Uppkoppling i mobilen, men inget internet i datorn

Permalänk

Uppkoppling i mobilen, men inget internet i datorn

Hej!
Jag fick helt plötsligt problem med mitt internet på PC:n trots att det fungerat felfritt i månader.
Har ägnat hela kvällen åt att försöka fixa det, men helt utan framgång så jag hoppas någon här kanske har ett förslag

Jag har en kombinerad router/modem från ComHem, trådlöst fungerar det helt felfritt på mobilen och laptopen, men på den stationära datorn som är kopplad via internetkabel fungerar det inte alls. Från början var det något fel med ethernet sa den, men nu efter att jag försökt lösa det får jag bara upp "Unidentified network" och under står det "no internet".

Jag har fabriksåterställd hela routern och återställt nätverksinställningarna på PC:n, men ändå så fungerar det inte. Trådlösa funkar fortfarande som det ska...

När jag felsöker i windows står det:
"Ethernet doesn't have a valid IP configuration"
Jag har testat att använda googles DNS-servrar, men det fungerar inte heller :/

Har ni någon aning om vad jag kan försöka göra?
Har testat massa små tricks och grejer jag läst mig till, men det kanske är något helt uppenbart jag missar...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tillfälligtnamn:

Hej!
Jag fick helt plötsligt problem med mitt internet på PC:n trots att det fungerat felfritt i månader.
Har ägnat hela kvällen åt att försöka fixa det, men helt utan framgång så jag hoppas någon här kanske har ett förslag

Jag har en kombinerad router/modem från ComHem, trådlöst fungerar det helt felfritt på mobilen och laptopen, men på den stationära datorn som är kopplad via internetkabel fungerar det inte alls. Från början var det något fel med ethernet sa den, men nu efter att jag försökt lösa det får jag bara upp "Unidentified network" och under står det "no internet".

Jag har fabriksåterställd hela routern och återställt nätverksinställningarna på PC:n, men ändå så fungerar det inte. Trådlösa funkar fortfarande som det ska...

När jag felsöker i windows står det:
"Ethernet doesn't have a valid IP configuration"
Jag har testat att använda googles DNS-servrar, men det fungerar inte heller :/

Har ni någon aning om vad jag kan försöka göra?
Har testat massa små tricks och grejer jag läst mig till, men det kanske är något helt uppenbart jag missar...

Det är i vart fall inget som beror på dns. Posta svaret du får när du kör "ipconfig /all" i en kommandotolk så kanske det ger nån ledtråd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är i vart fall inget som beror på dns. Posta svaret du får när du kör "ipconfig /all" i en kommandotolk så kanske det ger nån ledtråd.

Aha, skönt att veta det iaf!

Såhär ser det ut:

https://imgur.com/e5nHfiA

Permalänk
Medlem

Har du någonting annat än datorn kopplad med nätverkskabel till routern?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du någonting annat än datorn kopplad med nätverkskabel till routern?

Jag testade att koppla in min laptop via kabel istället (annat kabel, annat uttag på routern), men det funkar inte där heller.
Då känns det som problemet måste finnas i routern/modemet?
Jag får väl ta och kontakta comhem och se vad de säger.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tillfälligtnamn:

Jag testade att koppla in min laptop via kabel istället (annat kabel, annat uttag på routern), men det funkar inte där heller.
Då känns det som problemet måste finnas i routern/modemet?
Jag får väl ta och kontakta comhem och se vad de säger.

Tack för hjälpen!

Problemet kan ligga i hur du kopplat in routern.

Permalänk

Nu testade jag att dra ut och in sladdarna som satt i väggen och det funkade inte först, men efter ett tag och en återställning av datorns nätverksinställningar så funkade det helt plötsligt
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tillfälligtnamn:

Nu testade jag att dra ut och in sladdarna som satt i väggen och det funkade inte först, men efter ett tag och en återställning av datorns nätverksinställningar så funkade det helt plötsligt
Tack för hjälpen!

Kolla att datorn får en IP-adress från routern och inte en publik