem

Kommer givetvis att hänga på låset för att vaccinera mig när det går, förmodligen innan semestern. Är mer rädd för sjukdomens biverkningar än vaccinets + vill skydda omgivningen och äldre släktingar som vaccin kanske inte lika säkert biter på. Önskar även fortsatt reserestriktioner resten av året, men räknar med att många av mina arbetskamrater kommer att resa till typ Thailand, Dubai, Turkiet, etc, på semester, och sen gå till jobbet 2 dagar efter hemkomst. Så då hoppas jag verkligen att vaccinering är genomförd.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave