Fick trasigt moderkort från Inet, garantin ifrågasätts

Permalänk
Medlem

Fick trasigt moderkort från Inet, garantin ifrågasätts

Jag köpte ett moderkort från Inet. När jag packade upp det så bestämde jag mig för att inspektera sockeln efter att ha lyft bort plastlocket som skyddar. När jag lyser med en ficklampa på pinnarna i sockeln så syns det tydligt ett par avvikelser i hur det ser ut på ett par ställen. Tar bilder och zoomar in och det syns att åtminstone ett par pinnar är böjda i sockeln.

Moderkortet jag köpte var i Fyndlådan och på kartongen stod att det var en retur.

Jag felanmäler detta samma dag som jag hämtade ut paketet. Nu verkar min rätt till garanti ifrågasättas då det enligt kundtjänst är "extremt ovanligt" med böjda pinnar och att garantin inte omfattar sådant. Jag fick förslaget att jag kunde prova att böja tillbaka pinnarna på egen hand. Detta på ett moderkort med Intels 1200-sockel med nån 10-dels millimeter i mellanrum mellan pinnarna.

Min åsikt är att det här rör sig om en dead on arrival och min gissning är att moderkortet returnerades på grund av detta fel. Hur felet uppstod är inte min sak att spekulera om.

Jag läser i ASUS manual att skador på sockeln inte omfattas av deras garanti men jag fick ju varan i detta skick från Inet och anmälde detta samma dag som jag hade hämtat ut paketet.

Är det rimligt att jag ska bli ifrågasatt när jag erhållit en defekt vara och anmält detta samma dag som jag öppnade paketet? Skadans natur är ju av en typ som inte borde kunna uppstå genom en felaktigt insatt cpu då det endast är enstaka pinnar som är skadade. Och när det rör sig om en tidigare retur så borde det väl vara rimligt att i första hand misstänka att skadan är anledningen till att varan returnerade och defekterna var inte uppenbara utan noggrann inspektion i starkt ljus.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det är jäkligt märkligt om Inet säljer detta kort som en fyndvara och därefter inte står för att ta hand om problemet som du upptäckte. garanti eller ej. Moderkortet var trasigt när du fick det och då får Inet stå sitt kast.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med konsumentrådgivning i din kommun.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av dool:

Är det rimligt att jag ska bli ifrågasatt när jag erhållit en defekt vara och anmält detta samma dag som jag öppnade paketet?

Särskilt orimligt är det inte - den här typen av skador orsakas nästan uteslutande av slutkund. Då du köpt en vara som returnerats borde dock Inet vara öppna för möjligheten att den som kontrollerade returen missade de skadade pinnarna som kanske orsakats av den ursprungliga köparen.

Stå på dig och tryck på detta scenario så bör Inet acceptera din reklamation utan större knussel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar ha blivit någon slags praxis att nya moderkort inte kan ha böjda pinnar i sockeln p.g.a. automatiserade optiska inspektioner och fotografering i fabriken, men på en returvara som är öppnad är det ju en helt annan femma.

Har Inet några bevis för att det inte fanns böjda pinnar innan de skickade iväg det? De måste ju rimligtvis ha inspekterat returen innan den såldes vidare. Såvida de inte har fotobevis ser jag inte hur de skulle slippa undan att ersätta det.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Ta kontakt med konsumentrådgivning i din kommun.

Nå. Min förhoppning är att detta kommer lösas på en vänligt sätt från Inet utan trassel.

Blev ju lite småirriterad på förslaget att jag skulle böja tillbaka pinnarna på egen hand. Då om något lär jag ju sabba garantin om jag skulle ge mig på nåt sånt försök.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Verkar ha blivit någon slags praxis att nya moderkort inte kan ha böjda pinnar i sockeln p.g.a. automatiserade optiska inspektioner och fotografering i fabriken, men på en returvara som är öppnad är det ju en helt annan femma.

Har Inet några bevis för att det inte fanns böjda pinnar innan de skickade iväg det? De måste ju rimligtvis ha inspekterat returen innan den såldes vidare. Såvida de inte har fotobevis ser jag inte hur de skulle slippa undan att ersätta det.

Jo. Som sagt krävde skadan noggrann inspektion i starkt ljus och inzooming i fotografier tagna. Tittade man lite snabbt så såg allt okej ut, men i starkt ljus från en ficklampa syntes det att det var nåt som inte stämde på ett par ställen.

Självklart tror jag att sånt här inte slipper genom från fabriken, det är nog rätt lätt att automatisera den inspektionen.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Jo. Som sagt krävde skadan noggrann inspektion i starkt ljus och inzooming i fotografier tagna. Tittade man lite snabbt så såg allt okej ut, men i starkt ljus från en ficklampa syntes det att det var nåt som inte stämde på ett par ställen.

Självklart tror jag att sånt här inte slipper genom från fabriken, det är nog rätt lätt att automatisera den inspektionen.

Ja det har varit en del diskussioner kring det. Ingen process är ju helt 100%-ig och även om det i 99% av fallen är användarorsakat så är det ju ändå så att det under de första sex månaderna ligger en oerhört stark bevisbörda på säljaren att visa att användaren orsakat felet (i Sverige).

Hursomhelst är det ju inte applicerbart på en öppnad returvara. Som sagt, om varan de facto är öppnad så be Inet om fotobevis från inspektionen de gjorde. Kan de inte få fram det så kräv att brädan ersätts eller pengarna betalas tillbaka. Det är vad jag skulle göra i alla fall.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fragande:

Ja det har varit en del diskussioner kring det. Ingen process är ju helt 100%-ig och även om det i 99% av fallen är användarorsakat så är det ju ändå så att det under de första sex månaderna ligger en oerhört stark bevisbörda på säljaren att visa att användaren orsakat felet (i Sverige).

Hursomhelst är det ju inte applicerbart på en öppnad returvara. Som sagt, om varan de facto är öppnad så be Inet om fotobevis från inspektionen de gjorde. Kan de inte få fram det så kräv att brädan ersätts eller pengarna betalas tillbaka. Det är vad jag skulle göra i alla fall.

Detta, bevisbörda hos Inet att intyga att pinnarna var ok vid försäljning. Rimligen ett besiktningsprotokoll när produkten lämnades in. Detta var inget som existerade på min tid när jag jobbade i datorbutik utan en okulär inspektion av person i butik var det som allt hängdes på. Inget direkt skriftligt förutom i undantagsfall när någon var duktig.

Dock har jag aldrig i mina dag när jag jobbat i datorbutik stött på ett moderkort som är paj ur kartong, det är alltid en kund som har oturen på sin sida. Att det är en fyndvara kan ju mycket väl innebära att det är föregående kund som slant och anställd som inspekterade mycket väl bara har missat denna viktiga detalj.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ditt problem består nog mest i att du använt fel terminologi i konversationen med återförsäljaren. Det smidigaste sättet att lösa den här typen av problem är inte att åberopa garantin.

Det är antagligen betydligt enklare att åberopa ångerrätten enligt distansavtalslagen, SFS 2005:59, 10§. Skicka tillbaka moderkortet och få pengarna tillbaka.

Om återförsäljaren börjar gnata om att det är fel på moderkortet, åberopa då i stället att varan är felaktig enligt konsumentköpslagen, SFS 1990:932, 10 §. De sex första månaderna är det återförsäljaren som ska bevisa att felet inte fanns vid avlämnandet, 20 a§. Kräv omleverans eller att köpet ska hävas, 26§ eller 29§. Eftersom omleverans skulle kosta återförsäljaren ett helt nytt moderkort så är det troligt att du får häva köpet.

Permalänk
Medlem

Skulle väl kunna vara fel från fabrik, eftersom som du säger det endast är enstaka pinnar som är fel. Inet har antagligen missat det när det gick i retur också.. skumt.

Permalänk
Medlem

@Inet kanske kan hjälpa till med vad som gäller här eller om det går att lösa något åt @dool

Vet inte vad Inet har för rutiner när man får tillbaka ett moderkort som retur om det faktiskt testas eller bara säljs på nytt. Men om Inet är 100% säkra på att skadan inte fanns där när de sålde moderkortet så bör du såklart få dina pengar tillbaka.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Ja, nu vill dom ju att jag ska skicka in det för inspektion och att jag inte kan få ett nytt. Råder det inte nån slags praxis att DOA ska ersättas med en ny produkt och inte behöva repareras?

Här känner ju jag att om stiften har böjts så har ju metallen där troligtvis försvagats och att böja tillbaka stiften om man lyckas med det ändå innebär en risk att det är mekaniska skador på stiften. Det på ett ställe som kommer utsättas för rejält med värme under de år jag ska ha kortet.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ditt problem består nog mest i att du använt fel terminologi i konversationen med återförsäljaren. Det smidigaste sättet att lösa den här typen av problem är inte att åberopa garantin.

Det är antagligen betydligt enklare att åberopa ångerrätten enligt distansavtalslagen, SFS 2005:59, 10§. Skicka tillbaka moderkortet och få pengarna tillbaka.

Och det är antagligen därför TS nu sitter i skiten med ett felaktigt moderkort. Föregående person påpekade inte felet, och nu har Inet sålt det felaktiga moderkortet igen. Bättre att säga att det är fel på det, och få dom att fixa det. Eftersom det endast är enstaka pinnar som är fel borde det gå att reda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Skulle väl kunna vara fel från fabrik, eftersom som du säger det endast är enstaka pinnar som är fel. Inet har antagligen missat det när det gick i retur också.. skumt.

Ja, lite konstigt är det ju med ett par enstaka böjda pinnar. Man måste ju ha tryckt med nåt väldigt litet för att inte skada fler stift om det nu är en tidigare kund som har orsakat felet.

När det rör sig om en defekt returprodukt så kan jag tycka att företaget borde visa goodwill och helt enkelt skicka ut ett nytt kort tillsammans med en retursedel för den trasiga varan. Om det nu ens är värt att plocka in det trasiga kortet när risken känns stor att pinnarna kommer gå av om man börjar böja tillbaka dom.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av dool:

Ja, nu vill dom ju att jag ska skicka in det för inspektion och att jag inte kan få ett nytt. Råder det inte nån slags praxis att DOA ska ersättas med en ny produkt och inte behöva repareras?

Det finns ingen sådan praxis. Beroende på varuslag, tillverkare och återförsäljare byts vissa varor direkt över disk vid DOA, men en inspektion för att avgöra att produkten faktiskt är defekt utförs även i sådana fall. För dyrare varor där en reparation är kostnadsmässigt motiverad är direktbyten betydligt mer ovanligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ditt problem består nog mest i att du använt fel terminologi i konversationen med återförsäljaren. Det smidigaste sättet att lösa den här typen av problem är inte att åberopa garantin.

Det är antagligen betydligt enklare att åberopa ångerrätten enligt distansavtalslagen, SFS 2005:59, 10§. Skicka tillbaka moderkortet och få pengarna tillbaka.

Om återförsäljaren börjar gnata om att det är fel på moderkortet, åberopa då i stället att varan är felaktig enligt konsumentköpslagen, SFS 1990:932, 10 §. De sex första månaderna är det återförsäljaren som ska bevisa att felet inte fanns vid avlämnandet, 20 a§. Kräv omleverans eller att köpet ska hävas, 26§ eller 29§. Eftersom omleverans skulle kosta återförsäljaren ett helt nytt moderkort så är det troligt att du får häva köpet.

Nja, reklamation vore väl mest korrekt? Garanti är ju ett frivilligt åtagande från tillverkaren som de kan ha vilka villkor de vill för i stort sett. Reklamationsrätten är ju dock lagstadgad. Jag antar att OP inte ångrar köpet utan vill ha ett fungerande moderkort.

Skrivet av dool:

Ja, nu vill dom ju att jag ska skicka in det för inspektion och att jag inte kan få ett nytt. Råder det inte nån slags praxis att DOA ska ersättas med en ny produkt och inte behöva repareras?

Här känner ju jag att om stiften har böjts så har ju metallen där troligtvis försvagats och att böja tillbaka stiften om man lyckas med det ändå innebär en risk att det är mekaniska skador på stiften. Det på ett ställe som kommer utsättas för rejält med värme under de år jag ska ha kortet.

Skicka in det på reklamation/inspektion får du nog räkna med att behöva göra. Säljaren har rätt till två reparationsförsök har jag för mig, men det ska väl i sådana fall utföras på ett sätt om återställer varan i ursprungligt skick. Det kan man kanske argumentera för att böja tillbaka stift i sockeln inte gör. Har ingen aning om Inet eller deras servicepartner ens utför sådana reparationer eller om det är nytt kort som gäller när de konstaterat felet.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ditt problem består nog mest i att du använt fel terminologi i konversationen med återförsäljaren. Det smidigaste sättet att lösa den här typen av problem är inte att åberopa garantin.

Jo kanske, men nu vill jag vara ärlig med läget och jag förväntar mig en krångelfri lösning på en trasig vara som varit ute hos en tidigare kund.

Om det rörde sig om en oöppnad inplastad vara så kan jag köpa argumentet med "extremt ovanligt" med den här typen av defekt. När det rör sig om en returnerad vara så borde man hellre fria än fälla och lösa det här smidigt. Tror inte det är så jätteovanlig med folk som råkar sabba nåt dom köpt och drar en rövare och helt enkelt lämnar tillbaka varan.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dool:

Nå. Min förhoppning är att detta kommer lösas på en vänligt sätt från Inet utan trassel.

Blev ju lite småirriterad på förslaget att jag skulle böja tillbaka pinnarna på egen hand. Då om något lär jag ju sabba garantin om jag skulle ge mig på nåt sånt försök.

Jag skulle inte "böja tillbaka pinnarna på egen hand" finns risk att du bränner cpu:n (någon jag lyckats med).

Permalänk
Medlem

Med tanke på avståndet mellan stiften som är böjda, samt att de ser ut som att de är böjda på liknande sätt, är min första tanke att den som tidigare hanterat moderkortet klantat sig vid "återinstallation" av sockelskyddet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Jag skulle inte "böja tillbaka pinnarna på egen hand" finns risk att du bränner cpu:n (någon jag lyckats med).

Ja, precis. Och det känns ju rätt olämpligt av Kundservice att uppmana en kund till en sådan riskfylld operation i första kontakten med företaget där jag på en vänligt och sansat sätt förklarar läget och backar upp det med bilder på defekten.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Med tanke på avståndet mellan stiften som är böjda, samt att de ser ut som att de är böjda på liknande sätt, är min första tanke att den som tidigare hanterat moderkortet klantat sig vid "återinstallation" av sockelskyddet.

Kanske det. Dock känns det ju som att de som designat prylarna på Intel borde ha minimerat risken för sånt i utformningen av plastluckan. Känns som att det är rätt osannolikt att bara råka orsaka en skada på tvp stift och lämnat resten orörda. Nu är jag ju iofs inte helt säker på att andra stift är helt orörda...

Tittar jag på bilden så ser det ju även ut som om det kan vara sneda stift i det guldfärgade området där det ser ut om ränder i sidan mot DIMM_A1 på moderkortet. Men det är svårt att säga, kan lika gärna vara nån som uppstått i fotot och att den delen är ur fokus på bilden.

Och jag har ändå byggt ihop datorer sedan 486-tiden utan missöden. Är alltid jätteförsiktig och noggrann och vet att sånt här ska falla på plats enkelt och att det bara går att sätta cpun på ett sätt och att man aldrig ska trycka hårt. Är absolut inte nån klåpare på området även om alla kan råka göra misstag.

Och dessutom är det ju så att jag bestämde mig för att inspektera sockeln ordentligt direkt efter att jag tog av plastbiten innan jag provade att montera cpun.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Z97 asus bräda för länge sedan som hade en böjd pin. Köptes från inet.
Intet vägrade ersättningsbräda, utan hänvisade att det inte var möjligt med böjda pins från fabriken. Fick nöja mig med att förlora garanti, skicka tillbaka moderkort och få dom att böja tillbaka pinnen, sen att jag får mot brädan igen. Utan kostnad.

Ändå, extremt surt. Då jag inte ens monterat cpu, och sannorlikheten att jag hade böjt pin genom att ta av skyddet är väldigt lågt enligt eget tycke.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Är inte ett garantiärende, det är en reklamation mot butiken. Det är inte Asus jobb att ersätta dig när det är fel på produkten från dag ett och hur Asus hanterar garanti och kvalitetskontroll är inte väsentligt för en begagnad produkt.

Men ja det är okej att få en reparerad vara, man kan inte kräva omleverans i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är inte ett garantiärende, det är en reklamation mot butiken. Det är inte Asus jobb att ersätta dig när det är fel på produkten från dag ett och hur Asus hanterar garanti och kvalitetskontroll är inte väsentligt för en begagnad produkt.

Men ja det är okej att få en reparerad vara, man kan inte kräva omleverans i första hand.

Nä ok, men det där borde inte jag som köpare behöva sätta mig in i. Det jag gjort är att registrera en felanmälan på butikens hemsida, ärligt förklarat läget och e-postat några gånger. Att jag köpt en vara på fyndhörnan ser inte jag som att jag köpt en begagnad vara och om varan är uppenbart defekt från leverans så förväntar jag mig en snabb och smidig lösning på läget. Tycker inte heller att jag ska behöva acceptera tillbakaböjda stift med de risker för mekaniska skador detta sannolikt kan innebära. Om metallen är försvagad så lär ju rejält med värme medföra en risk att stiften böjer sig igen.

Självklart har säljaren rätt att inspektera varan man felanmäler men i det här fallet är det ju liksom uppenbart vad felet är och jag ser det som tveksamt att det går att åtgärda på ett sådant sätt att varan kan anses som fri från defekter.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Nä ok, men det där borde inte jag som köpare behöva sätta mig in i. Det jag gjort är att registrera en felanmälan på butikens hemsida, ärligt förklarat läget och e-postat några gånger. Att jag köpt en vara på fyndhörnan ser inte jag som att jag köpt en begagnad vara och om varan är uppenbart defekt från leverans så förväntar jag mig en snabb och smidig lösning på läget. Tycker inte heller att jag ska behöva acceptera tillbakaböjda stift med de risker för mekaniska skador detta sannolikt kan innebära. Om metallen är försvagad så lär ju rejält med värme medföra en risk att stiften böjer sig igen.

Självklart har säljaren rätt att inspektera varan man felanmäler men i det här fallet är det ju liksom uppenbart vad felet är och jag ser det som tveksamt att det går att åtgärda på ett sådant sätt att varan kan anses som fri från defekter.

Jag skulle säga att det är en begagnad vara om den har returnerats och inspekterats. Vad som är relevant är dock att det inte går att hävda att kvalitetskontrollen från fabriken omöjliggör felet.

Omleverans genom att de skickar ett nytt likvärdigt moderkort eller pengarna tillbaka är givetvis lämpliga åtgärder som är att föredra över reparation i ditt fall. Är det inom ångerperioden blir det svårt för butiken att hävda att de behöver tid på sig för att kolla om de kan reparera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Omleverans genom att de skickar ett nytt likvärdigt moderkort eller pengarna tillbaka är givetvis lämpliga åtgärder som är att föredra över reparation i ditt fall. Är det inom ångerperioden blir det svårt för butiken att hävda att de behöver tid på sig för att kolla om de kan reparera.

Fast då kan dom ju hävda att det är jag som förstört prylen och vägra att göra nåt åt det. Och så åker jag på att betala felsökningsavgifter, porto etc.

Sen stod ju inte heller när jag beställde att varan varit ute hos en kund som returnerat den. Det står bara öppnad förpackning och då ser jag som köpare att jag ändå köper en vara där jag ska förvänta mig nyskick.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Fast då kan dom ju hävda att det är jag som förstört prylen och vägra att returnera den. Och så åker jag på att betala felsökningsavgifter, porto etc.

Har du fått en fraktsedel för att skicka in den än?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Xbox Elite-kontroll från Netonnet förra veckan. Det var en fyndvara och var nedsatt 400kr.

När jag kom hem så visade det sig att A- och Y-knapparna inte alltid reagerade på tryck.

Netonnet gav mig en ny direkt, utan att jag ens behövde bevisa att knapparna var "defekta", även fast jag erbjöd mig visa via en app på mobilen. Jag var tydlig med att det troligtvis var anledningen till att den blev återlämnad från början och att dom inte borde sälja den vidare igen.

Nu var det ingen jättedyr produkt, men deras ordinarie pris är 2200kr. Tycker Inet borde fixa det här likadant som Netonnet. Eller hur @Inet?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det här är rätt och slätt 20e paragrafen konsumentköplagen. https://lagen.nu/1990:932#P20aS1
Inet måste kunna visa att felet inte fanns vid avlämnandet. Annars måste de reparera, alternativt omleverara eller häva köpet.