Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD förklarar 3D V-Cache – 192 MB L3-cache med Ryzen 9 5900X

Permalänk
Melding Plague

AMD förklarar 3D V-Cache – 192 MB L3-cache med Ryzen 9 5900X

I en pedagogisk video med glimten i ögat beskriver AMD tekniken 3D V-Cache, som ska ge i snitt 15 procent bättre spelprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var delvis det här som fick mig att skicka tillbaka 5800x som jag fick fatt i på Sweclive. Känns som att nästa generations processorer med DDR5 och stackat cachminne kommer erbjuda större prestandalyft än hoppet från 10700k till Ryzen 3 eller 1100-serien.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk

@Webhallen kan man skriva upp sig på en kö lista redan nu?

Permalänk

Sitter på en 7600k ja och funderar på hur jag ska göra med uppgradering. Blir väl nål billig med 11400 eller något och sen en större nästa generation. Om nu priserna inte är uppåt väggarna och det är möjligt och få tag i en gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Var delvis det här som fick mig att skicka tillbaka 5800x som jag fick fatt i på Sweclive. Känns som att nästa generations processorer med DDR5 och stackat cachminne kommer erbjuda större prestandalyft än hoppet från 10700k till Ryzen 3 eller 1100-serien.

Siktar på Zen 4 med 3D V-Cache och DDR5 i slutet av 2022, om det är så det faller sig. Blir roligt att hoppa från 128 MB L4-cache till vad det här nu än blir! Om demoprototypens specifikationer håller så blir det väl då en åttakärnig Zen 4 med 96 MB L3. Häftigt!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk

Hyffsat dregel. Detta kan bli riktigt nice

Permalänk
Medlem

Men vad ska man ha det till?

På somrarna kan det ju hända att processorn går varm och då kan man koka gröt där uppe i kylaren.

Permalänk
Avstängd

Alla försöker tajma in "bästa tiden" att uppgradera. Många tänker "DDR5 yiss!". Dock har det oftast varit så att nyaste DDR steget vid första släpp inte varit bättre än sista i förra generationen. Alltså DDR4 som är skitbra nu kommer förmodligen fortfarande vara bättre än DDR5 vid första släpp. Bara en teori såklart men historien visar på detta.

Med det i åtanke, och sen att det hela tiden är ny teknologi runt hörnet och så fort du köper ngt så är det redan "gammalt" så blir det svårt att få in bästa tiden för uppgradering.

Personligen maxar jag nu. Chillar tills DDR5 blir norm och kanske tom. Ryzen 8000 hinner ut innan jag ens tänker uppgradering. Lite sugen på 3D-cahcen på dessa, men å andra sidan finns idag inget jag gör med en dator som behöver de där extra sekunderna av vad det nu ger.

Jag är lika mycket hype och tekniknörd som andra, men varje gång jag byggt färdigt och tänkt "nice, helt klar nu!" så blir man genast sugen på nästa godsak och tänker i säljtankar, lol.

Permalänk
Inaktiv

Har helt strykit de vanliga Ryzen 5000-processorerna, en sån här 12-kärnig skulle sitta fint. Har ett oanvänt X570-moderkort som väntat på CPU sedan 5000-lanseringen, så kan nog vänta lite till.

Egentligen är det AM5 som gäller, men har redan hårdvaran. Hur det nu blir återstår att se när lansering närmar sig. Känns inte som att dessa skulle bli direkt lätta att få tag i heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anthraxious:

Alla försöker tajma in "bästa tiden" att uppgradera. Många tänker "DDR5 yiss!". Dock har det oftast varit så att nyaste DDR steget vid första släpp inte varit bättre än sista i förra generationen. Alltså DDR4 som är skitbra nu kommer förmodligen fortfarande vara bättre än DDR5 vid första släpp. Bara en teori såklart men historien visar på detta.

Med det i åtanke, och sen att det hela tiden är ny teknologi runt hörnet och så fort du köper ngt så är det redan "gammalt" så blir det svårt att få in bästa tiden för uppgradering.

Personligen maxar jag nu. Chillar tills DDR5 blir norm och kanske tom. Ryzen 8000 hinner ut innan jag ens tänker uppgradering. Lite sugen på 3D-cahcen på dessa, men å andra sidan finns idag inget jag gör med en dator som behöver de där extra sekunderna av vad det nu ger.

Jag är lika mycket hype och tekniknörd som andra, men varje gång jag byggt färdigt och tänkt "nice, helt klar nu!" så blir man genast sugen på nästa godsak och tänker i säljtankar, lol.

Haha så är det ju.. Denna datorn som man byggt tänker man behålla i många år till och då finns det något som är ännu bättre.
Det enda som man kanske kan uppgradera är gpun men det är bara att glömma bort. Min kära vega 56 tuggar på än som en gammal hederlig ånglok!

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har helt strykit de vanliga Ryzen 5000-processorerna, en sån här 12-kärnig skulle sitta fint. Har ett oanvänt X570-moderkort som väntat på CPU sedan 5000-lanseringen, så kan nog vänta lite till.

Egentligen är det AM5 som gäller, men har redan hårdvaran. Hur det nu blir återstår att se när lansering närmar sig. Känns inte som att dessa skulle bli direkt lätta att få tag i heller.

Det är nästan svårt att bestämma sig för att köpa en cpu nu när man vet att AMD kommer med något 10-20% bättre varje år haha

Och de verkar ju inte sakta ner

Permalänk
Skrivet av cosplay:

Det är nästan svårt att bestämma sig för att köpa en cpu nu när man vet att AMD kommer med något 10-20% bättre varje år haha

Och de verkar ju inte sakta ner

Man får tänka att om man köper en nu och väntar två år kan man göra ett 30-40% hopp då, och få stabilare pris på nya ram då...

Jag köpte en 5600 på amazon rean nu så lär ju bli obsolet innan jag ens monterar den i datorn ens med murphys lag i åtankte.

Permalänk
Medlem

Jag trodde det skulle vara en fånig genomgång, men det var faktiskt riktigt underhållande

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cosplay:

Det är nästan svårt att bestämma sig för att köpa en cpu nu när man vet att AMD kommer med något 10-20% bättre varje år haha

Och de verkar ju inte sakta ner

Nä verkligen. Och på det typ 20% högre IPC från 3900X till 5900X, och sedan 10-20% med dessa på det. Kan själv inte motivera att låta bli att uppgradera, som du säger, fortsätter det så här kommer datorvärlden bli riktigt kul igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nä verkligen. Och på det typ 20% högre IPC från 3900X till 5900X, och sedan 10-20% med dessa på det. Kan själv inte motivera att låta bli att uppgradera, som du säger, fortsätter det så här kommer datorvärlden bli riktigt kul igen.

I spel, men troligtvis långt från alltid I andra fall. Förresten ofta mkt mindre även i spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Nä verkligen. Och på det typ 20% högre IPC från 3900X till 5900X, och sedan 10-20% med dessa på det. Kan själv inte motivera att låta bli att uppgradera, som du säger, fortsätter det så här kommer datorvärlden bli riktigt kul igen.

Men ska du lämna tillbaka X570-moderkortet? Kortet kommer ju vara obsolet när AM5 med LGA, DDR5 kommer.

Köpte en 5800x för 3500 från Inet. Sålde min gamla 3600 för 1590kr, köpte den för 1690 september förra året.

Permalänk
Medlem

Jag tar det lungt tuffar vidare på min platta
Än vet vi inte vad ddr5 minnen kommer att kosta och re resten av delarna.. Låt dom släppa ut sakerna och sen se vilka barnsjukdomar de har..
Men som en skrev brukar inte nästa generation ddr vara direkt snabbare än förgående ddr ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Men ska du lämna tillbaka X570-moderkortet? Kortet kommer ju vara obsolet när AM5 med LGA, DDR5 kommer.

Köpte en 5800x för 3500 från Inet. Sålde min gamla 3600 för 1590kr, köpte den för 1690 september förra året.

Lite sent ute, köptes vid Zen 2-lanseringen för nästan två år sedan ihop med min 3900X. Bytte till B550 och mITX i slutet av förra året och skulle köpa just en 5900X men slutade med att jag inte fick tag i någon CPU och sen har det mest blivit liggandes.

Har flera datorer och komponenter som ligger och väntar på att användas. I sällsynta fall säljas.

5800X för 3500kr är ett betydligt intressantare pris än vad de går för normalt, bra fynd!

Permalänk
Skrivet av Anthraxious:

Alla försöker tajma in "bästa tiden" att uppgradera. Många tänker "DDR5 yiss!". Dock har det oftast varit så att nyaste DDR steget vid första släpp inte varit bättre än sista i förra generationen. Alltså DDR4 som är skitbra nu kommer förmodligen fortfarande vara bättre än DDR5 vid första släpp. Bara en teori såklart men historien visar på detta.

Med det i åtanke, och sen att det hela tiden är ny teknologi runt hörnet och så fort du köper ngt så är det redan "gammalt" så blir det svårt att få in bästa tiden för uppgradering.

Personligen maxar jag nu. Chillar tills DDR5 blir norm och kanske tom. Ryzen 8000 hinner ut innan jag ens tänker uppgradering. Lite sugen på 3D-cahcen på dessa, men å andra sidan finns idag inget jag gör med en dator som behöver de där extra sekunderna av vad det nu ger.

Jag är lika mycket hype och tekniknörd som andra, men varje gång jag byggt färdigt och tänkt "nice, helt klar nu!" så blir man genast sugen på nästa godsak och tänker i säljtankar, lol.

Jag tänker också mycket på bästa tiden att uppgradera. Tiden har en tendens att bli kortare ju äldre man är, så vänta 6 månader är för mig egentligen en försumbar tid.

Men samtidigt det dröjer troligen jättelänge innan ddr5 har blivit billigt och bra.

Det som har förstört mitt teknikintresse just nu är:
* Svårt att få tag på produkter, mycket slutsålt
* DDR5. Alla DDR4 system känns bara förlegade.
* Mobilskärmar, snart inget megatstort hål i dem för kamera. De vikbara blir bättre och billigare.
* Bluetooth Le Audio

Lite lägre fram
* Arm ta över, detta dröjer nog länge.
* Solid state batterier som kan utklassa de vanliga med princip alla egenskaper.

De 2 sista kan dröja länge, men de 4st första kanske redan inom detta året.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker också mycket på bästa tiden att uppgradera. Tiden har en tendens att bli kortare ju äldre man är, så vänta 6 månader är för mig egentligen en försumbar tid.

Men samtidigt det dröjer troligen jättelänge innan ddr5 har blivit billigt och bra.

Det som har förstört mitt teknikintresse just nu är:
* Svårt att få tag på produkter, mycket slutsålt
* DDR5. Alla DDR4 system känns bara förlegade.
* Mobilskärmar, snart inget megatstort hål i dem för kamera. De vikbara blir bättre och billigare.
* Bluetooth Le Audio

Lite lägre fram
* Arm ta över, detta dröjer nog länge.
* Solid state batterier som kan utklassa de vanliga

De 2 sista kan dröja länge, men de 4st första kanske redan inom detta året.

*Att det är svårt att få tag i saker förstår jag gör det hela tråkigare, där är jag helt med.
*Att DDR4 känns förlegat är precis det; en känsla och det är därför man bör försöka vara mer objektiv. Jag känner likadant själv, men inser att det är mer ett spel med våra känslor, precis som att det varje år kommer nya mobiler fast de kanske inte alls bidrar med något märkvärt för medelsvensson. TV likadant, etc.
*Var själv aldrig en som brydde sig mycket om mobiler i modern tid. Compact user här! xD

Det finns klart större kliv vissa gånger än andra när ny teknik kommer. T.ex. för oss PC nördar så kanske vissa inte uppgradera från 10XX till 20XX utan väntade på 30XX vilket var mer logiskt både i pris och prestanda. Detta är lite av en "min/maxin" som man gör och det är väl helt OK egentligen. Men rent tekniskt, om man kollar processorer så finns det 5-10år gamla sådana som fortfarande funkar i 90% av applikationerna man använder en PC till idag. Ändå får man känslan att senaste Ryzen 5000 redan nu börjar bli förlegad fast det precis släpptes och 99% av de som köper ändå inte kommer utnyttja den fullt ut till 100%.

intressant rent psykologiskt hur lättstyrda människor är. Inkluderar mig själv i detta såklart men ibland försöker man "sova på saken" eller tänka till lite innan man väljer.

Permalänk
Skrivet av Anthraxious:

Men rent tekniskt, om man kollar processorer så finns det 5-10år gamla sådana som fortfarande funkar i 90% av applikationerna man använder en PC till idag.

Det finns ingen persondator att köpa idag som räcker till att göra det jag ville göra på datorn för 20år sedan. För mig är dator som systemkamera som jag tänker köpa. Där jag i extremfallet skulle vilja ta ett foto på 600m avstånd och kunna zooma in i princip obegränsat. I praktiken så lär detta ej gå göra de närmaste 500åren, men man får göra det bästa av sakerna. Exakt samma sak med datorn och man får begränsa sig.
När det gäller ddr4 så har jag några såna system idag. Jag har ingen lust att köpa mycket mer ddr4 minne, dessutom med ett system som ofta har liten maxgräns. DDR5 fördelar är många. Snabbare är en, bättre pålitlighet ecc var väl en annan. Billigare och större moduler är det många väntar på, men 2023 blir det nog när mer vanligt folk kan se dessa fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns ingen persondator att köpa idag som räcker till att göra det jag ville göra på datorn för 20år sedan. För mig är dator som systemkamera som jag tänker köpa. Där jag i extremfallet skulle vilja ta ett foto på 600m avstånd och kunna zooma in i princip obegränsat. I praktiken så lär detta ej gå göra de närmaste 500åren, men man får göra det bästa av sakerna. Exakt samma sak med datorn och man får begränsa sig.
När det gäller ddr4 så har jag några såna system idag. Jag har ingen lust att köpa mycket mer ddr4 minne, dessutom med ett system som ofta har liten maxgräns. DDR5 fördelar är många. Snabbare är en, bättre pålitlighet ecc var väl en annan. Billigare och större moduler är det många väntar på, men 2023 blir det nog när mer vanligt folk kan se dessa fördelar.

Apropå vad man ville göra förr, 1991 version av mig trodde att jag skulle sitta såhär med en skärm som projiceras upp med fysiskt 3D djup idag (dock ej i grön/monokrom)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Apropå vad man ville göra förr, 1991 version av mig trodde att jag skulle sitta såhär med en skärm som projiceras upp med fysiskt 3D djup idag (dock ej i grön/monokrom)
https://i.pinimg.com/originals/23/ce/32/23ce329b2d4c23a5aef40bd8ca53b6e2.gif

Numera är det åtminstone... en annan värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Numera är det åtminstone... en annan värld.

Helt klart

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Den nya Matha stewart.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrbrix:

Den nya Matha stewart.


Tror dock att de vanliga kakorna var godare.
Ni som väntar med uppgradering i väntan på detta, kan ruva på er guldskatt likt en ondsint Smaug, medan jag under tiden, njuter av min 5900x.
Undrar vad 3D cache kan göra för GPU:rna? Mycket gissar jag på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men vad ska man ha det till?

På somrarna kan det ju hända att processorn går varm och då kan man koka gröt där uppe i kylaren.

Den Makalösa Manicken

Permalänk
Medlem

Det är inte alltid jag boomerpostar, men när jag gör det så gillar jag att göra det ordentligt.

Permalänk
Skrivet av Loddgrimner:

Man får tänka att om man köper en nu och väntar två år kan man göra ett 30-40% hopp då, och få stabilare pris på nya ram då...

Jag köpte en 5600 på amazon rean nu så lär ju bli obsolet innan jag ens monterar den i datorn ens med murphys lag i åtankte.

"Anything that can go wrong will go wrong" Muprhys law, så jag antar att du menar Moore's law?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K
GPU: Nvidia RTX 2080 Ti
RAM: 32 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loddgrimner:

Man får tänka att om man köper en nu och väntar två år kan man göra ett 30-40% hopp då, och få stabilare pris på nya ram då...

Jag köpte en 5600 på amazon rean nu så lär ju bli obsolet innan jag ens monterar den i datorn ens med murphys lag i åtankte.

Knappast så snabbt. Det är bättre än de flesta äger och kommer klara denna generations konsolspel utan problem.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR