iMac hänger sig vid partionering av disk, Windows fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem

iMac hänger sig vid partionering av disk, Windows fungerar utan problem.

Maskin: iMac sent 2012 Fusion drive.
Försöker installera MacOS, behöver då partitionera disk först.
Men den hänger sig vad man än gör, testat Gparted för att rensa bort med mera men icke.
Windows 10 går in utan att blinka.
Vad kan jag göra för att få in MacOs på denna?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Maskin: iMac sent 2012 Fusion drive.
Försöker installera MacOS, behöver då partitionera disk först.
Men den hänger sig vad man än gör, testat Gparted för att rensa bort med mera men icke.
Windows 10 går in utan att blinka.
Vad kan jag göra för att få in MacOs på denna?

https://i.imgur.com/I3wXHN5.jpg

testat med en annan hårddisk ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

testat med en annan hårddisk ?

Nix, har inte verktyg för det i dagsläget.
Men som sagt Windows har inga problem med det hela.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Har du en mountain lion skiva tillgänglig? Det kan vara så på lite äldre mac:ar att de tjorvar vid skapande av GPT partitioner. I mountain lion vet jag att man kan skapa MBR partitioner, är inte säker på att det går med nyare OSX.
Det är det OS som 2012 versionen kom med från fabrik, installera från orginalmedia och efter du gjort det så kan du uppdatera till senaste system som stöds.

Om du satt in windows på disken tidigare så behövs kanske en full formatering som tar bort alla tabeller ut botsektorn, detta gör man enklast genom att köra en linux live CD som har gparted, ta sedan bort alla paritioner och radera MBR/GPT data. Sen kan du installera som om disken vore fabriksny.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Har du en mountain lion skiva tillgänglig? Det kan vara så på lite äldre mac:ar att de tjorvar vid skapande av GPT partitioner. I mountain lion vet jag att man kan skapa MBR partitioner, är inte säker på att det går med nyare OSX.
Det är det OS som 2012 versionen kom med från fabrik, installera från orginalmedia och efter du gjort det så kan du uppdatera till senaste system som stöds.

Om du satt in windows på disken tidigare så behövs kanske en full formatering som tar bort alla tabeller ut botsektorn, detta gör man enklast genom att köra en linux live CD som har gparted, ta sedan bort alla paritioner och radera MBR/GPT data. Sen kan du installera som om disken vore fabriksny.

Har Mountain Lion på USB som jag installerade en exakt likadan på nyss.
Har även Gparted så ska kolla lite snabbt, har tagit bort partitionerna med det innan idag utan framgång.
Ska se om jag hittar något med MBR/GPT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Har Mountain Lion på USB som jag installerade en exakt likadan på nyss.
Har även Gparted så ska kolla lite snabbt, har tagit bort partitionerna med det innan idag utan framgång.
Ska se om jag hittar något med MBR/GPT.

Det går även att göra via terminalen om du inte hittar optionen i gparted, men tar en liten stund att fullborda: "dd if=/dev/zero of=$YOUR_DEV bs=1M"

För en helt och total wipe av gpt funkar följande perfekt, men kom ihåg att byta ut sdX mot den diskbokstav som den besitter:

YOUR_DEV=/dev/sdX
dd if=/dev/zero of=$YOUR_DEV bs=512 count=100
dd if=/dev/zero of=$YOUR_DEV bs=512 seek=$(( $(blockdev --getsz $YOUR_DEV) - 100 )) count=100

saknade lite.
Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nix, har inte verktyg för det i dagsläget.
Men som sagt Windows har inga problem med det hela.

ja det är lite "knepigt" att byta..
"sandisk extreme" så en ssd är den extern ssd?, kan du testa i windows köra en chkdsk av partitionen där MacOS ska in ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

windows är på en annan partition, kan du testa i windows köra en chkdsk av partitionen där MacOS ska in ?

Inte stödjer väl chkdsk HFS+ partitioner? Man can dock i windows formatera en partition med TransMac (gratis fullt fungerande trial i en vecka) och köra en dmg skivavbildning i direct write till partitionen sen därvid få en fungerande installation.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Inte stödjer väl chkdsk HFS+ partitioner? Man can dock i windows formatera en partition med TransMac (gratis fullt fungerande trial i en vecka) och köra en dmg skivavbildning i direct write till partitionen sen därvid få en fungerande installation.

tänkte mer på om det var skadade sektorer, men TS har visst en ssd så om "bad sectors" så sköts ju det automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det går även att göra via terminalen om du inte hittar optionen i gparted, men tar en liten stund att fullborda: "dd if=/dev/zero of=$YOUR_DEV bs=1M"

För en helt och total wipe av gpt funkar följande perfekt, men kom ihåg att byta ut sdX mot den diskbokstav som den besitter:

YOUR_DEV=/dev/sdX
dd if=/dev/zero of=$YOUR_DEV bs=512 count=100
dd if=/dev/zero of=$YOUR_DEV bs=512 seek=$(( $(blockdev --getsz $YOUR_DEV) - 100 )) count=100

Hm, satte /dev/sd0 och fick bara Operation not supported.

Skrivet av Xcalibur:

"sandisk extreme" så en ssd är den extern ssd?, kan du testa i windows köra en chkdsk av partitionen där MacOS ska in ?

Det är mitt USB-minne.
chkdsk i W10 ger inga fel på varken SSD eller HDD

EDIT:
Körde diskutil cs list
Sedan diskutil cs delete UUID
Sedan spliitades Fusion drive upp, nu kunde jag välja SSD eller HDD, den installerar MacOS nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Hm, satte /dev/sd0 och fick bara Operation not supported.

Det är mitt USB-minne.
chkdsk i W10 ger inga fel på varken SSD eller HDD

EDIT:
Körde diskutil cs list
Sedan diskutil cs delete UUID
Sedan spliitades Fusion drive upp, nu kunde jag välja SSD eller HDD, den installerar MacOS nu!

Ska du installera MacOS & Windows på ett usb-minne?

ja ser nu att du har en 1TB HDD & 120GB ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

Ska du installera MacOS & Windows på ett usb-minne?

Nej, som synes finns 3 enheter, SSD, HDD och Usb-minne.
Jag försökte installera på FusionDrive eller splitta den vilket jag lyckats med nu.
Den är strax färdig med installationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nej, som synes finns 3 enheter, SSD, HDD och Usb-minne.
Jag försökte installera på FusionDrive eller splitta den vilket jag lyckats med nu.
Den är strax färdig med installationen.

ja det tog ett tag innan ja koppla att det var en extern ssd..