Veckans fråga: Bryter du kryptovalutor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag trodde hela poängen var att det inte skulle krävas centraliserade "banker" och clearing mellan dessa? Den tron verkar många leva i åtminstone.

För att hålla kapital i och prissätta baserat på en valuta behöver den vara någorlunda stabil. Den beskrivningen stämmer inte riktigt in på Bitcoin.

Bitcoin kommer vara den stora ekonomiska kakan i våra liv. Inte kaffepengen. Det kommer alltså att gå utmärkt att köpa villa och bil med bitcoin (sällan-handel) utan centralbank eller någon som helst bank inblandad. Det kommer också att gå utmärkt att få sin månatliga pensionsinsättning i bitcoin. Bitcoin är säkert nog för överföringar i biljon-klassen. Är det ett medium rimligt för kaffeköp?

Krävs antingen snabbare (mindre säkra) kryptovalutor för att köpa kaffe med, eller så köper man kaffet med paypal eller annat lager som settlar dina bitcoin då och då istället. Vilket för mig inte tar bort något av värdet av bitcoin. Hur många köper kaffe med guld liksom? Är guld värdelöst för att man inte kan köpa kaffe med det?

Jag tror att de som kommer att ha bäst ekonomi i framtiden är de som spenderar i nationella valutor och sparar i bitcoin. Dvs snarlikt så som folk gjort i generationer - sparat i villan, tagit lån på villan i nationell valuta (kronor) när villan går upp i värde pga inflation och sen köpt kaffe eller bilar med inflationskronorna. Spelar ingen roll om man belånar villan eller sina bitcoin i det scenariot. Alla vill inte ha villa, men alla kommer att vilja ha bitcoin. Frågan är till vilket pris alla kommer att skaffa sina bitcoin.

Bitcoin gör det möjligt att ha en digital guldtacka, och för de som inte vill ha sina besparingar i villan så kan det vara ett klart bättre alternativ än att spara i aktier. Åtminstone om man tittar på statistik sedan 2009. Framtiden är alltid omöjlig att förutspå. Kan bli total flopp i framtiden, men jag tror inte det.

Bitcoin kommer vara volatilt i många år, håller med. Inte redo än. Men redan nu är prissättning i bitcoin rimligare än prissättning i kronor. Ge det fem år till!

Värdet på min bil och min villa går upp i kronor, trots att den tekniska livslängden förbrukas. Inflationen i nationella valutor är inte i närheten av 1,5%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hmm kostnad är alltid en fråga också. vill ha kanske en rigg som drar runt 1500 watt så jag får lite värme. ett 3090 ligger på runt 350 watt, en modern cpu ligger på runt 100 så bättre med gpuer. skaffar jag 5 så bör jag kunan få ut ungefär 1500 i värme med cpun skulle jag tippa på då inte all watt man klämmer in blir värme.
Det är brist nu så jag kanske kan få tag i 3090 för ca 25 tusen styck. då är vi uppe i 125 tusen och en värmepump som värmer garaget går på mellan 10 och 15 tusen MEN pumpen genererar inga krypto pengar. hur långt tid tar det för mig att tjäna in riggen tro?

Med dessa priser på 3090 så lär man inte vilja vänta på att det ska gå ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Med dessa priser på 3090 så lär man inte vilja vänta på att det ska gå ihop.

Nej det är sant. Sen har dator delar likt med bilar ett fasligt tapp i värde snabbt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hmm kostnad är alltid en fråga också. vill ha kanske en rigg som drar runt 1500 watt så jag får lite värme. ett 3090 ligger på runt 350 watt, en modern cpu ligger på runt 100 så bättre med gpuer. skaffar jag 5 så bör jag kunan få ut ungefär 1500 i värme med cpun skulle jag tippa på då inte all watt man klämmer in blir värme.
Det är brist nu så jag kanske kan få tag i 3090 för ca 25 tusen styck. då är vi uppe i 125 tusen och en värmepump som värmer garaget går på mellan 10 och 15 tusen MEN pumpen genererar inga krypto pengar. hur långt tid tar det för mig att tjäna in riggen tro?

Nicehash har en kalkyl man kan använda sig av för att få ett hum om hur mycket man kan få tillbaka. Ska man tänka din kalkyl också så blir den lite fel, då ett grafikkort som minar inte körs på max wattage. Mitt 3070 ligger och snurrar runt 100W ist för dom 220W som det säger.

För det behovet du nämner skulle jag köpa en pump alla dagar i veckan. En miningrig kostar för mycket och har för mycket maintenance

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man vill ha jämn och trygg avkastning så kan man köpa stablecoins knytna till dollarn (de är alltid värda 1 USD), låna ut dem och få avkastning. Celsius Network exempelvis ger runt 10% årlig avkastning. Tryggt men kanske lite tråkigt och inget man blir rik på snabbt. Å andra sidan blir man inte fattig snabbt heller. Bör ju passa er som gnäller på kryptovalutors volatilitet och är rädda för att ta risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Bitcoin kommer vara den stora ekonomiska kakan i våra liv. Inte kaffepengen. Det kommer alltså att gå utmärkt att köpa villa och bil med bitcoin (sällan-handel) utan centralbank eller någon som helst bank inblandad. Det kommer också att gå utmärkt att få sin månatliga pensionsinsättning i bitcoin. Bitcoin är säkert nog för överföringar i biljon-klassen. Är det ett medium rimligt för kaffeköp?

Visst, om det mot förmodan skulle ske så är det väl som du säger att den inte kommer att användas för mindre transaktioner. Jag är dock inte alls övertygad.

Skrivet av TechGuru:

Framtiden är alltid omöjlig att förutspå. Kan bli total flopp i framtiden, men jag tror inte det.

Bitcoin kommer vara volatilt i många år, håller med. Inte redo än. Men redan nu är prissättning i bitcoin rimligare än prissättning i kronor. Ge det fem år till!

Där tror vi helt enkelt olika. Blir dock spännande att se vem som får rätt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nicehash har en kalkyl man kan använda sig av för att få ett hum om hur mycket man kan få tillbaka. Ska man tänka din kalkyl också så blir den lite fel, då ett grafikkort som minar inte körs på max wattage. Mitt 3070 ligger och snurrar runt 100W ist för dom 220W som det säger.

För det behovet du nämner skulle jag köpa en pump alla dagar i veckan. En miningrig kostar för mycket och har för mycket maintenance

Har en mining rigg mycket underhåll? Sätter man inte bara igång den och sedan gömmer den någonstqns så sköter den sig självt?
Man får kolla med en elmätare för att få exakt watt då.

Ja pump blir det men en intressant ide att värma sammtidigt som man minar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nope! Minar inte och har aldrig gjort!
Däremot funderar jag ofta på om all denna processorkraft, om den använt till t.ex "Boinc" eller FAH, gjort någon skillnad större än att tugga en blockkedja för en virtuell valuta?
Jag kan förstå tjusningen med mining men har personligen svårt att se värdet i förhållandet till t.ex. energiuttaget. Hade jag hittat ett "coin" där blockkedjan på något sätt utgjordes av matematiska problem som skapade ett sekundärvärde i form av t.ex proteinfolding eller annat som en större del av mänskligheten hade nytta av hade jag gärna hoppat på tåget.
Men visst, "money rules"....
(Jag vet att detta är ett naivt resonemang när man själv bor i västvärlden och har det förhållandevis bra. Men vi resonerar alla utifrån våra egna förutsättningar...)

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

...Så du menar att det är ok att som du säger "barn dör och produkten orsakar vattenbrist" om nu bara produkten används till nöje och högre FPS?
Eller tror du att om de producerar mindre så kommer barnarbete upphöra? (vattenbristen är ju möjlig men inte trolig, chipen skulle nog produceras och användas till mediaproduktion eller datahallar av ~varierande nytta...)

Och sen undrar jag hur om du har sett på finansmarknaden i sin helhet? Stora delar (eg. Hedgefonder) har ingen funktion mer än att tjäna pengar och aktievärde är bara en ide bland sk. investerare, se tex Teslas och Gamestops aktievärde, har de någon bas i verkligheten utom att någon vill tjäna pengar

Sen är det möjligt att kraven på elnäten ökar takten på förnybar elproduktion för att möta efterfrågan.

Det finns alltid mer än två sidor av mynten (om de nu inte är bit/altcoins) så kalla "minst 22% av Swecs läsare" omoraliska är fånigt och verklighetsfrånvänt, jag hoppas att du annars är väldigt mycket på det torra med dina övriga val i livet, jag har de då inte så jag kan inte säga att tjäna några kronor extra på mining är något som man bör se ner på.

Jag var lite grov i munnen när jag sa att 22% av SweC är omoraliska, så tycker jag självklart inte i verkligheten...
Ville krydda till det lite så man kunde få igång en riktig konversation.
Självklart är det långt från svart på vitt och jag är långt från en expert, ville bara dela med mig om varför just jag tycker crypto är dåligt.
Ärligt så har jag själv testat på att mina bitcoin en gång i tiden.

Att grävandet av kobolt sker på ett sånt dåligt sätt som det görs har ju självklart inget med crypto att göra mer än att det går åt av kobolten för att kunna göra grafikkorten för mining, skyldigheten ligger hos de som köper kobolten.
Och vill man ha rent samvete så borde man inte köpa något med kobolt, men så ren är ingen...
Det som stör mig är bara att man tar en fysisk sak (grafikkort) för att låta den ta resursen för att få fram i mina ögon "ingenting"/crypto.
Det jag kan tycka är positivt om det ska vara något är att flera av de nya valutorna går från proof of work till proof of stake, vilket inte bara gör så att det konsumerar mindre energi, men även gör så att det inte bara är de med pengar att köpa bra hårdvara som kan tjäna på crypto.

Jag har relativt bra koll på börsen och inversteringar, och överlag så investerar man i bolag som gör vinst och ger tillbaka utdelning eller bolag som växer och skapar mer värde. Självklart är börsen spekulationer och bolag blir lätt övervärderade när börsen i helhet går bra, därför vi ser krascher från och till.
Tesla är ett bra exempel på spekulation och övervärderat.
Gamestop därimot, så viste de ursprungliga personerna som tryckte upp priset att bolaget inte var värt någonting, men de viste sitt spel och hur de skulle tjäna på det.
Oavsett så ser jag inte hur man kan jämföra börsen med crypto då du köper ägardelar i fysiska bolag, råvaror osv.
Finns självklart djupare delar på börsen som är krångliga och inte så självklara.. men det ska man hålla sig borta ifrån

Frågan om elnätet är spännande och rätt svårt att förutspå, självklart kommer det göra gott med all förnybar el som vi kämpar fram, frågan är bara om den kommer räcka eftersom vår elkonsumtion stiger rätt rejält år till år.. vi kan ju hoppas.
Som jag har förstått det så ligger dock de stora anläggningarna som minar crypto i fattiga länder där elen är som billigast och oren, så jag gissar på att det inte kommer finnas grön el där på ett bra tag.

Att jag jag har det mesta på det torra i mitt liv skulle jag inte tro, då jag gillar elektronik och äter kött osv. men jag försöker i alla fall göra bättre ifrån mig när jag har möjlighet och kännedom allt handlar om balans.
Jag är här för att lära mig mer, tack för ditt svar och kom gärna med mer åsikter och fakta..
Jag är glad att folk har olika åsikter och kunskaper, hur skulle vi annars kunna lära oss nytt och utvecklas.

Permalänk
Medlem

Saknar optionen i omröstningen:
"Ja, men inte nu längre."

Jag hade min bärbar på gång att minea Bitcoin under 2010 till 2011 och fick ihop ett rätt så stort antal.
Köpte till bitcoins för ungefär 1000 Euro under 2011 ochså.
Men jag glömde bort att jag hade Bitcoin på min laptop och den hamnade uppe på vinden när jag köpte en ny.
2015 upptäckte jag att jag hade massvis med Bitcoin i ungefär 2300 wallets på min laptop när jag skulle skänka bort den till min kusin.
Jag mineade bara för att en kompis till mig tjatade som fan på mig.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

"Growth in Burkina Faso gold mining fuels human trafficking. Hemsk läsning. Problem kopplade till guldbrytning ignoreras medan elförbrukning kopplat till mining tas upp titt som tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Jag var lite grov i munnen när jag sa att 22% av SweC är omoraliska, så tycker jag självklart inte i verkligheten...
Ville krydda till det lite så man kunde få igång en riktig konversation.
Självklart är det långt från svart på vitt och jag är långt från en expert, ville bara dela med mig om varför just jag tycker crypto är dåligt.
Ärligt så har jag själv testat på att mina bitcoin en gång i tiden.

Att grävandet av kobolt sker på ett sånt dåligt sätt som det görs har ju självklart inget med crypto att göra mer än att det går åt av kobolten för att kunna göra grafikkorten för mining, skyldigheten ligger hos de som köper kobolten.
Och vill man ha rent samvete så borde man inte köpa något med kobolt, men så ren är ingen...
Det som stör mig är bara att man tar en fysisk sak (grafikkort) för att låta den ta resursen för att få fram i mina ögon "ingenting"/crypto.
Det jag kan tycka är positivt om det ska vara något är att flera av de nya valutorna går från proof of work till proof of stake, vilket inte bara gör så att det konsumerar mindre energi, men även gör så att det inte bara är de med pengar att köpa bra hårdvara som kan tjäna på crypto.

Jag har relativt bra koll på börsen och inversteringar, och överlag så investerar man i bolag som gör vinst och ger tillbaka utdelning eller bolag som växer och skapar mer värde. Självklart är börsen spekulationer och bolag blir lätt övervärderade när börsen i helhet går bra, därför vi ser krascher från och till.
Tesla är ett bra exempel på spekulation och övervärderat.
Gamestop därimot, så viste de ursprungliga personerna som tryckte upp priset att bolaget inte var värt någonting, men de viste sitt spel och hur de skulle tjäna på det.
Oavsett så ser jag inte hur man kan jämföra börsen med crypto då du köper ägardelar i fysiska bolag, råvaror osv.
Finns självklart djupare delar på börsen som är krångliga och inte så självklara.. men det ska man hålla sig borta ifrån

Frågan om elnätet är spännande och rätt svårt att förutspå, självklart kommer det göra gott med all förnybar el som vi kämpar fram, frågan är bara om den kommer räcka eftersom vår elkonsumtion stiger rätt rejält år till år.. vi kan ju hoppas.
Som jag har förstått det så ligger dock de stora anläggningarna som minar crypto i fattiga länder där elen är som billigast och oren, så jag gissar på att det inte kommer finnas grön el där på ett bra tag.

Att jag jag har det mesta på det torra i mitt liv skulle jag inte tro, då jag gillar elektronik och äter kött osv. men jag försöker i alla fall göra bättre ifrån mig när jag har möjlighet och kännedom allt handlar om balans.
Jag är här för att lära mig mer, tack för ditt svar och kom gärna med mer åsikter och fakta..
Jag är glad att folk har olika åsikter och kunskaper, hur skulle vi annars kunna lära oss nytt och utvecklas.

Ursäkta svordomen men FAN vad trevligt med någon vettig här, var själv rätt trött på alla som vräker ur sig saker utan att förstå att det är mer än svart eller vitt och konsumerar elektronik utan att se att även de bidrar till ex. miljöförstörelse, ditt svar här var i stort sett vad jag eftersökte.
Och jag är själv inte super för krypto som det fungerar just nu (enorma elkonsumtionen och hårdvara) men kan se en framtid där krypto kan komma till nytta.

En balans i livet samt kunskap/förståelse är det fler som borde eftersöka i livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

"Growth in Burkina Faso gold mining fuels human trafficking. Hemsk läsning. Problem kopplade till guldbrytning ignoreras medan elförbrukning kopplat till mining tas upp titt som tätt.

Troligen för att få känner till det, människor generellt refererar bara till saker de känner till. Att något så fruktansvärt pågår rättfärdigar dock inte något annat. Att använda något ännu värre som försvar har aldrig varit ett särskilt bra argument.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Troligen för att få känner till det, människor generellt refererar bara till saker de känner till. Att något så fruktansvärt pågår rättfärdigar dock inte något annat. Att använda något ännu värre som försvar har aldrig varit ett särskilt bra argument.

Nu var det inte ett försvar eller argument för krytobrytning, hur du nu kom fram till det. Det var för att vidga perspektivet. Det finns enorma problem med mycket i denna världen - inte minst när det gäller pengar och frågor knutet till folks livsstil. Det bästa och enklaste för att rädda jorden och klimatet vore att byta från animalisk kost till helvegetarisk. Folk och länder som ses som miljövänner lyfter aldrig eller sällan upp det utan tar gärna upp t.ex. flyget. Se även t.ex. debatten nyligen kring Bidens påstådda policy kring rött kött.

Det handlar snarare om att människor, myndigheter, företag och andra parter är för fega och hellre attackerar, kritiserar eller talar om det mindre populära. Därför har FHM, CDC, Löfven, Trump, Biden, Fauci, Tegnell och så vidare sällan - om någonsin - lyft god kosts och motions stora, positiva betydelse för klara sig mot covid-19 och många andra sjukdomar. Det har ändå gått mer än ett år nu. Tänk om hundratals miljoner och miljarder människor blivit upplysta om vad det bästa försvaret mot covid-19 är förutom självklara saker som god hygien och hålla avstånd. Befolkningen har haft flera månader, kvartal och årstider att bygga upp sitt immunförsvar och kropp i väntan på vaccinet. Den metabola pandemin (begrepp taget från Lars Bern, han är för det mesta inget att hänga i granen dock - klimatförnekare kan jag inte ta seriöst) skördar många fler liv än vad covid-19 gjort och gör. Covid-19 ska tas på stort allvar, liksom hjärtsjukdomar, diabetes, cancer, autoimmuna sjukdomar och mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja om du gör kapitalvinster, dvs köper och säljer med vinst. Mining beskattas som inkomst av tjänst i hobbyverksamhet och även kapitalvinst om man håller dem ett tag efter man minat och de ökade i värde. Din egna länk säger detta eftersom omkostnadsbeloppet skall sättas till det värde man tar upp som inkomst av tjänst i hobbyverksamhet.

Folk verkar inte förstått hur man ska deklarera detta och Skatteverket är rätt inriktade på att granska dessa saker just nu. Många lär åka på en smäll då de inte kommer ha handlingar som visar på köpen av cryptovalutorna och har man deklarerat omkostnadsbelopp utan att ha tagit upp samma summa i inkomst av tjänst ser man direkt att man undanhållit något.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?q...

33.55 % var skattesatsen för 2019 och 2020 enligt mina deklarationsuppgifter. Så ja, lite drygt 30 % skatt alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

33.55 % var skattesatsen för 2019 och 2020 enligt mina deklarationsuppgifter. Så ja, lite drygt 30 % skatt alltså.

Du glömmer egenavgifterna som krävs när man deklarerar hobbyverksamhet (vilket skatteverket säger att mining är), så då är det med din skattesats 53% som skall betalas i skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du glömmer egenavgifterna som krävs när man deklarerar hobbyverksamhet (vilket skatteverket säger att mining är), så då är det med din skattesats 53% som skall betalas i skatt.

Intressant, ja då får vi väl se när skatteverket kommer att kräva in de extra pengarna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Intressant, ja då får vi väl se när skatteverket kommer att kräva in de extra pengarna då.

De kommer kanske aldrig på det, man begår ju dock ett brott när lämnar felaktiga uppgifter. Alla får ju bestämma själva om de vill vara skattefifflare eller inte. Jag väljer istället att inte köra mining för det är inte värt det med skatten, och skulle jag vara sådan som fifflar med skatten skulle jag tjäna bra mycket mer på att försöka fiffla med skatten på min vanliga lön…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

De kommer kanske aldrig på det, man begår ju dock ett brott när lämnar felaktiga uppgifter. Alla får ju bestämma själva om de vill vara skattefifflare eller inte. Jag väljer istället att inte köra mining för det är inte värt det med skatten, och skulle jag vara sådan som fifflar med skatten skulle jag tjäna bra mycket mer på att försöka fiffla med skatten på min vanliga lön…

Mig veterligen så är det fullt korrekta uppgifter jag lämnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Mig veterligen så är det fullt korrekta uppgifter jag lämnat.

Tyvärr funkar det inte så. Är det felaktiga uppgifter så hjälper det inte att du trodde de var korrekta eftersom du är skyldig att kunna alla regler som gäller.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Mig veterligen så är det fullt korrekta uppgifter jag lämnat.

Ja då har du lämnat uppgift om egenavgifter och betalat totalt 53% skatt. För har du inte det så har du lämnat felaktiga uppgifter och det spelar ingen roll att du inte visste om reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tyvärr funkar det inte så. Är det felaktiga uppgifter så hjälper det inte att du trodde de var korrekta eftersom du är skyldig att kunna alla regler som gäller.

Skrivet av Aktsu:

Ja då har du lämnat uppgift om egenavgifter och betalat totalt 53% skatt. För har du inte det så har du lämnat felaktiga uppgifter och det spelar ingen roll att du inte visste om reglerna.

Jag förlitar mig dock på att juristerna hos Glimstedt har full koll på lagarna och reglerna, då jag har fått hjälp av dem.