Quiz: Vad kan du om datorvirus?

Permalänk
Medlem

Första 3 frågor var innan min tid så jag hade ingen aning, sedan gick det mycket bättre.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Svårt!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Extremaz:

Mitt resultat: 10/10.

Tycker förövrigt att Quizez borde låsas till one try så man inte kan göra såhär, speciellt om ni tänkt göra topplistor mm.

Vad är ”såhär” i sammanhanget?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Nämen 😄

Permalänk

Lite besviken faktiskt, men där var visst några som inte slagit till i nära omgivning...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Kul att ni äntligen har erat egna quiz-system! Första ggn jag kunde svara.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

8 av 10 rätt. Mitt absolut första virus (bara haft ett till sedan dess) var ILOVEYOU. Jag och en kollega (på ett annat företag) brukade skicka skojigheter till varandra och när det dök upp ett mail med denna rubrik så öppnade jag givetvis för att kolla läget. Precis när jag gjorde detta började vår fax dra igång och jag misstänkte något var lurt. Stängde av min dator, modem och datoranslutning direkt och precis då berättade de på nyheterna i P3 att SvD med flera tidningar drabbats av viruset. På SvD's hemsida fanns dessutom en instruktion hur man blev kvitt viruset.

Varför faxen drog igång? Jo, för att på den tiden kunde man lägga in såväl mail-adresser som faxadresser (telefonnummer) i Outlook och våra första adresser i listan var enbart faxnummer, det var två eller tre fax som kom iväg och dessa bestod enbart av en massa konstiga tecken. Vi klarade oss ganska bra med andra ord. Viruset kunde också låsa tillgången på alla bildfiler på infekterad dator men av någon anledning drabbades inte vi av detta.

/ B

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sysop:

Var det en komplimang eller? 😳

Ja =D

Nötte den ganska mycket på en 386a.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Aldrig ens hört talat om vissa av dessa men var ett riktigt bra quiz

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ja =D

Nötte den ganska mycket på en 386a.

😊 För mig var det på farsans jobbdator (Larry 1) - en 8088 i mitten av 80-talet, äventyrsspelen från Sierra är mina absoluta favoritspel. 👍👍