Ny dator (Legion T5 Tower) som strular
Jag köpte en dator från Lenovos webbutik (Legion Tower 5) i januari.
-Windows 10
-AMD Ryzen 5 3600
-NVIDIA® GeForce RTX™ 2070 8 GB
Jag satte själv in en ssd från Samsung.
Första fenanmälan till Lenovo i fenruari: "The mouseclicking fails. I have to reboot. This happens from 5 minutes from start or after several hours. Problem since day one. I've tried different bluetooth mouse, same problem".
Det slutade med att jag installerade om Windows eftersom det var tipset jag fick av Lenovo, då fungerade den som den skulle igen.
Jag har steam installerat, inga problem, jag surfar mest och använder datorn i jobbet (med ett program som heter Citrix).
Nu för två veckor sedan börjar den strula igen. Det började med att den startar om sig 1-2 ggr om dagen efter BSOD, olika meddelanden varje gång. (Kernal security check failure och external kernel mode trap är två av dem). Några dagar senare återkom dessutom det första problemet med musklickningen igen.
Alltig är uppdaterat inklusive drivrutiner.
Så här i efterhand misstänker jag att problemet med musklickningen har uppstått efter att jag kört iobits program för att städa registret, och att problemet med bsod uppstod efter att jag installerade Libre office.
Efter ny ominstallation har det nu fungerat igen under tre dagar (med undantag av en BSOD).
Jag har i princip bara Citrix och STEAM installerat.
Jag är lite osäker på vad jag ska göra nu? Jag gillar ju datorn, samtidigt kan jag ju inte ha en burk som kommer att börja strula om jag installerar vanliga profram som LibreOffice och iobit. Tror ni att jag kan be Lenovo att ta tillbaka datorn och felsöka den, kommer de ens att gå med på det? Det troliga är ju att de ominstallerar windows igen, och då kommer den ju att fungera tills man lägger in program som typ Libre Office igen. Tror ni att jag kan be att få häva köpet såhär sent och få pengarnna tillbaka? Jag har ingen aning om vad man har för rättigheter.
Tacksam för alla tips, högt som lågt, och har ni erfarenheter av att få en tillverkare att åtgärda eller häva köp vill jag jättegärna höra. Den här situationen känns lite hopplös.
Tack på förhand!