Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu vet jag inte hur det var med svininfluensavaccinen här i Sverige under 2009 men de som fick narkolepsi fick väl det rätt omedelbart (några dagar eller veckor) efter vaccinen och inte helt plötsligt 1-2 år senare?

Det tog väl visserligen ett tag innan man upptäckte det, men narkolepsi kommer tydligen rätt ofta ganska smygande så det var nog svårt att veta i många fall. Det var väl lite det som gjorde att det kunde gå under radarn rätt länge.

Problemet med Pandemrix var ju att det var i princip kliniskt oprövat och med risker som det varnats för redan innan man drog igång massvaccineringen: https://svenska.yle.fi/artikel/2013/11/27/varningsklockorna-r...

Många länder valde ju att vara mer försiktiga och bara vaccinera riskgrupper och/eller valde andra vaccin utan samma riskprofil.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Dåså, då är man inbokad för vaccinering imorgon!

Vet du vilket vaccin du får? Moderöööörna eller Fiser?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vet du vilket vaccin du får? Moderöööörna eller Fiser?

Spelar mig ingen roll. Jag skulle acceptera AZ också.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Jovars! Själv vill jag ha ett mRNA-vaccin - känns high-tech! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det tog väl visserligen ett tag innan man upptäckte det, men narkolepsi kommer tydligen rätt ofta ganska smygande så det var nog svårt att veta i många fall. Det var väl lite det som gjorde att det kunde gå under radarn rätt länge.

Problemet med Pandemrix var ju att det var i princip kliniskt oprövat och med risker som det varnats för redan innan man drog igång massvaccineringen: https://svenska.yle.fi/artikel/2013/11/27/varningsklockorna-r...

Många länder valde ju att vara mer försiktiga och bara vaccinera riskgrupper och/eller valde andra vaccin utan samma riskprofil.

De länder som inte hade råd eller valde att inte erbjuda vaccin till hela sin befolkning fick färre fall. Det är ungefär lika förvånande som att i de länder där man har låg medelinkomst så har journalisterna på Aftonblasdet och Exprefsen upptäckt att många människor har låg lön. På liknande sätt skriker löpsedlar, "I det välbärgade området X så är det få som dör av covid-19". Det är inte stor journalistik, men den kategorin av nyheter har existerat under flera omgångar, med obehagliga undertoner. Det får mig att betvivla den generella kompetensen hos många kända namn, som annars genererar läsbara texter.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boogey:

Sjukdomen orsakade också narkolepsi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Sjukdomen orsakade också narkolepsi.

Absolut, det sitter väl med högsta sannolikhet ihop. Men det förändrar inte det faktum att vaccinet var nytt och experimentellt och knappt utprövat på barn. Sen är det väl inte helt klarlagt varför just Pandemrix gav narkolepsi. Ockhams rakkniv ger ju adjuvansen som skiljer sig från övriga vaccin, men vad jag har förstått är det inte säkert att det faktiskt var det som var problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det bidde Pfizers vaccin. Ska tillbaka i mitten på Juni för andra dosen. Tre veckor till, sen känner jag nog mig rätt skyddad mot otrevligheter.

Edit:
Ska jag vara ärlig så känner jag mig rätt skyddad redan nu, men rent logiskt så vet jag ju att det bara är en chimär. Nu gäller det att hålla i försiktigheten 3 veckor till! Fast det är tufft när det sitter en korkskalle till djävul på axeln och säger att jag är immun nu Det känns nästan svårare att vara försiktigt nu än i förrgår innan jag visste när jag skulle få vaccin.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boogey:

Absolut, det sitter väl med högsta sannolikhet ihop. Men det förändrar inte det faktum att vaccinet var nytt och experimentellt och knappt utprövat på barn. Sen är det väl inte helt klarlagt varför just Pandemrix gav narkolepsi. Ockhams rakkniv ger ju adjuvansen som skiljer sig från övriga vaccin, men vad jag har förstått är det inte säkert att det faktiskt var det som var problemet.

Jo, det är väl ganska klarlagt? Vissa människor med en viss gen. Som sagt, dessa hade högst troligt fått det av sjukdomen också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Det bidde Pfizers vaccin. Ska tillbaka i mitten på Juni för andra dosen. Tre veckor till, sen känner jag nog mig rätt skyddad mot otrevligheter.

Edit:
Ska jag vara ärlig så känner jag mig rätt skyddad redan nu, men rent logiskt så vet jag ju att det bara är en chimär. Nu gäller det att hålla i försiktigheten 3 veckor till! Fast det är tufft när det sitter en korkskalle till djävul på axeln och säger att jag är immun nu Det känns nästan svårare att vara försiktigt nu än i förrgår innan jag visste när jag skulle få vaccin.

Håll ut!

Jag har hållit ut i typ 1 år och 3 månader. Redan i februari 2020 sa jag att, "Detta kommer att gå åt helvete. I'm out!" med utgångspunkten att människan är lat, egoistisk och kortsiktig i sitt tänkande och hedonistiska beteende (se fallen efter Julafton och Nyårsafton). Och i detta fall är det lätt för ett par stolpskott att förstöra för alla andra som kämpat och fortfarande kämpar med fysisk distansering.

Nu finns det enorma risker för att vaccinresistenta varianter bildas (tack landet som fortfarande håller på med alternativ medicin och sa säg besegrat viruset!) vilket är varför - och det är tragiskt att det ens måste sägas i ett postmodernt samhälle - vikten av att få alla vaccinerade så fort som möjligt eftersom en sneaky variant med egenskaper som HIV- eller herpesviruset som kan undgå immunförsvaret så är vi på ruta ett igen.

Btw, i princip är du INTE vaccinerad överhuvudtaget trots att du fått sprutan. Ge det 2 veckor så kan vi snacka delvis vaccinering. Mycket talar mot att troligen behöva en tredje spruta om bara ett år från nu (t.ex., Dr. Fauci i en nylig intervju). Men efter två sprutor så kan jag gladeligen säga att Du är "vaccinerad tills vidare"!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Btw, i princip är du INTE vaccinerad överhuvudtaget trots att du fått sprutan. Ge det 2 veckor så kan vi snacka delvis vaccinering. Mycket talar mot att troligen behöva en tredje spruta om bara ett år från nu (t.ex., Dr. Fauci i en nylig intervju). Men efter två sprutor så kan jag gladeligen säga att Du är "vaccinerad tills vidare"!

Jag är väl medveten om att vaccinet inte ger skydd förrän om typ 3 veckor (fast i Pfizers studie ser man att det kommer efter 12-14 dagar). Det jag pratade om är det där ologiska dumresonemanget som sitter i reptilhjärnan som nästan får en att tro att man är odödlig nu, för 12 timmar är ju nästan 3 veckor och man har ju liksom nästan redan fått andra dosen Att bekämpa dumhet är inte lätt, oavsett om det är ens egen eller andras

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag är väl medveten om att vaccinet inte ger skydd förrän om typ 3 veckor (fast i Pfizers studie ser man att det kommer efter 12-14 dagar). Det jag pratade om är det där ologiska dumresonemanget som sitter i reptilhjärnan som nästan får en att tro att man är odödlig nu, för 12 timmar är ju nästan 3 veckor och man har ju liksom nästan redan fått andra dosen Att bekämpa dumhet är inte lätt, oavsett om det är ens egen eller andras

Enligt Israels studie som kom i förrgår har man ~80-90% skydd efter 10-14 dagar från första sprutan, men det lagras inte i "långtidsminnet" hos cellerna, varpå man behöver spruta #2 för att befästa det.

Den här studien från Kanada är väl annars rätt intressant när det gäller hur pass effektiv en första partiell vaccinering är: https://twitter.com/zchagla/status/1390099995483942916

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jo, det är väl ganska klarlagt? Vissa människor med en viss gen. Som sagt, dessa hade högst troligt fått det av sjukdomen också.

Det verkar rätt oklart om själva infektionen ger ökad risk för narkolepsi. Det känns ju troligt och observerades bland annat i Kina, men riskökningen verkar iallafall vara mycket mindre för de som genomgått infektion än för de som vaccinerats med Pandemrix: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/300884/pdf.p...

Så det är ganska troligt att en stor del hade klarat sig om de inte fått Pandemrix, och med övriga vaccin syns ingen riskökning alls. En teori verkar ju vara att det är genomgången/pågående infektion + Pandemrix som är en stor bov i dramat.

Genuppsättningen är väl klarlagd, men jag trodde faktiskt att det var klart även att det var adjuvansens fel vad gällde Pandemrix, men det verkar inte vara huvudspåret längre om man läser till exempel på Socialstyrelsen: https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/sallsynta-halso...

"I dag tror man att förklaringen i stället är att Pandemrix bland annat hade något högre koncentration av virala kärnproteiner jämfört med andra vaccin mot A(H1N1)."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är en trevlig artikel om hur man saknar öppna gränser - https://www.berlingske.dk/metropol/kommentar-giv-mig-svensker...

Citat:

Forbi mig gik et ungt kærestepar. Der var sådan set intet usædvanligt ved deres udseende eller opførsel. Men deres sprog stak ud i gadebilledet. De talte svensk! Svensk var for bare halvandet år siden noget nær officielt andetsprog i indre København, hvor butikker og cafeer var proppet med ekspedienter fra Malmø og omegn.

Det var bara ett ord jag var tvungen att slå upp, även om jag hade på känn vad de menade av sammanhanget- "bøvl".

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Äntligen lite positiva nyheter. I princip samtliga länder i EU har sett en minskning av antalet döda över en två veckorsperiod enligt data sammanställt av https://ourworldindata.org/. Jag visar det med fem olika diagram, där endast den första syns direkt. Klicka på Visa innehåll för att se de andra.

15-150 miljoner invånare

10-15 miljoner invånare

5-10 miljoner invånare

1-5 miljoner invånare

Färre än 1 miljon invånare

Dold text

Nu är frågan varför de minskar i princip överallt. En del kanske gissar på social distansering, andra kanske talar om munskydd eller handtvätt. Flera kommer säkert att propsa på våren och sommaren; men som inte jag sett mer av än i kalendern ännu... Men, min misstanke är att de flesta kommer att föreslå vaccinering, vilket är min tolkning också. En omröstning? Njae, eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här är en trevlig artikel om hur man saknar öppna gränser - https://www.berlingske.dk/metropol/kommentar-giv-mig-svensker...

Det var bara ett ord jag var tvungen att slå upp, även om jag hade på känn vad de menade av sammanhanget- "bøvl".

Ja, pandemin och de stängda gränserna, samt norskarnas och danskarnas grundlösa nonsens om brister i svensk hantering av frågan, har nog för överskådlig framtid utraderat den skandinaviska gemenskapen. Nu har vi i stället tre distinkta länder med hög grad av misstänksamhet mot varandra och idén om att stängda gränser är nåt bra har vaknat. Tyvärr är stängda gränser nåt många politiker, framför allt på högerkanten, tycker mycket om. Har man väl fått smak för det är det kört.

2020 var året då Skandinavien dog. Sorgligt men sant. Vi kommer aldrig tillbaks till nåt i närheten av det som fanns innan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Själv har man fått första dosen Pfizer, jag känner mig sjukt high-tech nu =D
Andra inbokad mitten på juni, veckan innan vi har beräknat datum för "barn-leverans".

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nu är frågan varför de minskar i princip överallt. En del kanske gissar på social distansering, andra kanske talar om munskydd eller handtvätt. Flera kommer säkert att propsa på våren och sommaren; men som inte jag sett mer av än i kalendern ännu... Men, min misstanke är att de flesta kommer att föreslå vaccinering, vilket är min tolkning också. En omröstning? Njae, eller?

Antagligen en kombo av allt, får viruset svårt att smitta så sprids det inte heller, så allt som gör det svårt att smitta bidrar i rätt riktning, så vi har en grupp som har haft det redan, en grupp som är vaccinerade, så en smittad måste träffa fler nu för att lyckas smitta, träffar vi inte så många så minskar chanserna att smitta o.s.v. o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag läste i går att man inte får välja tid för andra vaccinationstillfället utan att man blir tilldelad den och då är det den eller så får man vara utan nummer två. Brutalt, men det är så VGR jobbar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag läste i går att man inte får välja tid för andra vaccinationstillfället utan att man blir tilldelad den och då är det den eller så får man vara utan nummer två. Brutalt, men det är så VGR jobbar.

Källa? Låter väldigt märkligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Källa? Låter väldigt märkligt.

Från gp.se:
Artikel om vaccinering i VGR

"Normalt sett kommer man inte kunna välja datum och tid för dos 2, utan uppmaningen är att vara redo på att ta den när den erbjuds.

– Att vaccinera sig är högre prioriterat än till exempel vart och när man ska på semester. Har man tagit första dosen får man också räkna in att man ska få andra dosen av samma vaccin. Man kan då räkna ut själv på förhand, att det blir sex veckor efter första dosen för de allra flesta vaccinerna, säger Kristine Rygge."

Naturligtvis kan de inte skriva ut att man blir utan, men läser man mellan raderna är det så det står.

Skulle tro att det krävs åtminstone läkarintyg på att man varit sjuk för att få boka en annan tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Naturligtvis kan de inte skriva ut att man blir utan, men läser man mellan raderna är det så det står.

Nej det är inte så det står. Det står faktiskt inte alls så. Du gör antaganden, som du inte har belägg för.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej det är inte så det står. Det står faktiskt inte alls så. Du gör antaganden, som du inte har belägg för.

Jag vet hur VGR agerar, det är tveklöst så det kommer att funka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som utomlandsboende så undrar man varför man drar ut på det så att det tar sex veckor innan folk får dos nummer två. Vaccinen är ju specade att andra dosen ska ges tre (exempelvis Phizer) eller fyra (Astra) veckor efter första dosen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Som utomlandsboende så undrar man varför man drar ut på det så att det tar sex veckor innan folk får dos nummer två. Vaccinen är ju specade att andra dosen ska ges tre (exempelvis Phizer) eller fyra (Astra) veckor efter första dosen.

Från början handlade det om att ge folk första dosen snabbare genom att en mindre andel av doserna är "låsta" för andradoser.

Sen finns det väl en hel del som tyder på att det är bättre med längre mellanrum, även om det inte var avsikten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Äntligen lite positiva nyheter. I princip samtliga länder i EU har sett en minskning av antalet döda över en två veckorsperiod enligt data sammanställt av https://ourworldindata.org/. Jag visar det med fem olika diagram, där endast den första syns direkt. Klicka på Visa innehåll för att se de andra.

15-150 miljoner invånare
https://i.imgur.com/Wy2j1ZI.png

10-15 miljoner invånare
https://i.imgur.com/yCTlqEL.png
5-10 miljoner invånare
https://i.imgur.com/0mM2sfF.png
1-5 miljoner invånare
https://i.imgur.com/uqQ43YQ.png
Färre än 1 miljon invånare
https://i.imgur.com/gOJU5zY.png

Dold text

Du får kapa av 2 veckor om du vill kolla på utvecklingen, det är en del dödsfall som inte har kommit in än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du får kapa av 2 veckor om du vill kolla på utvecklingen, det är en del dödsfall som inte har kommit in än.

Det är sant. Det har funnits en fördröjning sedan över ett år sedan. Det kan mycket väl vara orsaken här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sen finns det väl en hel del som tyder på att det är bättre med längre mellanrum, även om det inte var avsikten.

Det finns belägg för det vad det gäller Astra Zenecas vaccin, men för Pfizer/Moderna har jag inte sett något som talar för det.
Däremot är det väl bra att försöka vaccinera så många som möjligt med första dosen eftersom den ger ett riktigt bra skydd. Hur länge man kan dra ut på andra dosen för Moderna/Pfizer har jag inte läst något om, men för min del bokade dom in mig nästan precis 6 veckor efter första dosen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur länge man kan dra ut på andra dosen för Moderna/Pfizer har jag inte läst något om, men för min del bokade dom in mig nästan precis 6 veckor efter första dosen.

För alla andra vaccin man tar är ju tumregeln "en spruta är en spruta". Missar du en så hoppar du på vaccinationsschemat precis där du var åratal senare. Så med högsta sannolikhet är ju svaret att man kan dra ut på det väldigt, väldigt länge. Men vi vet ju inte, och för fullt skydd så är det ju bäst att få det gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

För alla andra vaccin man tar är ju tumregeln "en spruta är en spruta". Missar du en så hoppar du på vaccinationsschemat precis där du var åratal senare. Så med högsta sannolikhet är ju svaret att man kan dra ut på det väldigt, väldigt länge. Men vi vet ju inte, och för fullt skydd så är det ju bäst att få det gjort.

Poängen var väl hur länge man kan dra ut på den för att få optimalt skydd. För AZ kom dom ju på att 6 veckors intervall (som dom sa först) faktiskt sänkte skyddet jämfört med första injektionen, medan 12 veckor ökade skyddet man fick.

Visa signatur