Mediamarkt skär i personalstyrkan och stänger butiker i jakt på lönsamhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lade en beställning på ett par lagervaror den 25:e Mars. Kontaktade sedan deras support den 13:e April och fick då reda på att varorna inte fanns i lager, utan att varorna ska skickas efter att de inkommit. Sedan dess har det varit total radiotystnad.

Mediamarkt verkar ha 0-koll på vad som finns centralt samt ute i butikerna.

Kommer inte heller att sörja att de anställda får gå, då servicen i butikerna runt Stockholm är under all kritik.

Anställda tvingas sälja returnerade datorer som ”färdiginstallerade” och tar betalt för de. Returnerade tv apparater säljs ofta som färdigkalibrerade. De mycket press om att göra skit från ledningen, inte anställdas fel, så de klart de synd om massa får gå.

Permalänk

Tråkigt...

Däremot undrar jag när de ska ta bort Plasma-TV under sina loggor vid varuhusen.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Jag personligen känner lite skuldkännsla om jag går in i en butik bara för att testa något.

Ett stort problem för exempelvis MM är just kunder som kommer in och bara kollar/känner & klämmer på produkten/ställer massa frågor till exempelvis vitvaru-gurun för att sedan beställa hem den från nätet för att spara en 10:a/hundring/tusenlapp beroende på produkttyp. Ställ er frågan vad som händer när MM inte längre finns, var ska ni då testa produkten/få råd och information?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Anställda tvingas sälja returnerade datorer som ”färdiginstallerade” och tar betalt för de. Returnerade tv apparater säljs ofta som färdigkalibrerade. De mycket press om att göra skit från ledningen, inte anställdas fel, så de klart de synd om massa får gå.

Vad baserar du detta på?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

När MM storstilat öppnade i kungens kurva, minns inte exakt vilket år men 2006 kanske, köpte jag en multifunktionsskrivare. Efter det har jag kanske köpt några blurayfilmer där, annars har de aldrig haft konkurrenskraftiga priser på saker jag varit intresserad av.

Sällan varit mer än några enstaka kunder i butiken i kungens kurva när jag varit där, aldrig sett några större mängder, så har aldrig riktigt förstått hur de gått runt. Deras "Scheiße billig"-kampanjer har bara varit luft och inget annat.

Målsättningen var säkert att försöka ta över stora delar av marknaden i Sverige. Vet dock inte vad de har haft för strateger för de har aldrig varit i närheten av att lyckas.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Ett stort problem för exempelvis MM är just kunder som kommer in och bara kollar/känner & klämmer på produkten/ställer massa frågor till exempelvis vitvaru-gurun för att sedan beställa hem den från nätet för att spara en 10:a/hundring/tusenlapp beroende på produkttyp. Ställ er frågan vad som händer när MM inte längre finns, var ska ni då testa produkten/få råd och information?

Vitvaru-guru på MM? Det är inte 1 april idag...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Vad baserar du detta på?

Fd anställd i 2 varuhus.

Permalänk
Medlem

Ja det var längesedan MM gav mig något mervärde, kanske 2012 när jag köpte en elvisp i Gallerian och ett kolfilter i Barkarby. Helt rätt beslut att skära ner. 90% återstår dock kvar att avveckla för kedjan med ” süpermycket galna priser”...

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Alltid föredragit Media framför Elschimpansen här i Norrköping, nu har vi NetOnNet med!

Håller inte alls med. Min uppfattning är att min morsa kan lika mycket om elektronik som personalen på MM Norrköping. Har aktivt undvikt att handla där.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Har nog köpt en del genom åren, har Mediamarkt, Netonnet, Elgiganten, Inet och Webhallen ca 5 min bort med bil, så är bortskämd.

Senaste stora inköpet var en tvättmaskin, Bosch series 6, vi behövde en som klarade 8-9kg tvätt och just då var mediamarkt billigast, de hade fri frakt, installation, 5 års garanti, bortforsling av gamla trasiga maskinen, 4990kr, ingen annan låg under 6000kr + frakt osv. Tror även vår f diskmaskin och förra tvättmaskin var från mediamarkt, antar att de har saker i lager till bra pris.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir deprimerad över att gå in i en mediamarkt butik, det är så himla dystret och tråkigt.. Jag har länge tänkt på hur en mediamarkt butik kan ens överleva i samma stad som te.x netonnet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vill minnas att svenska butiker innan MM etablering bara hade mockups på telefon och fotoavdelningarna. När MM kom och visade att det gick att ha the real deal framme så ändrades det fort. Det är bara hoppas på att de håller sig kvar hellre än sådana som Netonnet som inte vet vad kundservice är, det märks att Siba fortfarande bakom fronten där.

För detta kommer jag alltid att vara tacksam gentemot Mediamarkt. Redan innan de kom ansåg jag att det var idiotisk att som på OnOff, Elgiganten etc endast ha billiga plastkopior av varorna. Vad är det för mening med att besöka ett varuhus om man ändå inte har möjlighet att känna på det man är intresserad av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Deras val till etablering i Sverige är ett affärsbeslut jag aldrig kommer förstå.

Man måste dock förstå att de troligen gör vinst på butikerna i Sverige men den syns inte på den svenska sidan.

Har själv jobbat på ett bolag som var leverantör till MM, avtalen är byggda på sådant vis att otroligt mycket pengar går till bolaget i Tyskland medans butikerna i Sverige står med högre inköpspriser och sämre marginaler.

Allt är uppbyggt på att se till att kick backs och ramavtalsrabetter ska segla till Tyskland och de enskilda butikerna, som drivs som enskilda AB, ser ut att ha det magert.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har bra erfarenheter av MM i Norrköping och hoppas att de får vara kvar.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

En rörig hemsida och fungerat sådär bra när man ska bestäłla något, butikerna tycker jag är röriga med och priserna är ju inte superbilligt, ser hellre att Netonnet och inet ökar sitt bestånd av butiker

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tycker de har en fin butik och mycket roligt att titta på, bra priser och många produkter i lager. Köpte min Oled CX där i höstas, tyckte de var kunniga.
Brukar köpa spel där till konsolerna då de oftast har allt i butiken. Gäller butiken i Borås.

Hemsidan dock är katastrofalt dåligt, men det är ju även Elgigantens...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av griid:

Endast handlat där en gång tidigare. Köpte en kabelkanal. Tyckte en anställd (tydligt att det var en överordnad) behandlade en annan anställd så pass dåligt att jag aldrig handlat något mer därifrån igen.

Man tillrättavisar aldrig någon offentligt för sina kunder...

Ett tidigare jobb jag hade så var jag och ägaren till företaget verkligen inte bästa vänner... Olja och vatten typ. Vet inte hur många gånger man drog över 5-15 minuter utan att skriva upp det, kom det upp i 30 minuter så skrev jag upp det i timrapporten dock. En gång när jag som vanligt for hem på lunchen (hundar som behövde rastas) så fick jag bilbekymmer och kom 15 minuter sent tillbaka. Sprang direkt ut och jobbade, då kommer han som en jävla virvelvind ut från kontoret...

Jag sitter på fullaste allvar vid en dator och hjälper två kunder, han ställer sig exakt bredvid dem och börjar vråla om att jag är så jävla duktig att skriva upp när jag jobbat över och att han förväntar sig att jag skulle skriva upp när jag nu är sen tillbaka och att han sett mig komma sent tillbaka tidigare tillfällen. Kan mycket möjligt ha dragit över nån ynka minut vid nåt tidigare tillfälle, men då jag aldrig rapporterat alla små minuter jag jobbat extra så har jag inte rapporterat dessa minuter heller. Kände att jag absolut inte hade dåligt samvete och att jag absolut inte lurat han och företaget på nåt sätt...

Det lustiga är iofs inte minutrarna hit och dit utan att man som ägare till ett företag i en butiksbransch agerar på det sättet

Permalänk
Medlem

Jag verkligen älskade att gå runt i butikerna i Växjö (Samarkand) och Lund (Nova) för kanske sådär 10 år sedan.

Numera när jag besöker MediaMarkt i Stockholm på ställen som Gallerian och Kungens Kurva, så känslan inte längre densamma.

Otroligt tråkiga butiker med överpriser på det mesta. Minns inte heller när jag senast såg en fungerande kamera på kameraavdelningen.

Avdelningen för TV-spel är också en dyster upplevelse på butikerna numera. Alla fynd som gick att göra tidigare verkar ha försvunnit samtidigt som PS3, 360 och 3DS.

MediaMarkt vid Nova i Lund är dock fortfarande en trevlig butik!

I övrigt börjar MediaMarkt ge lite samma känsla som Siba innan nedläggningen.

Samtidigt kan det vara så enkelt att just mina intressen av foto och TV-spel är inte är något de längre vill satsa på. Avdelningarna för datorer och mobiltelefoner får helt klart mer kärlek, där Apple fortfarande verkar locka flest kunder.

Permalänk
Avstängd

I början när MM kom så kändes de lite annorlunda från de andra kedjorna. De hade en del rätt speciella produkter utställda i butik som man inte hade en chans att få se någon annanstans, som en enorm plasma-TV för 700 000, kommer inte ihåg storleken riktigt dock, kan ha varit 108 tum, men det är fortfarande den största TV jag har sett i verkligheten. De hade också väldigt bra priser. Tyvärr ändrades det ganska snabbt, priserna landade i ungefär samma som övriga och "halo-produkterna" försvann. Där de fortfarande står ut, enligt min erfarenhet i alla fall, är att personalen ofta är kunnig inom sitt område. Jag har fått grundliga genomgångar av kaffemaskiner, diskmaskiner och liknande som jag inte har superkoll på där de har hjälpt mig att välja bra grejer som inte har varit onödigt dyra eller så. Det är en väldig kontrast mot andra kedjor där ingen verkar ha några större kunskaper mer än att det är ok att hitta på vad som helst så länge man får en försäljning typ. Att de är den enda kedjan som erbjuder faktisk kalibrering av TV-apparater kanske beror på detta också. Däremot har jag inte fått samma känsla utomlands riktigt, men där har jag bara varit i mindre MM-butiker mer inriktade på typ telefoner och hörlurar eller så.

Permalänk
Medlem

Mycket bygger väl på att alla ska ha så billigt som möjligt utan eftertanke denna dator är 5kr billigare där men att man kör två mil med bilen eller att man får noll service när något strular det tänker man sällan på som Carpe diem ,McDonalds och mello äslaskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

klämmer på produkten/ställer massa frågor till exempelvis vitvaru-gurun för att sedan beställa hem den från nätet för att spara en 10:a/hundring/tusenlapp beroende på produkttyp. Ställ er frågan vad som händer när MM inte längre finns, var ska ni då testa produkten/få råd och information?

Titta fysiskt på produkten kan jag hålla med om, OM det hade varit så att de hade haft utställnings ex framme, men ställa frågor till gurun? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...

Informationen och Råden om vad man ska köpa söker man sig till på internet redan idag, skulle inte under tusen år komma på tanken att åka till en elektronik-lada för "rådgivning" och faktum är att jag redan idag inte kan titta fysiskt på många av de vitvaror jag är spekulant på, helt enkelt för att det är ytterst sällan de har de produkter som jag är intresserad av att jämföra i butik, så för egen del försämras inte situationen av att de fysiska butikerna försvinner.

Hade faktiskt hellre sett att de olika tillverkarna hade showrooms där man kan titta fysiskt på deras produkter och sen gå hem och beställa. Typ som Apple Store (pre-covid) med personal som inte är påträngande och ALLA produkter i produktportföljen tillgängliga att titta på.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Mycket bygger väl på att alla ska ha så billigt som möjligt utan eftertanke denna dator är 5kr billigare där men att man kör två mil med bilen ...

Får mig att tänka på när jag "impulsköpte" ett Nikon D90 kamerahus på Expert i Lund Sedan är jag en extrem "deal hunter" och minns när jag fick både 1000:- rabatt samt en SB400-blixt vid köpet av mitt Nikon D40-kit

Nu när jag kör med Olympus, så är däremot nära nog alla deals gått via Olympus.se. De enda fysiska butikerna jag numera använder för kameratillbehör är Rajala eller Fotokungen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Är det bara jag som blir deprimerad över att gå in i en mediamarkt butik, det är så himla dystret och tråkigt.. Jag har länge tänkt på hur en mediamarkt butik kan ens överleva i samma stad som te.x netonnet..

Så fort man haft med Netonnets kundtjänst så tänker man om.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Får mig att tänka på när jag "impulsköpte" ett Nikon D90 kamerahus på Expert i Lund Sedan är jag en extrem "deal hunter" och minns när jag fick både 1000:- rabatt samt en SB400-blixt vid köpet av mitt Nikon D40-kit

Nu när jag kör med Olympus, så är däremot nära nog alla deals gått via Olympus.se. De enda fysiska butikerna jag numera använder för kameratillbehör är Rajala eller Fotokungen.

Fotokungen är bra, blivit en del inköp där

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om detta företag. Rakt igenom skit och ingen förlust om de försvinner enligt mig.

Permalänk
Medlem

mediamarkt har jag aldrig fattat, att dom finns kvar i sverige är ett under. bättre med netonnet slipper man iaf påstrida försäljare vilket är det värsta jag vet när jag ska in i en butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

mediamarkt har jag aldrig fattat, att dom finns kvar i sverige är ett under. bättre med netonnet slipper man iaf påstrida försäljare vilket är det värsta jag vet när jag ska in i en butik.

Netonnet kommer gå samma väg så småningom, det har redan börjat. Försäkringar och avbetalningar mäts och fokuseras mer på än säljresultat i många fall. Nej, jag gissar inte:)

Tyvärr är marginalerna i branschen körda så hårt i botten att det är svårt att hitta lönsamhet i att endast sälja produkter i denna bransch. Som exempel, många Apple produkter säljs med minusmarginal. Man har dock inte råd att inte sälja dem då kunderna går till konkurrenterna i så fall, då blir abonnemanget och eventuell försäkring livsviktig att få med ett sälj av en sådan produkt. Kombinerat med relativt höga löne- och hyreskostnader är Sverige ingen lätt marknad att framgångsrikt etablera sig i. Vilket skapar ett behov av tjänsteförsäljning som in många fall är rena pengar i fickan.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så konstigt att de säljer en massa andra saker som godis, läsk och allehanda annat skräp på Netonnet. Det ökar lönsamheten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Titta fysiskt på produkten kan jag hålla med om, OM det hade varit så att de hade haft utställnings ex framme, men ställa frågor till gurun? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...

Det är väl klart det kan jobba nördar även på enskilda Mediamarkt butiker även om inte alla är proffs?

Jag fick hygglig hjälp (om än inte teknisk såda) när jag panikköpte diskmaskin i Haninge för något halvår sedan.

Har aldrig blivit dåligt bemött i någon Mediamarkt butik.

Jag tycker man får ju ha lite realistiska förväntningar på kompetens när man besöker el-ladorna. Du går ju inte in i Olles nördbutik med 50% påslag jrf med billigaste på prisjakt....

Men det känns i stort som dom gett upp. Mycket av den intressanta elektroniken som displayas saknar ofta ström, och hemsidan äe bedrövlig. Så det är ju ett reserv alternativ snarare än det första jag tänker på när jag ska shoppa.

Jag baserar mina erfarenheter främst på butikerna i södra/östra stockholm.

Permalänk
Medlem

För mig så har dom aldrig fyllt nån nisch. Vissa ligger lägst i pris, andra packar och skickar fort, dom sista ligger bra till geografiskt.

Mediamarkt har för mig inte gjort något utav ovan.