Fick trasigt moderkort från Inet, garantin ifrågasätts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men ja det är okej att få en reparerad vara, man kan inte kräva omleverans i första hand.

Faktum är att det är precis vad man kan...enligt lagtexten. KKöpL säger att konsumenten väljer åtgärd mellan 1. reparation 2. omleverans 3. prisavdrag/ersättning eller 4. hävning av köpet.

Sedan finns det ett par undantag, såsom att om konsumenten väljer alternativ 3 eller 4 så får säljaren på eget initiativ ändra till 1 eller 2, samt (det i detta fall viktigaste) att om konsumenten väljer 1 eller 2 så kan säljaren välja det andra av dessa två om han kan visa att konsumentens val är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet.

Dock så har det i praktiken blivit så att reparation generellt anses som det billigare alternativet, och att det då brukar accepteras utan att säljaren uppfyller kravet på att visa oskäligheten (@Petterk så till stor del har du praktiken rätt p.g.a. detta). Om konsumenten aktivt ställer krav på säljaren att visa att omleverans är oskäligt dyrt i förhållande till reparation med hänvisning till lagtexten så är dock frågan om säljaren kan komma undan med att neka. Skulle vara intressant att testa.

Skrivet av dool:

Nä ok, men det där borde inte jag som köpare behöva sätta mig in i. Det jag gjort är att registrera en felanmälan på butikens hemsida, ärligt förklarat läget och e-postat några gånger.

Helt rätt. Kunden skall bara behöva meddela säljaren "Det finns ett fel på varan som jag anser att ni är ansvariga för.". Om det sedan är reklamationsrätten i KKöpL, tillverkargarantin eller eventuell butiksgaranti som täcker det aktuella felet är inte något köparen skall behöva kolla upp och åberopa, utan samtliga gäller parallellt. För att säljaren skall "slippa undan" måste de visa att det aktuella felet inte täcks av ngn av ovan nämnda möjligheter.

Permalänk
Medlem

Inet är ju den sämsta butiken av alla de större återförsäljarna när det kommer till service. De har fått för sig att just en enda produktkategori - moderkort - kan inte komma med några fel från fabrik, returnerade eller reparerade produkter. Det är många produkter och produktkategorier man med samma resonemang kan börja exkludera från garanti- och reklamationsärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du fått en fraktsedel för att skicka in den än?

Nä. Det var igår som jag fick paketet och gjorde felanmälan i går eftermiddag/kväll där jag förklarade hur jag upptäckte felet med att lysa med ficklampa på sockeln. Tittade man på sockeln i vanligt ljus från taklampan syntes inget konstigt och även med ficklampan var det inte heller helt uppenbart att det var nåt knas. Det var med fotografierna jag tog som det blev tydligt att stiften vara böjda/sneda.

Så en snabb inspektion från personalen som tog emot varan och klistrade på returlappen kan som jag ser det mycket väl ha missat felet om det inte gjordes en noggrann inspektion med rejält med ljus och förstoringsglas. Min känsla baserat på hur pass mycket varor som ändå säljs i fyndhörnan som "öppnad förpackning" är att det nog lätt blir rutin att snabbkolla prylen så att alla tillbehör är med och inga tydliga skador och sen kryssa OK och lägga upp den på sidan igen och få den såld.

Mailade separat till deras kundservice där jag bifogade de bilder jag tog på sockeln. Fick som första svar att det var "extremt ovanligt" med det här typen av fel och förslaget att jag kunde prova att böja tillbaka stiften på egen hand och att varan troligtvis ändå inte skulle gå genom som garantiärende.

Kändes som att det bara blev avfärdat med noll intresse att ändå fundera lite på om en returnerad vara som felanmäls samma dag som den tas emot av en ny kund, att det skulle kunna vara så att dom ovetandes tagit tillbaka nåt defekt och skickat ut det.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Nä. Det var igår som jag fick paketet och gjorde felanmälan i går eftermiddag/kväll där jag förklarade hur jag upptäckte felet med att lysa med ficklampa på sockeln. Tittade man på sockeln i vanligt ljus från taklampan syntes inget konstigt och även med ficklampan var det inte heller helt uppenbart att det var nåt knas. Det var med fotografierna jag tog som det blev tydligt att stiften vara böjda/sneda.

Så en snabb inspektion från personalen som tog emot varan och klistrade på returlappen kan som jag ser det mycket väl ha missat felet om det inte gjordes en noggrann inspektion med rejält med ljus och förstoringsglas. Min känsla baserat på hur pass mycket varor som ändå säljs i fyndhörnan som "öppnad förpackning" är att det nog lätt blir rutin att snabbkolla prylen så att alla tillbehör är med och inga tydliga skador och sen kryssa OK och lägga upp den på sidan igen och få den såld.

Mailade separat till deras kundservice där jag bifogade de bilder jag tog på sockeln. Fick som första svar att det var "extremt ovanligt" med det här typen av fel och förslaget att jag kunde prova att böja tillbaka stiften på egen hand och att varan troligtvis ändå inte skulle gå genom som garantiärende.

Kändes som att det bara blev avfärdat med noll intresse att ändå fundera lite på om en returnerad vara som felanmäls samma dag som den tas emot av en ny kund, att det skulle kunna vara så att dom ovetandes tagit tillbaka nåt defekt och skickat ut det.

Jag håller med dig i frågan men just att du felanmälde samma dag säger ingenting i fallet. Även en kund som förstört det medvetet skulle ju ha intresse av att felanmäla/hitta på samma dag om denne klantade till det samma dag.

Stå på dig. Oproffsigt skött av Inet. Bara det att de börjar tala om att det troligtvis inte skulle gå igenom som garantiärende när de istället borde se det som ett reklamationsärende visar hur ointresserade de är av att ta ansvar. Det är inte ovanligt Inet utan de har alltid varit så - bara att kolla igenom tidigare trådar (finns ingen annan stor återförsäljare som håller på så).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Dock så har det i praktiken blivit så att reparation generellt anses som det billigare alternativet, och att det då brukar accepteras utan att säljaren uppfyller kravet på att visa oskäligheten (@Petterk så till stor del har du praktiken rätt p.g.a. detta). Om konsumenten aktivt ställer krav på säljaren att visa att omleverans är oskäligt dyrt i förhållande till reparation med hänvisning till lagtexten så är dock frågan om säljaren kan komma undan med att neka. Skulle vara intressant att testa.

Repareras verkligen elektronikprylar i den prisklassen i nån större mån? Är det inte så att det kostar mer att börja felsöka prylar än att leverera en ny?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

@dool Var du tydlig med att det var en tidigare öppnad vara från fyndhörnan? Nämndes det bara i förbifarten så kan det lätt ha missats från deras sida (försöker inte försvara dem, (alltför) många företag har stora brister i sin kundservice, men det är inte en helt otänkbar möjlighet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Faktum är att det är precis vad man kan...enligt lagtexten. KKöpL säger att konsumenten väljer åtgärd mellan 1. reparation 2. omleverans 3. prisavdrag/ersättning eller 4. hävning av köpet.

Sedan finns det ett par undantag, såsom att om konsumenten väljer alternativ 3 eller 4 så får säljaren på eget initiativ ändra till 1 eller 2, samt (det i detta fall viktigaste) att om konsumenten väljer 1 eller 2 så kan säljaren välja det andra av dessa två om han kan visa att konsumentens val är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet.

Dock så har det i praktiken blivit så att reparation generellt anses som det billigare alternativet, och att det då brukar accepteras utan att säljaren uppfyller kravet på att visa oskäligheten (@Petterk så till stor del har du praktiken rätt p.g.a. detta). Om konsumenten aktivt ställer krav på säljaren att visa att omleverans är oskäligt dyrt i förhållande till reparation med hänvisning till lagtexten så är dock frågan om säljaren kan komma undan med att neka. Skulle vara intressant att testa.

Helt rätt. Kunden skall bara behöva meddela säljaren "Det finns ett fel på varan som jag anser att ni är ansvariga för.". Om det sedan är reklamationsrätten i KKöpL, tillverkargarantin eller eventuell butiksgaranti som täcker det aktuella felet är inte något köparen skall behöva kolla upp och åberopa, utan samtliga gäller parallellt. För att säljaren skall "slippa undan" måste de visa att det aktuella felet inte täcks av ngn av ovan nämnda möjligheter.

Du kan kräva vad som helst, även sådant som inte har stöd i lagen.

Lagen betyder inte att du kan välja åtgärd, både rätten och ARN talar om att företaget har rätten att avhjälpa felet innan t.ex. åtgärder som hävning är aktuellt. Det är upp till säljaren om de vill skicka ut en ny vara eller en i motsvarande skick som den de sålde skulle ha, eller om de inte kan detta häva köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Repareras verkligen elektronikprylar i den prisklassen i nån större mån? Är det inte så att det kostar mer att börja felsöka prylar än att leverera en ny?

Absolut, det är knappast p.g.a. hemelektronikbranschen (=avancerade produkter med låga marginaler) som det blivit praxis att anta att reparation är billigare än omleverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag håller med dig i fråga men just att du felanmälde samma dag säger ingenting i fallet. Även en kund som förstört det medvetet skulle ju ha intresse av att felanmäla/hitta på samma dag om denne klantade till det samma dag.

Där har du givetvis rätt. Men jag tycker ändå att läget blir lite annorlunda när det handlar om en returnerad produkt, då borde man iaf fundera över möjligheten att man helt enkelt levererat en slarvigt inspekterad vara som visat sig vara defekt.

Och att i första mailet i kunden då dessutom föreslå att kunden borde prova att böja tillbaka stiften på egen hand, det tycker jag är ett direkt olämpligt kundbemötande.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Nä. Det var igår som jag fick paketet och gjorde felanmälan i går eftermiddag/kväll där jag förklarade hur jag upptäckte felet med att lysa med ficklampa på sockeln. Tittade man på sockeln i vanligt ljus från taklampan syntes inget konstigt och även med ficklampan var det inte heller helt uppenbart att det var nåt knas. Det var med fotografierna jag tog som det blev tydligt att stiften vara böjda/sneda.

Så en snabb inspektion från personalen som tog emot varan och klistrade på returlappen kan som jag ser det mycket väl ha missat felet om det inte gjordes en noggrann inspektion med rejält med ljus och förstoringsglas. Min känsla baserat på hur pass mycket varor som ändå säljs i fyndhörnan som "öppnad förpackning" är att det nog lätt blir rutin att snabbkolla prylen så att alla tillbehör är med och inga tydliga skador och sen kryssa OK och lägga upp den på sidan igen och få den såld.

Mailade separat till deras kundservice där jag bifogade de bilder jag tog på sockeln. Fick som första svar att det var "extremt ovanligt" med det här typen av fel och förslaget att jag kunde prova att böja tillbaka stiften på egen hand och att varan troligtvis ändå inte skulle gå genom som garantiärende.

Kändes som att det bara blev avfärdat med noll intresse att ändå fundera lite på om en returnerad vara som felanmäls samma dag som den tas emot av en ny kund, att det skulle kunna vara så att dom ovetandes tagit tillbaka nåt defekt och skickat ut det.

Var tydlig med att du köpte en öppnad fyndvara så kommer inte personalen gå till Asus garantivillkor som svar på problemet

Du verkar ha kommit förbi den punkten om de vill att du ska skicka in, men får du inte en fraktsedel via e-post?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

@dool Var du tydlig med att det var en tidigare öppnad vara från fyndhörnan? Nämndes det bara i förbifarten så kan det lätt ha missats från deras sida (försöker inte försvara dem, (alltför) många företag har stora brister i sin kundservice, men det är inte en helt otänkbar möjlighet).

Ja, det var tydligt och det var dessutom tydligt att dom uppfattade det då jag fick till svar att varor inspekteras noggrant efter att ha returnerats från kund.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Där har du givetvis rätt. Men jag tycker ändå att läget blir lite annorlunda när det handlar om en returnerad produkt, då borde man iaf fundera över möjligheten att man helt enkelt levererat en slarvigt inspekterad vara som visat sig vara defekt.

Och att i första mailet i kunden då dessutom föreslå att kunden borde prova att böja tillbaka stiften på egen hand, det tycker jag är ett direkt olämpligt kundbemötande.

Precis. Speciellt när det är returnerat. Även deras lagerpersonal eller liknande kan ha tabbat sig.

Riktigt oproffsigt. Jag köpte mitt senaste moderkort därifrån men man blir ju rädd att göra det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag skulle säga att det är en begagnad vara om den har returnerats och inspekterats. Vad som är relevant är dock att det inte går att hävda att kvalitetskontrollen från fabriken omöjliggör felet.

Inet lämnar egen garanti, även på produkter från Fyndhörnan. Vad gör den garantin isåfall?

https://www.inet.se/fyndhornan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan kräva vad som helst, även sådant som inte har stöd i lagen.

Lagen betyder inte att du kan välja åtgärd, både rätten och ARN talar om att företaget har rätten att avhjälpa felet innan t.ex. åtgärder som hävning är aktuellt. Det är upp till säljaren om de vill skicka ut en ny vara eller en i motsvarande skick som den de sålde skulle ha, eller om de inte kan detta häva köpet.

Ja, företaget har rätt att försöka reparera innan hävning. Det är precis det undantaget jag nämnde först (väljer konsumenten prisavdrag/ersättning eller hävning så kan säljaren på eget initiativ ändå välja reparation eller omleverans. Se https://lagen.nu/1990:932#P27S1

Det andra undantaget är dock det som var aktuellt här, d.v.s. att om konsumenten väljer reparation eller omleverans så får säljaren välja det andra av dessa om han kan visa att konsumentens val är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet. Se https://lagen.nu/1990:932#P26S1

Grunderna kan ses i https://lagen.nu/1990:932#P22S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inet lämnar egen garanti, även på produkter från Fyndhörnan. Vad gör den garantin isåfall?

https://www.inet.se/fyndhornan

Och med fyndvaror som varit ute hos kund kunde man ju förvänta sig en medvetenhet om möjligheten till dolda fel som missats istället för att avfärda kunden direkt i den första mailkontakten.

Att helt enkelt visa lite goodwill i läget och säga att jag då får ett nytt kort borde inte vara orimligt och att då ta en kostnad på 2500:- för den goodwillen borde ju inte vara nån jättesmäll för en av Sveriges största IT-butiker.

Nu Köpte jag ju dessutom en del andra prylar på en order på över 10000:-. Ett alternativ vore ju att returnera hela ordern, allting jag köpte...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Ja, företaget har rätt att försöka reparera innan hävning. Det är precis det undantaget jag nämnde först (väljer konsumenten prisavdrag/ersättning eller hävning så kan säljaren på eget initiativ ändå välja reparation eller omleverans. Se https://lagen.nu/1990:932#P27S1

Det andra undantaget är dock det som var aktuellt här, d.v.s. att om konsumenten väljer reparation eller omleverans så får säljaren välja det andra av dess om han kan visa att konsumentens val är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet. Se https://lagen.nu/1990:932#P26S1

Grundprincipen (dvs utan undantagen) kan ses i https://lagen.nu/1990:932#P22S1

Det relevanta är egentligen skälig tid. Det kommer till stor del styra vilken åtgärd som till slut tas.

Anledningen att de gärna vill titta på varan är för att veta om den kan ersättas av tillverkare/dist utan att butiken tar hela kostnaden snarare än om den kan repareras eller inte. Att häva köpet kan ju vara det enda skäliga för säljaren i sådana här fall.

Det är bara för Inet att som vanligt skicka ut en fraktsedel på e-post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inet lämnar egen garanti, även på produkter från Fyndhörnan. Vad gör den garantin isåfall?

https://www.inet.se/fyndhornan

Menar du att att Inet har automatiserad optisk avsyning av processorsocklar?

De hänvisade till Asus garantivillkor, de är inte relevanta. Någon frivillig garanti av säljaren är inte särskilt relevant heller, fel på varan täcks redan av KKöpL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Och med fyndvaror som varit ute hos kund kunde man ju förvänta sig en medvetenhet om möjligheten till dolda fel som missats istället för att avfärda kunden direkt i den första mailkontakten.

Att helt enkelt visa lite goodwill i läget och säga att jag då får ett nytt kort borde inte vara orimligt och att då ta en kostnad på 2500:- för den goodwillen borde ju inte vara nån jättesmäll för en av Sveriges största IT-butiker.

Nu Köpte jag ju dessutom en del andra prylar på en order på över 10000:-. Ett alternativ vore ju att returnera hela ordern, allting jag köpte...

Du avgör hur du vill göra, men som många andra redan har nämnt bör du åberopa konsumentköplagen och inte garantin. Att använda din lagstadgade ångerrätt kan dock bli problematisk eftersom återförsäljaren då förmodligen kommer ålägga dig skulden för problemen eftersom de vid ångerrätt inte har bevisbördan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du avgör hur du vill göra, men som många andra redan har nämnt bör du åberopa konsumentköplagen och inte garantin. Att använda din lagstadgade ångerrätt kan dock bli problematisk eftersom återförsäljaren då förmodligen kommer ålägga dig skulden för problemen eftersom de vid ångerrätt inte har bevisbördan.

Nu har jag ju inte direkt åberopat nån garanti eller några lagar. Jag har bara gjort en felanmälan där jag förklarar att jag hittat ett fel på varan jag fått hem och förklarat felets natur och hur jag upptäckte det. Där förväntar jag mig att åtminstone tas på allvar från butikens sida utan att behöva börja stångas med att börja kasta lagparagrafer på dem.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

@dool Jag tror dock det kommer lösa sig. Min gissning är att någon mellanchef kommer kliva in och gå dig till mötes, samt skylla det hela på någon sommarvikarie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Nu har jag ju inte direkt åberopat nån garanti eller några lagar. Jag har bara gjort en felanmälan där jag förklarar att jag hittat ett fel på varan jag fått hem och förklarat felets natur och hur jag upptäckte det. Där förväntar jag mig att åtminstone tas på allvar från butikens sida utan att behöva börja stångas med att börja kasta lagparagrafer på dem.

Jag förstår precis vad du menar. Vi kan bara hoppas att personen som bemötte dig saknade nödvändig kompetens och att detta inte är ett genomgripande problem för samtliga anställda på inet

Däremot nu, när du inte har fått gehör för din sak bör du testa att tydligt visa att du åberopar konsumentköplagen och inte garantin. Detta eftersom det är troligt att medarbetaren inte hade tillräcklig kunskap om de lagar som finns, utan enbart hade eventuell garanti i åtanke.

Det kan också räcka med att du bara taggar @Inet så får du hjälp direkt här på Sweclockers. Bästa hade ju dock varit att du fått hjälp utan att behöva ta den vägen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

@dool Jag tror dock det kommer lösa sig. Min gissning är att någon mellanchef kommer kliva in och gå dig till mötes, samt skylla det hela på någon sommarvikarie.

Jo, det där med semestertider och vikarier är ju en aspekt som även kan tänkas påverka hur pass noga man granskar returnerade varor.

Jag har själv jobbat inom service och support och vet att surdegar ofta löses med att en ansvarig går in och tar beslut om att kunden helt enkelt får en ny vara eller pengarna tillbaka för att slippa tjafsa mer.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Bevisbördan borde med största sannolikhet ligga på Inet, de måste tillhandahålla bilder som påvisar att pinnarna inte var böjda vid försäljning då det handlar om en fyndvara.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt aldrig blivit bemött så här nånsin när jag har felanmält en vara, har alltid blivit trevlig bemött och det har inte varit nåt problem att få varan utbytt eller fixad. Riktigt trist attityd att direkt i första mailkontakten bli ifrågasatt och få höra att det inte går att göra nåt.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Avstängd

Har haft ett moderkortsärande hos inet.
En annan Asus b550 bräda som började krångla, först gick det inte att köra 3600mhz minnen, bara 3200. Sen började det krascha i spel.

Köpte en annan Asus b550 bräda som fyndvara eftersom jag behöver ha datorn dagligen, den saknade m.2 skruvar men de skickade dessa. De hade missat att nämna att skruvarna saknades på deras websida.

När jag skickade tillbaka gamla moderkortet så tog det dem ca 1.5 vecka att konstatera fel och fick hela beloppet återbetalt på kontot. Dock så fanns det inga synliga fel i det här fallet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Fyndvara som en på Inet "Inspekterat"
Solklart har denna personen som inspekterat inte kollat detta noga och släppt igenom det.
Detta är 100% på Inets sida, och ger de inte med sig på en fyndvara produkt med detta felet så säger det ju rätt mycket om Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har haft ett moderkortsärande hos inet.
En annan Asus b550 bräda som började krångla, först gick det inte att köra 3600mhz minnen, bara 3200. Sen började det krascha i spel.

Köpte en annan Asus b550 bräda som fyndvara eftersom jag behöver ha datorn dagligen, den saknade m.2 skruvar men de skickade dessa. De hade missat att nämna att skruvarna saknades på deras websida.

När jag skickade tillbaka gamla moderkortet så tog det dem ca 1.5 vecka att konstatera fel och fick hela beloppet återbetalt på kontot. Dock så fanns det inga synliga fel i det här fallet.

Mmmm. Med sånt kan jag ju efter egen erfarenhet förstå att det är svårt att peka på ett konkret hårdvarufel. Jobbade som support på en större datortillverkare och där var det ju mycket konstiga fel där kunden var arg och skyllde på "dator trasig". Datorerna togs in och rensades och ominstallerades och testkördes utan problem. Datorn skickas ut till kund igen och några dagar senare ringer kunden och har samma problem. Den typen av fel är ju väldigt svåra att hitta en lösning på och beror ofta på att kunden installerar massa junk och går på diverse websidor som plockar in massa fuffens på datorn.

(Vi reggade oss visst samma månad en gång för så länge sen nu)

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Repareras verkligen elektronikprylar i den prisklassen i nån större mån? Är det inte så att det kostar mer att börja felsöka prylar än att leverera en ny?

Moderkort börjar bli så pass dyra att de i vissa fall är värda att reparera speciellt ifall det är ett uppenbart problem som böjda pins.

En LGA socket byte bör inte kosta moderkort tillverkarna mer än 500 kr max tar ca 10-15 min att byta en socket ifall man har rätt maskiner själva LGA socket bör inte kostar mer 50 kr.

Edit Räknar då att reparatörerna är i ett låg lön EU land som moderkort tillverkarna skickar alla socket byte i hela EU till för att tillräckligt stor volym.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dool:

Mmmm. Med sånt kan jag ju efter egen erfarenhet förstå att det är svårt att peka på ett konkret hårdvarufel. Jobbade som support på en större datortillverkare och där var det ju mycket konstiga fel där kunden var arg och skyllde på "dator trasig". Datorerna togs in och rensades och ominstallerades och testkördes utan problem. Datorn skickas ut till kund igen och några dagar senare ringer kunden och har samma problem. Den typen av fel är ju väldigt svåra att hitta en lösning på och beror ofta på att kunden installerar massa junk och går på diverse websidor som plockar in massa fuffens på datorn.

(Vi reggade oss visst samma månad en gång för så länge sen nu)

Ska inte kapa tråden, men har förstås installerat in win10 igen. Men i det här fallet så kan man ju också påpeka att felet redan dök upp på BIOS nivå. Kontrollmätte även PSU med multimeter och kollade igenom med Corsairs mjukvara (bytte alltså även PSU för att vara på säkra sidan). Även minnena testades med memtest.

Poängen är att de ersätter om de hittar fel, och att de även kan missa när de säljer fyndvaror.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Lite oftopic kanske men LGA är verkligen ingen trevlig socket som kund. Ju fler pins det blir, ju större risk att någon felar och kanske inte syns. Och krånglet med ÅF och kanske också tillverkare som hävdar att kontrollen är perfekt...

Bytet till Ryzen innebar PGA där pinsen sitter på CPU istället. Liten fördel att dessa är lättare att rätta till, om något händer med dessa. Men då AM5 ser ut att innebära LGA även för Ryzen och troligen rätt många pins så återkommer problemet igen. Ser inte fram emot nästa moderkortsköp.

Hoppas det ordnar sig för dig @dool , du verkar ha forumet på din sida vilket är trevligt att se, brukar trots allt inte vara så. Känns ganska tydligt att du har rätt i sak här och att butiken måste ordna detta.