ASUS B550F+5800x USB-anslutna enheter tappar kontakt

Permalänk

ASUS B550F+5800x USB-anslutna enheter tappar kontakt

Hej,

Fick hem en ny dator för någon vecka sedan med bl.a följande specs:

ASUS B550F-gaming
Ryzen 7 5800x
Geforce RTX 3070

När jag spelar spel (främst COD) har enheter anslutna via USB efter ett tag börjat tappa kontakt i någon sekund för att sedan återanslutas automatiskt. Det kan hända flera gånger i minuten vilket gör multiplayerspel i princip ospelbara.

Googlat lite och det verkar vara ett problem som drabbat ett gäng med B550 serien. Det finns BIOS-updates som ska lösa detta. Tyvärr löste det inte mitt problem.

Har nu testat med en USB-hubb då det är en port som aldrig strulat. Kopplat in headset, mus och tangentbord i hubben och dessa enheter fungerar. Dock hör jag windowsljudet av att en USB ansluts och disconnectas lika frekvent.

Hoppas slippa behöva skicka tillbaka delarna till komplett..
Har ni förslag på vad man kan tänkas göra för att lösa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crookedJens:

Hej,

Fick hem en ny dator för någon vecka sedan med bl.a följande specs:

ASUS B550F-gaming
Ryzen 7 5800x
Geforce RTX 3070

När jag spelar spel (främst COD) har enheter anslutna via USB efter ett tag börjat tappa kontakt i någon sekund för att sedan återanslutas automatiskt. Det kan hända flera gånger i minuten vilket gör multiplayerspel i princip ospelbara.

Googlat lite och det verkar vara ett problem som drabbat ett gäng med B550 serien. Det finns BIOS-updates som ska lösa detta. Tyvärr löste det inte mitt problem.

Har nu testat med en USB-hubb då det är en port som aldrig strulat. Kopplat in headset, mus och tangentbord i hubben och dessa enheter fungerar. Dock hör jag windowsljudet av att en USB ansluts och disconnectas lika frekvent.

Hoppas slippa behöva skicka tillbaka delarna till komplett..
Har ni förslag på vad man kan tänkas göra för att lösa detta?

Ja tyvärr så är det vissa AMD CPU/chipset kombinationer där folk upplevt detta problem.
För mig har det enbart hänt på portarna som är direktanslutna till AMD CPUn på ett Gigabyte moderkort, om du provar att flytta till en annan USB port så kan det möjligen hjälpa.
Moderkortsmanualen borde visa vilka portar som går via chipset och vilka som kommer direkt från CPU.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Ja du kan ju prova att bara köra på usb 3.0+ portarna, det löste det för mig, annat B550 kort men testa. Kolla i manualen vilka som är 3.0+ och skippa 2.0 portarna.

Permalänk
Medlem

Med såna problem skulle jag göra en RMA på moderkortet.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera UsbTreeView för vidare felsökning, underlättade mycket för mig i alla fall. Ger en bra överblick över portar, anslutna enheter och USB-kontroller.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av power saving för USB, det löste problemet för mig med samma moderkort och prolle.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Med såna problem skulle jag göra en RMA på moderkortet.

Problemet ligger i AGESA och inte i hårdvaran i sig.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Problemet ligger i AGESA och inte i hårdvaran i sig.

Det behöver inte vara fel i hårdvaran för att göra en RMA.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kör du version 2404 av bioset?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Tack för alla svar!

Skrivet av Langelus:

Prova att stänga av power saving för USB, det löste problemet för mig med samma moderkort och prolle.

Spelade någon timme igår efter att ha stängt av power saving utan att stöta på några problem. Ska spela lite mer ikväll, men det kan ha löst problemet! Vore grymt om det var så enkelt.