Trådlös anslutning mellan datorn och TV?

Permalänk
Medlem

Trådlös anslutning mellan datorn och TV?

Hej som rubriken låter så skulle jag vilja ha en trådlös anslutning mellan min dator och min TV, Just nu så har jag en fyra meter eller så lång HDMI kabel och det ser inte så bra ut, jag skulle även vilja flytta min dator ett par meter längre bort och då räcker inte kabeln, Jag undrar om det finns någon trådlös lösning som ersätter den långa HDMI kabeln. Jag vill tillägga att jag har en 4k smart tv som i nuläget klarar typ 120hz om jag inte misstar mig. Så jag undrar om detta går att lösa på något praktiskt sätt och om det går att lösa så undrar jag om det kommer orsaka latency eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag såg nyligen på Linustechtips youtubekanal en vide om just trådlös HDMI som verkade bra, men det var typ det enda alternativet från något kinesiskt företag. Inte så vanligt att försöka lösa HDMI-frågan trådlöst nämligen.

Den fick en bra recension är skulle kunna lösa ditt problem faktiskt. Se till att sändarna "ser" varandra bara så är det nog lugnt.

Tror inte de klarar 4k@120, speciellt med låg inputlag men om du bara vill se film eller något så lär det funka.

Hittade videon: https://www.youtube.com/watch?v=kojTyPdhp3s

Permalänk
Medlem

Om du vill spela i 4K 120Hz så är det kabel som gäller. Finns inget trådlöst alternativ. Köp längre kabel och dra den snyggt.

Närmaste du kommer är streaming med tex en Nvidia Shield. Blir dock bara 4K 60Hz, ingen VRR, försämrad bildkvalitet och extra latens. Funkar rätt bra, men stor skillnad i kvalitet. Dessutom är en längre kabel billigare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

lånat tråden lite eftersom jag har samma funderingar.
Har ca 15-20 meter mellan datorn och TVn "kabelväg" dvs runt alla dörrar, hörn, mm.
TVn är lg oledb8 som vad jag minns saknar VRR och 120hz@4k, men jag nöjer mig med witcher 3 1440p eller 4k i 60hz.

Till frågan då - finns det någon specifik HDMI kabel jag ska köpa, eller är alla lika bra? Tänkte att signalen kan försvagas med avståndet...

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

okej tack för era svar, jag kom på att min TV klarar 4k men när jag kopplar den till datorn så använder jag 1440p, och jag brukar spegla skärmarna så dom visar identiskt innehåll, jag har bestämt mig för att bara köpa en längre kabel så jag har två frågor.
klarar denna kabel 1440p 120hz https://www.inet.se/produkt/8904302/deltaco-hdmi-kabel-2-0-ha...
min andra fråga är ifall den inte klarar 120hz går det spegla skärmarna så dom visar identiskt innehåll fast TVn kör 60hz och min datorskärm 120hz?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

lånat tråden lite eftersom jag har samma funderingar.
Har ca 15-20 meter mellan datorn och TVn "kabelväg" dvs runt alla dörrar, hörn, mm.
TVn är lg oledb8 som vad jag minns saknar VRR och 120hz@4k, men jag nöjer mig med witcher 3 1440p eller 4k i 60hz.

Till frågan då - finns det någon specifik HDMI kabel jag ska köpa, eller är alla lika bra? Tänkte att signalen kan försvagas med avståndet...

Du bör välja en AOC kabel (fiberoptik) och även om du inte tänkt belasta den med 48 Gbit idag så välj en sådan kabel för du komemr rimligen att behöva det inom kabelns förväntade livslängd.
https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ultra94:

okej tack för era svar, jag kom på att min TV klarar 4k men när jag kopplar den till datorn så använder jag 1440p, och jag brukar spegla skärmarna så dom visar identiskt innehåll, jag har bestämt mig för att bara köpa en längre kabel så jag har två frågor.
klarar denna kabel 1440p 120hz https://www.inet.se/produkt/8904302/deltaco-hdmi-kabel-2-0-ha...

Generellt rekommenderas AOC-kablar (Active Optical Cable) för allt över 10 meter. Elektriskt aktiva kablar är ofta hit or miss. Du måste testa själv och se för det är fortfarande just din situation som avgör. AOC-kablar tar själva hand om det mesta i själva överföringen vilket gör dem generellt mer tillförlitliga.

Skrivet av Ultra94:

min andra fråga är ifall den inte klarar 120hz går det spegla skärmarna så dom visar identiskt innehåll fast TVn kör 60hz och min datorskärm 120hz?

Spegla skärmar innebär normalt att det synkas på minsta gemensamma nämnare. Vill du spegla 1440p/120 Hz till båda skärmarna måste båda klara 1440p/120. Om en endast ger 1400p/60 måste både köra 1440p/60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör välja en AOC kabel (fiberoptik) och även om du inte tänkt belasta den med 48 Gbit idag så välj en sådan kabel för du komemr rimligen att behöva det inom kabelns förväntade livslängd.
https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1

2000kr för en kabel, saftigt.. kanske bättre med nvidia shield då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

2000kr för en kabel, saftigt.. kanske bättre med nvidia shield då?

Inte när en Nvidia Shield kostar mer eller ungefär lika mycket beroende på modell. Det finns även billigare kablar, jag använder t.ex. en 20m kabel för ca 1200kr. Nvidia Shield maxar dessutom bara 4K 60Hz och streamar från datorn så får man rejält komprimerad bild och tyvärr extremt tydlig color banding. Det blir även rejäl extra latens. Det fungerar jättebra, och har man redan en Shield så är det kanske mer värt att bara använda den. Men det är väldigt stor skillnad.

Jag har en Nvidia Shield men blev tvungen att byta till HDMI när jag köpte min nya TV. Dessutom är det omöjligt att få VRR om man streamar via Nvidia Shield, oavsett om man gör det lokalt eller via Gforce Now.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Inte när en Nvidia Shield kostar mer eller ungefär lika mycket beroende på modell. Det finns även billigare kablar, jag använder t.ex. en 20m kabel för ca 1200kr. Nvidia Shield maxar dessutom bara 4K 60Hz och streamar från datorn så får man rejält komprimerad bild och tyvärr extremt tydlig color banding. Det blir även rejäl extra latens. Det fungerar jättebra, och har man redan en Shield så är det kanske mer värt att bara använda den. Men det är väldigt stor skillnad.

Jag har en Nvidia Shield men blev tvungen att byta till HDMI när jag köpte min nya TV. Dessutom är det omöjligt att få VRR om man streamar via Nvidia Shield, oavsett om man gör det lokalt eller via Gforce Now.

Som jag skrev ovan har jag en B8 LG modell som inte stödjer VRR eller 4k@120hz. För mig funkar det bra om jag kan spela witcher 3 med 60hz i 1440p eller 4k på tvn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Som jag skrev ovan har jag en B8 LG modell som inte stödjer VRR eller 4k@120hz. För mig funkar det bra om jag kan spela witcher 3 med 60hz i 1440p eller 4k på tvn.

Ja, och då gäller fortfarande allt annat förutom just 4K 120Hz och VRR. Dvs. rejält ökat latens, color banding och allmänt komprimerad bild, så kabel är fortfarande rejält mycket bättre. Men en Nvidia Shield är väl näst bäst kanske.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Kapar tråden med en fundering inom samma område.
Hur gör man med handkontroll/tangentbord när avståndet till datorns bluetooth är för långt? Finns det nån form av USB förlängare att dra tillsammans med HDMI-kabeln?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RichOnPeers:

Kapar tråden med en fundering inom samma område.
Hur gör man med handkontroll/tangentbord när avståndet till datorns bluetooth är för långt? Finns det nån form av USB förlängare att dra tillsammans med HDMI-kabeln?

Ja det finns aktiva usbförlängningskablar som gör att man kan använda totallängder över 5m, typ https://www.dustinhome.se/product/5010967696/aktiv-forlangnin...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.