Fick trasigt moderkort från Inet, garantin ifrågasätts
Jag köpte ett moderkort från Inet. När jag packade upp det så bestämde jag mig för att inspektera sockeln efter att ha lyft bort plastlocket som skyddar. När jag lyser med en ficklampa på pinnarna i sockeln så syns det tydligt ett par avvikelser i hur det ser ut på ett par ställen. Tar bilder och zoomar in och det syns att åtminstone ett par pinnar är böjda i sockeln.
Moderkortet jag köpte var i Fyndlådan och på kartongen stod att det var en retur.
Jag felanmäler detta samma dag som jag hämtade ut paketet. Nu verkar min rätt till garanti ifrågasättas då det enligt kundtjänst är "extremt ovanligt" med böjda pinnar och att garantin inte omfattar sådant. Jag fick förslaget att jag kunde prova att böja tillbaka pinnarna på egen hand. Detta på ett moderkort med Intels 1200-sockel med nån 10-dels millimeter i mellanrum mellan pinnarna.
Min åsikt är att det här rör sig om en dead on arrival och min gissning är att moderkortet returnerades på grund av detta fel. Hur felet uppstod är inte min sak att spekulera om.
Jag läser i ASUS manual att skador på sockeln inte omfattas av deras garanti men jag fick ju varan i detta skick från Inet och anmälde detta samma dag som jag hade hämtat ut paketet.
Är det rimligt att jag ska bli ifrågasatt när jag erhållit en defekt vara och anmält detta samma dag som jag öppnade paketet? Skadans natur är ju av en typ som inte borde kunna uppstå genom en felaktigt insatt cpu då det endast är enstaka pinnar som är skadade. Och när det rör sig om en tidigare retur så borde det väl vara rimligt att i första hand misstänka att skadan är anledningen till att varan returnerade och defekterna var inte uppenbara utan noggrann inspektion i starkt ljus.
-dool