Cooler Master V850 SFX Gold V2 – kompakt kraftpaket på 850 W

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master V850 SFX Gold V2 – kompakt kraftpaket på 850 W

Cooler Master äntrar testlabbet med sitt första SFX-nätaggregat, vilket erbjuder en hissnande effekt på 850 W sett till storleken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir mer och mer krut i de där små aggregaten nu.

Kul att se, kan nog gå åt om man har lite törstiga komponenter och lite OC på.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Musikälskare

Trisst med "Onödigt hög fläkthastighet vid låg belastning", då går den bort direkt oavsett för mig tyvärr, man kanske kan modda det men då ryker gatantin

Välgjord recension

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Intressant läsning kring teori samt erat testsystem! Som f.d ägare av nätagget (version oklar, ej definierad av inet) så var jag ytterst missnöjd på fläkten som var det enda som lät i datorn, framförallt med hel avsaknad av last. Var otroligt nöjd med mitt byte till corsair SF750 som har en betydligt bättre fläktkurva och som aldrig ens startat än. Förstår ej varför inte CM kan lösa liknande?

Sen att corsair hade sleevade kablar var bara en bonus.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Förbeställde min i januari fick den och,,,,,,,,,
skickade DIREKT tillbaks till komplett efter två dagar!! Vilket ljud!
Har den inspelat ljudet jämfört med den gedigen Corsair SF750 om någon är intresserad.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag fick ett 850W V1 och måste nog hålla med om att det är en högljudd rackare med fläkt som går av och på oavsett belastning.
Tur för min del är att datorn står i ett större rum som sväljer mycket ljud men det är klart märkbart.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Mm synd

Har en V2 ny i kartong liggandes till ett bygge som startade i oktober, av vissa kända anledningar är den inte klar..
Köpte ett 650 SFX först men insäg att det inte komer räcka så jag bytte till detta V2, tiden för retur hade gått ut men Inet var snälla nog att läta mig uppgradera iaf.
Nu ser jag detta ..
10850K med ingen oc förmodligen då det är onödigt och ett kommande 3080, det är planen...

Kommer denna höras mycket i idle?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Unpoor:

Har en V2 ny i kartong liggandes till ett bygge som startade i oktober, av vissa kända anledningar är den inte klar..
Köpte ett 650 SFX först men insäg att det inte komer räcka så jag bytte till detta V2, tiden för retur hade gått ut men Inet var snälla nog att läta mig uppgradera iaf.
Nu ser jag detta ..
10850K med ingen oc förmodligen då det är onödigt och ett kommande 3080, det är planen...

Kommer denna höras mycket i idle?

Det beror lite på de övriga komponenterna och vad du har för personlig referenspunkt kring "vad som låter mycket". I ett i övrigt tyst system med semi-passiv drift på grafikkortet och en bra processorkylare skulle jag säga att nätagget är det man kommer höra vid idle. Jag tycker personligen inte att V850 SFX låter mycket vid idle, men det är samtidigt klart hörbart. Är låg ljudnivå vid idle prioritet skulle jag kika på typ Corsairs SF750.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det beror lite på de övriga komponenterna och vad du har för personlig referenspunkt kring "vad som låter mycket". I ett i övrigt tyst system med semi-passiv drift på grafikkortet och en bra processorkylare skulle jag säga att nätagget är det man kommer höra vid idle. Jag tycker personligen inte att V850 SFX låter mycket vid idle, men det är samtidigt klart hörbart. Är låg ljudnivå vid idle prioritet skulle jag kika på typ Corsairs SF750.

Tackar för svaret
Mm lutar nog åt det, nu har dock tiden för retur gått ut, vore trevligt med en tyst maskin då jag är lite kinkig med det (också skulle men sambo fyllt i med)

Får kolla med Inet igen.. dom är ju toppen att ha att göra med!

Permalänk
Medlem

SFX i all ära.
Men det borde satsas mer på SFX-L.
PSU formatet har ju varit i princip oförändrat i över 30 år nu.
Låt våra gigantiska nätagg förpassas till servrar och ge oss en nättare framtid.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag har en 96W GaN-kloss, mindre än en knytnäve, till USB-C laddning så känns det som att det finns mycket utrymme att krympa bort inom PSUs närmaste framtid.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

SFX i all ära.
Men det borde satsas mer på SFX-L.
PSU formatet har ju varit i princip oförändrat i över 30 år nu.
Låt våra gigantiska nätagg förpassas till servrar och ge oss en nättare framtid.

Tror inte servrarna vill ha dessa gamla reliker.

Sällan man hittar ATX aggregat i servrar nuförtiden. Servrar brukar ha väldigt kompakta nätaggregat som ansluter direkt till moderkortet via en slot, dvs. man behöver inga kablar mellan PSU och moderkort och man kan byta hela nätaggregatet på sekunder genom att dra ut det på baksidan av datorn. Aggregaten brukar också bara ha en 12V rail, dvs andra spänningar hanteras av moderkorten.

Permalänk
Medlem

Såg ett 750w nätagg till en server, och den var mindre än hälften så stor som ett vanligt nätagg till en pc.

edit : kan tillägga att det hade enbart 12v rail, precis som Intel? vill införa till konsumenter som vi läste om härom dagen här på sweclockers.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Inte så bra alls. Det blir väl knöligt att göra det bra när det är så litet. Hellre rippelvärden och spänningsreglering I världsklass än hög effekt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JonasT:

Det beror lite på de övriga komponenterna och vad du har för personlig referenspunkt kring "vad som låter mycket". I ett i övrigt tyst system med semi-passiv drift på grafikkortet och en bra processorkylare skulle jag säga att nätagget är det man kommer höra vid idle. Jag tycker personligen inte att V850 SFX låter mycket vid idle, men det är samtidigt klart hörbart. Är låg ljudnivå vid idle prioritet skulle jag kika på typ Corsairs SF750.

Jösses, vilken epic fail av CM i min bok. Kan knappt föreställa mig en situation där det finns skäl att rekommendera detta över knäpptysta SF750. Hur mycket drar ens en dator idag liksom …? (Retorisk fråga såklart.) Bra att veta att detta agg inte är ett alternativ iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Såg ett 750w nätagg till en server, och den var mindre än hälften så stor som ett vanligt nätagg till en pc.

Dessa lutar sig dock tillbaka på att byggaren normalt använder chassifläktar som inte gör sig så bra i ett hem. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Dessa lutar sig dock tillbaka på att byggaren normalt använder chassifläktar som inte gör sig så bra i ett hem. 🙂

Ingen aning om hur just fläkten som fanns på det nätaggregat låter, men sätt en stor 140mm fläkt på sidan av nätaggregatet, och det är fortfarande betydligt mindre än ett vanligt atx-nätagg.
Ett nätagg som är anpassat för 750w och där man med ett rtx3070 och en 5600x använder runt 330watt lär inte låta speciellt mycket ändå gissar jag på

edit kan tillägga att jag aldrig hört en nätaggregatsfläkt i en pc låta sedan 2004 typ.
det är många på sweclockers dock som verkar ha superhörsel och kan höra en fjäder falla på en bomullshög från 50 meters avstånd, medans en annan är gammal och halvdöv

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Läste på om både CMs 850, Silverstones 800 och 1000 modeller och ingen levde upp till vad Corsair fixar galant dock ännu på 750 - 850-version runt hörnet. Silverstone går på över 3k och även efter sagd åtgärd av fläktkurvan samma sak.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

När jag kollar på min betalning från Inet pekar den på version 1,.. Inte ok för jag frågade innan bytet till V2, undrar om jag har V1?
Låter skit iaf, har inte orkat ta tag i detta då hela bygget inte ens är klart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

När jag kollar på min betalning från Inet pekar den på version 1,.. Inte ok för jag frågade innan bytet till V2, undrar om jag har V1?
Låter skit iaf, har inte orkat ta tag i detta då hela bygget inte ens är klart..

Hade version 2 och mitt låter för mycket, blir sämre nu då ett 3090 är på väg in, vilken splitter kan man lita på för pci-e 8-pins nr 3 som saknas? finns ju inte ens ett uttag för det.. skitkasst.
Strix 3090 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Hade version 2 och mitt låter för mycket, blir sämre nu då ett 3090 är på väg in, vilken splitter kan man lita på för pci-e 8-pins nr 3 som saknas? finns ju inte ens ett uttag för det.. skitkasst.
Strix 3090 White

OK kört i ett tag nu med 3090 och det är för högljutt, ser att Inet dumpat priset, rekommenderas inte, som påpekat i artikeln så tystnar det inte då fläkten aldrig stannar, och på grund av det är en liten fläkt låter det under last.