Men ja det är okej att få en reparerad vara, man kan inte kräva omleverans i första hand.
Faktum är att det är precis vad man kan...enligt lagtexten. KKöpL säger att konsumenten väljer åtgärd mellan 1. reparation 2. omleverans 3. prisavdrag/ersättning eller 4. hävning av köpet.
Sedan finns det ett par undantag, såsom att om konsumenten väljer alternativ 3 eller 4 så får säljaren på eget initiativ ändra till 1 eller 2, samt (det i detta fall viktigaste) att om konsumenten väljer 1 eller 2 så kan säljaren välja det andra av dessa två om han kan visa att konsumentens val är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet.
Dock så har det i praktiken blivit så att reparation generellt anses som det billigare alternativet, och att det då brukar accepteras utan att säljaren uppfyller kravet på att visa oskäligheten (@Petterk så till stor del har du praktiken rätt p.g.a. detta). Om konsumenten aktivt ställer krav på säljaren att visa att omleverans är oskäligt dyrt i förhållande till reparation med hänvisning till lagtexten så är dock frågan om säljaren kan komma undan med att neka. Skulle vara intressant att testa.
Nä ok, men det där borde inte jag som köpare behöva sätta mig in i. Det jag gjort är att registrera en felanmälan på butikens hemsida, ärligt förklarat läget och e-postat några gånger.
Helt rätt. Kunden skall bara behöva meddela säljaren "Det finns ett fel på varan som jag anser att ni är ansvariga för.". Om det sedan är reklamationsrätten i KKöpL, tillverkargarantin eller eventuell butiksgaranti som täcker det aktuella felet är inte något köparen skall behöva kolla upp och åberopa, utan samtliga gäller parallellt. För att säljaren skall "slippa undan" måste de visa att det aktuella felet inte täcks av ngn av ovan nämnda möjligheter.